Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg er ei jente som sliter med flere psykiske lidelser og har i tillegg til fysisk skade ( venstre arm ). Har i tillegg kroniske mageproblemer ( dette går greit på praksis siden jeg hele tiden er i nærheten av et toalett ). For to måneder siden begynte jeg på en praksis plass og sjefen virket veldig sympatisk og forståelsesfull. Jeg ble lovet at jeg ikke skulle bli utsatt for noen form for utnytting og at det alltid ville være noen som jobbet sammen med meg hele tiden. Alt lovet godt og jeg var positiv. Jeg ble også lovet fri de tre ukene han skulle ha fri  i sommer, dette fordi jeg ikke skulle oppleve å bli utnyttet av andre på jobb når han ble borte. Jeg har sett frem til de tre ukene fri og har sagt ja til å være hundepasser en av ukene.

Etter under en uke på praksis ble hun jeg jobbet med sykmeldt. Jeg hadde kun jobbet med henne i to dager. Da hun ble sykmeldt ble jeg stående alene. Dette har stresset meg veldig, jeg blir lett stresset pga lidelsene mine og dette har også gjort armen enda mer vond pga stresset og alt arbeidet. Hun jeg jobbet med ble 50 % sykmeldt, så hun fortsatte vaktene når jeg skulle dra. Jeg ble enda mer stresset da hun da spurte om hvor mye jeg hadde fått gjort og om det var mye igjen. Jeg føler at jeg har et ansvar for å få ting gjort og har også gjort feil. 

Denne uken kom hun tilbake igjen uten å være 50% sykmeldt og jeg gledet meg til å slippe og jobbe alene, men så får jeg se at hun jobber på en annen avdeling for en annen som er på ferie. Jeg fortsetter altså å jobbe alene. 

Så får jeg idag vite at sjefen på arbeidsplassen har sagt at jeg får jobbe de tre ukene han er på ferie også, fordi han syntes det går så "bra". Jeg føler at den egentlig grunnen er fordi han da slipper å ta inn noen vikar når han har meg. Jeg sliter veldig både psykisk og fysisk, så jeg har selvfølgelig sett fremtil ferien, men må blir altså ikke dette noe av. 

Blir jeg utnyttet her eller er jeg bare hårsår? Har andre opplevd lignende? 

Anonymkode: 9dd0a...541

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Trur ikkje du vert utnytta, nei. Det er heilt normalt å spørre kva som er gjort og ikkje, så ein sjølv veit kva som må gjeres etterpå. 
Derimot bør du ta opp med sjefen din at du ikkje kan jobbe dei vekene du vart lova fri, sidan du allereie har lagt planar. 

Kanskje ting rett og slett går betre enn du trur, og det er derfor du får jobbe åleine? :)

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Dette tar du opp med saksbehandleren din. Be om et møte via dialogboksen på NAVs nettsider. Du kan gjerne ringe i tillegg slik at du er sikker på at beskjeden når frem. Du får ikke gjort noe med ting ved å sitte på KG og spørre.

Men er det ikke fint å vite at du blir sett på som dugelig arbeidskraft? Du er jo i praksis for å komme deg i jobb og en god referanse er fint å ha videre. Tenk litt på det.

Anonymkode: f97e9...6a6

• Liker 1
Gjest supernova_87
Skrevet

Du blir utnyttet. Når avtalen er at du skal gå "oppå" så er avtalen nettopp det. Når man er i praksis via NAV skal man ha tilrettelagt arbeid, og det har også vært avtalen helt fra starten. Sjefen din betaler ikke ei krone for at du er der, og det virker som han utnytter dette som du sier, slik at han slipper å få vikar i sommer. 

Det er viktig og bra med arbeidspraksis, men det er ikke verdt det hvis sykdom, skader og lidelser blir verre og man blir satt ut av spill fordi man har kjørt for hardt på, da er det spesielt viktig med tilpasset arbeidsmengde, sånn at man kan øke opp etter hvert og raskere komme seg ut i det ordinære arbeidslivet. 

Du er den viktigste advokaten for din egen helse, ikke la andre kødde med den. Du har allerede merket at dette går utover psyken din negativt, og det synes jeg det er bra du tar på alvor. Snakk med saksbehandleren din og gi tydelig uttrykk for hvordan dette påvirker helsa di negativt. Klart det er bra at du er en god arbeidskraft, men det er ikke bra når det går på bekostning av helseproblemene dine. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er faktisk ikke lov at personer i arbeidspraksis vis nav skal jobbe alene.

Anonymkode: bedb5...689

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Du blir utnyttet, og NAV blir utnyttet.

Sjefen tapper NAV for ressurser som heller kunne vært på andre ting. Som sagt over, det er ikke meningen at personer skal jobbe alene når de er i arbeidspraksis. Synes sjefen du duger til å jobbe alene og til å erstatte en ordinær ansatt, så får han jammenmeg se til å lønne deg som en ordinært ansatt også, ikke la NAV betale gildet. 

Anonymkode: bdd2c...dd1

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Jepp, dette er utnytting. Det er ikke meningen at du skal jobbe ordinært når du er i praksis. Du skal ikke erstatte de ordinært ansatte, du skal være der i tillegg til dem. 

32 minutter siden, Amantheia skrev:

Trur ikkje du vert utnytta, nei. Det er heilt normalt å spørre kva som er gjort og ikkje, så ein sjølv veit kva som må gjeres etterpå. 
Derimot bør du ta opp med sjefen din at du ikkje kan jobbe dei vekene du vart lova fri, sidan du allereie har lagt planar. 

Kanskje ting rett og slett går betre enn du trur, og det er derfor du får jobbe åleine? :)

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette tar du opp med saksbehandleren din. Be om et møte via dialogboksen på NAVs nettsider. Du kan gjerne ringe i tillegg slik at du er sikker på at beskjeden når frem. Du får ikke gjort noe med ting ved å sitte på KG og spørre.

Men er det ikke fint å vite at du blir sett på som dugelig arbeidskraft? Du er jo i praksis for å komme deg i jobb og en god referanse er fint å ha videre. Tenk litt på det.

Anonymkode: f97e9...6a6

Dere burde lese dere opp på hva meningen med arbeidspraksis er. Man skal aldri være en ordinært ansatt, og sjefen lurer seg unna å betale lønn ved å bruke billig arbeidskraft fra NAV som ikke er meningen skal jobbe med 100% effektivitet en gang. 

Om TS var frisk nok til å gjøre en normal jobb burde hun bli ansatt av dem og få normal lønn. 

Anonymkode: afd21...d12

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Hadde jeg vært deg hadde jeg jobbet meg igjennom dette, du er tydeligvis på veg til å mestre det siden du får være alene! Om du gjør en god jobb er detjo muligheter for at du får vanlig jobb her etterhvert. Ville dog fortsatt tatt de 3 ukene fri som avtalt.

Anonymkode: 47d9a...e5b

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jepp, dette er utnytting. Det er ikke meningen at du skal jobbe ordinært når du er i praksis. Du skal ikke erstatte de ordinært ansatte, du skal være der i tillegg til dem. 

Om TS var frisk nok til å gjøre en normal jobb burde hun bli ansatt av dem og få normal lønn. 

Det er vel neppe noen som ville ansatt TS, derfor er det så fint at hun får prøvd seg ut. 

Hvis hun ikke synes dette går bra, så får hun si ifra, da. Men da kan hun se langt etter et jobbtilbud i slutten av praksisperioden. 

Vil ikke TS ha jobb? Er ikke det målet????

Anonymkode: f4df8...7b4

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hadde jeg vært deg hadde jeg jobbet meg igjennom dette, du er tydeligvis på veg til å mestre det siden du får være alene! Om du gjør en god jobb er detjo muligheter for at du får vanlig jobb her etterhvert. Ville dog fortsatt tatt de 3 ukene fri som avtalt.

Anonymkode: 47d9a...e5b

Takk.:) Sjefen der har dessverre opplyst om at de ikke har behov for å ansette noen. 

TS. 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel neppe noen som ville ansatt TS, derfor er det så fint at hun får prøvd seg ut. 

Hvis hun ikke synes dette går bra, så får hun si ifra, da. Men da kan hun se langt etter et jobbtilbud i slutten av praksisperioden. 

Denslags arbeidsplasser ansetter uansett ikke folk etter praksisperoden; de bytter dem bare ut med en ny vikar, sponset av NAV.

Anonymkode: bdd2c...dd1

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du vet tydeligvis ingenting om arbeidspraksis og rutinene som følger. Ikke kommenter på ting du ikke vet noe om. En ting er at sjefen utnytter henne, en annen er at utnytting kan fjøre en person sykere. De som er i arbeidspraksis har noen ganger problemer med å sette grenser, og de risikerer å overarbeide seg og bli sykere fordi de ikke klarer si fra. Dette er selvsagt veldig negativt, da man går et steg frem og tre tilbake mtp å komme seg ut igjen i vanlig jobb

TS: kontakt saksbehandleren din og fortell han/ hun om det du skrev i hovedinnlegget. Ta kontakt i morgen tidlig

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Ts her.

Jeg glemte å skrive noe: Jeg fikk for noen uker siden nye medisiner mot en av lidelsene mine. Jeg informerte saksbehandler ( for arbeidstreningen ) om at jeg hadde begynt på medisiner og hun spurte om jeg fortsatt kunne gå på praksis ved oppstart av medisinene, noe jeg kunne. Men den første uken på nye medisiner fikk jeg flere bivirkninger og var hjemme en dag. Ga saksbehandler beskjed om dette via SMS og hun ringte meg opp senere på dagen. Jeg syntes hun er veldig til å mistenkeliggjøre og spesielt da hun fortalte meg at hun hadde googlet medisinene jeg hadde begynt på og fått opp at det ikke var vanlig med bivirkninger på dem. Jeg syntes det hørtes litt rart ut at hun virkelig googlet det, akkurat som om hun ikke trodde på meg. I tillegg viser medisinen mange bivirkninger når man googler den. 

Som siste svarte her så stemmer det at jeg er en veldig sårbar person som er lett å utnytte og jeg sliter med å sette grenser. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt flere personer i praksis gjenmom nav på min arbeidsplass. Regelen er at disse ikke skal jobbe alene. Ved noen få anledninger har jeg likevel spurt om de kan jobbe alene noen timer likevel, pga sykdom (de har vært i sin fulle rett til å si nei, og det har jeg også informert om). MEN da har de også fått vanlig lønn etter tariff disse timene. Slik din sjef holder på er brudd med avtalen med nav, og jeg synes du skal ta dette opp med din kontaktperson i nav. Dette er ikke greit.

Anonymkode: 0c459...5a8

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ga saksbehandler beskjed om dette via SMS og hun ringte meg opp senere på dagen. Jeg syntes hun er veldig til å mistenkeliggjøre og spesielt da hun fortalte meg at hun hadde googlet medisinene jeg hadde begynt på og fått opp at det ikke var vanlig med bivirkninger på dem. Jeg syntes det hørtes litt rart ut at hun virkelig googlet det, akkurat som om hun ikke trodde på meg. I tillegg viser medisinen mange bivirkninger når man googler den. 

Man blir nesten målløs når man leser slikt. Vedkommende bør ta kontakt med lege hvis hun har spørsmål rundt medisiner og ikke sitte å google på egen hånd. Vet ikke om de har noe med det engang.

Har ikke så mye annet å si enn at ikke gå på akkord med din egen helse ift arbeidspraksisen. Det virker litt spesielt å plutselig få beskjed om at man ikke kan ta ferie som avtalt allikevel og ihvertfall når man er i praksis. Da er de såpass avhengig av deg at de i det minste bør tilby seg å betale deg ordinær lønn for de ukene. I praksis så er man kanskje ikke i en posisjon hvor man kan "kreve" så mye hvis man ønsker seg en jobb der man har praksis, men på en annen side så kan man stille seg spørsmål om man vil jobbe under en slik sjef. Du skriver at du er ung og uansett hva som skjer der du har praksis nå så er ikke løpet kjørt. Det kommer nye muligheter og nye sjanser. Det viktigste er som sagt at du ikke går på akkord med din egen helse og tar følelsene dine ift praksisen på alvor.

Anonymkode: c46f1...90d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ts her.

Jeg glemte å skrive noe: Jeg fikk for noen uker siden nye medisiner mot en av lidelsene mine. Jeg informerte saksbehandler ( for arbeidstreningen ) om at jeg hadde begynt på medisiner og hun spurte om jeg fortsatt kunne gå på praksis ved oppstart av medisinene, noe jeg kunne. Men den første uken på nye medisiner fikk jeg flere bivirkninger og var hjemme en dag. Ga saksbehandler beskjed om dette via SMS og hun ringte meg opp senere på dagen. Jeg syntes hun er veldig til å mistenkeliggjøre og spesielt da hun fortalte meg at hun hadde googlet medisinene jeg hadde begynt på og fått opp at det ikke var vanlig med bivirkninger på dem. Jeg syntes det hørtes litt rart ut at hun virkelig googlet det, akkurat som om hun ikke trodde på meg. I tillegg viser medisinen mange bivirkninger når man googler den. 

Som siste svarte her så stemmer det at jeg er en veldig sårbar person som er lett å utnytte og jeg sliter med å sette grenser. 

Kanskje det er mulig å si til henne at hun får ta opp spørsmål om bivirkninger med legen din? Omhun tviler, så får han/ hun forklare dem

• Liker 1
Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk.:) Sjefen der har dessverre opplyst om at de ikke har behov for å ansette noen. 

TS. 

Næh, så rart?

:sprettoy:

AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje det er mulig å si til henne at hun får ta opp spørsmål om bivirkninger med legen din? Omhun tviler, så får han/ hun forklare dem

Desverre er ikke dette uvanlig oppførsel fra sakbehandlere, 80 prosent ok, så har du de som går utifra om at du er lat og naver og ikke ønsker å jobbe og utnytter systemet, dette gjelder både på hos nav og uplasseringen, og de ødelegger så mye! Fordi de blir hørt på! De kan fucke opp så mye, noen av dem er rett og slett bøller, det skjer ikke ofte,men ofte nok.

De klarer ikke å skjønne at kunne man jobbe hadde man gjort det, enn å jobbe for slik og ingeting/motta nesten ingenting.

Anonymkode: 671cd...918

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
36 minutter siden, Pringle skrev:

Næh, så rart?

:sprettoy:

Nei, egentlig ikke for dette har jeg opplevd selv. Ikke moro å slave noen hundrelapper om dagen.

Anonymkode: b15b5...8b1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det der skjer hele tiden, men det skal liksom ikke skje. Eksempel fra bofellesskap. Noen ganger blir folk syke, og man går underbemannet. Den som har praksis går kanskje med de "enkle" brukerne, og det er disse som mister sitt personal når noen blir syke (og folk prøver å dekke over de når de har tid). Har man en student der, som ikke nødvendigvis har opplæring på andre brukere (eller ikke er egnet til å gå der pga. språk, utdanning etc.), så blir personen som er i praksis gående alene. Sjefen skulle selvsagt tatt inn vikar som kunne vært sammen med praksisstudenten, men det koster penger. Mer penger enn man tar seg råd til å bruke, kanskje penger man ikke har. Så blir det mer på de som faktisk er på jobb, og altfor mye på den som er der via NAV.

Og til syvende og sist så er det brukerne som ikke får det de har krav på, men blir gående med ufaglærte folk som etter boken ikke skal jobbe alene. Noen ganger får de ikke personal i det hele tatt.

Anonymkode: 97389...6bb

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...