Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Endelig har jeg fått vitnemål fra VGS, og har søkt høyere studier med oppstart i høst. Har tatt mange eksamener denne våren, og nå gleder jeg meg bare til å komme meg videre. Det regner og er kjipt vær, så nå sitter jeg inne og kjeder meg, lurer på om det er noe jeg kan gjøre for å forberede meg til universitetet? Vet ikke hva jeg kommer inn på enda, så kommer ikke til å kjøpe bøker til selve studiet.

Kan det lønne seg å lære seg akademisk skriving på forhånd? Finnes det noen gode bøker/artikler på nett for dette? Noe annet man kan lese eller bør lære seg?

Anonymkode: 71730...587

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du kan jo godt starte å se litt på akademisk skriving, men husk at dette er et modningsfag. Selv om du ser litt på det i sommerferien vil du nok ikke ligge så veldig mye bedre an enn de andre studentene. Men du kan jo eventuelt starte å se litt på ex.phil. Da kan du ligge litt i forkant på emnet, og du får en mulighet til å øve på den akademiske skrivingen. 

Jeg ville hvertfall ha kjøpt inn skolemateriell, sekk og annet du kan ha bruk for. Dersom du skal flytte ville jeg ha laget en liste over alt du trenger i hybelen/leiligheten. Jeg ville ha avventet med å kjøpe det inn dersom du ikke skal være i nærheten av der du bor nå. 

Anonymkode: 53d29...71a

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar :)

Studiene jeg har søkt har ikke ex.phil, ellers hadde jeg startet med det - fikk faktisk en bok i fjor fra noen som var ferdige med det da jeg trodde alle studier på universitet hadde ex.phil.

Jeg har allerede leilighet i byen jeg vil studere i, så kan ikke kose meg med å ordne hybelting :fnise: Skolesekk var lurt,trenger jeg noe annet enn det og pc? Er det vanlig å notere for hånd på forelesninger?

Skrevet

Du kan forberede deg ved å slappe av og nyte ferien. Hvordan du liker best å lese, skrive, notere og studere finner du ut etterhvert. Å lese vanlig skjønnlitteratur kan hjelpe deg med å få bedre språk. Eventuelt kan du lese engelsk hvis du ikke er så flink til det, de fleste studier bruker noe engelsk litteratur. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar :)

Studiene jeg har søkt har ikke ex.phil, ellers hadde jeg startet med det - fikk faktisk en bok i fjor fra noen som var ferdige med det da jeg trodde alle studier på universitet hadde ex.phil.

Jeg har allerede leilighet i byen jeg vil studere i, så kan ikke kose meg med å ordne hybelting :fnise: Skolesekk var lurt,trenger jeg noe annet enn det og pc? Er det vanlig å notere for hånd på forelesninger?

De aller fleste på mitt studium bruker onenote. Dette får man gjerne gratis gjennom utdanningsinstitusjonen. 

Du trenger vel strengt tatt ikke mer enn sekk, PC og skrivemateriell (kanskje pennal også?). Selv kjøpte jeg blant annet inn skriver (ikke nødvendig, men veldig praktisk om du er en person som gjør skolearbeid hjemme), lesestativ, permer, kalkulator, post it-lapper, klistremarkører i forskjellige farger (som man kan klistre i bøkene) og merkepenner. Jeg har også en magnettavle over skrivebordet der jeg henger viktige ark. Jeg har en rekke apper, både noen som spesifikt er rettet mot min studieretning, og noen som generelt er greie å ha i studiehverdagen. Dette er ikke nødvendig, så det avhenger jo egentlig bare av hvordan du liker å arbeide og hvordan du liker å organisere pensum. Dersom du ikke vet det enda er ikke det så farlig. Det første semesteret brukes som regel på å finne ut av slike ting. :) Jeg hadde ikke noe annet enn det helt nødvendige da jeg startet, men personlig liker jeg å kjøpe studietilbehør da det alltid får meg til å glede meg til semesterstart. 

Man kan også vurdere behovet for matboks med kjøleelement. Mange som synes dette er greit en lang dag på lesesalen. Personlig har jeg ikke dette behovet. 

Anonymkode: 53d29...71a

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...