AnonymBruker Skrevet 22. juni 2017 #1 Skrevet 22. juni 2017 3 spm: 1. Hva slags ingeniør er du? 2. Hvordan er arbeidsdagen? 3. Hva ligger lønna på, sånn omtrent? Anonymkode: f97aa...a13
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2017 #3 Skrevet 22. juni 2017 Maskin Jobber på en borerigg, mange rolige dager, men grei nok jobb. Litt kjedelig, og en jobb man gleder seg til å dra på hver dag på land er nok bedre. 600 000 grunnlønn + 100 000 nattillegg + overtid. Anonymkode: 8c9cb...525
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2017 #4 Skrevet 23. juni 2017 Maskin 7-1530 arbeidsdag 550k, jobber i en liten maskineringsbedrift Anonymkode: a9031...347
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2017 #5 Skrevet 23. juni 2017 Teknisk kybernetikk fra NTNU. Greie nok. Fleksitid og kjernetid mellom 9-15. 410 000 kr pr år, ingen tillegg og ingen goder. Veldig dårlig med jobber, så har måttet ta til takke med noe som ikke er helt innenfor mitt fagfelt selv om jeg har flere års erfaring. Kun på kontrakt som varer 8 mnd. Satser på at jeg klarer å skaffe meg noe som er bedre betalt før kontrakten går ut. Anonymkode: 51164...603
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2017 #6 Skrevet 23. juni 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Teknisk kybernetikk fra NTNU. Greie nok. Fleksitid og kjernetid mellom 9-15. 410 000 kr pr år, ingen tillegg og ingen goder. Veldig dårlig med jobber, så har måttet ta til takke med noe som ikke er helt innenfor mitt fagfelt selv om jeg har flere års erfaring. Kun på kontrakt som varer 8 mnd. Satser på at jeg klarer å skaffe meg noe som er bedre betalt før kontrakten går ut. Anonymkode: 51164...603 Wow visste ikke at kyb ga så dårlige muligheter! Det er jo helt ekstremt dårlig betalt. Hvorfor velger så mange å studere kyb når det ikke er gode muligheter etterpå? Anonymkode: 38c77...a1c
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2017 #7 Skrevet 23. juni 2017 58 minutter siden, AnonymBruker skrev: Wow visste ikke at kyb ga så dårlige muligheter! Det er jo helt ekstremt dårlig betalt. Hvorfor velger så mange å studere kyb når det ikke er gode muligheter etterpå? Anonymkode: 38c77...a1c Mange som gikk på kyb før havnet i oljeleverandørindtustrien. Kybernetikk og da spesielt den klassiske reguleringsteknikken, gir deg svært få muligheter. Det er nesten ingen bedrifter som driver med dette. De eneste som jeg vet om som virkelig bruker reguleringsteknikk er de som tar doktorgrad. Men det er ikke dette man hører om på NTNU - der får man høre at man har mange spennende muligheter. Selv ville jeg aldri gått det igjen, og jeg vil ikke råde noen til å gå den linja. Er du interessert i data og programmering, så er det bedre å gå datateknologi. Er du interessert i matematikk, er det bedre å bli lektor i matematikk, eller noe lignende. Jeg tror nok jeg skal klare å få meg en jobb med bedre betalt. Akkurat nå er jeg i en prosess hvor jeg prøver å få jobb som systemutvikler. Jeg kommer altså til å drive med det som sivingene på datateknologi gjør. Den jobben jeg har nå er for å høste erfaring, slik jeg med tiden kan få en slik jobb. Anonymkode: 51164...603
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2017 #8 Skrevet 23. juni 2017 48 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mange som gikk på kyb før havnet i oljeleverandørindtustrien. Kybernetikk og da spesielt den klassiske reguleringsteknikken, gir deg svært få muligheter. Det er nesten ingen bedrifter som driver med dette. De eneste som jeg vet om som virkelig bruker reguleringsteknikk er de som tar doktorgrad. Men det er ikke dette man hører om på NTNU - der får man høre at man har mange spennende muligheter. Selv ville jeg aldri gått det igjen, og jeg vil ikke råde noen til å gå den linja. Er du interessert i data og programmering, så er det bedre å gå datateknologi. Er du interessert i matematikk, er det bedre å bli lektor i matematikk, eller noe lignende. Jeg tror nok jeg skal klare å få meg en jobb med bedre betalt. Akkurat nå er jeg i en prosess hvor jeg prøver å få jobb som systemutvikler. Jeg kommer altså til å drive med det som sivingene på datateknologi gjør. Den jobben jeg har nå er for å høste erfaring, slik jeg med tiden kan få en slik jobb. Anonymkode: 51164...603 Ville du anbefalt indøk eller sliter de også med å få jobb? Anonymkode: 38c77...a1c
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2017 #9 Skrevet 23. juni 2017 1. Kjemiprosess 2. Vanlig 8-16 arbeidsdag med flexitid 3. Jeg har ca. 560k med 3 års erfaring. Anonymkode: 587aa...d28
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2017 #10 Skrevet 23. juni 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ville du anbefalt indøk eller sliter de også med å få jobb? Anonymkode: 38c77...a1c De aller fleste siv.ing-ene får seg jobb, godt betalte jobber også, men nå som mange mistet jobben i oljebransjen ble det flere søkere på stillingene som lå ute, og da førte det til at noen ikke fikk seg jobb eller måtte ta seg en jobb som er dårligere betalt. Jeg antar at det blir vanskeligere for en indøker, en indøker er jo ikke en ordentlig siv.ing. engang, ikke kan de kalle seg for en siv.økonom heller. Anonymkode: 5e54f...8bd 1
Torelli Skrevet 23. juni 2017 #11 Skrevet 23. juni 2017 (endret) Siv. Ing bygg fra NTNU, fordypning geoteknikk. Vi er nok litt mer ute enn mange andre ingeniører, men mye kontorjobb er det jo. 8-16, fleksitid har fri hele jul og påske + 5 uker ferie, vanlig i konsulentbransjen så ikke spesielt for mitt firma eller fagfelt. Jeg har ca 800.000 + 100.000 i bonus. ( snart 9 års erfaring) Endret 23. juni 2017 av Torelli 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2017 #12 Skrevet 23. juni 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: De aller fleste siv.ing-ene får seg jobb, godt betalte jobber også, men nå som mange mistet jobben i oljebransjen ble det flere søkere på stillingene som lå ute, og da førte det til at noen ikke fikk seg jobb eller måtte ta seg en jobb som er dårligere betalt. Jeg antar at det blir vanskeligere for en indøker, en indøker er jo ikke en ordentlig siv.ing. engang, ikke kan de kalle seg for en siv.økonom heller. Anonymkode: 5e54f...8bd Men indøk ligger jo på 99 % fått jobb før studiene er ferdige. Hvilke andre sivinger kan vise til slike tall? Anonymkode: 38c77...a1c
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2017 #13 Skrevet 23. juni 2017 Konsulentbransen, utdannet fra NTNU. 5 ukers ferie, fri jul og påske, noe jeg har inntrykk er helt vanlig i konsulentbransjen. Selvsagt flexitid, og kortere arbeidstid om sommeren. 13 års erfaring. Grunnlønn 750.000,- I gode år utgjør overtid + bonus ca. 200-250k, Så jeg ligger og vaker rundt millionen, noe som er en grei lønn, fornøyd med det. Mannen er også siv.ing. men han har lederansvar, og noen år flere på baken, og tjener rundt 1.2 mill + ganske høy bonus pga at han har ganske mange aksjer i bedriften han jobber i. Han har ca. 300-400k i aksjeutbytte hvert år. Så ja, vi føler at lang utdannelse lønner seg, men det krever også hardt arbeid. Anonymkode: 9ac7f...539
prt90 Skrevet 23. juni 2017 #14 Skrevet 23. juni 2017 Utrolig mange underbetalte sivilingeniører på kvinneguiden
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2017 #15 Skrevet 23. juni 2017 10 minutter siden, prt90 skrev: Utrolig mange underbetalte sivilingeniører på kvinneguiden Ja sjokkerende! Hva tjener du eller de du kjenner og hvilken retning har dere valgt? Anonymkode: 38c77...a1c
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2017 #16 Skrevet 23. juni 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ville du anbefalt indøk eller sliter de også med å få jobb? Anonymkode: 38c77...a1c Jeg vet ikke. Indøkere i var i alle fall veldig populære da jeg var ferdig utdannet i 2012. Anonymkode: 51164...603
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2017 #17 Skrevet 23. juni 2017 12 minutter siden, prt90 skrev: Utrolig mange underbetalte sivilingeniører på kvinneguiden Slik jeg ser det, er det en myte at man tjener så utrolig bra som siving. Ingen av de jeg kjenner som gikk ut samtidig med meg, tjener så veldig bra. De hadde gjerne en startlønn på rundt 460 000 kr i 2012, og ligger nå på rundt 530 000. Men jeg tror dette er veldig bransjeavhengig. For oss som har gått data, kyb eller elektronikk, så er det et internasjonalt press. Bransjer er internasjonale, det er outsourcing, osv. Å være siving er heller ikke noe status. Du sitter på et kontor sammen med alle andre og jobber ræva av deg. Der jeg jobber nå så jobber vi på rad og rekke på et langbord. Vi har ikke engang et skille mellom PC-skjermene. Du er bare en liten rotte i systemet. Det var ikke like ille der jeg jobbet før, men tendensen var den samme. De som tjener mest, er det som lever av offentlige midler. Det vil si type byggingeniører som jobber på oppdrag fra staten. Eller rådgivende innen infrastruktur. Jeg vet om en som var ansatt i Jernbaneverket til startlønn på 440 000 kr og som økte lønnen sin med over 100 000 kr da han startet i et rådgivende firma (selv om han driver med akkurat det samme). Dette er bransjer som ikke har et så stort internasjonalt press - i alle fall ikke enda. Det betyr at de kan melke offentlige midler. Anonymkode: 51164...603 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2017 #18 Skrevet 23. juni 2017 Bygg, fleksitid, 5 uker og 3 dager ferie, startlønn 555.000 + bonus ukjent. Anonymkode: ab28b...29d
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2017 #19 Skrevet 23. juni 2017 1 time siden, prt90 skrev: Utrolig mange underbetalte sivilingeniører på kvinneguiden Norge er et sosialistisk land, noe som gjør at det er liten forskjell på nyutdannede og de med lang erfaring. Nyutdannede sivilingeniører har en startlønn jeg vil si er meget god. I et privat konsulentfirma starter en siv.ing i dag på rundt 550.000 og veldig mange har gode bonusordninger, så svært mange nyutdannede starter med en lønn på over 600.000,- En meget god lønn, og er f.eks. mer enn mange yrker har etter full ansiennitet. Og lønna vokser svært fort. Det er egentlig oppsiktsvekkende liten forskjell mellom en nyutdannet siv.ing. og en med erfaring i 30 år. Grunnen til dette er Norges sosialistiske profil og sterke fagforeninger, som også påvirker privat sektor. Anonymkode: 9ac7f...539
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2017 #20 Skrevet 23. juni 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Slik jeg ser det, er det en myte at man tjener så utrolig bra som siving. Ingen av de jeg kjenner som gikk ut samtidig med meg, tjener så veldig bra. De hadde gjerne en startlønn på rundt 460 000 kr i 2012, og ligger nå på rundt 530 000. Men jeg tror dette er veldig bransjeavhengig. For oss som har gått data, kyb eller elektronikk, så er det et internasjonalt press. Bransjer er internasjonale, det er outsourcing, osv. Å være siving er heller ikke noe status. Du sitter på et kontor sammen med alle andre og jobber ræva av deg. Der jeg jobber nå så jobber vi på rad og rekke på et langbord. Vi har ikke engang et skille mellom PC-skjermene. Du er bare en liten rotte i systemet. Det var ikke like ille der jeg jobbet før, men tendensen var den samme. De som tjener mest, er det som lever av offentlige midler. Det vil si type byggingeniører som jobber på oppdrag fra staten. Eller rådgivende innen infrastruktur. Jeg vet om en som var ansatt i Jernbaneverket til startlønn på 440 000 kr og som økte lønnen sin med over 100 000 kr da han startet i et rådgivende firma (selv om han driver med akkurat det samme). Dette er bransjer som ikke har et så stort internasjonalt press - i alle fall ikke enda. Det betyr at de kan melke offentlige midler. Anonymkode: 51164...603 Hva med leger? Kunne du tenkt å studere medisin istedet for kyb eller ville det arbeidspresset og lønna vært enda verre? Anonymkode: 38c77...a1c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå