Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

har boliglån og tjener kr 800.000,- 

Totalt har jeg bolig/studie lån på kr 3 mill. men behøver å låne kr 500.000,- til nødvendig vedlikehold på bolig samt en brukt bil. 

Er det "innenfor"? (Bankrådgivere her?)

Anonymkode: 938e8...616

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hei,

Totalt har jeg bolig/studie lån på kr 3 mill. men behøver å låne kr 500.000,- til nødvendig vedlikehold på bolig samt en brukt bil. 

Feil...tjener nå 750.000,- (800.000,- til høsten)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva er poenget med å lage disse trådene for å snikskryte av lønna si? 

Anonymkode: 52ffb...80b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har over 4 mill i lån, og tjener langt mindre enn det. Men, alt er opp til banken din. Spørs hvilket forhold du har til de.

Anonymkode: 4b078...749

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig er det greit. Du har god lønn og det er under 5xinntekt.

Anonymkode: db521...4a7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei,

Hva jobber du som siden du tjener 800.000,-

Du trenger ikke si hva bedriften heter, bare yrket.? Det høres voldsomt mye ut du tjener.

Takk

Anonymkode: 4c5fc...fa0

AnonymBruker
Skrevet

5*inntekt er maksbegrensningen på hva banken har lov til å innvilge i lån. Det tilsier et maks lån på 4 mill.

Dette forutsetter også at du har tilstrekkelig egenkapital til at lånet er innenfor 85%.

Om du vil få/ bør ta opp lån på 3,5 avhenger av andre utgifter, antall barn, utsikt til lønnsøkning i fremtiden, hvor sikker jobben er, alternative jobber/ arbeidsmarkedet, om boligen vil trenge ytterligere påkostninger i overskuelig fremtid.

Jeg tenker at det bør gå relativt greit, men st det en noe høy lånebelastning i det lange løp. Det syns jeg 3 mill er også, da.

Du bør teste økonomien din i praksis; 

-Hvor mye har du hatt tilgjengelig til sparing/ har du spart pr md i gjennomsnitt siste to år med nåværende lån på 3 mill? 

Anonymkode: 4f7ba...f08

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva er poenget med å lage disse trådene for å snikskryte av lønna si? 

Anonymkode: 52ffb...80b

Var ikke meningen! Beklager...synes ikke den er "høy"...

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

5*inntekt er maksbegrensningen på hva banken har lov til å innvilge i lån. Det tilsier et maks lån på 4 mill.

Dette forutsetter også at du har tilstrekkelig egenkapital til at lånet er innenfor 85%.

Om du vil få/ bør ta opp lån på 3,5 avhenger av andre utgifter, antall barn, utsikt til lønnsøkning i fremtiden, hvor sikker jobben er, alternative jobber/ arbeidsmarkedet, om boligen vil trenge ytterligere påkostninger i overskuelig fremtid.

Jeg tenker at det bør gå relativt greit, men st det en noe høy lånebelastning i det lange løp. Det syns jeg 3 mill er også, da.

Du bør teste økonomien din i praksis; 

-Hvor mye har du hatt tilgjengelig til sparing/ har du spart pr md i gjennomsnitt siste to år med nåværende lån på 3 mill? 

Har ingen EK..leiligheten ble markedsvurdert sv meglerfirma til 6 mill. 

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Har spart i fond siste tre år: 3500/mnd).

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har spart i fond siste tre år: 3500/mnd).

Jo, da har du jo egenkapital i leiligheten som er tilstrekkelig til lån på 3,5.

Sparingen er såpass at den overstiger hva du vil få i merutgifter pr måned (renter+ avdrag). Antar at du med sparingen i fond på 3500 pr md i tre år har ca 120.000-130.000 Kr tilgjengelig, du har jo en viss egenkapital i kontanter også da.

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei,

Det kommer nok veldig an på verdien av boligen. Hvis boligen er verdt (eller i det minste blir verdt etter oppussing) over 4.1 millioner burde det gå fint. 

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Feil...tjener nå 750.000,- (800.000,- til høsten)

Jasså? Og du tror du vil slite med å få lån? Du jobber vel ikke som vaskedame, gjør du vel? Med den inntekten er du vel en riking.

Anonymkode: 705ce...a40

Skrevet

Hva skjer med at folk blir sure da. Unødvendig! Det har nettopp blitt innført nye regler for lån, så det er vel ikke så rart å lure. Ofte litt tidkrevende (og emm ydmykende) å skulle søke lån i forskjellige banker, og gjerne få nei noen steder, og ja andre. Derfor kan det jo være greit å vite hva man burde kunne forvente på forhånd så man vet at man ikke er helt ute på viddene i hvert fall..

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

750 000 er en veldig ok lønn, men man er jo ikke en riking. Vi sliter med det samme som deg ts,har god inntekt sammenlagt (mannen min som står for det meste) men synes det er kjempeskummelt å ta opp lån! Jeg synes ikke det høres ut som skjult skryt. Jeg ville snakket med banken, og fått en oversikt over kostnader med nåværende rente, samt kostnader hvis renten skulle stige for å få oversikt over hva du har råd til.

Anonymkode: a8ec5...416

Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva jobber du som siden du tjener 800.000,-

Du trenger ikke si hva bedriften heter, bare yrket.? Det høres voldsomt mye ut du tjener.

Takk

Synes det er ganske normalt å tjene 800 000. Mange som gjør det.

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, fannyfab skrev:

Synes det er ganske normalt å tjene 800 000. Mange som gjør det.

Ja, men jeg spurte hva h*n jobber siden h*n tjener så mye. Hvilken bransje/yrket?

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men jeg spurte hva h*n jobber siden h*n tjener så mye. Hvilken bransje/yrket?

Det er ganske mange yrker som gir en lønn på 800 tusen. Det har forresten ikke noe med spørsmålet til ts å gjøre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...