Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva skjer om man har felles boliglån, og den ene partneren dør? 

Her tok vi opp felles lån, som vi i utgangspunktet skulle betale 50% på begge to. Så arvet jeg en del penger, og betalte ned min del av lånet. 

Vi har samboerkontrakt som sier at han skal betale hele den resterende gjelden. Men lånet står jo fremdeles på oss begge.

Er dette dumt? Hva om han dør? Må jeg da betale resten av gjelden, som er hans del?

Anonymkode: f95c8...81a

Skrevet

Det står vel godt forklart i regelverket når dere ordnet med felles lån. Les den..

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, Minlillesky skrev:

Det står vel godt forklart i regelverket når dere ordnet med felles lån. Les den..

Joda, jeg kan kanskje finne noe om det der, men ikke svar på alt jeg lurer på. 

Hvordan er det for eksempel å ha felles lån i forhold til hvert sitt lån?

Er det forskjell på å være gift og samboer?

Hva om man har felles barn?

Og bør vi endre lånet slik at det bare blir hans?

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Joda, jeg kan kanskje finne noe om det der, men ikke svar på alt jeg lurer på. 

Hvordan er det for eksempel å ha felles lån i forhold til hvert sitt lån?

Er det forskjell på å være gift og samboer?

Hva om man har felles barn?

Og bør vi endre lånet slik at det bare blir hans?

Ta en prat med banken dere var på, så får du et veldig godt svar på dette. Og det meste står godt forklart i regelverket, selv det du lurer på over her..

AnonymBruker
Skrevet

Dere kan ha forsikring i banken deres. Om en dør, så betales gjelden automatisk ned. Det har vi her. Koster selvfølgelig noe i mnd, men vet aldri hva hverdagen bringer. Pluss trygt for barna.

Anonymkode: ae4aa...e09

AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere kan ha forsikring i banken deres. Om en dør, så betales gjelden automatisk ned. Det har vi her. Koster selvfølgelig noe i mnd, men vet aldri hva hverdagen bringer. Pluss trygt for barna.

Anonymkode: ae4aa...e09

Ah, lurt, det må vi se om vi også kan få :) 

AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, Minlillesky skrev:

Ta en prat med banken dere var på, så får du et veldig godt svar på dette. Og det meste står godt forklart i regelverket, selv det du lurer på over her..

Ja, selvsagt kan jeg spørre i banken, men det tar lang tid å få svar, spesielt siden de i tillegg til å bruke evigheter på å svare også har en lei tendens til å gi goddagmann økseskaftsvar. 

Og hvor er dette regelverket du sikter til? Det er jo litt det jeg lurer på? Hvor finner jeg dette? I kontrakten vi skrev under på ifbm opptak av lånet, sto det ikke så himla mye. 

Skrevet

Siden du står som medlåntaker ville jeg gått ut i fra at du er nødt å betale på lånet om han av en eller annen grunn ikke kan betale, eller ved dødsfall. Banken vil ha pengene sine uansett, så om han dør, og dere har gjeld på halve husets verdi må du enten ta over lånet (det heter kanskje at du arver lånet), hans arvinger må ta over lånet (og dermer halve huset), eller du må selge huset for å betale ut hans gjeld. Dette er noe jeg ser for meg, da jeg ikke kan så mye om lån og arv og slikt. 

Da jeg kjøpte hus med eksen tegnet vi gjensidig gjeldsforsikring, på halvparten av lånesummen på hver. Hvis den ene hadde dødd ville den andre fått utbetalt en forsikringssum som kunne brukes til å betale avdødes del av lånet. Jeg ville selvfølgelig snakket med banken eller en jurist for å være sikker på at alt blir riktig. Men slik jeg ser det ville jeg både tegnet forsikring og sørget for at resten av lånet står kun på han. Da slipper du å sitte med ansvaret for lånet om noe skulle skje (ikke nødvendigvis dødsfall, men bitre samlivsbrudd, han mister jobben, blir syk og mister halve inntekten sin osv), og du får midler til å beholde huset uten å ruinere deg, om det verste skulle skje. 

Skrevet

Det finnes noe som heter gjeldsforsikring. Enda lurere er livsforsikring, da står du fritt til å bruke pengene som du vil. F.eks betale ned lån.

Enda viktigere er vel å ordne med arv. Slik at du ikke må kjøpe ut 50% av boligen fra hans slektninger fordi de arver den.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, ViljaH skrev:

Det finnes noe som heter gjeldsforsikring. Enda lurere er livsforsikring, da står du fritt til å bruke pengene som du vil. F.eks betale ned lån.

Enda viktigere er vel å ordne med arv. Slik at du ikke må kjøpe ut 50% av boligen fra hans slektninger fordi de arver den.

Vi har testamente (som er sett over av advokat), så med tanke på arv er jeg sikret. Men det står ikke noe om felles gjeld der.. Så det må vi vel få sett på. 

Må sjekke ut gjeldsforsikring, takk for tips dere over :) 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva skjer om man har felles boliglån, og den ene partneren dør? 

Her tok vi opp felles lån, som vi i utgangspunktet skulle betale 50% på begge to. Så arvet jeg en del penger, og betalte ned min del av lånet. 

Vi har samboerkontrakt som sier at han skal betale hele den resterende gjelden. Men lånet står jo fremdeles på oss begge.

Er dette dumt? Hva om han dør? Må jeg da betale resten av gjelden, som er hans del?

Ja, dette er dumt. Uten gjensidige testamenter så arver hans foreldre, eller søsken dersom foreldrene er døde,  50 % av lånet og like mye av boligen. Arvingene kan da kreve boligen solgt slik at de får ut sine verider av bolien og blir kvitt avdødes gjeld. 

Her bør dere snarest kontakte en advokat og opprette gjensidig testament, særlig du som ts stiller dårlig dersom han dør. 

Anonymkode: e2d60...292

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, dette er dumt. Uten gjensidige testamenter så arver hans foreldre, eller søsken dersom foreldrene er døde,  50 % av lånet og like mye av boligen. Arvingene kan da kreve boligen solgt slik at de får ut sine verider av bolien og blir kvitt avdødes gjeld. 

Her bør dere snarest kontakte en advokat og opprette gjensidig testament, særlig du som ts stiller dårlig dersom han dør. 

Vi har gjensidig testamente, sett på av advokat. Så med tanke på arv av bolig og formue/ting er jeg sikret. 

AnonymBruker
Skrevet

Vi har også livsforsikring i Gjensidige, og der står det blant annet at det kan brukes til å betale ned gjeld man plutselig blir alene om om samboer dør. 

Men om man kan unngå helt å pådra seg partners gjeld ved å flytte hele lånet over på kun ham, så er jo det greiere. 

AnonymBruker
Skrevet

Man arver både gjeld og verdier. Så om du er arving får du hus, men også gjeld som følger med. Trodde dette var kjent? Når man arver foreldre arver man også gjeld...

Anonymkode: 41dbb...30d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man arver både gjeld og verdier. Så om du er arving får du hus, men også gjeld som følger med. Trodde dette var kjent? Når man arver foreldre arver man også gjeld...

Anonymkode: 41dbb...30d

Jeg er vel unormalt dum, da, som ikke visste dette ;)

AnonymBruker
Skrevet

Vi vurderte gjeldsforsikring da vi kjøpte hus, TS, men det var kjempedyrt.

Vi passet heller på å ha en god livsforsikring som var stor nok til å dekke halvparten av huslånet.

Anonymkode: f7bff...307

AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har også livsforsikring i Gjensidige, og der står det blant annet at det kan brukes til å betale ned gjeld man plutselig blir alene om om samboer dør. 

Men om man kan unngå helt å pådra seg partners gjeld ved å flytte hele lånet over på kun ham, så er jo det greiere. 

Merk deg ordet plutselig. Skjer dødsfallet ikke plutselig ingen utbetaling. 

Se og på hva som kan skje dersom dere går hver deres veier. Kan du ka overta lånet hans? 

AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er vel unormalt dum, da, som ikke visste dette ;)

Altså, du trodde at du skulle få hans halvdel  av huset, men ikke det tilhørende lånet?? Hvor trodde du det plutselig skulle gjøre av seg liksom? 

Anonymkode: dbe1f...479

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det man arver er jo netto formue, altså formue minus gjeld. Er gjelden større enn formuen, kan man velge å frasi seg arv, men da går alt av eiendeler inn i boet for å gjøre opp gjeld.

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Altså, du trodde at du skulle få hans halvdel  av huset, men ikke det tilhørende lånet?? Hvor trodde du det plutselig skulle gjøre av seg liksom? 

Nei, det var ikke det jeg trodde ;) Du kan jo bare svare på det jeg spør om i stedet for å gjøre narr av hvor dum jeg vet som ikke vet alt det du vet. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...