Gå til innhold

Budsjett : hvordan ville du satt det opp.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har nylig gått gjennom et brudd. Vi hadde satt opp spareplan sammen for å kunne kjøpe oss noe sammen.

Nå vil jeg forsøke å spare slik at jeg kan få kjøpt en leilighet etterhvert. Jeg er interessert og nysgjerrig på hvordan dere ville satt opp et budsjett ut i fra min inntekt og situasjon.  Tenker da på alle poster som mat, fritid, bensin osv. Tips og råd er også fint. 

Jeg har nettopp tatt lappen og har ikke egen bil. Ønsker å kjøpe en. Hvor mye må man regne å bruke på forsikringer og bensin?  Siden jeg bor langt fra venner ønsker jeg at jeg i budsjettet skal ha råd til å ta tog eller kjøre bil og besøke venner en gang i blant. 

Jeg har ingen barn. 

Jeg har inntekt på  23000 ca i mnd.

Husleie er på 6500. 

Internett: 550

Studielån: 1300 

Mobil 400

Strøm : 700 pluss minus alt ettersom årstid. 

Spotify/netflix/ viaplay: 350 kr ca

Mat

Bil

Ferie 

Klær 

Sparing

Fritid

Sett gjerne opp flere poster.  Alt ettersom hvordan dere ville gjort ting. 

Anonymkode: 58aa3...ce0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Se på sifo sitt standardbudsjett. 

Før regnskap et par mnd, så ser du hva du bruker, og kan sette opp poster basert på dette. 

Anonymkode: 84c24...030

• Liker 2
Skrevet (endret)

Jeg ville satt opp alle faste utgifter først sånn som du har gjort, og i tillegg ville jeg lagt til tannlege, innboforsikring, andre forsikringer, nrk-lisens og eventuelle andre årlige utgifter du måtte ha. For selv om dette ofte gjerne er en engangsutgift i året eller halvåret er det viktig å få det med i regnskapet. Mange fordeler for eksempel beløpet på nrk-lisensen på 6 måneder, og legger av tilsvarende beløp hver måned, slik at man slipper å bli "overrasket" hver gang disse regningene dukker opp, og for å slippe en stor utgift som påvirker hele budsjettet den måneden.

Forslag til budsjett basert på din inntekt og utgifter:

Husleie  6500
Strøm 700
Internett 550
Mobil 400
Netflix osv. 350

Nrk-lisens 250
Tannlege 80
Forsikring 150

Studielån 1300

Mat 3000
Reise 2000
Sosialt 1000
Klær 800
Helse/hygiene 500
Hobby 500

Sparing buffer 500
Sparing bolig 4000
Sparing ferie 500
  23.080 kr
Endret av Anonymsis
AnonymBruker
Skrevet

Vanskelig å tyde hva du egentlig vil med budsjettet ditt. Syns ikke du tjener nok til at du kan prioritere både boligsparing, bil, ferier, langturer til venner og andre større fritidsutgifter (ikke vondt ment, jeg tjener mindre selv). Med mindre du er nær målet allerede, eller ser for deg å leie i en del år enda? Kan sette opp et nøkternt budsjett med boligsparing som første prioritet hvis det er det du tenker. :)

Anonymkode: 586d8...2af

AnonymBruker
Skrevet

Angående bil og utgifter: Å ha bil er DYRT. En ting er å kjøpe selve bilen. Men så er det alle utgiftene som følger med. 

Forsikring: om det er din første bil, må du fort opp i 6 000 i året
Veiavgift: ca 3 000 (denne blir etter hvert innbakt i forsikringen)
Bompenger: avhengig av hvor du kjører
Bensin: helt avhengig av hvor mye du kjører - jeg kjører til/fra jobb, 20 km dagen, og bruker ca 400 kr mnd
Service: om du kjøper ny bil må dette gjøres årlig for å beholde garantien. Da kommer det på alt fra 2-6 000 i året avhengig av hvor gammel bilen er

Så kommer dekk, vask, verksted, osv osv. Du må nok regne med å bruke minst 20 000 i året bare på bil. Minst. Og det uten å ta med prisen på bilen i seg selv. 

Anonymkode: 84c24...030

Skrevet

Hvor mye egenkapital har du fra før og hvor mye må du ha for å få kjøpt der du bor? ca 300.000 ? for da vil det med å spare 4000 i måneden ta deg over 6 år å få kjøpt bolig...

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vanskelig å tyde hva du egentlig vil med budsjettet ditt. Syns ikke du tjener nok til at du kan prioritere både boligsparing, bil, ferier, langturer til venner og andre større fritidsutgifter (ikke vondt ment, jeg tjener mindre selv). Med mindre du er nær målet allerede, eller ser for deg å leie i en del år enda? Kan sette opp et nøkternt budsjett med boligsparing som første prioritet hvis det er det du tenker. :)

Anonymkode: 586d8...2af

Gjerne det. Ønsker å prioritere sparing. Men jeg må nesten også ha en bil da beg skal bytte jobb og må kjøre til jobb. 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Torelli skrev:

Hvor mye egenkapital har du fra før og hvor mye må du ha for å få kjøpt der du bor? ca 300.000 ? for da vil det med å spare 4000 i måneden ta deg over 6 år å få kjøpt bolig...

Jeg har ca 130 000 nå i egenkapital så det er ikke så mye akkurat :( For en liten leilighet må jeg nok sikkert ha 300 000 hvertfall. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg KAN kjøre bussen til jobb, men tenker at det kan bli veldig upraktisk da det kun går en buss i timen dit. 

Har tenkt på å kanskje finne meg et crappy , men billig sted å bo. Det er bare så kjipt å være snart 30 og bo i bofellesskap. 

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ca 130 000 nå i egenkapital så det er ikke så mye akkurat :( For en liten leilighet må jeg nok sikkert ha 300 000 hvertfall. 

det er jo ikke så ille. Jeg ville prøvd å spart 6000 til bolig, da kan du kanskje kjøpe om 2-2,5 år :) Vent med bil det er et kostnadssluk, spesielt vis du ikke har råd til nyere bil!

Skrevet

Du tjener mindre enn meg, og jeg har ikke råd til bil. Det er svindyrt å ha bil! Alle slags skader og reparasjoner, plutselig virker den ikke en dag og må på dyr service osv, nye dekk og listen er endeløs. Det er et evig pengesluk, i tillegg til alle de faste utgiftene og drivstoff.

Da jeg søkte om boliglån alene i fjor, la banken seg i selen for å hjelpe meg. Men hele TRE ganger spurte de underveis og dobbeltsjekket:"Og det var sånn at du ikke har bil og ikke skal ha det heller, ikke sant...?" (jeg har ikke førerkort, så nei, jeg skal ikke ha bil )

Hadde jeg hatt bil og utgifter til det, hadde jeg fått avslag på boliglånet. Banken vet hvor dyrt bil er, og at det ofte gjør at budsjett sprekker. Du bør bosette deg et sted nærmere jobben, der du får brukt annen transport. Buss e.l.

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, Anonymsis skrev:

Jeg ville satt opp alle faste utgifter først sånn som du har gjort, og i tillegg ville jeg lagt til tannlege, innboforsikring, andre forsikringer, nrk-lisens og eventuelle andre årlige utgifter du måtte ha. For selv om dette ofte gjerne er en engangsutgift i året eller halvåret er det viktig å få det med i regnskapet. Mange fordeler for eksempel beløpet på nrk-lisensen på 6 måneder, og legger av tilsvarende beløp hver måned, slik at man slipper å bli "overrasket" hver gang disse regningene dukker opp, og for å slippe en stor utgift som påvirker hele budsjettet den måneden.

Forslag til budsjett basert på din inntekt og utgifter:

Husleie  6500
Strøm 700
Internett 550
Mobil 400
Netflix osv. 350

Nrk-lisens 250
Tannlege 80
Forsikring 150

Studielån 1300

Mat 3000
Reise 2000
Sosialt 1000
Klær 800
Helse/hygiene 500
Hobby 500

Sparing buffer 500
Sparing bolig 4000
Sparing ferie 500
  23.080 kr

Tusen takk for fint forslag. 

Til dere andre : Tenker kanskje å prioritere bort dyre ferier og bil da ja. Visste at bil er dyrt , men ikke SÅ dyrt :-( Jeg som gledet meg til å ha egen bil. 

Gjest Blondie65
Skrevet

Når du skal sette opp et budsjett som inkluderer ferie, finn ut hvor mye en ferie f.eks i syden koster. Det er billigere å reise utenfor skolenes ferier - f.eks før 15. juni og etter 15. juli. Du kan fint få deg en uke i syden for 7.500 (fly og hotell) og alt ettersom om du skal bare leve (500/dag) eller også shoppe (1.000/dag - romslig) setter du opp 3.500 eller 7.000 i forbruksbudsjett for ferien. Da har du et feriebudsjett der du setter av enten 1.000 eller 1.200/mnd til dette. 

Jeg tenker at når du skal spare i noen år til bolig er det viktig - det er i alle fall viktig for meg - å leve litt også mens man sparer. Parkerer du bildrømmen og kjøper deg en sykkel istedet så har du transportmiddel 6-8 av årets måneder. Da har du den 1000-lappen du trenger til å spare til ferien uten å rane boligbudsjettet.

Hvis sparemålet til bolig er 300.000 er du nesten halvveis alt. Du vil nå målet ditt på under 4 år hvis du sparer 4.000/mnd. Husk også at du får feriepenger hvert år, Dersom du sparer til ferien hver måned kan du sette av den delen av ferien din som er mer enn en månedslønn til boligsparingen.

Jeg synes også du hadde et veldig dyrt mobilabonnement. Er dette inkludert nedbetaling av telefon - inkludert bindingstid? Du kan få langt billigere abonnement enn 400/mnd.

Skrevet

Jeg hadde brukt dette på disse postene

Mat, spise ute 3000 kr

Bil, årsavgift, eu-kontroll, bot, bompenger, reparasjon, parkering, drivstoff, vedlikehold 2500 kr

Ferie 1500 kr

Klær 1000 kr

Sparing -- alt som er igjen på slutten av mnd.

Fritid 500 kr

i tillegg:

Helse 200 kr

Møbler, hvitevarer, interiør, elektronikk 1000 kr

Annet (gaver, frisør +++) 1000 kr

AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, Blondie65 skrev:

Når du skal sette opp et budsjett som inkluderer ferie, finn ut hvor mye en ferie f.eks i syden koster. Det er billigere å reise utenfor skolenes ferier - f.eks før 15. juni og etter 15. juli. Du kan fint få deg en uke i syden for 7.500 (fly og hotell) og alt ettersom om du skal bare leve (500/dag) eller også shoppe (1.000/dag - romslig) setter du opp 3.500 eller 7.000 i forbruksbudsjett for ferien. Da har du et feriebudsjett der du setter av enten 1.000 eller 1.200/mnd til dette. 

Jeg tenker at når du skal spare i noen år til bolig er det viktig - det er i alle fall viktig for meg - å leve litt også mens man sparer. Parkerer du bildrømmen og kjøper deg en sykkel istedet så har du transportmiddel 6-8 av årets måneder. Da har du den 1000-lappen du trenger til å spare til ferien uten å rane boligbudsjettet.

Hvis sparemålet til bolig er 300.000 er du nesten halvveis alt. Du vil nå målet ditt på under 4 år hvis du sparer 4.000/mnd. Husk også at du får feriepenger hvert år, Dersom du sparer til ferien hver måned kan du sette av den delen av ferien din som er mer enn en månedslønn til boligsparingen.

Jeg synes også du hadde et veldig dyrt mobilabonnement. Er dette inkludert nedbetaling av telefon - inkludert bindingstid? Du kan få langt billigere abonnement enn 400/mnd.

Nei, jeg brukte en periode opp all inkluderte mobildata på et billigere abonement, så da valgte jeg å kjøpe et litt dyrere et. Men dette kan jeg se på, ja! 

Huff livet som 1 er dyrt. Jeg savner eksmannen min litt. 

Med ferie er jeg godt fornøyd med å dra på fjellet med venninner feks. Jeg har tross alt 3 uker jeg skal ha ferie og vil kose meg litt. Er kjipt å bare sitte hjemme og gnage på brødskorper , er litt kjipt med brudd og alt. Noen sydenferie eller utenlandsferie har jeg ikke tenkt meg ut på da.

Gjest Blondie65
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg brukte en periode opp all inkluderte mobildata på et billigere abonement, så da valgte jeg å kjøpe et litt dyrere et. Men dette kan jeg se på, ja! 

Huff livet som 1 er dyrt. Jeg savner eksmannen min litt. 

Med ferie er jeg godt fornøyd med å dra på fjellet med venninner feks. Jeg har tross alt 3 uker jeg skal ha ferie og vil kose meg litt. Er kjipt å bare sitte hjemme og gnage på brødskorper , er litt kjipt med brudd og alt. Noen sydenferie eller utenlandsferie har jeg ikke tenkt meg ut på da.

Med mindre du eller venninnene dine disponerer hytte, er ikke en fjelltur gratis heller. Man skal komme seg dit og leie hytte.

AnonymBruker
Skrevet
På 6/22/2017 den 11.24, AnonymBruker skrev:

Jeg har nylig gått gjennom et brudd. Vi hadde satt opp spareplan sammen for å kunne kjøpe oss noe sammen.

Nå vil jeg forsøke å spare slik at jeg kan få kjøpt en leilighet etterhvert. Jeg er interessert og nysgjerrig på hvordan dere ville satt opp et budsjett ut i fra min inntekt og situasjon.  Tenker da på alle poster som mat, fritid, bensin osv. Tips og råd er også fint. 

Jeg har nettopp tatt lappen og har ikke egen bil. Ønsker å kjøpe en. Hvor mye må man regne å bruke på forsikringer og bensin?  Siden jeg bor langt fra venner ønsker jeg at jeg i budsjettet skal ha råd til å ta tog eller kjøre bil og besøke venner en gang i blant. 

Jeg har ingen barn. 

Jeg har inntekt på  23000 ca i mnd.

Husleie er på 6500. 

Internett: 550

Studielån: 1300 

Mobil 400

Strøm : 700 pluss minus alt ettersom årstid. 

Spotify/netflix/ viaplay: 350 kr ca

Mat

Bil

Ferie 

Klær 

Sparing

Fritid

Sett gjerne opp flere poster.  Alt ettersom hvordan dere ville gjort ting. 

Innboforsikring. Reiseforsikring, fagforening,bufferkonto

Anonymkode: 1d307...bea

AnonymBruker
Skrevet

23000 er etter at fagforening med innboforsikring og reiseforsikring. 

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

23000 er etter at fagforening med innboforsikring og reiseforsikring. 

Er trekt altså 

Skrevet

Hvis jeg var deg, hadde jeg ventet med å anskaffe bil til bolig er i boks. Det er alltid en fordel å kjøpe bolig før bil, da bolig er en investering mens bil er en unødvendig utgift. Så lenge du KAN leve uten bilen da. Hvis du har mulighet for å sykle til jobb eller ta offentlig transport i ett-to års tid, kan du mye kjappere kjøpe deg leilighet. Når du har gjort det forsvinner "spare-posten" til bolig, og du kan sette av denne til anskaffelse av bil.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...