Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke så vant med å reise med fly, men skjønner at det sikkert er roligst og minst folk på flyplassen tidlig på morgenen og sent på kvelden. 

Snart skal jeg reise tur/retur Trondheim-Oslo, og skal ha med meg bestemoren min og nevøen min. Ønsker derfor å reise på et tidspunkt hvor det er minst mulig kaos, særlig da bestemor er skeptisk til hele greia. Har ikke anledning til å dra veldig tidlig eller sent på dagen noen av veiene. 

Det mest gunstige med tanke på det vi skal, er å ta fly Trondheim-Oslo på torsdag kl 16, og Oslo-Trondheim fredag kl 14. Er det normalt mye kaos på slike tidspunkt på innenlandsreiser? 

Håper noen kan svare, det hadde vært til stor hjelp! :)

Anonymkode: a7bf4...f13

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke så vant med å reise med fly, men skjønner at det sikkert er roligst og minst folk på flyplassen tidlig på morgenen og sent på kvelden. 

Snart skal jeg reise tur/retur Trondheim-Oslo, og skal ha med meg bestemoren min og nevøen min. Ønsker derfor å reise på et tidspunkt hvor det er minst mulig kaos, særlig da bestemor er skeptisk til hele greia. Har ikke anledning til å dra veldig tidlig eller sent på dagen noen av veiene. 

Det mest gunstige med tanke på det vi skal, er å ta fly Trondheim-Oslo på torsdag kl 16, og Oslo-Trondheim fredag kl 14. Er det normalt mye kaos på slike tidspunkt på innenlandsreiser? 

Håper noen kan svare, det hadde vært til stor hjelp! :)

Dette stemmer ikke. Det er flest reisende på morgenen, samt mellom kl 15 og17. Men jeg må si at i Trondheim kl 16 er det ikke så mye å bekymre seg for. Returen høres ut som et perfekt tidspunkt.

Det går også an å bestille rullestolhjelp på flyplassen, da går du foran i køen og blir hentet til riktig gate. Er man litt uerfaren eller gammel, så kan det være en god ide. Du må i så fall ringe og bestille reisen, tror ikke det går å gjøre det på nettet.

God reise!

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, reiseglad skrev:

Dette stemmer ikke. Det er flest reisende på morgenen, samt mellom kl 15 og17. Men jeg må si at i Trondheim kl 16 er det ikke så mye å bekymre seg for. Returen høres ut som et perfekt tidspunkt.

Det går også an å bestille rullestolhjelp på flyplassen, da går du foran i køen og blir hentet til riktig gate. Er man litt uerfaren eller gammel, så kan det være en god ide. Du må i så fall ringe og bestille reisen, tror ikke det går å gjøre det på nettet.

God reise!

Takk for svar :) Det er hjemreisen som er viktigst at går greit for seg, både med tanke på kaos på flyplassen og fare for forsinkelser. Men forsinkelser er vel ikke noe man kan forutse. 

Skrevet (endret)

Morgenen og ettermiddagen rundt 16 er de verste tidspunktene, og torsdag og fredag de verste dagene (generelt, kjenner ikke til Værnes). Mange pendlere som reiser i forbindelse med jobb, og mange som reiser rett etter jobb. Tenk på når det er rushtrafikk på motorveien, flyplasser har litt samme mønster.

Beste er nok midt på arbeidsdagen (11-13) og senere på kvelden (etter 18). Kl. 14 en fredag på Gardermoen er nok sånn sett greit det, dere er sikkert på flyet før helvete bryter løs. Vanligvis iallfall, nå er det jo sommerferietid, så det endrer jo en noe på mønsteret, selv om jeg tipper fredagen er den største utfartsdagen fremdeles. Charterturister og andre som ikke er vant med å fly lager også en helvetes mer kø i sikkerhetskontrollen enn forretningsreisende, så bare pust med magen og forvent litt folk og noe venting.

Tips: Gardermoen har blitt bygget om og fått en ny sikkerhetskontroll. Av gammel vane og kanskje fordi det er rett ved innsjekken til SAS så går fremdeles flest til den gamle, så det er - enn så lenge - gjerne mindre kø i den nye :)  Den gamle er altså ved innsjekkingsområdet 6-7 imens den nye er ved de 2-3 første.

Tips 2: Hvis bestemoren din ikke er noe vant med å reise og lett blir stresset så er det kanskje greit å være mentalt forberedt på at du kan havne i en kroppsscanner og noen ganger sveiper de hvite lapper på hendene dine for å sjekke etter sprengstoff.

Endret av Cuntzilla
Skrevet

Unngå fly som gamlinger velger. Hater helgeflyene.

Jeg vil heller fly med 500 forrettningsreisende enn med 4 pensjonister. Faen de er ubrukelig og lager kaos.

Velg fly som forrettningsreisende bruker.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Cuntzilla skrev:

Morgenen og ettermiddagen rundt 16 er de verste tidspunktene, og torsdag og fredag de verste dagene (generelt, kjenner ikke til Værnes). Mange pendlere som reiser i forbindelse med jobb, og mange som reiser rett etter jobb. Tenk på når det er rushtrafikk på motorveien, flyplasser har litt samme mønster.

Beste er nok midt på arbeidsdagen (11-13) og senere på kvelden (etter 18). Kl. 14 en fredag på Gardermoen er nok sånn sett greit det, dere er sikkert på flyet før helvete bryter løs. Vanligvis iallfall, nå er det jo sommerferietid, så det endrer jo en noe på mønsteret, selv om jeg tipper fredagen er den største utfartsdagen fremdeles. Charterturister og andre som ikke er vant med å fly lager også en helvetes mer kø i sikkerhetskontrollen enn forretningsreisende, så bare pust med magen og forvent litt folk og noe venting.

Tips: Gardermoen har blitt bygget om og fått en ny sikkerhetskontroll. Av gammel vane og kanskje fordi det er rett ved innsjekken til SAS så går fremdeles flest til den gamle, så det er - enn så lenge - gjerne mindre kø i den nye :) 

Tips 2: Hvis bestemoren din ikke er noe vant med å reise og lett blir stresset så er det kanskje greit å være mentalt forberedt på at du kan havne i en kroppsscanner og noen ganger sveiper de hvite lapper på hendene dine for å sjekke etter sprengstoff.

Ja, jeg tenkte litt på at det er midt på sommeren når vi drar (midten av juli), og at det kanskje er fullt og kaos uansett dag og tidspunkt. Blir litt knapt med tid hvis vi skal dra hjem tidligere enn kl 14 på fredag. Tror dere det er bedre å reise fredag-lørdag istedet (med samme tidspunkt på flyreisen)? Altså kl 16 på fredag og kl 14 på lørdag. 

Tusen takk for tips! :)

1 minutt siden, amativeReflection skrev:

Jeg vil heller fly med 500 forrettningsreisende enn med 4 pensjonister. Faen de er ubrukelig og lager kaos.

Hvordan vet jeg hvilket fly forretningsreisende bruker? 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg tenkte litt på at det er midt på sommeren når vi drar (midten av juli), og at det kanskje er fullt og kaos uansett dag og tidspunkt. Blir litt knapt med tid hvis vi skal dra hjem tidligere enn kl 14 på fredag. Tror dere det er bedre å reise fredag-lørdag istedet (med samme tidspunkt på flyreisen)? Altså kl 16 på fredag og kl 14 på lørdag. 

De flyr om morgenen og tilbake rett etter arbeidsdagene. Pensjonister reiser midt på dagen.

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, amativeReflection skrev:

De flyr om morgenen og tilbake rett etter arbeidsdagene. Pensjonister reiser midt på dagen.

Hm, så det blir jo motsatt råd fra det de andre her har gitt? 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Tror 14 på fredag er fint jeg, dere stiller jo bare opp i god tid og sjekker vel inn i 13tiden. 16 på fredag er jo det absolutt verste tidspunktet, vet ikke hvordan det er på Værnes da, men på Gardermoen er det da det er aller mest kaos i vanlig sesong, og et rent helvete om det er fredagen før typ påske/vinterferie/langhelger. Men juli blir jo som sagt annet mønster, det kjenner jeg ikke så godt. Mange færre forretningsreisende, men mange flere turister.

Jeg tror ikke du kan unngå pensjonistene og sinkene i juli uansett når du flyr. Dere tilhører jo litt den gjengen selv, med en pensjonist og folk som ikke er vant med å fly ;) Tror kanskje dere synes det er mer chill å stå i kø bak en nisse som bruker et kvarter på å brette sammen jakka si og fiske flytende ut fra håndbagasjen og instruere kona i hvordan hun skal gjøre det før han piper fordi han har glemt å ta av seg beltet, enn å stå med alle de trippende stresskoffert-menneskene som har rutinen inne og hater alle som ikke har det.

Vet ikke jeg, det viktige er bare at dere har god tid og ikke har lavt blodsukker, så overlever man enhver flyplass med glans.

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hm, så det blir jo motsatt råd fra det de andre her har gitt? 

Tydeligvis. Kanskje de har en masochistisk fetisj som innebærer å stå i kø i evigheter for å komme på flyet fordi en dement nittiåring først går helt bakerst i flyet og så fram for å finne setet (på rad 8) før vedkommende bruker 7 minutter på å løfte bagasjen opp i hyllene uten å slippe noen forbi. Ikke vet jeg men pensjonistfly er verre, selv om de er halvfulle. Det tar lengre tid i sikkerhetskontrollen selv om det er færre personer.

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, Cuntzilla skrev:

Tror 14 på fredag er fint jeg, dere stiller jo bare opp i god tid og sjekker vel inn i 13tiden. 16 på fredag er jo det absolutt verste tidspunktet, vet ikke hvordan det er på Værnes da, men på Gardermoen er det da det er aller mest kaos i vanlig sesong, og et rent helvete om det er fredagen før typ påske/vinterferie/langhelger. Men juli blir jo som sagt annet mønster, det kjenner jeg ikke så godt. Mange færre forretningsreisende, men mange flere turister.

Jeg tror ikke du kan unngå pensjonistene og sinkene i juli uansett når du flyr. Dere tilhører jo litt den gjengen selv, med en pensjonist og folk som ikke er vant med å fly ;) Tror kanskje dere synes det er mer chill å stå i kø bak en nisse som bruker et kvarter på å brette sammen jakka si og fiske flytende ut fra håndbagasjen og instruere kona i hvordan hun skal gjøre det før han piper fordi han har glemt å ta av seg beltet, enn å stå med alle de trippende stresskoffert-menneskene som har rutinen inne og hater alle som ikke har det.

Vet ikke jeg, det viktige er bare at dere har god tid og ikke har lavt blodsukker, så overlever man enhver flyplass med glans.

Ja, vi må beregne så vi er der i god tid før avgang :) Jeg er imidlertid avhengig av at flyet IKKE er forsinket, da jeg skal på jobb samme kveld vi kommer tilbake. Om det tar litt tid i sikkerhetskontrollen og slikt gjør ingenting, jeg skal forberede bestemor så godt jeg kan i forveien. Det hun blir stressa av er alt folket og engstelse for at "noe"  skal skje. 

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, amativeReflection skrev:

Tydeligvis. Kanskje de har en masochistisk fetisj som innebærer å stå i kø i evigheter for å komme på flyet fordi en dement nittiåring først går helt bakerst i flyet og så fram for å finne setet (på rad 8) før vedkommende bruker 7 minutter på å løfte bagasjen opp i hyllene uten å slippe noen forbi. Ikke vet jeg men pensjonistfly er verre, selv om de er halvfulle. Det tar lengre tid i sikkerhetskontrollen selv om det er færre personer.

Vet du hva du ville gjort hvis du hadde tæl og bare en anelse folkeskikk? Du hadde hjulpet den gamle med å løfte bagasjen opp på hyllen.

Å ha så manglende forståelse for andre mennesker er begredelige greier. Det handler tydeligvis kun om meg, meg og meg selv.

Anonymkode: ccdac...a94

• Liker 2
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vet du hva du ville gjort hvis du hadde tæl og bare en anelse folkeskikk? Du hadde hjulpet den gamle med å løfte bagasjen opp på hyllen.

Å ha så manglende forståelse for andre mennesker er begredelige greier. Det handler tydeligvis kun om meg, meg og meg selv.

Anonymkode: ccdac...a94

Skal jeg bare crowsurfe meg over de 40 menneskene mellom meg og dem eller hvirdan skal jeg komme meg dit?

AnonymBruker
Skrevet
15 timer siden, amativeReflection skrev:

Faktisk beste tipset i tråden. Har lite å si om det er mye folk hvis man reiser med andre som kan greia. Ingenting verre enn å stå 40 timer i sikkerhetskontrollen fordi folk ikke vet hva de skal legge fra seg, så de blir tatt til side og undersøkt. Også bruker de 40 år til for å plukke med seg greiene sine.

Vil også si at Gardermoen selv når det er travelt egentlig ikke er så ille. Det er alltid steder å sitte, lite kø. Ha god tid så går det helt fint. Det teiteste jeg ser er folk som løper for å stille seg i kø ved innsjekken når man må stå i kø nedover gaten uansett.

Anonymkode: 51e90...7d7

• Liker 1
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Faktisk beste tipset i tråden. Har lite å si om det er mye folk hvis man reiser med andre som kan greia. Ingenting verre enn å stå 40 timer i sikkerhetskontrollen fordi folk ikke vet hva de skal legge fra seg, så de blir tatt til side og undersøkt. Også bruker de 40 år til for å plukke med seg greiene sine.

Vil også si at Gardermoen selv når det er travelt egentlig ikke er så ille. Det er alltid steder å sitte, lite kø. Ha god tid så går det helt fint. Det teiteste jeg ser er folk som løper for å stille seg i kø ved innsjekken når man må stå i kø nedover gaten uansett.

Jeg skulle fly fra Gardermoen. Begge dørene på flyet er åpen, men bare 4 personer velger å gå inn bak. Her står jeg stuck i den gangen før flyet der det er 30 grader fordi folk ikke fatter at de kan gå inn bak. Bakfull og jævlig også, hadde lyst å rope ut noen ukvemsord og en kort instruks om å gå inn bak.

Den nye sikkerhetskontrollen på Gardermoen suger, man må legge fra seg tingene sine og de blir innenfor rekkevidde til andre personer ALT for lenge. Det må være tyver sitt paradis. Ellers er sikkerhetskontrollen ikke noe problem.

Man trenger bare en kritisk masse med oppegående reisende. Selv om noen pensjonister forviller seg på et fly med forretningsfolk vil de normalt sett oppføre seg bedre når de har forbilder. Hvis de ser fem andre personer ta et steg til siden isteden for å stå på fjerde rad og hindre all påstigning mens de tar av seg sekken, jakken og finner fram iPaden fra ryggsekken så gjør de også det.

Men når det er bare håpløse folk blir de ennå mer håpløs. De tar idiotiske ideer fra hverandre og ombordstigningen tar lengre enn selve flyturen.

Sikkerhetskontrollen er også et godt poeng, hater å ende opp bak et vandrende lik som ender opp med å bruke 15 minutter på å finne fram alle tingene som skulle vært tatt ut på forhånd. Hvorfor i helvette putter ikke folk ipad og pc i en pose, ledninger i en annen og alt flytende i en tredje?

AnonymBruker
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men jeg skjønner ikke helt skrekken for å stå i kø i sikkerhetskontrollen? Man må jo alltid vente et sted på flyplassen (siden man må sjekke inn et visst tidspunkt før avreise), og da har det vel ingenting å si om man venter i sikkerhetskontrollen eller sitter på en benk ved gaten? Flyet går vel til vanlig tid uansett hvor folket venter? Står man lenge i sikkerhetskontrollen kan man jo nærmest gå rett til flyet etterpå fordi de har åpnet for ombordstigning? 

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det teiteste jeg ser er folk som løper for å stille seg i kø ved innsjekken når man må stå i kø nedover gaten uansett.

Det er fordi de som kommer sist ofte må legge håndbagasjen et helt annet sted, eller i verste fall må gi den fra seg så den blir lagt i lasterommet.

Anonymkode: 34cfb...afc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...