Gå til innhold

Katt på veldig lang kjøretur

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei :)

I slutten av sommeren skal jeg flytte tilbake til Norge. Akkurat nå bor jeg i Finland med jentepusen min på ett år og samboeren min. Alle vi tre skal kjøre bil (for vi må ha med alle sakene våre) sammen til sør Norge. Det blir cirka 17 timer, men vi skal overnatte på hotell en natt. Har tenkt litt på å sette katta på flyet, men har hørt mye dårlig om hvordan de behandler dyra som skal reise. Også kommer hun til å være i Norge lenge før meg. Lurer på hvordan jeg skal gjøre turen mest komfortabel for hun? Er det noe beroligende jeg kan gi henne? Jeg vet hvertfall at jeg må ha et stort bur til henne, katteseng, mat, godbiter, vann, og ei kattekasse til hotellet. Og vi kommer til å stoppe OFTE. Har noen hatt katt på hotell før? Hvordan var det? kosta det noe ekstra?

Hun har kjæledyrpass, alle vaksiner hun trenger for å reise, chip og alle dokumenter.

Vet det kommer til å bli stressende for henne, men vil prøve så godt jeg kan å gjøre reisen så OK for vesle pusejenta mi.

Og nei, å avlive katta/ la henne være igjen her er IKKE en mulighet. 

Anonymkode: b6af0...b7e

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Mente "hvordan jeg skal gjøre BILTUREN mest komfortabel for hun"

TS

Skrevet

Beroligende er det VERSTE du kan gjøre. De blir helt dopet og livredd når kroppen ikke oppfører seg slik de er vant til. Pus vet jo ikke at du gjør det for å berolige dem. For dem er det bare ubehagelig. Bedre å la de være helt våkne under frakt. Bil/fly. Klart de er redd og klager og mjauer, men det er tross alt ikke noe farlig. Tenk om du våknet opp under rohypnolrus og ikke ante hvor du var eller hva du gjorde med kroppen din. Skummelt! La de være våkne i stedet.

Bare sørg for at de har nok mat og drikke og kanskje ta noen pauser og åpne vinduene for frisk luft, så burde det gå greit. :) 

Tog er ikke et alternativ? Tog er relativt lite humpete så det tåler katter greit. Tok med en kattunge fra Kristiansand til Oslo en gang og hun bare sov og lekte seg. :) 

• Liker 3
Skrevet

Er hun noe vandt til å kjøre bil fra før av? 

Min pus på 1 år nå har vært med på ganske mye bilkjøring, startet med korte turer og utvidet. Hans lengste tur er på 6 timer, og han sov det meste av turen. Gikk over all forventning. 

Deler dere den turen på to så er det jo bare +/- 8t. 

Anbefaler ikke å gi mat under turen, men vente til dere kommer på hotellet. Da slipper dere at hun blir bilsyk, om hun skulle være av den typen. 

Jeg ga min mat sent på kvelden dagen før, og ikke noe om morgenen. Skiftet på kassen hans rett før vi dro. De fleste katter bare må gå på kassen om den er nyskiftet. På den måten får de tømt seg før turen. 

Vann må du derimot tilby på turen. 

Vet ikke hvordan bur du bruker, men jeg la ett teppe han liker godt inni buret. Har delt opp ett av typen han elsker i 4. Hadde også med ekstra, og ett stort håndkle om han skulle tisse i buret. 

Hver forsiktig med lufting i bånd osv på turen, det siste må vil er at katten kommer seg løs og blir borte underveis. 

Min liker å kunne se litt ut innimellom, så han får sitte litt på fanget med sele på. Det er festet i belte ved siden av. Sånn type man bruker til hund. 

Kommer ikke på mer i farten. Sikkert noe jeg har glemt. 

• Liker 1
Skrevet

Vil bare kommentere det du sier om bur, hun skal ikke har et "stooort bur", men et som er akkurat passelig til en på hennes størrelse! Om dere kommer ut for en ulykke med bilen, og buret er for stort vil hun få store skader, fordi hun vil få sånn moment inne i buret at når hun treffer en vegg vil det gjøre uhyggelig skade. Med å ha et bur som er akkurat passe hindrer du i størst mulig grad skade, og det er større sannsynlighet for at hun vil overleve en ulykke. Buret skal også stå fast inne i bilen. 

I mange tilfeller føler katter seg trygge i mørke trange rom, der de føler de kan beskytte seg selv, så sånn sett er ikke et passe stort bur slemt heller. Husk å gjøre katten trygg på buret i god tid før reisen. Lykke til :)

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ta med sele og  bånd så kan katten gå litt ute når dere har pause -:)

Anonymkode: 96c5a...6af

AnonymBruker
Skrevet

Katten skal ikke ha mat rett før bilturen, heller ikke under. 

Ta å stopp underveis, så går det nok bra. 

Evt. må fly henne hjem til Norge først, reise tilbake å ta flyttelasset etterpå. Du kan sikkert sende henne alene også, hvis du har noen som henter henne på flyplassen. 

Anonymkode: fbe15...72c

• Liker 1
Skrevet

Ville kanskje ikke luftet henne utendørs underveis. Det kan stresse henne mer enn det gjør godt. Men stopp og ta pauser og la pus gå fritt i bilen.

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar folkens :) Lurer også på HVOR i bilen bør hun være? I bur altså. Tenkte enten på fanget mitt i passasjersetet, eller mellom beina mine hvis det er varmt. Vi utsetter turen hvis det blir veldig varmt. Har ikke så veldig lyst til å ha henne i baksetet, i og med at det kommer til å være tunge esker og bagger der også. Og tenk hvis jeg ikke får henne til å gjøre fra seg? Hun er en innekatt, så hun har aldri gjort fra seg noen andre steder enn i katekassa.

TS

AnonymBruker
Skrevet

Og foresten, vi skal kjøre i en helt vanlig personbil, ikke flyttebil :)

TS

Skrevet (endret)
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for svar folkens :) Lurer også på HVOR i bilen bør hun være? I bur altså. Tenkte enten på fanget mitt i passasjersetet, eller mellom beina mine hvis det er varmt. Vi utsetter turen hvis det blir veldig varmt. Har ikke så veldig lyst til å ha henne i baksetet, i og med at det kommer til å være tunge esker og bagger der også. Og tenk hvis jeg ikke får henne til å gjøre fra seg? Hun er en innekatt, så hun har aldri gjort fra seg noen andre steder enn i katekassa.

TS

Nei, hun må naturligvis være i bur i bagasjerommet. Har der e ikke stasjonsvogn, må buret hennes sikres i baksetet. Dere vil ikke kunne fylle opp med både katt og mye flytteesker, så dere vil måtte ta mer enn én tur. 

Endret av Rosalie
AnonymBruker
Skrevet

Har du sjekket hva det vil koste for deg og pus å ta flyet en dag det er ledig lavprisbillett? Kanskje det ikke er så mye dyrere enn den natten du må sove på hotell? Så kan samboeren din kjøre bilen ned? Eller omvendt - at du kjører og samboeren din flyr?

Jeg har fløyet SAS mellom Sverige og Norge mange ganger, og har alltid fått ha med katten inn i kabinen.

Anonymkode: 58d6c...19a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor helt nord i Finland, så SAS flyr ikke her. Skjekka med norwegian, men der stod det at det kan være maks 2 dyr i kabinen, og hvis noen er allergiske på flyet (som det alltid kommer til å være), kan ingen dyr være i kabinen :tristbla:

AnonymBruker
Skrevet

Ikke fly katten med norwegian, de lar heller ikke katten være i kabinen på utenlandsreiser.

Biltur går nok helt fint, spesielt om dere skal overnatte, tror jeg betalte 200 kr ekstra for å ha katt på rommet sist og det var ikke noe problem så lenge jeg sa fra da jeg ringte for å bestille :) 

Anonymkode: f86e6...7d4

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ikke fly katten med norwegian, de lar heller ikke katten være i kabinen på utenlandsreiser.

Biltur går nok helt fint, spesielt om dere skal overnatte, tror jeg betalte 200 kr ekstra for å ha katt på rommet sist og det var ikke noe problem så lenge jeg sa fra da jeg ringte for å bestille :) 

Tusen takk for svar :) Lot du katta gå fri i hotellrommet? Pusen min er ei lita rampejente, så jeg er veldig redd for at hu skal ødelegge noe, og jeg må betale. Tenkte å ha hu på badet med mat, vann, seng og kattekassa om natta når vi sover!

AnonymBruker
Skrevet

Mine fikk gå fritt på hotellrommet, men jeg hadde med et fleeceteppe som jeg la over hotellsenga så det ikke skulle bli kattehår der, og så brettet jeg sammen alt av hotellets puter + tepper og la det i et skap. Passet også på at katten ikke klorte på møblene, var en stol der han ene hadde veldig lyst til å kvesse klør på :fnise:

Dersom dere skal forlate hotellrommet så kan det være lurt å ha katten på badet, men jeg har fått for meg at det blir veldig varmt på badet og døra er vel igjen og da går lyset også av? Vet at på scandinavian winner show i Trondheim nå så måtte alle på hotell ha kattene på badet, så det går vel fint, men kanskje lurt å skru ned varmen på gulv etc om det er mulig :) De på hotellet kan helt sikkert svare på dette.

Jeg har flydd katter med norwegian en gang, og da lot de dem stå ute leeeenge i masse bråk før de lastet på, og så måtte jeg vente 2 timer på å få de tilbake etterpå fordi det var noe trøbbel med å få av bagasjen. Dette var fra Oslo til Stockholm, aldri igjen sier jeg bare. SAS har mye bedre rykte på å fly dyr, men så at det ikke var et alternativ.

I bilen får han sitte i bur i setet, buret er sikret i sikkerhetssela og med sånne barnestol stropper som festes i gulvet. Om du ikke har mulighet til å feste buret skikkelig, så tror jeg bak førersetet på gulvet er den sikreste plassen (har lest noe om dette men ikke 100% sikker, så lurt å dobbeltsjekke). Om du har mulighet kan det være lurt å ha med en liten kattedo i bilen, da kan dere stoppe (lås alle dørene!), og la katten komme ut av buret for å gå på do - eller iallefall få muligheten. Jeg gir vann og mat som vanlig, men ingen av kattene jeg kjører med blir bilsyke eller dårlige. Mine elsker å se ut av vinduet, og sovner som regel ganske raskt :)

• Liker 1
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS

Fester alltid buret i selen i baksete. Å ha buret på fanget er ikke trygt, og heller ikke behagelig i så mange timer. 

Sjansen for at hun går på do om du skiftet sand om morgenen er stor. Gjør hun det ikke så får dere prøve underveis ved å tilby kassa på veien når dere har pause. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...