Gå til innhold

Hva sier du til kollegaene dine angående egenmelding når du ikke vil de skal vite hvorfor?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har brukt et par egenmeldingsdager nå pga. psykisk sykdom. Har ikke fortalt dette til min leder enda, men har møte med han om en uke og skal da ta det opp slik at han vet ikke alle dager er like, og evt. snakke om tilpasninger for å unngå sykemelding. 

Men nå når jeg kommer tilbake så ønsker jeg ikke at kollegaene mine skal vite hvorfor jeg var vekke. Det er vanlig på min jobb at flere spør om man er bedre (forsåvidt ok, da er det jo bare å svare ja/nei), eller om hva som har vært gale (type "har du vært syk? sittsomt da?"). 

Hva svarer dere når dere ikke vil noen skal vite om årsaken? Vil ikke oppfattes frekk heller. 

Anonymkode: b874f...e8e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg pleier å svare kort, og vri temaet over på noe nærliggende. "Ja, jeg var syk, men jeg er bedre nå og gleder med til å komme i gang med XX. Har dere fått noe informasjon om gjennomføringen?" Litt tullete eksempel, men du forstår vel poenget. Jeg har ikke opplevd at noen har spurt noe videre etter det. Hvis man ikke tar kontroll over samtalen risikerer man i større grad å få oppfølgingsspørsmål som: "hvordan syk var du?" (selv om jeg synes at dette er et helt tankeløst og idiotisk spørsmål).

Å si at man ikke vil si noe om det er ikke lurt da det ofte vekker nysgjerrigheten hos andre, og dersom arbeidsplassen er sladrete kan dette fort bli ukens tema. 

Anonymkode: 50cf0...f9c

• Liker 3
Skrevet

Jeg pleide å si omgangssyke.

Skrevet

Det holder å si at du var syk. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror jeg ville bare sagt at jeg var syk. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg svarer at, du vet du hva, det er faktisk privat. Ferdig 

Anonymkode: cdba2...39f

AnonymBruker
Skrevet

Alle skjønner at folk som er vekke en dag her og der uten åpenbar årsak er vekke pga psyken. Det vet det, men sier det bare ikk til deg. 

Anonymkode: bdea5...9c9

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde bare sagt "Det er privat."

Anonymkode: c3ab8...e94

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg svarer at, du vet du hva, det er faktisk privat. Ferdig 

Anonymkode: cdba2...39f

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde bare sagt "Det er privat."

Anonymkode: c3ab8...e94

Jeg er helt enig i at det ER privat, men selvom det er det, og selv om kollegene dine ikke har noe krav på detaljer, så er det faktisk både lovlig og lurt å svare dem litt mer imøtekommende enn som så. Ved å avfeie et spørsmål som meget vel kan være omsorgsfullt ment med et nærmest nebbete svar gjør du trolig ting vanskeligere for deg selv fordi du framstår som negativ og steil. 
På spørsmål om du er smittsom, så svarer du greit nok at du ikke er det. (Hadde du f.eks løyet og sagt omgangssyke til meg, så ville jeg unngått deg i lang tid, og samtidig hadde det framkalt angstanfall hos meg. Det finnes flere av oss som har angster som vi ikke forteller så mange om...)
På mer generelle spørsmål svarer du i samme bane som AB...f9c i det første svaret. Det er mange måter å gjøre det på: «I går var jeg virkelig ikke i slag, men jeg kom til hektene og nå er jeg fit for fight igjen.» Eller «Ja, i går var jeg syk, men det går bra nå.» 
Enkeltdager borte kan ha flere årsaker enn psyken: noen har muskel- og leddsmerter som holdes i sjakk, men som av og til er borte en dag i ny og ne, andre er mildt rammet av migrene, og noen har kortvarige, men sterke mens-smerter.

Anonymkode: be1e4...0ab

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Alle skjønner at folk som er vekke en dag her og der uten åpenbar årsak er vekke pga psyken. Det vet det, men sier det bare ikk til deg. 

Nei, det kan selvfølgelig skyldes kroniske (somatiske) sykdommer også. Man burde ikke være så rask til å trekke konklusjoner om andres helse. 

Anonymkode: 50cf0...f9c

Gjest Råkkenråll
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

:ler:

Jeg er vekke en dag her og der immomellom, og det er aldri psyken.

Det er somregel mild omgangssyke grunnet barnehagebarn, eventuelt et par ganger jeg har hatt låsninger i rygg som har bedret seg etter behandling samme dag. Ergo tilbake på jobb dagen etter hastebehandling samme dag som fraværet inntraff.

Men til TS - jeg forteller ikke noe om grunnen somregel om det ikke er noe jeg tenker de trenger vite om, jeg bare sier at det går bedre. Og jeg har også løyet til sjef om omgangssyke når det gjaldt spontanabort så jeg blødde halvt ihjel og ikke kom meg ut døra. 

Om du kun har hatt et par egenmeldingsdager tenker jeg at du bør avvente å ha tilretteleggingsmøte med sjefen, og søke råd hos tillitsvalgte/verneombud først. Det er dessverre ikke alle arbeidsplasser som er såpass åpne som de fremstår som, og jeg kjenner til dags dato ikke spesielt mange som ikke har hatt utfordringer med å være åpen.

Får du faktisk mer fravær utover et par dager her og der, er borte i noen uker av gangen, unngår arbeidsoppgaver og avlyser møter så er jo saken en annen. 

Du skal ikke tenke at et par dagers egenmelding på grunn av angst/depresjon eller hva det er er noe man må ta opp med ledelsen, med mindre det er sånn at det er arbeidssituasjonen(f.eks en veldig utagerende pasient eller noe sånt) som skaper problemet ifbm trusler o.l. 

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mange har syke barn, og blir smittet av de / fra barnehagen 

Anonymkode: 46517...539

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Mange har syke barn, og blir smittet av de / fra barnehagen 

I tillegg, de som har jobbet for lenge et sted, ikke trives og vil ha ny jobb (de søker og de er kresne og det tar langt tid) -  må bruke mye energi på å komme seg bort..og må i intervju osv. Og det tar tid! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...