Gå til innhold

Hva er maksfarten din på mølla?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg mener det raskeste du kan løpe i 30 sekunder-ish, typ gerilja-intervaller? Jeg sliter med å løpe fortere enn 17 km/t. Får liksom ikke bena med meg selv om pulsen ikke er opp mot makspuls. Så nettopp en video der random folk skulle teste å løpe på Jakob Ingebrigtsens 1500 meter tid, som er 24,5 km/t. Alle klarte å holde ut en god stund. Jeg hadde snublet på første sekund. 

Jeg er i god form, og kan fint holde 11 km/t i 2 timer. Men jeg sliter med å løpe fort. Tips?

Anonymkode: fca25...850

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er likedan. Men så har jeg også en viss asymmetri og det ene benet er litt lengre enn det andre, så jeg må nok akseptere at jeg ikke har den naturgitte fysikken noen av disse sprinterne har.

Anonymkode: 5fd58...d70

Skrevet

Forskjell på maraton kropper og sprintere. Vi er forskjellig bygd! Jeg kan selv løpe i 30-45 sek på 20km på møllen med 2% motbakke, sikkert kjappere også men det er maksfarten. Er helt elendig til å jogge, kunne sikkert blitt utkonkurrert av en med KOLS. 

At du ikke har høy maksfart forteller ikke at du har dårlig kondisjon eller løpeteknikk. 

Skrevet

Jeg er på samme måte, men syns ikke det gjør noe at jeg ikke er noen sprinter. Vil aldri ha bruk for det når det er langkjøring jeg trives med og er god på. 

AnonymBruker
Skrevet

Om målet ditt her egentlig er å få løpt korte intervaller med høy puls, kan du jo heller øke stigningen enn farten. Da oppnår du det samme, men uten å gå på tryne (og det er også litt bedre for knærene å løpe med litt stigning). 

Anonymkode: 6eb39...718

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har vel maks 13 km/t. Er liten og kort. Kan løpe et par min med den farten. 

Anonymkode: dcdbc...e10

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om målet ditt her egentlig er å få løpt korte intervaller med høy puls, kan du jo heller øke stigningen enn farten. Da oppnår du det samme, men uten å gå på tryne (og det er også litt bedre for knærene å løpe med litt stigning). 

Anonymkode: 6eb39...718

God ide! Takk for tips

Anonymkode: fca25...850

AnonymBruker
Skrevet

Du må jobbe med å få opp frekvensen i beina dine. En måte å øve på dette på er å stå på stedet hvil og jobbe aktive perioder med å få opp frekvensen, vanlig på stedet hvil løping, høye kneløft og spark i baken. Man må lære seg å ikke vente på at foten naturlig "faller" mot bakken, for det tar for lang tid, men man må aktivt tvinge hastigheten i beina opp. 

Vet ikke om dette ga mening, men jobb med dette og se om du ikke blir bedre i løpet av de neste to månedene. 

Anonymkode: e1b21...bb6

Skrevet

Tråden er ryddet for avsporing

sofie777, mod

Gjest Cyrus
Skrevet

Du må øve på teknikken din. Bevegelsene skal foregå i lengderetningen, få med armene og knærne. Prøv å se på teknikken sprintere bruker vs teknikken marathonere bruker så ser du ganske stor forskjell. 

Jeg klarer 22.5 km/t i 30 sekunder, men det er uten stigning.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...