Gå til innhold

Påvist cøliaki - når skal jeg begynne med glutenfri kost?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Fikk påvist cøliaki i dag. (Både blodprøver og biopsi av tarmen er positiv.) 

Har fått time ny time hos sykehuset om to måneder for flere blodprøver, men er usikker på akkurat hva som skal sjekkes. I brevet står det bare at jeg skal møte fastende. 

Er derfor usikker på om jeg skal begynne med glutenfri kost nå med det samme, eller om jeg skal spise gluten frem til neste møte med sykepleier.

Noen som har erfaringer?

Anonymkode: f5bb3...6f7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ville ringt og hørt for sikkerhets skyld. Med tanke på at du skal møte fastende er det nok en form for tester som skal utføres? Det lureste er nok å ringe.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du må ringe, ofc. 

Antar du skal spise glutenfritt, det er en kronisk autiummun sykdom du har, og du utsetter deg for kreftfare jo lenger du spiser deg syk. 

Anonymkode: 013b3...32a

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville nok ringt og hørt med sykehuset for sikkerhets skyld! Ellers er vel rutinen at etter at cøliaki er påvist etter biopsi går en rett på glutenfri mat, og blir innkalt til kontroll etter noen måneder for å se om omleggingen virker som den skal. Men veldig rart legen ikke sa noe etter biopsien! 

Gjest Linaria
Skrevet

Jeg regner med at du skal begynne nå siden det er blitt påvist ved biopsi, men dette burde du jo ha fått info om? Er alltid lurest å ringe og spørre. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...