AnonymBruker Skrevet 21. juni 2017 #1 Skrevet 21. juni 2017 Jeg vet virkelig ikke hva jeg skal gjøre... Og dere tror sikkert jeg tuller når jeg sier det, men hunden min er livredd(med store bokstaver) for.... pengesedler!! Ser han at jeg tar frem pengesedler klikker det for han og han springer og gjemmer seg med halen mellom beina mens han bjeffer/boffer i timesvis etterpå. Pengesedler liksom!! Med en gang han kjenner lukta klikker han. Jeg aner ikke hva det er med lukta som trigger han, men han blir så stressa og nervøs for alt i ettertid at jeg må finne en løsning på dette. Noen som har råd? Han er adoptert og han var nervøs for mye før men det har blitt mye mye bedre, men disse sedlene kommer han ikke over. Vi bor i utlandet hvor vi bruker mye sedler så derfor er det greit at han blir litt mer OK med de så slepper vi dette sirkuset hver gang han ser en seddel. Hjelp Anonymkode: 49cf3...b23
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2017 #2 Skrevet 21. juni 2017 Det skal også sies at vi har prøvd med godbiter men han soner helt ut. Ingen leker, godbiter eller kos hjelper. Hadde han bare reagert med en gang er det jo en ting, men han blir jo påvirket og nervøs i timesvis etterpå stakkars.. Eneste jeg kan tenke meg at han reagerer på ved sedlene er lukten av fremmede mennesker, men hva skal jeg gjøre med det? I dag kom en venninde inn i bilen vi satt i med sedler i hånden(hun viste ikke om dette) og hunden ble helt rabiat og holdt på å hoppe ut av vinduet 😞 TS Anonymkode: 49cf3...b23
Gjest Donniedarko Skrevet 21. juni 2017 #3 Skrevet 21. juni 2017 Hva er det beste hunden din vet? Ta frem en pengeseddel eller noe som ligner på det, og så gir du han det aller beste han vet rett etterpå. Du må begynne med en bitte liten eksponering for pengeseddel, og mange mange godbiter med det beste han vet rett etterpå, og så kan du øke pengeseddel-eksponeringen og minske godbitene i takt med at han blir mere postiiv til sedlene. Cluet med godbiter er at det han reagerer på må komme først, og i en så liten dose at han ikke blir skremt, slik kan du gradvis koble sedlene til noe positivt. Begynn med en papirlapp, eller bare lommeboken. Kanskje knitrelyden er nok, eller lukten på fingrene dine om du har tatt på pengesedlene (mens han ikke ser på). Du må skape en kobling uten at han blir redd.
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2017 #4 Skrevet 21. juni 2017 Kanskje hunden bare har lav IQ til å være hund, rett og slett! Anonymkode: af8e4...0ac
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2017 #5 Skrevet 21. juni 2017 Mulig han har opplevd vonde ting med pengesedler tidligere? prøv å ikke vis han disse sedlene hvis det er mulig Anonymkode: 13eec...2d6 1
Kvinne87Rogaland Skrevet 21. juni 2017 #6 Skrevet 21. juni 2017 Siden hunden er adoptert så har han sikkert blitt mishandlet eller hatt en traumatisk opplevelse hvor sedler har vært involvert. Hunden vi hadde når jeg var liten hadde en opplevelse når den var valp: en (dritt)unge klemte ut en prompepute i øret på han når han sov, og han skvatt så voldsomt at han falt ned av sofaen og skadet seg. Resten av livet hans var han sykelig redd for prompeputer. Vi unngikk det selvfølgelig og det var ikke akkurat et stort problem, men på julaften fikk et søskenbarn en prompepute i julegave. Hunden var søkk borte i 12 timer. Viste seg at han var så redd at han hadde klemt seg inn i et ubrukt klesskap i kjelleren og lå gjemt bak en eske. 2
Anonym2467 Skrevet 21. juni 2017 #7 Skrevet 21. juni 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Kanskje hunden bare har lav IQ til å være hund, rett og slett! Anonymkode: af8e4...0ac Hva har IQ med redsel å gjøre?
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2017 #8 Skrevet 22. juni 2017 18 timer siden, Donniedarko skrev: Hva er det beste hunden din vet? Ta frem en pengeseddel eller noe som ligner på det, og så gir du han det aller beste han vet rett etterpå. Du må begynne med en bitte liten eksponering for pengeseddel, og mange mange godbiter med det beste han vet rett etterpå, og så kan du øke pengeseddel-eksponeringen og minske godbitene i takt med at han blir mere postiiv til sedlene. Cluet med godbiter er at det han reagerer på må komme først, og i en så liten dose at han ikke blir skremt, slik kan du gradvis koble sedlene til noe positivt. Begynn med en papirlapp, eller bare lommeboken. Kanskje knitrelyden er nok, eller lukten på fingrene dine om du har tatt på pengesedlene (mens han ikke ser på). Du må skape en kobling uten at han blir redd. Ja han reagerer på fingrene mine etter at jeg har holdt i sedler 😕 Skal prøve det du sier, tusen takk! Anonymkode: 49cf3...b23
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2017 #9 Skrevet 22. juni 2017 18 timer siden, Kvinne87Rogaland skrev: Siden hunden er adoptert så har han sikkert blitt mishandlet eller hatt en traumatisk opplevelse hvor sedler har vært involvert. Hunden vi hadde når jeg var liten hadde en opplevelse når den var valp: en (dritt)unge klemte ut en prompepute i øret på han når han sov, og han skvatt så voldsomt at han falt ned av sofaen og skadet seg. Resten av livet hans var han sykelig redd for prompeputer. Vi unngikk det selvfølgelig og det var ikke akkurat et stort problem, men på julaften fikk et søskenbarn en prompepute i julegave. Hunden var søkk borte i 12 timer. Viste seg at han var så redd at han hadde klemt seg inn i et ubrukt klesskap i kjelleren og lå gjemt bak en eske. Det er kjempetrist at han skadet seg og fikk en fobi, men er det bare meg som syntes det var veldig morsomt? Anonymkode: d06e5...a3f 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå