Gå til innhold

Solgt vare på Finn -Pakke ikke hentet på Posten...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg solgte nylig en vare til 1500 kr. på Finn. Pakken ble sendt med sporing og forsikring og er fortsatt ikke hentet. Dersom kjøperen ikke henter den innen i morgen blir den sendt tilbake til meg. Hva gjør jeg da? Jeg er ikke interessert i å refundere kjøper, og sender den selvsagt ikke på nytt med mindre kjøper betaler for frakten på nytt. Har jeg "rett" til å beholde varen og pengene inntil kjøper evt. betaler for ny frakt? Eller må jeg refundere kjøper når hun ikke har hentet den på Posten og pakken har blitt sendt i retur?

Anonymkode: fa21e...7ba

Videoannonse
Annonse
Gjest Springfjær
Skrevet

Har du prøvd å ta kontakt med kjøper? 

Skrevet (endret)

Feil tråd

Endret av appelsinjuice
.
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Springfjær skrev:

Har du prøvd å ta kontakt med kjøper? 

Kjøper svarer ikke på meldingene mine...

AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjøper svarer ikke på meldingene mine...

Da kan du nok se langt etter pengene, kjøper har ombestemt seg.

Anonymkode: 81223...86e

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ser ut som selger alt har fått pengene siden vedkommende skriver "refundere" beløpet......

Anonymkode: ca58e...024

• Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har fått pengene. Det jeg lurer på er om jeg er nødt til å refundere kjøperen dersom hun ikke henter pakken. 

Jeg vil heller ikke betale for å sende pakken på nytt med mindre kjøper betaler for frakten på nytt, da det ikke akkurat er billig å sende en pakke med sporing. Men kan jeg holde varen (og pengene) som "gissel" fram til hun betaler for ny frakt? 

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har fått pengene. Det jeg lurer på er om jeg er nødt til å refundere kjøperen dersom hun ikke henter pakken. 

Jeg vil heller ikke betale for å sende pakken på nytt med mindre kjøper betaler for frakten på nytt, da det ikke akkurat er billig å sende en pakke med sporing. Men kan jeg holde varen (og pengene) som "gissel" fram til hun betaler for ny frakt? 

Ja, det kan du. Orker ikke å søke opp aktuelle lover nå, men når man kjøper av privatpersoner har man ikke automatisk angrerett. Og kjøper må selvfølgelig betale for frakt. At h*n ikke henter ut pakken er ikke ditt problem.

Anonymkode: c38f0...c96

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Da skriver du en ny melding, og helst via mailsidene til finn. Du skriver at du ser at pakken ikke er hentet, og siden hun ikke har respondert på meldingene dine så vil du informere henne om at dersom pakken kommer i retur (du må betale returportoen) så kommer du ikke til å refundere pengene eller sende pakken på nytt. Du vil og kunne komme til å kreve henne for returportoen. 

Men mitt råd er at du venter til morgendagen er over med å mase mer på henne. Hun har kanskje en plan om å hente pakken i morgen?

Anonymkode: c5395...42e

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje noe har skjedd med henne sånn at hun hverken får svart på meldinger eller hentet ut pakken? Skulle jo tro hun hentet pakken når hun har betalt for den.

Anonymkode: a7644...3b4

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Har du prøvd å ringe?

Men over til spm: Du har ofc loven på din side. En avtale er inngått, og du har fulgt den og sendt. At kjøper ikke følger avtale er brudd på kjøpsloven. En avtale er inngått og vederlag er overført. Dersom kjøper ikke henter pakken, og den sendes i retur - kan du holde tilbake varen helt til kjøper betaler ny frakt + eventuell retur. 

Send meld til kjøperen på finn, så ligger alt der. At kjøper kanskje unnskylder dette med mangel på tid til å hente er heller ingen legit unnskyldning, det er kun hun som står ansvalig for henting. Kan man ikke hente selv, må noen andre gjøre det for henne.

Si ifra hvordan det går.

Anonymkode: eea1e...7e9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg solgte nylig en vare til 1500 kr. på Finn. Pakken ble sendt med sporing og forsikring og er fortsatt ikke hentet. Dersom kjøperen ikke henter den innen i morgen blir den sendt tilbake til meg. Hva gjør jeg da? Jeg er ikke interessert i å refundere kjøper, og sender den selvsagt ikke på nytt med mindre kjøper betaler for frakten på nytt. Har jeg "rett" til å beholde varen og pengene inntil kjøper evt. betaler for ny frakt? Eller må jeg refundere kjøper når hun ikke har hentet den på Posten og pakken har blitt sendt i retur?

Det er du som må betale returen.

Du vet jo ikke årsaken. Personen kan ligge skadet på et sykehus. Prøv å ring iallefall. Kjøpet kan nok kreve deg for pengene-porto for returen,som du må betale

Anonymkode: 53bd4...f91

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er du som må betale returen.

Du vet jo ikke årsaken. Personen kan ligge skadet på et sykehus. Prøv å ring iallefall. Kjøpet kan nok kreve deg for pengene-porto for returen,som du må betale

Anonymkode: 53bd4...f91

Å refundere prisen for varen gjør jeg ikke, ref. postene over. Jeg skal lese meg opp på kjøpsloven og se om jeg kan finne en aktuell paragraf. Så vidt jeg husker er det ikke returrett på kjøp som faller inn under kjøpsloven. Så dersom jeg må betale for returfrakt i tillegg så må faktisk kjøper betale både for returfrakt samt ny frakt til kjøper. Gjør hun ikke det blir pakken arkivert frem til hun betaler. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er mange useriøse på finn, så kan godt være at hun bare venter på at tingen skal bli returnert og at hun da kan kreve tilbake pengene fra deg, siden hun helt sikkert har ombestemt seg. Jeg er usikker på loven ang dette, men loven er ikke den samme som når man kjøper varer i butikk. Men jeg vet at du kan kreve henne for utlegg og "tap" av penger hvis du skjønner. Hun må i såfall dekke fraktutgiftene du hadde + eventuelt mellomlegg, hvis du selger tingen igjen med tap. Det er det minste du kan kreve hvert fall. 

Anbefaler uansett at du sender henne en ny melding og informerer om hva du kommer til å gjøre hvis pakken ikke blir hentet før fristen og den blir sendt i retur, så er hun hvert fall klar over hva som skjer, istedenfor at hun kanskje forventer at du bare returnerer pengene.  

Du kommer garantert til å høre fra henne igjen om varen blir returnert tilbake til deg, siden hun da sitter uten de 1500kr og varen. Oppdater gjerne :) . 

Anonymkode: d2178...1b7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er mange useriøse på finn, så kan godt være at hun bare venter på at tingen skal bli returnert og at hun da kan kreve tilbake pengene fra deg, siden hun helt sikkert har ombestemt seg. Jeg er usikker på loven ang dette, men loven er ikke den samme som når man kjøper varer i butikk. Men jeg vet at du kan kreve henne for utlegg og "tap" av penger hvis du skjønner. Hun må i såfall dekke fraktutgiftene du hadde + eventuelt mellomlegg, hvis du selger tingen igjen med tap. Det er det minste du kan kreve hvert fall. 

Anbefaler uansett at du sender henne en ny melding og informerer om hva du kommer til å gjøre hvis pakken ikke blir hentet før fristen og den blir sendt i retur, så er hun hvert fall klar over hva som skjer, istedenfor at hun kanskje forventer at du bare returnerer pengene.  

Du kommer garantert til å høre fra henne igjen om varen blir returnert tilbake til deg, siden hun da sitter uten de 1500kr og varen. Oppdater gjerne :) . 

Så det jeg kan gjøre er å legge gjenstanden ut for salg igjen, og dersom jeg f. eks. kun får 1200,- for varen kan jeg refundere 1500-300 (tapet)-returfrakten til henne? Og da opererer jeg innenfor lovverket? 

Dersom dette blir aktuelt skal jeg selvsagt kontakte kjøper om at dette blir utfallet med mindre hun refunderer meg for returportoen samt betaler for ny porto for varen. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Så det jeg kan gjøre er å legge gjenstanden ut for salg igjen, og dersom jeg f. eks. kun får 1200,- for varen kan jeg refundere 1500-300 (tapet)-returfrakten til henne? Og da opererer jeg innenfor lovverket? 

Dersom dette blir aktuelt skal jeg selvsagt kontakte kjøper om at dette blir utfallet med mindre hun refunderer meg for returportoen samt betaler for ny porto for varen. 

Jeg kan ikke si det heelt sikkert. Men du har rett til å få dekket tapet du har i forbindelse med handelen om kjøper ikke oppfyller kravene til handelen, dvs ikke henter ut pakken på posten. Hun har allerede betalt, men hun kan ikke forvente å bare få pengene igjen om hun ikke henter ut pakken. 

Synes du skal informere henne om det FØR pakken blir sendt tilbake, da har hun tid til å fikse opp. Det er jo det beste for henne selv også. Det er heller ikke garantert at hun gidder å gå med på å dekke noe som helst, så anbefaler å informere om det på forhånd, slik at hun er klar over det. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Å refundere prisen for varen gjør jeg ikke, ref. postene over. Jeg skal lese meg opp på kjøpsloven og se om jeg kan finne en aktuell paragraf. Så vidt jeg husker er det ikke returrett på kjøp som faller inn under kjøpsloven. Så dersom jeg må betale for returfrakt i tillegg så må faktisk kjøper betale både for returfrakt samt ny frakt til kjøper. Gjør hun ikke det blir pakken arkivert frem til hun betaler. 

Det du gjør, når du ser at pakken er på vei tilbake til deg, og før du henter den ut, er å kontakte finn på kundeservice.

Der informerer du og dokumenterer hele saken fra a til å. Da har du gjort det du kan og hun kan ikke komme med klager på deg til finn. Du har da også rikelig med dokumentasjon på at du har gjort mer enn forventet av deg for å opptre etterretterlig. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan gikk det?

AnonymBruker
Skrevet
På 27.6.2017 den 19.08, AnonymBruker skrev:

Hvordan gikk det?

Kjøper hentet pakken noen minutter før Posten stengte siste dag for avhenting. Jeg har fortsatt ikke hørt et kvekk fra kjøper (selv pleier jeg alltid å takke for handelen når varen er mottatt og i forventet stand, men det er kanskje bare meg) 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kjøper hentet pakken noen minutter før Posten stengte siste dag for avhenting. Jeg har fortsatt ikke hørt et kvekk fra kjøper (selv pleier jeg alltid å takke for handelen når varen er mottatt og i forventet stand, men det er kanskje bare meg) 

Så bra. 

Noen (få) melder fra at pakken er mottatt, andre gir ikke lyd i fra seg.  (Jeg sender mye fra salg på finn.)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...