Gå til innhold

Hvordan forholde meg til snart voksen stesønn?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har vært i livet hans siden han var liten, nå er han 19. Han roter som tenåringer flest, men hvis jeg feks ber han å rydde opp etter han har laget mat, så blir han ufin og insinuerer at jeg er vanskelig og at jeg kan gjøre det selv. Broren hans fikk i oppgave å rydde kjøkkenet til vi kom hjem fra jobb dagen etter. Da sa jeg at det var lov å be Per om å rydde opp det han eventuelt rotet. Da klikket han, og jeg hadde ikke noe med å be noen følge med på han.

Han er ufin og kaller meg gjerrig og lat. Føler alt jeg gjør er galt. Har prøvd å si at jeg ber både min tenåring og broren hans om å rydde, det er ikke han jeg er "ute etter". 

Hvis jeg noen ganger går bort når han ikke er noe grei, så kan han finne på å gå etter meg for å kommentere ting. At jeg er ikke er flink til ditt eller datt, og små kommentarer på utseende mitt. 

Noen som har noen råd? Føler han misliker meg sterkt :( 

Anonymkode: 1f009...2a2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Flytt han ut? Hva gjør han i deres bolig?

• Liker 5
Gjest Snuppi
Skrevet

Hva sier faren hans om sønnens dårlig oppførsel? Han er voksen og kan flytte og bo for seg selv! 

Gjest Mayana
Skrevet

Nei her må du sette grenser og si at disse kommentarene hans er upassende eller frekke, alt ettersom. Ikke finn deg i å bli behandlet dårlig!

Skrevet

Hvordan har han vært før, egentlig? 

Hadde jeg vært "bioforelderen" hans, hadde jeg gitt klar beskjed om at han behandler alle husets beboere med normal respekt, eller finner seg egen bolig.

Hadde også forventet at samboer tok den praten.

• Liker 5
Skrevet

Her syns jeg at far bør komme på banen, og fortelle sønnen hvordan man behandler andre mennesker. Drittsekk-oppførsel bør være nulltoleranse, og din mann bør være den første til å forsvare deg, og fortelle sønnen sin hvor skapet skal stå. Endrer han ikke adferd; ut! 

Er adferden plutselig endret, eller har dette pågått over tid? Ved plutselig endring; sjekk lommer, skuffer og skap for rusmidler. 

Uansett, nei, du skal ikke finne deg i dette. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Han er mest slik når vi er alene. Et annet eksempel var her om dagen, sa fra at jeg måtte forte meg og dusje for å rekke jobb. Da jeg gikk ut, med bare håndkleet rundt meg for å hente klær, så smatt han inn på badet og låste døra. Banket på og sa at det var fint om han kunne gå på do nede fordi jeg hadde dårlig tid. Da fikk jeg kjeft fordi det ikke gjorde noe om han brukte badet i 10 min.

Skrevet

Han er voksen og bør flytte ut. Skjønner ikke hvorfor mannen din ikke kommer på banen og i stedet for å bli såret og lei deg bli sint! 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er veldig vanskelig å si noe til far, har prøvd før, og da har han greid å snakke med faren og fremstille det slik at jeg er på hugget etter han hele tiden. 

AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, Biloba skrev:

Hvordan har han vært før, egentlig? 

Hadde jeg vært "bioforelderen" hans, hadde jeg gitt klar beskjed om at han behandler alle husets beboere med normal respekt, eller finner seg egen bolig.

Hadde også forventet at samboer tok den praten.

Han har vært vanskeligere å komme inn på enn broren. Men blitt verre fra 16 til nå. 

Skrevet

Send han avgårde på folkehøyskole eller til utdanning i en annen by :) På tide å klare seg selv om en har slik holdning til matmor! 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det tyder på at han er klar for å flytte ut. De fleste ungdommer i den alderen hater å få beskjeder om hva enn skal og ikke skal uansett om det er bio eller stesønn. Det er ikke akseptabelt å være slik for det. Dere får ta et familiemøte med alle søsken og far om hva som er forventet av de. Viss det er for store protester så er det lov til å flytte ut. 

Anonymkode: 9eecb...84c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hallo, det er du som er den voksne her, er du som må sette deg i respekt.. merkelige svar fra andre her inne som: "hiv han ut".. Det gjør man bare ikke med sine egne, du må sette deg i respekt.

Anonymkode: ab404...6e1

AnonymBruker
Skrevet

Han har dessverre ikke mulighet til å flytte ennå, da han skal gå på skole ett år til. Videregående. 

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hallo, det er du som er den voksne her, er du som må sette deg i respekt.. merkelige svar fra andre her inne som: "hiv han ut".. Det gjør man bare ikke med sine egne, du må sette deg i respekt.

Anonymkode: ab404...6e1

Det har jeg prøvd opp i gjennom. Jeg har pratet rolig og vært sint. Det går bare inn det ene øret og ut det andre. Sagt at jeg synes det er vanskelig og kunne ønske vi hadde det koseligere sammen. Sagt at jeg forventer at han pratet ordentlig til meg osv.  Det som er vanskelig er jo at han blir ekstra ille når vi er alene, ingen som får observert det. Lillebroren har faktisk tatt meg i forsvar noen ganger, når han har hørt ting.

Gjest Snuppi
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er veldig vanskelig å si noe til far, har prøvd før, og da har han greid å snakke med faren og fremstille det slik at jeg er på hugget etter han hele tiden. 

Far må bare brette opp ermene og se til at sønnen oppfører seg! Dersom han ikke evner å ta innover seg at normal folkeskikk er normen i hjemmet deres må han finne seg et annet sted. Dårlig atferd må få konsekvenser! 

Gjest NotNaomi
Skrevet

Kommenterer utseendet ditt?? Hva i huleste? Eh. Møkkaoppførsel. Noe må ha klikket litt i hodet hans. Unnskyld,men det her er langt forbi normalt. 

Gjest morhjertegod
Skrevet

Man kaster ikke ut en på nitten, som ikke er ferdig på skolen vgd. Min sønn er i den alderen, bor her med meg, stefar og søsken. Om min sønn hadde snakket slikt til stefaren sin så hadde jeg eksplodert, her i huset snakker vi begge til barna om det er egne eller ste. Sett deg ned med han, ta en rolig prat der du forteller at dette såret, opplys far om hvordan du opplever dette, slik kan du ikke ha det. Håper det løser seg.

Gjest Snuppi
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han har dessverre ikke mulighet til å flytte ennå, da han skal gå på skole ett år til. Videregående. 

Det er ikke uvanlig at 19 åringer som går på VGs bor på hybel. Hvordan oppfører han seg på skolen?

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Snuppi skrev:

Det er ikke uvanlig at 19 åringer som går på VGs bor på hybel. Hvordan oppfører han seg på skolen?

God orden og oppførsel. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...