elisaday Skrevet 22. juni 2017 #1 Del Skrevet 22. juni 2017 Jeg tenker at narsissisme blant toppbloggerne er ganske vanlig. Noen som mener noe annet? Eller noen som har noen lysende eksempler på dette? Synes dette er viktig å snakke om: så ikke dette behovet for oppmerksomhet blir normalisert. 18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest NotNaomi Skrevet 22. juni 2017 #2 Del Skrevet 22. juni 2017 Bloggere vil dele noe. Om livet sitt.om interiør eller evatever. Akkurat som alle andre. De klarer å formidle. Det klarer eller tør ikke alle andre. Det er ikke narsissisme. Det er å dele. Nok sagt fra meg :-D Ps. Gå i dere selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
elisaday Skrevet 22. juni 2017 Forfatter #3 Del Skrevet 22. juni 2017 https://www.hjelptilhjelp.no/Personlighetsforstyrrelser/hva-er-en-narsissistisk-personlighetsforstyrrelse Symptomer ved narsissistisk personlighetsforstyrrelse Følgende symptomer karaktereriserer en narsissistisk personlighetsforstyrrelse: Har en grandios oppfatning av egen betydning (f.eks. overdriver bedrifter og talenter, forventer å bli oppfattet som bedre enn andre uten at dette grunner seg på tilsvarende prestasjoner). Er opptatt av fantasier om ubegrenset berømmelse, suksess, makt, briljanse, skjønnhet eller ideell kjærlighet. Tror at han eller hun er "spesiell" og unik og og bare kan bli forstått av, eller bør være sammen med, spesielle eller høystatusfolk (eller institusjoner). Krever overdreven beundring. Har en følelse av å være særlig berettiget, f.eks. urimelige forventninger om særlig gunstig behandling, eller at andre uten videre skal oppfylle hans eller hennes forventninger. Er utnyttende i mellommenneskelige forhold, dvs. søker fordeler gjennom andre for å nå sine egne mål. Mangler empati; er ikke villig til å anerkjenne eller identifisere seg med andre menneskers følelser og behov. Er ofte misunnelig på andre eller tror at andre er misunnelige på ham eller henne. Viser arrogant, hovmodig atferd eller holdninger. 27 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Carina Maria Skrevet 22. juni 2017 #4 Del Skrevet 22. juni 2017 Dem er det mange av og ikke bare blant topp bloggere men også den lille bloggern som prøver og etter linkne dem store topp bloggerne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
elisaday Skrevet 22. juni 2017 Forfatter #5 Del Skrevet 22. juni 2017 Ett enkelt spørsmål. Er det noen som synes beskrivelsene i innlegget mitt ovenfor passer noen av de mest profilerte bloggerne i Norge? Ja eller nei. 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest C.Tramell Skrevet 22. juni 2017 #6 Del Skrevet 22. juni 2017 Det er sikkert en grad av narsissisme i de fleste som fremhever seg selv på den måten, men det er langt derfra til å ha narsissistisk personlighetsforstyrrelse. Bloggere, skuespillere, idrettshelter, politikere og andre med stort behov for å sole seg i andres beundring er nok en del mer narsissistiske enn folk flest, men man trenger bare å ta en titt på Facebook for å se at det er en del av det slaget blant vanlige mennesker også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
elisaday Skrevet 22. juni 2017 Forfatter #7 Del Skrevet 22. juni 2017 3 minutter siden, C.Tramell skrev: Det er sikkert en grad av narsissisme i de fleste som fremhever seg selv på den måten, men det er langt derfra til å ha narsissistisk personlighetsforstyrrelse. Bloggere, skuespillere, idrettshelter, politikere og andre med stort behov for å sole seg i andres beundring er nok en del mer narsissistiske enn folk flest, men man trenger bare å ta en titt på Facebook for å se at det er en del av det slaget blant vanlige mennesker også. Ser hva du mener. Men kan du egentlig sammenligne en facebookprofil hvor du kan styre personvernet selv med en helt åpen blogg? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marimekkoen Skrevet 22. juni 2017 #8 Del Skrevet 22. juni 2017 Det å dele livet sitt på nett, være seg på blogg eller IG, er etter min mening sterkt drevet av likes og shares. Altså oppmerksomhet, bekreftelser og selvtillit-boost. Folk har sett meg og hørt meg! Og de liker det! Og jeg liker oppmerksomheten! Å dra inn personlighetsforstyrrelser blir feil på mange måter, men å si at det å like oppmerksomhet er å ha trekk av narsissisme kan være riktig. (Alle har vi trekk fra den ene eller andre personlighetsforstyrrelsen, uten å ha en psykiatrisk diagnose). Det er et merkelig fenomen i mine øyne det å ønske å dele livet sitt og tankene sine med hele verden. Så, interessant tema! ☺️ 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
elisaday Skrevet 22. juni 2017 Forfatter #9 Del Skrevet 22. juni 2017 (endret) 9 minutter siden, Marimekkoen skrev: Det å dele livet sitt på nett, være seg på blogg eller IG, er etter min mening sterkt drevet av likes og shares. Altså oppmerksomhet, bekreftelser og selvtillit-boost. Folk har sett meg og hørt meg! Og de liker det! Og jeg liker oppmerksomheten! Å dra inn personlighetsforstyrrelser blir feil på mange måter, men å si at det å like oppmerksomhet er å ha trekk av narsissisme kan være riktig. (Alle har vi trekk fra den ene eller andre personlighetsforstyrrelsen, uten å ha en psykiatrisk diagnose). Det er et merkelig fenomen i mine øyne det å ønske å dele livet sitt og tankene sine med hele verden. Så, interessant tema! ☺️ Veldig interessant innlegg ☺️ Jeg er enig i mye av det du sier. Blir jo feil å kalle ALLE bloggere narsssisister, for det stemmer jo ikke. Men det finnes en skala som måler narsisissme og jeg mener (kanskje upopulært) at de største bloggerne har grove trekk som minner om klassisk narsissisme. Hvis man ikke har narsissistiske trekk så tror jeg ikke man blogger i så stor skala hvor man legger ut bilder av seg selv og utleverer tanker og ideer. Med mindre man har andre uløste problemer som bidrar til ekstrem utlevering og oppmerksomhetsbehov. Endret 22. juni 2017 av elisaday 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marimekkoen Skrevet 22. juni 2017 #10 Del Skrevet 22. juni 2017 Å diskutere hvorfor enkelte bloggere, eller bloggere generelt har oppmerksomhetsbehov tror jeg vi skal styre langt unna. Men å si at behovet for å sees og høres er der, kan vi vel fastslå. Og nå snakker jeg om den vanlige Jane Doe som utleverer sitt og sin families liv i bilder og tekst, ikke til eks politiske bloggere med en klar agenda for skriveriet. Barn, kjæledyr og drama. Få ting engasjerer folk flest mer enn det, dessverre. Effektivt da! For å få sin daglige dose likes og shares. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest CecilieX Skrevet 22. juni 2017 #11 Del Skrevet 22. juni 2017 Jeg tror jeg er enig med @Marimekkoen, at det å blogge ofte er drevet av et ønske om positiv oppmerksomhet. Men jeg tror noe skjer med dem mens de blogger som har litt uheldige utslag. Det er veldig rart å se hvor avhengige de blir av leserne sine, og hvordan de blir dronninger i sin lille verden. Felles for dem alle er at de på et eller annet tidspunkt blir helt ute av stand til å ta i mot kritikk. Det i seg seg selv er verdt et studium. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marimekkoen Skrevet 22. juni 2017 #12 Del Skrevet 22. juni 2017 Ja det er sant @CecilieX. Må jo være fryktelig frustrerende, være godt vant i ekkokammeret til likes og så kommer det en kritisk røst. 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
wintergirl Skrevet 22. juni 2017 #13 Del Skrevet 22. juni 2017 Jo, noen av dem virker til å ikke få nok av seg selv. Bilder av selv selv fra alle vinkler, blafrer med alt de kjøper inn( noe som ofte er mye), tror de er store kjendiser kun fordi de blogger og at de er bedre enn andre. Ikke alle Såklart, men det er noen. Enkelte av dem kan bli litt kvalme,spesielt rosabloggere. 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kollontaj Skrevet 22. juni 2017 #14 Del Skrevet 22. juni 2017 (endret) På generelt grunnlag tror jeg også at man blir mer sårbar (i mangel av et bedre begrep) når man jobber mye hjemme. Man slipper å tilpasse seg kolleger og andre mennesker, kantene "slipes" ikke og man får et mye større rom å fylle opp med tanker om seg selv. Vi andre blir korrigert av kolleger, må tilpasse oss andres særegenheter, lære oss å argumentere saklig med voksne mennesker innenfor samme fagfelt - og ganske ofte fra helt andre fagfelt. Svært få har den indre driven at de på egenhånd skaffer seg kunnskap som kontrasterer den man har selv, hvis man ikke må fordi man møter den på jobb. Som blogger får man dessuten (ofte) en del smiger for hvordan man ser ut, ikke for egenskapene man har, og det tror jeg er med på å forsterke en eventuell narsissisme. Endret 22. juni 2017 av Kollontaj 18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lovelulu Skrevet 22. juni 2017 #15 Del Skrevet 22. juni 2017 1 time siden, NotNaomi skrev: Bloggere vil dele noe. Om livet sitt.om interiør eller evatever. Akkurat som alle andre. De klarer å formidle. Det klarer eller tør ikke alle andre. Det er ikke narsissisme. Det er å dele. Nok sagt fra meg :-D Ps. Gå i dere selv. Så enig med deg! 😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest CecilieX Skrevet 22. juni 2017 #16 Del Skrevet 22. juni 2017 8 minutter siden, Marimekkoen skrev: Ja det er sant @CecilieX. Må jo være fryktelig frustrerende, være godt vant i ekkokammeret til likes og så kommer det en kritisk røst. Det kan selvfølgelig også være slik at de får sin del av stygge kommentarer og at de for å verne seg selv mot den type kommentarer avfeier alt som usaklig. Kanskje en kombinasjon? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest aptdaemon Skrevet 22. juni 2017 #17 Del Skrevet 22. juni 2017 1 time siden, elisaday skrev: Jeg tenker at narsissisme blant toppbloggerne er ganske vanlig. Noen som mener noe annet? Eller noen som har noen lysende eksempler på dette? Synes dette er viktig å snakke om: så ikke dette behovet for oppmerksomhet blir normalisert. Å ønske oppmerksomhet og bekreftelse er normalt og det er ikke noe sykt i det. Narsissistsik personlighetforstyrrelse handler mer om skam og hvilke overlevelsestaktikker man bruker for å slippe å føle og se seg selv som uverdig og uelskbar, enn om oppmerksomhetssyke. Kanskje mennesker som har et stort oppmerksomhetsbehov bør få oppmerksomhet, men ikke for hva de gjør og presterer, men for den de egentlig er og at de er gode nok. Utfordringen er at de sjelden eller aldri slipper noen inn. Søken etter glans og kjendisstatus kan være en erstatning for sann (selv)kjærlighet og nærhet til andre mennesker når man i egne øyne er feil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
elisaday Skrevet 22. juni 2017 Forfatter #18 Del Skrevet 22. juni 2017 1 minutt siden, aptdaemon skrev: Å ønske oppmerksomhet og bekreftelse er normalt og det er ikke noe sykt i det. Narsissistsik personlighetforstyrrelse handler mer om skam og hvilke overlevelsestaktikker man bruker for å slippe å føle og se seg selv som uverdig og uelskbar, enn om oppmerksomhetssyke. Kanskje mennesker som har et stort oppmerksomhetsbehov bør få oppmerksomhet, men ikke for hva de gjør og presterer, men for den de egentlig er og at de er gode nok. Utfordringen er at de sjelden eller aldri slipper noen inn. Søken etter glans og kjendisstatus kan være en erstatning for sann (selv)kjærlighet og nærhet til andre mennesker når man i egne øyne er feil. Helt sant. Ikke alle er narsissister. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Attention_seeking Men mange av dem er. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest CecilieX Skrevet 22. juni 2017 #19 Del Skrevet 22. juni 2017 1 minutt siden, aptdaemon skrev: Å ønske oppmerksomhet og bekreftelse er normalt og det er ikke noe sykt i det. Narsissistsik personlighetforstyrrelse handler mer om skam og hvilke overlevelsestaktikker man bruker for å slippe å føle og se seg selv som uverdig og uelskbar, enn om oppmerksomhetssyke. Kanskje mennesker som har et stort oppmerksomhetsbehov bør få oppmerksomhet, men ikke for hva de gjør og presterer, men for den de egentlig er og at de er gode nok. Utfordringen er at de sjelden eller aldri slipper noen inn. Søken etter glans og kjendisstatus kan være en erstatning for sann (selv)kjærlighet og nærhet til andre mennesker når man i egne øyne er feil. Det der er et veldig interessant poeng. Mange av toppbloggerne forteller om ungdomsår der de ikke har blitt bekreftet av venner og har kjent på ensomhet. Noen har for eksempel hatt spiseforstyrrelser som kan tyde på problemer med selvfølelse. Eller har operert seg fordi de ikke var fornøyd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest CecilieX Skrevet 22. juni 2017 #20 Del Skrevet 22. juni 2017 Og medisinen som "virker" har vært blogging. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg