Gjest øyer Skrevet 5. januar 2005 #1 Del Skrevet 5. januar 2005 Fant dette en plass på nettet. Hei! Trygdekontoret dekker vanligvis ikke utgifter før synet er svakere enn minus 6 eler pluss 2. Men har du skjeve hornhinner, problemer med å bruke lnser og/eller en jobb som taler for at du ikke bør bruke briller, kan du få dekket utgiftene etter søknad som må skrives av spesialist. Søknaden skal sendes til Rikshospitalet eller Haukeland sykehus, og ventetiden er minst ett år. Ønsker du ikke å vente i ett år eller mer, kan du gå til en privatklinikk og betale selv. Har du brillestyrke på mer enn pluss/minus 6, kan du få skattefradrag for sykdomsutgifter ved operasjon. Operasjonene kan foretas på øyne med styrke med opptil minus 13 og pluss 4., anbefalt aldersgrense er 18 år og synet bør ha vært stabilt i 2 år. Du får lokalbedøvelse i form av dråper i øynene. Det finnes to metoder; PRK og LASIK som er nyere og dyrere. PRK er den enkleste formen. Her "sliper" man overflaten på hornhinnen etter å ha fjernet det ytterste laget (epitelet) mekanisk eller med laser. Dette etterlater en sårflate som blir tilhelet etter 3-4 dager. En kan ikke operer begge øynene samtidig. LASIK blir mest brukt i dag. Legen lager et lite "lokk" i øyets hornhinne, løfter lokket av og behandler det underliggende vevet med laser. Deretter blir lokket lagt på plass. Dagen etter en LASIK-operasjon er en godt, og de fleste har ikke smerter. Begge øynene kan opereres samme dag. Begge metodene kan gi mer eller mindre ukontrollert arrdannelse som er vanskelig å rette på i ettertid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cilla Skrevet 5. januar 2005 #2 Del Skrevet 5. januar 2005 St.Olav utfører også operasjonen på trydgekontorets regning, og jeg mener tromsø også. Jeg opererte på denne måten på St olav (en lege derfra op. meg på privatklinikken sin Synslaser) Du må regne med borti et par tusen i egenandeler. Må du ha dekt reise blir det 220 kr per tur (jeg hadde en forundersøkelse, en til selve op. en til etterkontroll noen mnd senere) Det letteste er å få en øyeklinikk som opererer privat til å søke for deg. Hvis du da ikke bor i nærheten kan du ta kontrollene like etter op der) Jeg betalte 500 krfor timen der det ble søkt for meg, 275 kr for 1. etterkontroll, og 275 kr for nr. 2, jeg hadde prk så tror det er flere ved lasik. ca 300+390 i egenandel for selve op (2 øyne) og litt over hundre lappen i 2 andre egenandeler der oppe. Han som opererte meg mente denne muligheten til å få dekt op. vil bli slutt på etterhvert fordi det vil bli "krav" om at da bør også briller dekkes. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 5. januar 2005 #3 Del Skrevet 5. januar 2005 jeg er nærsynt, men langt under "grensen" for hva som blir dekket + skjeive hornhinner, jeg sliter virkelig med å klare å tilvenne meg linser, øynene mine vil ikke.... :-( og briller sliter jeg også med å klare å bruke uten problemer. hadde elsket lasik, men får det nok ikke dekket, og har ikke råd på en stund enda... :-( Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cilla Skrevet 5. januar 2005 #4 Del Skrevet 5. januar 2005 Aline: dersom du har så skjeve hornhinner at du ikke kan bruke linser, og du f.eks har en jobb der briller er upraktisk, kan de søke med de begrunnelsene. En venninne av meg var så plaget med migrene pga synet, hun fikk dekt lasik, og hadde en styrke på rundt -1-2. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 5. januar 2005 #5 Del Skrevet 5. januar 2005 Dette med hva som blir dekket stemmer ikke helt. Jeg vet om flere med rundt -4 i styrke som fikk skattefradrag for utgiftene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nana Skrevet 5. januar 2005 #6 Del Skrevet 5. januar 2005 Lurer på hva styrke du hadde på linsene før operasjon, Cilla? Har selv -3,75 som gjerne er litt langt fra grensen.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 5. januar 2005 #7 Del Skrevet 5. januar 2005 Aline: dersom du har så skjeve hornhinner at du ikke kan bruke linser, og du f.eks har en jobb der briller er upraktisk, kan de søke med de begrunnelsene. En venninne av meg var så plaget med migrene pga synet, hun fikk dekt lasik, og hadde en styrke på rundt -1-2. jeg har ikke "nok" skjeve hornhinner heller, og sitter foran datan, helt stille stort sett, så jeg kan fint bruke briller selv om jeg får ubehag av å ha dem på så lenge som en arbeidsdag.... :-( Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dalwhinnie Skrevet 5. januar 2005 #8 Del Skrevet 5. januar 2005 "øyer", takk for kjempenyttig informasjon! Husker du hvor du fant denne informasjonen? Kan være ok å ha et sted å henvise til (annet enn KG ) om en vil ta dette opp med legen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cilla Skrevet 5. januar 2005 #9 Del Skrevet 5. januar 2005 Dette med hva som blir dekket stemmer ikke helt. Jeg vet om flere med rundt -4 i styrke som fikk skattefradrag for utgiftene. Dette er ikke snakk om skattefradrag, men å få dekt operasjonen i sin helhet minus egenandeler. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cilla Skrevet 5. januar 2005 #10 Del Skrevet 5. januar 2005 Lurer på hva styrke du hadde på linsene før operasjon' date=' Cilla? Har selv -3,75 som gjerne er litt langt fra grensen..[/quote'] jeg hadde minus 8 og minus 9 før operasjonen, jeg har nå 0!!!! :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 5. januar 2005 #11 Del Skrevet 5. januar 2005 Trådstarter skrev i sitt første innlegg at man måtte ha -6 for å få skattefradrag, det var det jeg svarte på, siden det er feil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Annevenn Skrevet 5. januar 2005 #12 Del Skrevet 5. januar 2005 Hvor mye må man ha i -styrke for å få dekt operasjon av trygdekontoret? Jeg har -5,5 og -7, og kunne veldig godt tenkt meg operasjon, siden jeg i praksis er blind uten hjelpemidler..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
meta2 Skrevet 6. januar 2005 #13 Del Skrevet 6. januar 2005 Jeg hadde - 8,75 og fikk det dekket. Jeg kunne ikke ta lasik da hornhinnen var for tynn. Jeg fikk operert inn en kunstig linse på øyet og ser nå helt fint. Jeg fikk operasjonen på en privat klinikk her i Bergen. Den hadde nettopp inngått samarbeid med Haukeland, og det var ikke så lang ventetid. Fikk og time på Haukeland etter kort tid. Tok den på Bergen øyesenter siden jeg fikk time først der. Er kjempe fornøyd, og var nettopp på ettårs kontroll. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå