Gå til innhold

Skattefradrag renter ?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei

Jeg og samboer har nylig kjøpt bolig. Jeg står som hovedlåntaker og han som medlåntaker på hele lånet. Han tjener lite, og skatter dermed lite, det vil derfor være en fordel om hele skattefradraget på rentene tilfalt meg. Er det noen automatikk i dette iom at jeg er hovedlåntaker, eller er dette noe man må søke om el.l? Beklager mitt kanskje dumme spørsmål, men dette er første gangen for oss, og vi har dermed lite peiling... Setter pris på alle svar :) 

Anonymkode: 686db...1a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Fradraget kommer på din ligning. Skal dere dele,må dere rette opp det på skattemld

Anonymkode: 77f0f...da0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Få satt opp samboeravtale og avtal der hvordan lån og rentefradrag skal fordeles. Betaler dere ulikt, så er det og veldig viktig å få formalisert i en samboeravtale. 

Siden du nå skal eie bolig, anbefaler jeg medlemskap i Huseiernes Landsforbund. Da får du tilgang til mye boligrelatert stoff, samboeravtaleskjema, og en times gratis advokathjelp i året. 

Det er bedre å ha avtaler i orden når dere er vel forlikte, enn å ikke ha et eneste papir dersom dere skulle bli uenige og gå fra hverandre. Da angrer de fleste på det de ikke har gjort før. 

Anonymkode: cdb09...3e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som samboere kan dere ikke fordele dette som dere vil slik man kan hvis man er gift.

"En del samboerpar som eier bolig - og dermed har tatt opp lån sammen - opplever at rentefradraget er feil oppført i selvangivelsen. Dette må dermed rettes opp i, men til forskjell fra ektepar kan ikke samboere uten videre fordele rentefradraget som de selv ønsker.

For det første må begge samboerne stå som låntakere for at de skal kunne dele rentefradraget mellom seg. Dersom dere står som eier av en halvpart hver, deler dere også rentefradraget likt mellom dere i selvangivelsen.

Eier den ene parten for eksempel 60 prosent av boligen, og den andre 40 prosent, så fører den ene opp 60 prosent av gjeldsrentene i sin selvangivelse, og den andre fører opp 40 prosent.

I noen tilfeller kan det være at et samboerpar ønsker en annen fordeling av gjelden, for eksempel dersom en av partene har en langt høyere inntekt enn den andre. I så fall krever skattemyndighetene at paret lager en avtale - som beskriver hvordan partene deler gjelden mellom seg.

En slik avtale skal opprettes ved gjeldsopptakelse, den skal være underskrevet av begge parter og oversendes skattekontoret. Rentene skal fordeles i samme forhold som gjelden.

Det er ikke lov å gjøre endringer i denne avtalen uten at det også har skjedd reelle endringer i parets økonomi."
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Trenger ikke å gjøre noen endringer da, siden alle rentene vil stå på hovedlåntager uansett.

Anonymkode: bfece...bf7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Trenger ikke å gjøre noen endringer da, siden alle rentene vil stå på hovedlåntager uansett.

Rentene SKAL som hovedregel fordeles mellom personene etter hvordan lånet er fordelt, uavhengig av hvem som er hovedlåntager. Dersom begge partene har 50% av boliglånet SKAL gjeldsrentene deles med 50% på hver. Fordelingen kan gjøre annerledes, men dette må dokumenteres med en formell skriftlig avtale mellom partene og endringer på denne avtalen kan ikke gjøres uten at det er en reell grunn til dette. Se svaret fra "asterix" over.

Anonymkode: 23af0...dc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Enig at rentene skal deles ut i fra eierandel. Min samboer er hovedlånetaker (60%) og jeg medlånetaker (40%) og vi leier ut leiligheten våres, noe som gjør at vi må skatte av overskuddet. Rentene står på han, slik at han får alt fradraget på skatten, mens jeg ikke får noe fradrag på skatten, noe som igjen gjør at jeg får baksmell på skatten og han ikke får baksmell... 

Anonymkode: 9c4c3...efb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei

Jeg og samboer har nylig kjøpt bolig. Jeg står som hovedlåntaker og han som medlåntaker på hele lånet. Han tjener lite, og skatter dermed lite, det vil derfor være en fordel om hele skattefradraget på rentene tilfalt meg. Er det noen automatikk i dette iom at jeg er hovedlåntaker, eller er dette noe man må søke om el.l? Beklager mitt kanskje dumme spørsmål, men dette er første gangen for oss, og vi har dermed lite peiling... Setter pris på alle svar :) 

Hvis han tjener så lite at han ikke får noe igjen for skattefradraget, tjener han vel heller ikke nok til å betale 50% av renter og avdrag? Kanskje bedre å eie i henhold til betjeningsevne. Da får dere også lov til å skjevdele rentefradraget 

Anonymkode: e6bc5...c0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis han tjener så lite at han ikke får noe igjen for skattefradraget, tjener han vel heller ikke nok til å betale 50% av renter og avdrag? Kanskje bedre å eie i henhold til betjeningsevne. Da får dere også lov til å skjevdele rentefradraget 

Anonymkode: e6bc5...c0f

Vi fikk startlån gjennom kommunen/husbanken. Et av vilkårene er at om man er samboere, så eier man sammen uavhengig av inntektsforhold. 

Det er jo dette man kaller kvinnefelle: mannen tjener penger, kona jobber kanskje deltid, men gjør mye mer hjemme. Når det blir slutt sitter hun igjen med ingenting. I vårt tilfelle er mannen min kvinnen ;) det er sånn vi har valgt å gjøre det. 

Men altså: regelen er da at man må dele rentefradraget 50/50 selv om jeg betaler alt og er hovedlånetaker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Rentene SKAL som hovedregel fordeles mellom personene etter hvordan lånet er fordelt, uavhengig av hvem som er hovedlåntager. Dersom begge partene har 50% av boliglånet SKAL gjeldsrentene deles med 50% på hver. Fordelingen kan gjøre annerledes, men dette må dokumenteres med en formell skriftlig avtale mellom partene og endringer på denne avtalen kan ikke gjøres uten at det er en reell grunn til dette. Se svaret fra "asterix" over.

Det bør da være mer enn grunn nok at den ene ikke har inntekt nok til å få utnyttet rentene, ellers taper man jo en del penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...