AnonymBruker Skrevet 22. juni 2017 #1 Skrevet 22. juni 2017 Hei! Har søkt studier til høsten, og et av studiene kom alle inn på i fjor og året før (ganske nytt studie på populær skole). Det er helt umulig å finne ut hva poenggrensa kan bli på dette sant? Finnes det statistikk på hvordan grensene har økt på nye studier? Jeg har bare 43 poeng (Ingen realfagspoeng og 2 alderspoeng) så er kjemperedd for å ikke komme inn på noe Anonymkode: 7d37b...db9
ajarRun Skrevet 22. juni 2017 #2 Skrevet 22. juni 2017 De legger jo ut hvilken poeng du trenger, og disse står jo ofte. De endrer seg jo litt fra år til år men vanligvis ikke så mye. Jeg praktisk talt sov meg gjennom videregående og jeg har over 50... Kanskje du bør ta opp igjen noen fag? Bare oppmøte gir jo bedre karakterer.
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2017 #3 Skrevet 22. juni 2017 Sitat De legger jo ut hvilken poeng du trenger, og disse står jo ofte. De endrer seg jo litt fra år til år men vanligvis ikke så mye. Alle kom inn, så der det vanligvis står poenggrense f.eks "67,0" står det "Alle". Studiet er på sitt 2. år nå, og alle kom inn på opptaket i fjor og året før. Tenkte mer på om det er mulig å finne statistikk fra andre nye studier og se hvordan de har økt i popularitet + poenggrenser de første årene, gjerne med søkertall/førstevalgssøkere også. Sitat Jeg praktisk talt sov meg gjennom videregående og jeg har over 50... Kanskje du bør ta opp igjen noen fag? Bare oppmøte gir jo bedre karakterer. Jeg hadde ikke mulighet til å møte opp da jeg var syk, så har tatt alle fagene fra 2. + 3. år som privatist på 1 1/2 år, hadde sikkert gått mye bedre om jeg ikke måtte ha så mange eksamener Anonymkode: 7d37b...db9
Gjest Margit Spat Skrevet 22. juni 2017 #4 Skrevet 22. juni 2017 Hvis alle har kommet inn to år på rad, så er det jo håp for at det er det samme i år. Sjekk søkerstatistikken for studiet. Du finner riktignok bare antall som har studiet som førsteønske, men antall søkere per studieplass vil gi en pekepinn. Når alle kommer inn betyr det jo bare at det er færre kvalifiserte søkere enn antall studieplasser når inntaket er gjort.
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2017 #5 Skrevet 22. juni 2017 Du bør se på søkertall for de som har studiet som førstevalg for i år, i fjor og 2015. Det vil gi deg en bedre indikasjon på om det har blitt mer populært i år, men det gir deg ikke et helt tydelig svar da det jo er andre som har det på en lavere prioritering. Anonymkode: b1c59...f4b
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2017 #6 Skrevet 22. juni 2017 Det var 151 søkere første år, 63 med førstevalg, 66 fikk tilbud. Det var 148 søkere andre år, 60 med førstevalg, 66 fikk tilbud. I år er det 196 søkere, 52 med førstevalg. Helt klart flere søkere i år, men færre med førstevalg, men det kan jo bare bety at de som har 45 poeng f.eks kan ha søkt på andre ting de ikke har sjans til å komme inn på Blir gal av den her ventinga, skulle ønske de hadde opptak mye tidligere Anonymkode: 7d37b...db9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå