Suzy Skrevet 5. januar 2005 #1 Del Skrevet 5. januar 2005 I går var det oppvask i Suzy-heimen.. Nok en gang var datter'n på 12 - snart 13 - fersket i løgn og denne gangen var det alvorligere enn normalt. Læreren hennes ringte og fortalte at hun hadde fortalt i klassen at hun hadde en venninne fra Sverige som var borte etter flodbølgen i Thailand og dette er blank løgn... I dag blir det oppvask på skolen og kanskje det gjør litt inntrykk, men jeg tror det nesten ikke... Hun lyver så det renner av henne stadig vekk og selv om jeg tar henne og det får leie konsekvenser så virker det ikke som det gjør nok inntrykk til at hun slutter. HVA SKAL JEG GJØRE for å få slutt på dette??? Noen med erfaringer? Jeg er så oppgitt og trist akkurat nå... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Melk Skrevet 5. januar 2005 #2 Del Skrevet 5. januar 2005 Har du spurt henne hvorfor hun lyver? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Suzy Skrevet 5. januar 2005 Forfatter #3 Del Skrevet 5. januar 2005 Har du spurt henne hvorfor hun lyver? Jada - "for å være spennende". Hun lyver for å delta i samtalen, være interessant og å andres oppmerksomhet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Litjmæ Skrevet 5. januar 2005 #4 Del Skrevet 5. januar 2005 Hva slags leie konsekvenser får det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Suzy Skrevet 5. januar 2005 Forfatter #5 Del Skrevet 5. januar 2005 Hva slags leie konsekvenser får det? Vel - forrige gang jeg fersket henne i en stor løgn så fikk hun inndratt internettrettigheter for en periode (uke) og inndratt mobil ei uke (løgnen invoverte internett og telefon så det var naturlig). Gangen før var det husarrest ei uke osv... Jeg snakker med henne hver gang og jeg fersker henne i småløgner og irettesetter henne når jeg hører at hun er på veg ut i en røverhistorie ellers også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Suzy Skrevet 5. januar 2005 Forfatter #6 Del Skrevet 5. januar 2005 Og på lang sikt får det jo den konsekvensen at ingen tror henne og hun blir kjent som en løgnhals... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bellatrix Skrevet 5. januar 2005 #7 Del Skrevet 5. januar 2005 Og på lang sikt får det jo den konsekvensen at ingen tror henne og hun blir kjent som en løgnhals... Og det antar jeg du har fortalt henne? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Superlammet Skrevet 5. januar 2005 #8 Del Skrevet 5. januar 2005 Psykologhjelp? å være lystløgner mener jeg da er en psykisk lidelse.. Er ikke helt sikker på akkurat det, men psykologhjelp kan uansett være en løsning. Kanskje hun innser alvoret da. I den alderen så er det ingen spøk å være den som "må gå til psykologen". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Suzy Skrevet 5. januar 2005 Forfatter #9 Del Skrevet 5. januar 2005 Og det antar jeg du har fortalt henne? Såklart! Jeg har fortalt henne det om og om igjen.. Læreren hennes og jeg har snakket med henne om det og faren har snakket med henne om det. Jeg vet - fra læreren - at de andre elevene i klassen innimellom himler med øynene bak ryggen hennes når hunbegynner å fortelle ting og det er ganske trist! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Suzy Skrevet 5. januar 2005 Forfatter #10 Del Skrevet 5. januar 2005 Psykologhjelp? å være lystløgner mener jeg da er en psykisk lidelse.. Er ikke helt sikker på akkurat det, men psykologhjelp kan uansett være en løsning. Kanskje hun innser alvoret da. I den alderen så er det ingen spøk å være den som "må gå til psykologen". Ja det kunne jo være noe - men har du noen ide om hvordan jeg får time der til henne? Jeg har en gang i tiden prøvd å få time til meg selv og det innebar en ventetid på et år... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Madam Felle Skrevet 5. januar 2005 #11 Del Skrevet 5. januar 2005 Har nå lest igjennom alle innleggene, og lurer på om det ikke kunne vært en lærepenge for henne å måtte beklage seg til alle i klassen. De andre i klassen har jo allerede forstått, at hun lyger. Kanskje hun lærer, når hun må stå og beklage seg til de andre. Kanskje de andre elevene får mer respekt for henne også. Høres kanskje veldig hardt ut, men hun er jo kommet inn på helt galt spor, og bør snarest mulig komme seg inn på rett spor igjen. Jeg har jo vært oppe i det selv, men ikke så gale som dette. Det holdt at minsten ble fratatt tv`n i flere uker. Uansett ønsker jeg deg lykke til, og håper ting bedrer seg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Suzy Skrevet 5. januar 2005 Forfatter #12 Del Skrevet 5. januar 2005 Tusen takk Madammen! Det er mulig at hun står og forklarer seg for klassen sin i denne stund - jeg får rapport fra læreren senere i dag på hvordan det har gått... Lærern og jeg ble enige i går om at hun må tilstå for dem i dag nemlig Jeg håper også i det lengste at det å måtte tilstå for klassen, og dermed virkelig få det leit, kan hjelpe. Jeg håper også at anseelsen hennes stiger litt i klassen når hun tilstår, og dermed står for det hun har gjort. Skjerper hun seg heretter så kan mye være reddet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Superlammet Skrevet 5. januar 2005 #13 Del Skrevet 5. januar 2005 Hvordan man får time hos psykolog? Hva med å spørre skoletjenesten om de kan hjelpe? De har sikkert noen tråder de kan trekke i.. Men Felle's forslag, og det du og læreren ble enige med, var et godt forslag. Håper det ordner seg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Suzy Skrevet 5. januar 2005 Forfatter #14 Del Skrevet 5. januar 2005 Men Felle's forslag, og det du og læreren ble enige med, var et godt forslag. Håper det ordner seg! Takk - det håper jeg og! Det er pokker ikke lett å være en god forelder innimellom... Venter på rapporten fra lærer'n i dag, så får vi se. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Superlammet Skrevet 5. januar 2005 #15 Del Skrevet 5. januar 2005 Skal håpe i det lengste og beste for deg/dere jeg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cathie Skrevet 5. januar 2005 #16 Del Skrevet 5. januar 2005 Jada - "for å være spennende". Hun lyver for å delta i samtalen, være interessant og å andres oppmerksomhet. Hvordan har hun det på skolen? Har hun mange venner, eller er hun litt upopulær? Var selv litt upopolær på skolen, og når jeg tenker tilbake på den tiden så var det utrolig mye rart som faktisk kom ut av munnen min for å få oppmerksomhet! Ikke det at det gjorde situasjonen så mye bedre, men det er ett lite desperat rop om oppmerksomhet ganske ofte... Du kan jo prøve å prate med henne om dette... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 5. januar 2005 #17 Del Skrevet 5. januar 2005 Hei. Synes Cathie har et godt poeng her. Hvordan er den sosiale situasjone for jenta? Er det noe dere som foreldre kan bidra med for at hun skal få et bredere kontaktnett? En annen ting jeg har gjort i forhold til egne barne, er å fokusere på hva de gjør bra og riktig. Jeg sier ikke at man på noen måte skal overse løgn, eller at løgn ikke kal få konsekvenser. Men man kan komme opp i en sirkel hvor all oppmerksomhet er bedre enn ingen..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cathie Skrevet 5. januar 2005 #18 Del Skrevet 5. januar 2005 Men man kan komme opp i en sirkel hvor all oppmerksomhet er bedre enn ingen..... Jepp! Og det kan føre med seg mye problemer.. Been there!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gotthard Skrevet 5. januar 2005 #19 Del Skrevet 5. januar 2005 barn som lyver gjør det ofte for og få oppmerksomhet , det blir til slutt eneste måten de kan få oppmerksomhet på (trur de). det virker da på meg som om hun har problemer med og få oppmerksomhet på andre måter og må ty til en løgn får og føle at andre bryr seg/ser henne. jeg ville begynt og forhøre meg lit på skolen ang venner osv , mulig mye av problemet ligger i det at hun ikke har noen som ser henne i hverdagen uten at hun lyver. barn/voksne som lyver mye gjør det også for og ha den spenningen i om de blir oppdaget eller ei. hva med og legge straffen på hyllen et øyeblikk og heller konsentrere seg om og finne grunnen til at hun lyver. du husker historien om noravinden som prøvde og tvinge jakka av en type?mens sola klarte det med og vise varme........ (utrolig pedagogisk i dag serru ) har du tenkt på om alle løgnene er et rop om hjelp? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 5. januar 2005 #20 Del Skrevet 5. januar 2005 Helsestasjonen er en fin plass og starte - det er gratis og de vet hva du kan gjøre videre;) Helsestasjonen er til stede ved de fleste skoler, og som regel er dette første instansen ved problemer med barn og ungdom. Lykke til Nordnorge Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå