Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min første jobb!

Har bare jobbet 2 ganger, men skal jobbe 3 ganger til i Juni. Har enda ikke fått arb. kontrakt, men skal mase på sjefen om det neste uke! (Null stress, har skrevet inn på pc på jobben begge gangene jeg har jobbet, så alt er innført slik at sjefen ikke kan "lure" meg)

Hva må jeg ordne med sånn bortsett fra arb. kontrakt? Tenker skatt og slikt... Kommer ikke til å tjene i nærheten av 50.000kr, så skal egentlig ikke betale skatt... 

Anonymkode: 242c1...c37

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skattekort blir hentet automatisk, og om det er behov for noe annet vil du få beskjed om det. 
Ellers er det greit å sjekke hvilke forsikringer som dekkes via jobben. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår ikke helt hva du mener at du har skrevet inn på data når du har jobbet slik at arbeidsgiver ikke kan "lure" deg? En arbeidskontrakt vil si noe om oppsigelsestid, lønn osv. Dvs at uten en arbeidskontrakt kan arbeidsgiver si deg opp på dagen, uten at du kan ha noe å si på det.

Angående skatt, tror jeg du må inn på skatteetaten sine sider og bestille et frikort (det er mulig arbeidsgiver kan hente det, selv om du ikke har bestilt det. Jeg vet reglene har endret seg siden sist jeg trengte frikort). Jeg ville uansett ha sjekket det opp, for hvis du ikke har et frikort, vil du bli trukket 50% i skatt. De pengene får du igjen i juni 2018, i så fall.

Ellers vil jeg anbefale deg å bli med i en fagforening! Det er som oftes gratis for de som er unge eller elever/studenter. De kan hjelpe deg med spørsmål om kontrakt, konflikter mellom deg og sjefen på jobb osv. Husk at de ikke hjelper hvis konflikten oppstod før du meldte deg inn! 

Lykke til i arbeidslivet :) 

Anonymkode: 31cb8...5db

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår ikke helt hva du mener at du har skrevet inn på data når du har jobbet slik at arbeidsgiver ikke kan "lure" deg? En arbeidskontrakt vil si noe om oppsigelsestid, lønn osv. Dvs at uten en arbeidskontrakt kan arbeidsgiver si deg opp på dagen, uten at du kan ha noe å si på det.

Anonymkode: 31cb8...5db

Det jeg mente er rett og slett at det er skrevet inn i systemet at jeg har jobbet, og at jeg har krav på lønn for de timene jeg har jobbet - Med eller uten arb. kontrakt!

Altså når jeg kommer på jobb slår jeg inn når jeg startet, og når jeg slutter slår jeg inn når jeg slutter. Automatisk blir lønn + skatt da ordna av seg selv i følge sjefen. 

Men tusen takk for godt og informerende svar!!

Anonymkode: 242c1...c37

Skrevet

Hvis du ikke har frikort fra før må du bestille dette, når det er kommet kan arbeidsgiver hente det ut automatisk. Om du ikke bestiller frikort blir du trukket 50% i skatt, så greit å gjøre det først som sist. Arbeidskontrakt skal du ha uansett "om du er skrevet inn i jobbsystemet", den ivaretar rettighetene dine og er veldig viktig. Lykke til i jobb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...