AnonymBruker Skrevet 21. juni 2017 #1 Skrevet 21. juni 2017 Dette gjelder opptak til høyere studier. Det er 3 skoler jeg ønsker å komme inn på, men jeg er usikker på hvilken rekkefølge jeg burde sette opp skolene. Den skolen jeg aller mest ønsker å komme inn på er i hjembyen min, men der har jeg akkurat ikke høyt nok snitt. Den andre skolen jeg ønsker å komme inn på, har jeg akkurat snitt til, så derfor er det veldig usikkert om jeg kommer inn. Den skolen jeg mest sannsynlig kommer inn på, er på 3 plass - Skolen har 60 studieplasser, men 118 førstevalgsøkere (Ifølge Samordna) Det jeg lurer på, er om førstevalgsøkere blir prioritert før en som meg, som har skolen på 3 plass? Gjennomsnittet mitt er langt over poenggrensen fra ifjor, for skolen. Jeg burde egentlig ha denne skolen som førstevalg, men vil ikke la sjansen til de to andre skolene glippe unna, sånn tilfelle jeg kan komme inn hos de likevel. Er så redd for at siden jeg har den aktuelle skolen på 3 plass, så vil de prioritere førstegangssøkere, også vil ikke jeg få plass, selvom jeg har veldig godt snitt i forhold til poenggrensen... Kommer jeg ikke inn hos 1 og 2 valget mitt, burde jeg komme inn på 3 valget, men er redd for at det at jeg ikke har skolen på 1 plass vil påvirke meg negativt. Håper på svar. Dette er sikkert veldig forvirrende, men det er fordi jeg er veldig forvirra. Er skikkelig nervepirrende å tenke at jeg skal starte på høyskole neste år, fordi så og si alle andre jeg kjenner tar friår (Jeg er 18). Anonymkode: 85627...86f
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2017 #2 Skrevet 21. juni 2017 Nei, du kommer inn på den skolen hvis du ikke kommer inn på en av de to første. Du kan også komme inn på den skolen og samtidig stå på venteliste på en av de over. Anonymkode: 0cc92...c4a
Gjest Margit Spat Skrevet 21. juni 2017 #3 Skrevet 21. juni 2017 Poenggrense er poenggrense, enten du har studiet på første- eller tredjevalg. Det er ikke slik at førstevalgene favoriseres. Fortsett derfor å ha den prioriteringen du allerede har satt opp. Hvis du kommer inn på tredjeønsket ditt, så kan du takke ja til å stå på venteliste på de andre to.
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2017 #4 Skrevet 21. juni 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, du kommer inn på den skolen hvis du ikke kommer inn på en av de to første. Du kan også komme inn på den skolen og samtidig stå på venteliste på en av de over. Anonymkode: 0cc92...c4a 3 minutter siden, Margit Spat skrev: Poenggrense er poenggrense, enten du har studiet på første- eller tredjevalg. Det er ikke slik at førstevalgene favoriseres. Fortsett derfor å ha den prioriteringen du allerede har satt opp. Hvis du kommer inn på tredjeønsket ditt, så kan du takke ja til å stå på venteliste på de andre to. Tusen takk for svar! Det er betryggende å høre. Er det mulig å stå på venteliste for både 1 og 2 valget mitt, eller bare en av dem? Isåfall, får jeg selv velge hvilken jeg vil stå på venteliste hos? Anonymkode: 85627...86f 1
Gjest Margit Spat Skrevet 21. juni 2017 #5 Skrevet 21. juni 2017 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk for svar! Det er betryggende å høre. Er det mulig å stå på venteliste for både 1 og 2 valget mitt, eller bare en av dem? Isåfall, får jeg selv velge hvilken jeg vil stå på venteliste hos? Anonymkode: 85627...86f Hvis du velger å stå på venteliste, så står du på venteliste for begge, eller mer generelt: du står på venteliste for alle studiene som er over det du kom inn på. Du kan ikke velge å stå på venteliste for det ene studiet, men ikke for det andre. Akkurat det valget gjør du i praksis når du setter opp prioritert rekkefølge i søknaden. Derfor er rekkefølgen viktig i søknaden. Rekkefølgen er viktig av flere grunner: noe mange ikke tenker på er at når du får tilbud om studieplass, så må du gjøre en vurdering; hvis du takker ja til å stå på venteliste, OG blir tatt inn på ett av de studiene du står på venteliste på, så mister du plassen på det studiet du først fikk tilbud om.
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2017 #6 Skrevet 21. juni 2017 2 minutter siden, Margit Spat skrev: Hvis du velger å stå på venteliste, så står du på venteliste for begge, eller mer generelt: du står på venteliste for alle studiene som er over det du kom inn på. Du kan ikke velge å stå på venteliste for det ene studiet, men ikke for det andre. Akkurat det valget gjør du i praksis når du setter opp prioritert rekkefølge i søknaden. Derfor er rekkefølgen viktig i søknaden. Rekkefølgen er viktig av flere grunner: noe mange ikke tenker på er at når du får tilbud om studieplass, så må du gjøre en vurdering; hvis du takker ja til å stå på venteliste, OG blir tatt inn på ett av de studiene du står på venteliste på, så mister du plassen på det studiet du først fikk tilbud om. Oi, visste ikke at man mister plassen man først fikk tilbud om. Men, hvor lenge kan man stå på venteliste? Jeg har nemlig skaffet hybel og betalt depositum for den 3 studieplassen jeg har søkt på. Får tilbake pengene hvis jeg gir beskjed innen en viss tid om at jeg ikke ønsker hybel likevel, men er jo veldig skummelt å tenke på at jeg kanskje i slutten av juli (når fristen for å få tilbake pengene er borte for lengst) plutselig får beskjed om at jeg har mistet 3 plassen min, fordi jeg har kommet inn på 2 plassen... Da mister jeg jo 5000kr Anonymkode: 85627...86f
Gjest Margit Spat Skrevet 21. juni 2017 #7 Skrevet 21. juni 2017 Suppleringsopptaket er 29. juli, med svarfrist 3. august.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå