AnonymBruker Skrevet 21. juni 2017 #1 Skrevet 21. juni 2017 Er det ikke sånn at de som jobber med renhold har krav på tarifflønn? Hvor finner jeg evt gjeldene satser, og regelverk på at alle renholdsbedrifter ikke kan velge å betale mindre enn tariff? Mistenker nemlig at mammaen til en god venn av meg får for lite betalt, men hun er så konfliktsky. Hun har heller aldri tatt ut en egenmeldingsdag, siden arbeidsgiver trodde hun ikke hadde rett til det (!). Skal nevnes at hun har jobbet i samme firma i 10+ år. Hun har heller aldri tatt ut mer enn 1-2 uker ferie pr år. Igjen fordi arbeidsgiver gjør seg vanskelig og sier at da har han ingen til å vaske, og hun ikke vil være vanskelig. I år ønsket hun tre uker sommerferie, men fikk kun innvilget to (fordi arbeidsgiver ikke har noen til å vaske for henne). Men alle har jo rett på tre uker sammenhengende ila sommeren. Hvis jeg overtaler henne til å prøve å kreve den tredje uka, har arbeidsgiver lov til å gjøre seg vanskelig og plutselig si at da må hun ta tre uker i september og ingen nå? (Ferien hennes begynner neste uke.) Beklager langt innlegg. Jeg prøver å google meg til mest mulig, men vil gjerne ha svar fra dere som kan dette på forumet også Anonymkode: 50d5c...1cc
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2017 #2 Skrevet 21. juni 2017 1. Hun bør organisere seg nå. Og ta det derifra. Hun jobber hos en useriøs aktør. Som opererer helt ulovlig,og som ikke kan regelverket Anonymkode: b1e5b...4cf 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2017 #3 Skrevet 21. juni 2017 Dette lukter ISS lang vei... Eneste som funker er å si opp jobben og begynne hos noen andre. Anonymkode: 13017...20e
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2017 #4 Skrevet 21. juni 2017 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette lukter ISS lang vei... Eneste som funker er å si opp jobben og begynne hos noen andre. Anonymkode: 13017...20e Ikke ISS nei, et lite privat firma. Prøver å overtale henne til å se etter ny jobb, men det er ikke så lett. Uansett vil jeg tro at hun har en del titusener som hun har gått glipp av der hun er nå. Og vil gjerne hjelpe henne til å få det hun har rett til. Anonymkode: 50d5c...1cc 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2017 #5 Skrevet 21. juni 2017 43 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det ikke sånn at de som jobber med renhold har krav på tarifflønn? Hvor finner jeg evt gjeldene satser, og regelverk på at alle renholdsbedrifter ikke kan velge å betale mindre enn tariff? Mistenker nemlig at mammaen til en god venn av meg får for lite betalt, men hun er så konfliktsky. Hun har heller aldri tatt ut en egenmeldingsdag, siden arbeidsgiver trodde hun ikke hadde rett til det (!). Skal nevnes at hun har jobbet i samme firma i 10+ år. Hun har heller aldri tatt ut mer enn 1-2 uker ferie pr år. Igjen fordi arbeidsgiver gjør seg vanskelig og sier at da har han ingen til å vaske, og hun ikke vil være vanskelig. I år ønsket hun tre uker sommerferie, men fikk kun innvilget to (fordi arbeidsgiver ikke har noen til å vaske for henne). Men alle har jo rett på tre uker sammenhengende ila sommeren. Hvis jeg overtaler henne til å prøve å kreve den tredje uka, har arbeidsgiver lov til å gjøre seg vanskelig og plutselig si at da må hun ta tre uker i september og ingen nå? (Ferien hennes begynner neste uke.) Beklager langt innlegg. Jeg prøver å google meg til mest mulig, men vil gjerne ha svar fra dere som kan dette på forumet også Anonymkode: 50d5c...1cc Arbeidstilsynet har fastsatt minstelønn. Den er foreløpig på 177,63kr per time. Så det skal hun minst ha. Egenmelding har hun rett på selvsagt. Som i alle andre jobber. Hun har rett på 5 uker hvert år, men de må tas ut i samarbeid med arbeidsgiver. Jeg kjenner en som jobber I samme bransje og han opplever nøyaktig det samme! Så det du beskriver i denne tråden er dessverre helt typisk. Der er et elendig yrke. Han får 1 uke ferie i sommer. Har små barn og greier... Nei, huff, best å komme seg unna slike yrker og finne seg noe bedre! Anonymkode: f9a47...e7c
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2017 #6 Skrevet 21. juni 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Dette lukter ISS lang vei... Eneste som funker er å si opp jobben og begynne hos noen andre. Anonymkode: 13017...20e Nå får det være nok! ISS er et hederlig firma! Ja, det var noen startvansker da de overtok renholdet på hotellene i forfjor, og noen negative medieoppslag, men dette har de tatt tak i! ISS er av de seriøse i denne bransjen! Anonymkode: 57d6e...540 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2017 #7 Skrevet 21. juni 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Arbeidstilsynet har fastsatt minstelønn. Den er foreløpig på 177,63kr per time. Så det skal hun minst ha. Egenmelding har hun rett på selvsagt. Som i alle andre jobber. Hun har rett på 5 uker hvert år, men de må tas ut i samarbeid med arbeidsgiver. Jeg kjenner en som jobber I samme bransje og han opplever nøyaktig det samme! Så det du beskriver i denne tråden er dessverre helt typisk. Der er et elendig yrke. Han får 1 uke ferie i sommer. Har små barn og greier... Nei, huff, best å komme seg unna slike yrker og finne seg noe bedre! Anonymkode: f9a47...e7c Vi har ikke minstelønn i Norge. Man har ikke krav på tariff. Hun må organisere seg og bedriften må få en tariffavtale. Anonymkode: c255d...fff
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2017 #8 Skrevet 22. juni 2017 Vet du hvorfor det er sånn rundt omkring til diverse firma? Pga at det finnes folk som ts beskriver. Hvorfor iallverden kan en voksen person avfinne seg med en ukes ferie?ikke kan ta egendager? Har ikke noe med å bære konfliktsky. Leser folk seg ikke opp på noe? Så skal de jo heller ikke organisere seg,sparer jo noen kroner...på kort sikt. Så kommer ts i dag,da ser en hvor lønnsomt det et å være organisert. Anonymkode: b1e5b...4cf
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2017 #9 Skrevet 22. juni 2017 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Nå får det være nok! ISS er et hederlig firma! Ja, det var noen startvansker da de overtok renholdet på hotellene i forfjor, og noen negative medieoppslag, men dette har de tatt tak i! ISS er av de seriøse i denne bransjen! Anonymkode: 57d6e...540 Ja, de er skikkelig hederlige Det er sikkert derfor de har drevet rovdrift på de ansatte i flere år, inkludert meg når jeg jobbet for dem ved siden av studier for 10 år siden. Det er intet nytt under solen, og det er helt normal bedriftskultur som kommer frem i søkelyset gang på gang. Det er sånn de er, det er bare lettere å få tak i informasjonen nå enn før. Anonymkode: 13017...20e
Angelheart2 Skrevet 22. juni 2017 #10 Skrevet 22. juni 2017 (endret) 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi har ikke minstelønn i Norge. Man har ikke krav på tariff. Hun må organisere seg og bedriften må få en tariffavtale. Anonymkode: c255d...fff Dette er feil. Renholdstariffen er allmengjort, det vil si at alle som jobber innen renhold skal følge tariff uansett om de er organiserte eller ikke. Samme gjelder med blant annet byggebransjen, men det er vel få bransjer som opererer med så mye lovbrudd når det gjelder lønn og arbeidsforhold som nettopp disse to bransjene....http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=90849#Om Endret 22. juni 2017 av Angelheart2 La inn link til nettside. 3
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2017 #11 Skrevet 22. juni 2017 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi har ikke minstelønn i Norge. Man har ikke krav på tariff. Hun må organisere seg og bedriften må få en tariffavtale. Anonymkode: c255d...fff eH..JOOO... Anonymkode: f9a47...e7c
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2017 #12 Skrevet 22. juni 2017 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, de er skikkelig hederlige Det er sikkert derfor de har drevet rovdrift på de ansatte i flere år, inkludert meg når jeg jobbet for dem ved siden av studier for 10 år siden. Det er intet nytt under solen, og det er helt normal bedriftskultur som kommer frem i søkelyset gang på gang. Det er sånn de er, det er bare lettere å få tak i informasjonen nå enn før. Anonymkode: 13017...20e ISS vasker på et kjøpesenter i nærheten her, og de er visst forferdelige mot sine ansatte. Og de får mye kjeft av kjøpesenter-ansatte, fordi de slurver veldig... Dårlig tvers gjennom Anonymkode: f9a47...e7c
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2017 #13 Skrevet 22. juni 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: eH..JOOO... Anonymkode: f9a47...e7c Generelt sett så har vi ikke minstelønn i Norge. At tariffen var allmenngjort for renholdsbransjen var jeg ikke klar over. Da er jo svaret enkelt. Anonymkode: c255d...fff
Gjest RosieM Skrevet 22. juni 2017 #14 Skrevet 22. juni 2017 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Nå får det være nok! ISS er et hederlig firma! Ja, det var noen startvansker da de overtok renholdet på hotellene i forfjor, og noen negative medieoppslag, men dette har de tatt tak i! ISS er av de seriøse i denne bransjen! Anonymkode: 57d6e...540 Du må jo være sjef i ISS? Vi sa opp ISS på jobben min ifjor. Ikke mye hederlig over den jobben de gjorde. Så hvordan de stresset med å vaske, ikke rart at jobben ikke blir ordentlig gjort.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå