Gå til innhold

Sette ut mat til katten om natta?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en 10 mnd kastrert hannkatt som har begynt å gå ute. For noen dager siden var han ute hele dagen og kom innom sent på kvelden hvor vi så lot han være inne om natta. Igår på dagen gikk han ut igjen, men kom ikke inn på kvelden, så satte ut mat og vann. Det var nesten tomt imorges men naboen har to katter som jeg vet har prøvd å forsyne seg tidligere, så jeg vet ikke om det er vår katt som har spist. Han har fortsatt ikke kommet innom så begynner å bekymre meg litt. Bør vi sette ut mat og vann igjen? Han kommer jo ikke inn hvis han kommer hjem på natta. Hvor lenge kan de være borte slik? Har prøvd å lete etter ham hver kveld uten hell. Han er veldig sky av seg og blir lett skremt av oss også. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan dere installere kattedør? Eller ha et vindu åpent`? Så kommer han inn når han vil.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg satte også ut mat en stund når pus ikke kom hjem om kvelden. Oppdaget etterhvert at andre (kråker, skjærer og andre digre katter) spiste maten, og sånn sett hindret pus i komme hjem. Byttet ut maten med en kattehule fra Biltema og nå ligger pus ofte der når vi kommer hjem fra jobb f.eks.

Anonymkode: a114a...a5b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

La heller et vindu være åpent eller noe. Om jeg setter ut mat til kattene mine om sommeren kommer de sjelden innom :P 

Anonymkode: c55fb...370

Skrevet
9 minutter siden, Tvist skrev:

Kan dere installere kattedør? Eller ha et vindu åpent`? Så kommer han inn når han vil.

Ja vurderer kattedør sterkt nå. Er lei av å lete etter ham om kveldene. Kan ikke ha vinduet oppe her nede heller. Spørsmålet er om han skjønner hvordan kattedøra fungerer. Han er jo nokså sky av seg 

PS. Nå kom han nettopp inn her 

• Liker 1
Skrevet

Du må nok prøve å lære ham det. Men noen skjønner det også av seg selv.

Gjest Donniedarko
Skrevet

Mat kan tiltrekke seg andre katter som kan gjøre ting vanskelig for han også. En jeg kjenner skulle mate kattene her, og istedenfor å finne mat her inne, tok hun med seg en isboks med kattemat hjemmefra, da dro hun også med seg en diger hankatt som jeg hadde et svare strev med å bli kvitt etterpå :P

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, lady90 skrev:

Ja vurderer kattedør sterkt nå. Er lei av å lete etter ham om kveldene. Kan ikke ha vinduet oppe her nede heller. Spørsmålet er om han skjønner hvordan kattedøra fungerer. Han er jo nokså sky av seg 

PS. Nå kom han nettopp inn her 

Jeg holdt flappen til luken åpen og sto på andre siden med godteri. Så etter at de gikk gjennom der et par ganger var det med flappen nede. Så gikk de gjennom der et par ganger og da var det lært :) 

Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg holdt flappen til luken åpen og sto på andre siden med godteri. Så etter at de gikk gjennom der et par ganger var det med flappen nede. Så gikk de gjennom der et par ganger og da var det lært :) 

Trekker det mye fra en katteluke? Det er det eneste jeg er redd for om vinteren, ettersom terrassedøra er rett ved siden av sofaen 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ikke satt ut mat. Ikke bare kan det tiltrekke seg andre katter, som jager vekk din katt. Det kan også tiltrekke seg skadedyr som rotter o.l. Det ønsker du neppe å ha rundt husveggene. 

Det trekker litt fra vår luke, men ikke plagsomt mye. Må du ha luken i terassedøren, da? Kan du ikke ha den i ytterdøren? Der vi bodde før hadde vi luken i ytterdøren, og lot døren fra vindfanget stå på gløtt så pus kom seg inn. Her vi bor nå har vi luken i døren til vaskerommet. 

Anonymkode: 9ae0a...71a

Skrevet

Synes ikke det trekker mye, den lukker seg skikkelig. Vi har den i terrassedøren. 

Og det er verd hver krone. Pus kan komme inn med en gang om det er noe. Når jeg reiser på ferie, kan jeg enkelt få venner til å bo i leiligheten eller komme innom noen timer om dagen. Katten kan gå inn og ut som den vil.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...