AnonymBruker Skrevet 21. juni 2017 #1 Skrevet 21. juni 2017 Heisann! Skal imorgen lage en pastarett (tenker pasta carbonara) og skal lage den tilnærmet laktosefri. Er ikke så kjent med hva laktose er å sånt, så noen tips/råd til å få retten mest mulig laktosefri? Anonymkode: ebad9...07a
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2017 #2 Skrevet 21. juni 2017 De fleste melkeprodukter får du i laktosefri form Anonymkode: e56a1...ce5
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2017 #3 Skrevet 21. juni 2017 Hvorfor ikke heller lage bolognese? Anonymkode: 9dc97...c23
Gjest Overrasket Skrevet 21. juni 2017 #4 Skrevet 21. juni 2017 Hvis du vet at det bokstavelig talt holder med tilnærmet laktosefri mat kan du lage carbonara på vanlig vis, pancetta, eggeplomme og parmesanost. Parmesanost er tilnærmet laktosefri. Dersom du må ha helt laktosefri hadde jeg laget pasta alla vongole (muslinger), som man som kjent ikke bruker ost til.
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2017 #5 Skrevet 21. juni 2017 Bare bruk vegans/laktosefri ost o.l. Ellers så kan du jo bare gå for bolognese. Anonymkode: 9e2e0...b12
Silje92 Skrevet 21. juni 2017 #6 Skrevet 21. juni 2017 Det er bare å bruke laktosefri matfløte 👌 jeg lagde en rett senest i dag med glutenfri pasta og laktosefri matfløte sammen med tomat, scampi, hvitløk, løk og chili 👌ingen forskjell i smak på produkter med og uten laktose av meieriprodukter i dag synes jeg 😀 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2017 #7 Skrevet 21. juni 2017 33 minutter siden, Overrasket skrev: Hvis du vet at det bokstavelig talt holder med tilnærmet laktosefri mat kan du lage carbonara på vanlig vis, pancetta, eggeplomme og parmesanost. Parmesanost er tilnærmet laktosefri. Dersom du må ha helt laktosefri hadde jeg laget pasta alla vongole (muslinger), som man som kjent ikke bruker ost til. Dette. Anonymkode: b5590...375 2
Dolce Skrevet 21. juni 2017 #8 Skrevet 21. juni 2017 (endret) Ekte carbonara er laktosefri, dersom du bruker parmesan (parmigiano reggiano) som er lagret i minst 24 måneder. (Etter 24 mnd. er osten laktosefri.) Men lager du "carbonara-aktig" rett, feks. med fløte og/eller andre ingredienser, må du selvfølgelig forandre. Ekte carbonara er: Pasta (oftest spaghetti), pepper, salt, egg, parmesan. Viktig at "parmesanen" er Parmigiano Reggiano, og lagret minst 24 mnd. Det holder ikke med Grana Padano her. (Glemte å si at det selvfølgelig skal være pancetta, guancale eller bacon også.... Men nå var jo poenget med tråden laktose) Endret 22. juni 2017 av Dolce 1
Solivagant Skrevet 22. juni 2017 #9 Skrevet 22. juni 2017 Laktosefrie meieriprodukter. Smaker ikke forskjell på laktosefri og med laktose. Carbonara kan også fint lages uten meieriprodukter som andre har foreslått. Synes det er best. 1
strynejenta Skrevet 24. juni 2017 #10 Skrevet 24. juni 2017 Bruk laktosefri fløte og melk, parmesan er også laktosefri
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå