Gå til innhold

Når passet ikke kommer før reisen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi skal på ferie om en uke, og trodde vi var tidlig ute da vi skulle bestille pass til minsten i begynnelsen av april. Vi har prøvd å gå på drop-in-time, men kom til stengt dør med en lapp på, der det sto "Stengt pga for stor pågang". Så da måtte vi bestille passtime på nettet - og den første ledige var midt i juni. To uker før vi drar... Nå har vi ventet i ni dager, og ennå ikke noe pass. De lover at det kan ta max 10 arbeidsdager, men tidligere har vi fått passet mye tidligere, etter to-tre dager utrolig nok. Nå begynner jeg å bli stressa her...... Så kommer helga snart, uten postgang, og vi drar onsdag morgen.

Nå tenker jeg at vi kanskje må ordne nødpass. Kan man skaffe det på politistasjonen, før man drar til flyet?

Mandag førstkommende har det gått 10 arbeidsdager. Og mandager er det så godt som aldri post, i allefall her hos oss. Hvis passet fremdeles ikke har kommet, kan vi rett og slett bare dra på politistasjonen og få hjelp? Er det slik det fungerer?

Jeg har prøvd å ringe, men telefontidene er mandag og onsdag fra halv ni til ti (!), og i dag sto jeg i telefonkø og ventet... og ble kuttet klokka ti. Så det er det ikke mye hjelp i. Jeg skulle så gjerne bare visst om passet er sendt, og hvordan det fungerer med nødpass...

Noen som har bestilt pass nylig - er det vanlig med så lang ventetid?

Noen her som har fått nødpass i det siste?

Anonymkode: b819e...443

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er vanlig med så lang tid i høysesongen, ja. Jeg ville ha henvendt meg i skranken og spurt om den reelle tiden det tar per dags dato. Men det er jo enda en uke til dere skal reise, og dere får det nok innen da. 

Bemerk likevel at det står dette om nødpass: "Hvis du søker om midlertidig pass rett før du skal reise, kan det være at politiet ikke har kapasitet til å behandle søknaden din før reisen"

https://www.politi.no/tjenester/pass/nodpass/

Anonymkode: eadf0...514

• Liker 1
Gjest En dråpe i havet
Skrevet

Skulle reise til skottland en helgetur 8-12 juni. Bestilte passet 2 uker før og trodde jeg var nok tid, men på grunn av mange helligdager + at helgene ikke telles i de 10 dagene måtte jeg ty til nødpass. Fikk passet i posten etter jeg hadde reist, er ekstremt mange som skal ha pass på denne tiden så da er ventetiden lang uheldigvis (så rundt 10 dager).

Nød-passet tok 10-20 min for hun på politistasjonen å lage, måtte ha med 2 passbilder og legitimasjon samt vente litt i kø. Så du kan ordne det samme dag som du reiser sett at du har et fly på ettermiddagen eller sent på kvelden.

For min del skulle jeg ta første fly på morningen så jeg ordet nødpasset dagen før, på tilbaketuren trakk de inn nødpasset i oslo.

Isteden for 450 for et enkelt pass kostet dette meg. 450(pass)+450(nødpass)+350(passbilder)-- 1250kr så i fremtiden skal jeg ordne pass flere måneder før reisen..... 

Skrevet

Vi var på passkonoret 7 juni, og mottak passene våre 15 og 16 juni. 

Vi spurte hvor lang tid det ville ta før vi fikk passene, og hun i skranken antydet ca 2 uker.
Men en annen ting hun sa, som var veldig viktig, var at navnet til passmottakerne måtte stå på postkassen med fullt navn, ellers var det faktisk ikke lov å legge passene i kassen. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar! For et drama rett før reisen... (Vi skal også til Skottland... :) - vel, jeg håper vi kommer oss dit)

Fikk svar på epost fra politiet, utrolig nok! De sa at de hadde undersøkt, og passet var ennå ikke produsert! :-O :-O Dvs. at det i allefall ikke kommer før helgen, og det er kun tirsdag som passet kan komme på, dersom vi skal få det i tide. Dagen før reisen! Dersom det ikke kommer da, kvalifiserer vi for gratis nødpass pga for lang behandlingstid. Får bare håpe at vi rekker å komme til åpen politistasjon etter tirsdagens postombæring... Hjelper vel ikke å møte opp midt på natta på flyplassen, heller, og stille seg i nødpasskø for politikontoret der har vel vanlige åpningstider å forholde seg til...

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, tonebelinda skrev:

Vi var på passkonoret 7 juni, og mottak passene våre 15 og 16 juni. 

Vi spurte hvor lang tid det ville ta før vi fikk passene, og hun i skranken antydet ca 2 uker.
Men en annen ting hun sa, som var veldig viktig, var at navnet til passmottakerne måtte stå på postkassen med fullt navn, ellers var det faktisk ikke lov å legge passene i kassen. 

:-O Takk for info! Dette passet er jo til et lite barn, og han har ikke navnet på postkassa vår.... Bør få ordnet dette da, skjønner jeg....

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

:-O Takk for info! Dette passet er jo til et lite barn, og han har ikke navnet på postkassa vår.... Bør få ordnet dette da, skjønner jeg....

Vi hadde heller ikke fullt navn på postkassa, hverken til meg eller sønnen som skulle ha pass. 
Men vi satte da opp merking med navnene med en gang, så det ikke skulle bli noe problem.

Jeg hadde aldri tenkt på det, om hun i luka ikke foralte meg det

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi skal på ferie om en uke, og trodde vi var tidlig ute da vi skulle bestille pass til minsten i begynnelsen av april. Vi har prøvd å gå på drop-in-time, men kom til stengt dør med en lapp på, der det sto "Stengt pga for stor pågang". Så da måtte vi bestille passtime på nettet - og den første ledige var midt i juni. To uker før vi drar... Nå har vi ventet i ni dager, og ennå ikke noe pass. De lover at det kan ta max 10 arbeidsdager, men tidligere har vi fått passet mye tidligere, etter to-tre dager utrolig nok. Nå begynner jeg å bli stressa her...... Så kommer helga snart, uten postgang, og vi drar onsdag morgen.

Nå tenker jeg at vi kanskje må ordne nødpass. Kan man skaffe det på politistasjonen, før man drar til flyet?

Mandag førstkommende har det gått 10 arbeidsdager. Og mandager er det så godt som aldri post, i allefall her hos oss. Hvis passet fremdeles ikke har kommet, kan vi rett og slett bare dra på politistasjonen og få hjelp? Er det slik det fungerer?

Jeg har prøvd å ringe, men telefontidene er mandag og onsdag fra halv ni til ti (!), og i dag sto jeg i telefonkø og ventet... og ble kuttet klokka ti. Så det er det ikke mye hjelp i. Jeg skulle så gjerne bare visst om passet er sendt, og hvordan det fungerer med nødpass...

Noen som har bestilt pass nylig - er det vanlig med så lang ventetid?

Noen her som har fått nødpass i det siste?

Pass forsvinner i posten. Så her bør du omgående kontakte passkontoret. 

"Hastepass" anbefalte passkontoret at ble sendt til passkontoret og hentet der. 

Nødpass kan du glemme, det får du ikke. Praksisen var streng i 2016, nå er den enda mer strammet inn. 

Anonymkode: 1d580...f3a

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du bør og kontakte posten og melde fra. Posten har ikke lov til å legge post i postkasser der det ikke er samsvar mellom postens/brevets navn og navn på postkassen. Da sender de enten i retur, eller sender til postens brevåpningskontor. 

Anonymkode: 1d580...f3a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...