Gjest Catwoman Skrevet 5. januar 2005 #1 Skrevet 5. januar 2005 De grønnsakene vi kjøper i butikken er vel gjerne srøytet og de høstes umodne for så å modne på vei til Norge, og så brukes det vel noe kunstie greier for at de skal bli store og flotte. Så er grønnsaker egentlig så sunt som vi tror? (Med mindre man kun bruker økologisk eller dyrker slv da. Jeg bruker ikke så mye økologisk rett og slett fordi det er for dyrt for meg, og utvalget for lite.)
Gjest Anonymous Skrevet 5. januar 2005 #2 Skrevet 5. januar 2005 De grønnsakene vi kjøper i butikken er vel gjerne srøytet og de høstes umodne for så å modne på vei til Norge, og så brukes det vel noe kunstie greier for at de skal bli store og flotte. Så er grønnsaker egentlig så sunt som vi tror? (Med mindre man kun bruker økologisk eller dyrker slv da. Jeg bruker ikke så mye økologisk rett og slett fordi det er for dyrt for meg, og utvalget for lite.) Sammenlignet med snop, kjeks og annet rusk så er det nok ikke så ille alikevel. Generelt lever nordmenn lenger enn noen gang. Forventet levealder ble oppjustert for begge kjønn for ikke lenge siden. Så jeg er ikke veldig bekymret,
Gjest gjest1 Skrevet 5. januar 2005 #3 Skrevet 5. januar 2005 Det er vel gjerne frukt som høstet umoden. Mange av grønnsakene du finner i butikkene er dyrket i Norge og kommer når det er sesong for det. Dessuten er det bare tull at det er så fryktlig mye dyrere med økologisk. I butikken min er en pose med økologiske gulrøtter bare et par kroner dyrere enn de vanlige, og når du fordeler det på alle middagene så blir det ikke store forskjellen (dessuten er det verdt det bare i smaken, men det er en annen sak). Økologisk frukt er vel det som er dyrest, og der er det riktignok ganske store forskjeller.
Suzy Skrevet 5. januar 2005 #4 Skrevet 5. januar 2005 Grønnskaer er uansett sunnere enn frukt fordi de inneholder mindre sukker og mer fiber - så da blir det i alle fallikke så mye dyrere å velge økologisk. En annen sak er at alle økologiske varer er pakket i plast.. DET syns jeg er dobbeltmoral. Plastavfall er jo en belastning for miljøet!
Gjest Catwoman Skrevet 5. januar 2005 #5 Skrevet 5. januar 2005 Det var bare en tanke jeg fikk, etter noe jegleste på nett et sted. Det er veldig masse av grønnsaker som også er importert, om sommeren er det en del norskt, men om vinteren er vel stort stt det meste importert.
Gjest Anonymous Skrevet 6. januar 2005 #6 Skrevet 6. januar 2005 Det var bare en tanke jeg fikk, etter noe jegleste på nett et sted. Det er veldig masse av grønnsaker som også er importert, om sommeren er det en del norskt, men om vinteren er vel stort stt det meste importert. Folk faller vel ikke om på gaten i andre europeiske land heller etter å ha spist en agurk? Har en følese av at all debatt om sunn ren mat skaper mer problemer oppi hodene på folk enn maten gjør med korppen (det var generelt, ikke myntet på deg Catwoman).
Gjest Catwoman Skrevet 6. januar 2005 #7 Skrevet 6. januar 2005 Folk faller vel ikke om på gaten i andre europeiske land heller etter å ha spist en agurk? Har en følese av at all debatt om sunn ren mat skaper mer problemer oppi hodene på folk enn maten gjør med korppen (det var generelt, ikke myntet på deg Catwoman). Nå er det ikke så at jeg sa at jeg tror grønnsaker er usunt da. Jeg bare slang ut en tanke, for å se om noen hadde noen synspunkter. Bekymrer meg overhodet ikke jeg, spiser masse grønnsaker hver dag
Gjest annema Skrevet 24. januar 2005 #8 Skrevet 24. januar 2005 De grønnsakene vi kjøper i butikken er vel gjerne srøytet og de høstes umodne for så å modne på vei til Norge, og så brukes det vel noe kunstie greier for at de skal bli store og flotte. Så er grønnsaker egentlig så sunt som vi tror? (Med mindre man kun bruker økologisk eller dyrker slv da. Jeg bruker ikke så mye økologisk rett og slett fordi det er for dyrt for meg, og utvalget for lite.) Jeg hørte en gang en lege uttale seg om dette med følgende ord: "Det er farligere å ikke spise frukt og grønt enn å få i seg eventuelle sprøytegiftrester".
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå