Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er nyutdannet og i jobbsøkerfasen, har vært på et intervju forrige uke, og skal på et neste uke. Jeg sliter litt med dårlig selvtillit pga. at jeg er blitt ganske lubben de to siste årene og nå er jeg veldig redd ingen vil ansette meg pga. dette. Jeg er en lett overvektig kvinne og bruker klær i størrelse large/44, er litt høy også, så føler det gjør det enda verre. Jeg fikk gode tilbakemeldinger på det forrige jobbintervjuet, og fikk ikke inntrykk av at de så ned på meg selv om jeg er tykk, men sitter likevel igjen med følelsen av at det var derfor jeg ikke fikk jobben. Gruer meg nå til neste jobbintervju og vet ikke om jeg tør å møte opp slik jeg ser ut, er så flau og skamfull, og holder på å legge om livsstilen og gå ned i vekt igjen, bare tar litt tid å komme tilbake dit jeg var. Er det noen som vet hvor mye dette kan ødelegge for meg? Er det slik at folk helst ikke ansetter tykke folk eller ser ned på oss? Jeg er utdannet siv. ing, så skal ikke jobbe med helse o.l. 

Anonymkode: c974e...1ff

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kvinner foretrekker å ansette kvinner som er mindre attraktive. Så søk på stillinger som er utlyst av kvinner.

Jeg blir merkbart bedre behandlet når jeg er tynn, av alt fra butikkansatte til arbeidsgivere.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke hatt noen problemer eller kommentarer på overvekt i forhold til jobb. Str 42/44 er vel den mest vanlige klesstørrelsen for norske kvinner så tror du kan ta det helt med ro TS.

Anonymkode: e8868...a10

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, amativeReflection skrev:

Kvinner foretrekker å ansette kvinner som er mindre attraktive. Så søk på stillinger som er utlyst av kvinner.

Jeg blir merkbart bedre behandlet når jeg er tynn, av alt fra butikkansatte til arbeidsgivere.

Takk for den du, jeg er faktisk ikke stygg, selv om jeg er tykk? Er forresten stort sett menn som er ledere for jobbene jeg søker.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke hatt noen problemer eller kommentarer på overvekt i forhold til jobb. Str 42/44 er vel den mest vanlige klesstørrelsen for norske kvinner så tror du kan ta det helt med ro TS.

Anonymkode: e8868...a10

Håper det, bare så redd jegt skal miste en god jobb pga. kroppen min. TS

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Takk for den du, jeg er faktisk ikke stygg, selv om jeg er tykk? Er forresten stort sett menn som er ledere for jobbene jeg søker.

Beklager, men de fleste menn og kvinner finner tynhet attraktivt. De som ikke er tynn er mindre attraktive.

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror ikke vekta di har noe å si for om du får deg jobb eller ikke. Det viktige er personlighet og dine kvalifikasjoner. 

Anonymkode: 403e2...d1e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er myyye større enn deg, men har fått jobben på de to siste intervjuene jeg var på. Kvalifikasjoner og personlighet er mye viktigere.

Anonymkode: c6fd2...367

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Har du vurdert å rett og slett spørre hva som var årsaken til at du ikke fikk stillingen?

Jeg skjønner ikke hvorfor flere ikke gjør dette, men jeg synes det er tullete, og antar at det handler om at man ikke vil vite sannheten, da det gjør det hele mer reellt. På samme måte som folk heller vil sitte og gruble seg i hjel enn å be om en ærlig og oppriktig forklaring på hvorfor noen ikke ville date dem mer, eller være venn med dem. Bedre å finne på en urimelig årsak for seg selv, og holde seg til den?

Jeg har stort sett en ganske korrekt magefølelse når det gjelder jobbintervjuer. Men det har skjedd en gang at jeg hadde et intervju jeg selv følte gikk veldig bra, men fikk så ikke jobben.

Jeg sendte en vennlig epost og sa det som det var; "Hei! Takker for svar ang. stillingen. I den anledning vil jeg gjøre be om litt utdypning, dersom det er mulig. Jeg følte intervjuet gikk bra og dette er en type stilling jeg er veldig interessert i. Derfor vil jeg gjerne vite hva som var utslagsgivende for at dere valgte noen andre. Om ikke annet er det en god forbedringsmulighet for meg å få vite hva det var det stod på. Setter stor pris på en veldig ærlig tilbakemelding. Vennlig hilsen xx". 

Anonymkode: 9bd1b...a16

• Liker 7
Skrevet

Vis engasjement og entusiasme for arbeidet/faget ditt, så ser man ikke kiloene dine. Arbeidsgivere vil ha ansatte som står på. Jeg er også overvektig, men brenner for faget mitt, og får de jobbene jeg vil ha (stort sett) tross mange søkere. 

Lykke til! 

AnonymBruker
Skrevet
30 minutter siden, amativeReflection skrev:

Beklager, men de fleste menn og kvinner finner tynhet attraktivt. De som ikke er tynn er mindre attraktive.

Det er helt greit, men er det viktig å være attraktiv kroppsmessig i en jobb? Jeg har samboer, så skal ikke finne meg en mann, bare en jobb. Jeg steller meg og har et pent ansikt, bare blitt litt tykk. 

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror ikke vekta di har noe å si for om du får deg jobb eller ikke. Det viktige er personlighet og dine kvalifikasjoner. 

Anonymkode: 403e2...d1e

Håper virkelig du har rett :) 

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er myyye større enn deg, men har fått jobben på de to siste intervjuene jeg var på. Kvalifikasjoner og personlighet er mye viktigere.

Anonymkode: c6fd2...367

Det var veldig godt å høre! Da finnes det håp. 

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du vurdert å rett og slett spørre hva som var årsaken til at du ikke fikk stillingen?

Jeg skjønner ikke hvorfor flere ikke gjør dette, men jeg synes det er tullete, og antar at det handler om at man ikke vil vite sannheten, da det gjør det hele mer reellt. På samme måte som folk heller vil sitte og gruble seg i hjel enn å be om en ærlig og oppriktig forklaring på hvorfor noen ikke ville date dem mer, eller være venn med dem. Bedre å finne på en urimelig årsak for seg selv, og holde seg til den?

Jeg har stort sett en ganske korrekt magefølelse når det gjelder jobbintervjuer. Men det har skjedd en gang at jeg hadde et intervju jeg selv følte gikk veldig bra, men fikk så ikke jobben.

Jeg sendte en vennlig epost og sa det som det var; "Hei! Takker for svar ang. stillingen. I den anledning vil jeg gjøre be om litt utdypning, dersom det er mulig. Jeg følte intervjuet gikk bra og dette er en type stilling jeg er veldig interessert i. Derfor vil jeg gjerne vite hva som var utslagsgivende for at dere valgte noen andre. Om ikke annet er det en god forbedringsmulighet for meg å få vite hva det var det stod på. Setter stor pris på en veldig ærlig tilbakemelding. Vennlig hilsen xx". 

Anonymkode: 9bd1b...a16

Takk for svar, jeg vet hvorfor jeg ikke fikk jobben, de ringte og forklarte at det stod mellom meg og en annen kandidat til slutt, men han hadde mer erfaring. Vet bare ikke om jeg tror på det som begrunnelse. TS

21 minutter siden, Pysa skrev:

Vis engasjement og entusiasme for arbeidet/faget ditt, så ser man ikke kiloene dine. Arbeidsgivere vil ha ansatte som står på. Jeg er også overvektig, men brenner for faget mitt, og får de jobbene jeg vil ha (stort sett) tross mange søkere. 

Lykke til! 

Det gjør jeg virkelig, brenner for yrket selv og har jobbet hardt gjennom studiene, så håper det skinner gjennom :) Tusen takk! TS

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er helt greit, men er det viktig å være attraktiv kroppsmessig i en jobb? Jeg har samboer, så skal ikke finne meg en mann, bare en jobb. Jeg steller meg og har et pent ansikt, bare blitt litt tykk.

Det er et filosofisk spørsmål, et naivt et. Alt som er, trenger ikke være hensiktsmessig. At menn ansetter attraktive kvinner er et faktum. Akkurat som at kvinner får mindre strenge straffer i straffesaker. Burde det være slik? Er det hensiktsmessig? Selvsagt ikke. Men slik er det.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, amativeReflection skrev:

Det er et filosofisk spørsmål, et naivt et. Alt som er, trenger ikke være hensiktsmessig. At menn ansetter attraktive kvinner er et faktum. Akkurat som at kvinner får mindre strenge straffer i straffesaker. Burde det være slik? Er det hensiktsmessig? Selvsagt ikke. Men slik er det.

Hva er naivt ved spørsmålet? Kan godt være det er et faktum, og det er greit. Det jeg lurer på er om det kan ødelgge slik at jeg ikke får jobb, ikke om jeg er attraktiv i dine øyner eller ikke. Får håpe det finnes mennesker med litt mer åpne sinn i mitt jobbmarked. Finnes heldigvis unntak fra regelen. TS

• Liker 3
Skrevet

Hva er naivt ved spørsmålet? Kan godt være det er et faktum, og det er greit. Det jeg lurer på er om det kan ødelgge slik at jeg ikke får jobb, ikke om jeg er attraktiv i dine øyner eller ikke. Får håpe det finnes mennesker med litt mer åpne sinn i mitt jobbmarked. Finnes heldigvis unntak fra regelen. TS

Jeg har ikke sagt noe om hva jeg synes er attraktivt.

Skrevet

Mannlige sjefer liker ikke bare pene damer, de liker også å tjene penger, og en god sjef vil da velge rett person. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg kan forstå at du føler det slik, men realiteten er ikke nødvendigvis slik. Da jeg var på mitt største, dvs 166 kg, fikk jeg ny jobb. Det var kvalifikasjonene mine som var viktige, ikke utseendet mitt (åpenbart vil kanskje noen si). Jeg er i tillegg sjenert og introvert, men jeg både tror og mener jeg er god i det jeg driver med, samt at jeg hadde gode referanser, og det var det som telte. :) 

Stå på, ikke gi opp!

• Liker 2
Skrevet

Tror ikke problemet er at de ikke finner deg attraktiv, men heller at de er bekymret over sykdom. Overvektige har vel statistisk sett en del mer sykefravær enn andre. Og er det noe arbeidsgivere ikke ønsker er det sykemeldinger og ansatte med behov for ekstra tilrettelegging. 

Når det er sagt synes jeg ikke du høres veldig overvektig ut, i allefall dersom du er høy i tillegg. :) 

Bedre lykke på neste jobbintervju! :)

AnonymBruker
Skrevet

Når ble str 44 lett overvektig?

Anonymkode: 1f2aa...3ab

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
31 minutter siden, SPOCA skrev:

Jeg kan forstå at du føler det slik, men realiteten er ikke nødvendigvis slik. Da jeg var på mitt største, dvs 166 kg, fikk jeg ny jobb. Det var kvalifikasjonene mine som var viktige, ikke utseendet mitt (åpenbart vil kanskje noen si). Jeg er i tillegg sjenert og introvert, men jeg både tror og mener jeg er god i det jeg driver med, samt at jeg hadde gode referanser, og det var det som telte. :) 

Stå på, ikke gi opp!

Det er oppløftende å høre! Jeg er veldig utadvendt egentlig, men blitt litt mer tilbaketrukket grunnet vektoppgangen, men får bare prøve å være positiv og slik jeg var før. Har to gode referanser, så håper det er hjelp i :) Takk for svar! TS

31 minutter siden, _Aries skrev:

Tror ikke problemet er at de ikke finner deg attraktiv, men heller at de er bekymret over sykdom. Overvektige har vel statistisk sett en del mer sykefravær enn andre. Og er det noe arbeidsgivere ikke ønsker er det sykemeldinger og ansatte med behov for ekstra tilrettelegging. 

Når det er sagt synes jeg ikke du høres veldig overvektig ut, i allefall dersom du er høy i tillegg. :) 

Bedre lykke på neste jobbintervju! :)

Ja, det kan godt hende, lagt på meg 13 kg, så er jo en del, har heldigvis ikke noe helseproblemer eller sykdommer og jobber jo med å gå ned igjen i vekt. Er 25 år, så slike sykdommer kommer vel først senere. Får bare trene og komme meg tilbake der jeg var. Tusen takk :) TS

Når ble str 44 lett overvektig?

Anonymkode: 1f2aa...3ab

Beklager om jeg ordla meg feil, jeg har en BM på 26,8, så i følge slike kalkulatorer er jeg lett overvektig. Vet ikke hva jeg vil kalle det selv, men føler meg tykk og ukomfortabel, likevel ikke kraftig overvektig. Så en mellomting, kanskje:) TS

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bmi på over 40 har gitt mange av mine kollegaer jobber de har ønsket. Vekt er ikke et problem, så lenge det ikke er noe ved jobben hvor vekt er viktig, f.eks plass i et kjøretøy o.l. 

Anonymkode: 32b6f...95b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...