Dragoline Skrevet 5. januar 2005 #1 Del Skrevet 5. januar 2005 Nå orker jeg snart ikke mer. Datter mi er 2,5 år og gråter hver dag jeg går fra henne i barnehagen. Hun er strålende fornøyd, helt til vi går inn siste døra. Når vi kommer inn snur hun totalt om. Det gikk fint en periode. Da var personale flinkere til å få henne med seg om morningen. Nå sier de omtrent bare god morgen og setter seg ned og spiser. Alle de andre ungene sitter og spiser når vi kommer. Forstår reaksjonen hennes godt jeg. Burde ikke personalet engasjere seg litt mer, når de merker hun har problemer med å tilpasse seg om morningen?? Ellers stortrives hun og er fornøyd når jeg kommer og henter henne. Men morningene sliter meg, nesten som om jeg heller kunne hatt henne hjemme. Noen forslag eller meninger? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Polly Ester Skrevet 5. januar 2005 #2 Del Skrevet 5. januar 2005 Kanskje du skulle prøve å få levert henne utenom spisetidene? Det kan være ganske forstyrrende for personalet og de som allerede spiser at noen kommer midt i måltidet... Hvis hun er slik hver dag når du også leverer utenom spisetid så tror jeg det er viktig av personalet å stille opp, ved f.eks at dere har en avtale om at du "gir bort" datteren din til en av dem. Da forteller du datteren din at du stoler på den voksne i barnehagen, og det er dermed tryggere for jenta di. Og at du ikke er fortvilet når du går fra henne, men at du smiler og koser og går uten for mye styr. Så kan du evt være bekymret etterpå. Men, jeg tror nok det vil være lettere for personalet å stille opp om du kom utenom måltidene, for da har de bedre tid til akkurat dere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dragoline Skrevet 5. januar 2005 Forfatter #3 Del Skrevet 5. januar 2005 Jeg syns det er vanskelig å komme utenom måltidet. Jeg må da enten stå opp tidligere. Noe som jeg ikke har lyst til,hun er trøtt nok som det er. Kom senere før, men da sa de at de ville ha henne der før 9. Men at de ikke kan reise seg og ta imot henne fordi de spiser? Føler det er liksom den første stunden, bare de hadde tatt imot henne med en gang isedenfor å gi henne en sjans til å trekke seg tilbake. Jeg viser ingen tegn til at jeg er trist for å gå. Vet også at det er over straks jeg har gått. Kanskje jeg skulle prøve å komme senere alikevel.... takk for svar Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MrsL Skrevet 5. januar 2005 #4 Del Skrevet 5. januar 2005 Hvor mange av personalet har kommet når du kommer med barnet ditt? Hvor mange barn er det der? Er det en småbarnsavdeling? Dette kan være grunnen til at de ikke kommer i garderoben slik du ønsker. At de voksne som har begynt dagen sin MÅ hjelpe til rundt bordet. Det kan være bra for både deg og ditt barn at dere kommer før frokosten og lar henne spise der. Det kan hjelpe henne inn i leiken med sine nye venner og gi henne noe å glede seg til neste dag hun skal i barnehagen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fonøyd Skrevet 5. januar 2005 #5 Del Skrevet 5. januar 2005 I barnehagen til barnet mitt tar de imot barna uansett om de andre spiser eller ikke, og de tar også hensyn til at noen barn trenger lenger oppfølging før de føler seg trygg. Jeg blir bare mer og mer fornøyd med barnehagen her etter alt jeg leser om andres erfaringer, jeg har tydeligvis vært kjempeheldig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Polly Ester Skrevet 5. januar 2005 #6 Del Skrevet 5. januar 2005 Kom senere før, men da sa de at de ville ha henne der før 9. Men at de ikke kan reise seg og ta imot henne fordi de spiser? Føler det er liksom den første stunden, bare de hadde tatt imot henne med en gang isedenfor å gi henne en sjans til å trekke seg tilbake. Syns barnehagen enten burde avvike regelen om å komme før 9 eller ta henne i mot når de spiser. Men, jeg vet at det kan være vanskelig, for de barna som allerede sitter og spiser blir veldig urolige når det kommer noen og forstyrrer. Det har hendt at jeg leverte i spisetiden da jeg hadde barnehagebarn, men jeg prøvde å unngå det så godt jeg kunne, for sønnen min ble også veldig usikker når han kom da alle satt til bords. Og de voksne måtte se til alle de andre også. Og som du sier selv; hun er kjempefornøyd helt til siste døren. Og hun er glad og fornøyd når du henter henne. Jeg tror hun bare blir redd og usikker fordi hun ikke føler seg velkommen når de andre sitter ved bordet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dragoline Skrevet 5. januar 2005 Forfatter #7 Del Skrevet 5. januar 2005 MrsL: det er en småbarnsavdeling. men mener ikke at de skal komme ut i garderoben eller dulle med henne. Bare ta imot henne liksom, slik at jeg blir en støttepinne. For jeg må fysisk "gi "henne til noen for å kunne gå, ellers kliner hun seg inntil meg. Som Wander skriver, så tror jeg hun ikke føler seg så velkommen i denne situasjonen. Får ta det opp med personalet og finne ut om jeg skal levere utenom spisetider. Så kjipt, for ibegynnelsen kunne hun springe til en av personalet for å vinke hade til meg. Men da tok de imot henne skikkelig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MrsL Skrevet 5. januar 2005 #8 Del Skrevet 5. januar 2005 Da tror jeg du skal ta en prat med dem. Enten kommer du før de spiser eller de kan klare å løsrive seg fra bordet og komme og hente ditt barn. Det løser seg alltid Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Furstina Skrevet 5. januar 2005 #9 Del Skrevet 5. januar 2005 De råd jag har läst ang. att lämna barn i barnehage säger att små barn ska man gärna lämna över till en vuxen personal. Det hjälper det lilla barnet att förstå att här ger jag dig till en annan som tar hand om dig. Det hjälper till att förmedla en trygghetskänsla. Att bara lämna barnet ensamt nere på golvet gör gärna att de känner sig övergivna. Barnet ska lämnas över av mamman, inte tas ifrån - det är också en viktig skillnad. Prata du med personalen, det är klart det måste gå att lösa. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 5. januar 2005 #10 Del Skrevet 5. januar 2005 Det er også ganske vanlig at barn får dette for seg i 2,5 års-alderen, men det vil jo hjelpe å snakke med personalet. Hvor lenge har dette pågått? Ellers syns ihvertfall min sønn at det er kjempegøy å spise sammen med de andre og spiser gjerne en gang til og han allerede har spist frokost. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
flopia Skrevet 5. januar 2005 #11 Del Skrevet 5. januar 2005 Tror også du burde prøve å komme før spisetid. Det er noe med barn og den leken de får når de kommer i barnehagen. Å som mange andre har nevnt er det en situasjon å takle at alle sammen rundt bordet sitter å ser på deg. Går ann å prøve seg fram også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 5. januar 2005 #12 Del Skrevet 5. januar 2005 Att barnehagepersonalet ikke skal ta imot barnet på en ordentlig måte synes jeg er forferdelig. I den ene barnehagen min datter gikk i fungerte det også slik og både jeg og min datter var fortvilt. Jeg prøvde å snakke med de og fikk til begrunnelse att de ønsket at foreldrene skulle følge barna inn og sette de igang med lek. Helt hull i huet spør de meg. Så snart hun fikk plass flyttet hun til en annen barnehage. Både der og der min sønn gikk ble barna tatt imot på en ordentlig måte og det er så utrolig godt å gå fra barnet når man vet det blir tatt godt vare på. Dersom en samtale med personalet ikke fungerer er det kanskje noe å ta opp på foreldremøte? Du er neppe den eneste som føler det slik. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest StoreSky Skrevet 5. januar 2005 #13 Del Skrevet 5. januar 2005 Merkelig at den spisetiden på morgenen er så streng?! For jeg antar at det er frokost du mener og ikke lunsj som er felles for alle barna? Frokost er (hos oss) fra barnehagen åpner til halv ni/ni, alt ettersom når barna kommer. Men det er jo ikke alle som spiser frokost da, noen er morgenfugler og spiser hjemme. MEN: Vi kommer ALLTID og hilser på barn som kommer!! Vi voksne spiser jo ikke, og barn klarer å sitter selv å spise sin frokost... Synes det var tidlig at dere må være i barnehagen kl 9.. Vi har kl 10 som "start" på aktiviter, men det er valgfritt når man kommer egentlig. (JEG kan da ikke tvinge folk å stå opp unødvendig tidlig..) Og til informasjon, jeg er pedagogisk leder på småbarns avdeling med 14 barn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 5. januar 2005 #14 Del Skrevet 5. januar 2005 Hei trådstarter Jeg leste innlegget ditt, og de første svarene, hopper over resten og sier min mening og min erfaring etter mange år som mamma til barnehagebarn Hos oss har barna HELST måttet komme til kl 10 00 pga felles samlingsstund, og kommer de senere enn 0945 må de ha spist frokost, for den varer fra barnehagen åpner(07 15) og til samlingsstund begynner. Barna KAN komme senere, men da bør det helst avtales, især visst avdelingen skal på tur, dette skjer som regel også kl 10 00. Noen sitter alltid og spiser inntil kl 10 00, men samtlige barn blir tatt vennlig i mot av personalet uansett når de kommer, der er alltid et fang de kan få trøst på når de er lei seg fordi mamma eller pappa går!! Vi blir alltid møtt av personalet når vi henter barna, veksler noen ord om dagens hendelser. Jeg trodde dette var normale bestemmelser i alle barnehager jeg, og jeg hadde blitt lei meg og hadde klaget hvis jeg og barnet mitt hadde blitt behandlet slik som dere. Vi betaler for en tjeneste, personalet får betalt for og yte en service, og det skal selvfølgelig være respekt begge veier! Jeg beundrer og stoler på de som tar vare på barna mine når jeg jobber, og det gir jeg uttrykk for, men er jeg misfornøyd så sier jeg det også - er det ikke slik det skal være da?? Nordnorge Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dragoline Skrevet 6. januar 2005 Forfatter #15 Del Skrevet 6. januar 2005 Takker for svarene :-) Jo det er frokosten jeg snakker om. Her spiser de sammen med barna. I dag drøyde jeg det litt og kom rett etter de var ferige med å spise, altså rett før ni. Da jeg ikke orket å gi fra meg barnet til noen som ikke engasjerer seg satte jeg meg ned med henne. Satt vel i 5-10 min. før de skulle ha samling. Samling er noe hun liker, så da var det greit at jeg gikk og hun vinket til meg.Da var hun også blitt "menget" med de andre. Men at det gikk bra i dag er ikke personalet sin fortjeneste. Jeg kan helt klart gi uttrykk for hvordan jeg vil ha det. Men trodde ikke det var nødvendig. Jeg har ikke noe mot og sitte litt sammen med henne før dagen starter, men føler hun da blir litt for avhengig av meg. Hva mener dere, hadde dere sittet en stund med barnet hvis dere hadde muligheten? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hannagjest Skrevet 6. januar 2005 #16 Del Skrevet 6. januar 2005 Utrolig dårlig oppførsel av personalet synes jeg! I barnehagen der datteren min går blir hun tatt vel imot uansett om hun kommer midt i frokosten. Det skulle være en selvfølge at en av personalet tar imot barnet og gjør avskjeden din så grei som mulig. Du må ta deg en prat med personalet og fortelle dem at de ikke gjør jobben sin godt nok! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MUlle7 - ikke inlogget Skrevet 7. januar 2005 #17 Del Skrevet 7. januar 2005 Det er en SELVFØLGE at personalet skal engasjere seg, ta i mot barnet på en god måte, og gjøre avskjeden så lett som mulig for forelder og barn! Har hatt 2 barnehagebarn selv, og ville ha reagert veldig negativt om det foregikk slik du sier det er hos dere. Selvfølgelig har det vært problemer med avskjeden i perioder, men personalet har alltid stilt opp!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 7. januar 2005 #18 Del Skrevet 7. januar 2005 Jeg pleier å følge barna mine inn til frokosten og hjelpe dem å finne seg en plass. Det er bare av og til det kommer noen ut i garderoben når vi kommer, men jeg synes det går greit å møte personalet inne på avdelingen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Væren Skrevet 7. januar 2005 #19 Del Skrevet 7. januar 2005 Jeg synes det er en veldig merkelig og gammeldags regel at barna skal være kommet til kl. 09.00! For ca 20 år siden, da jeg begynte å jobbe i barnehage, hadde vi en "uskrevet regel" som het at alle barna burde være kommet til kl. 10.00. Den praktiseres ikke lengre i vår barnehage, og har ikke vært praktisert på flere år! Det er jo en del foreldre som begynner sent på jobb og kanskje ønsker å utnytte tiden sammen med barna best mulig, f.eks. ved at de har anledning til å ta en rolig morgen sammen, spise frokost før de går, osv... Vi som jobber med barn er jo opptatt av at de skal ha gode hverdager og tid sammen med sine foreldre, så vi skjønner jo godt at de ønsker å bruke tiden sammen på denne måten! For barn som blir levert i barnehagen kl. 11 (noe som iblant hender hos oss der foreldre jobber turnus) kan det riktignok bli litt vanskelig å komme med i lek som allerede er godt i gang, og det hender man kommer for sent til en tur eller aktivitet som barnet hadde hatt lyst til å delta i. Derfor skriver vi alltid klokkeslett på månedsplanen vår, f.eks. at vi forlater barnehagen kl. 10.30 når vi skal på tur, vi har temasamling kl. 10.00, osv... At du skal levere jenta di før kl. 09.00 synes jeg derimot ikke at de kan forlange! Jeg synes du bør ta dette opp med pedagogisk leder og fortelle hva du tenker og føler rundt dette. Om det ikke fører fram bør du ta det opp med styrer. Barnehagen er til for barn og foreldre - ikke omvendt! Personalet bør og skal ta godt i mot alle barna; det legger vi utrolig stor vekt på hos oss! Alle barna skal føle seg spesielt "sett" og velkommen i barnehagen. Er man alene på avdelingen og sitter rundt bordet med flere barn og har vansker med å gå fra, kan man i det minste gjøre oppmerksom på dette, og f.eks. si: "God morgen! Vi sitter og spiser, vi! Når du har fått av yttertøyet fått tøflene på, så kan du også komme inn og være sammen med oss!" Det å ta godt i mot barna er kanskje noe av det aller viktigste vi gjør i løpet av dagen, og kan utgjøre hele forskjellen på om barnet får en fin eller dårlig start! Det har jo nettopp du og barnet ditt fått erfare! Hilsen førskolelærer Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 7. januar 2005 #20 Del Skrevet 7. januar 2005 Når begynte denne gråtingen da? Var det etter juleferien? Vi går ikke alltid ut i garderoben for å ta imot barna, dersom vi er opptatte med et eller flere andre barn forventer vi at foreldrene selv følger barnet sitt inn på avdelingen. Vi har ingen regel som sier at barn skal leveres før klokka da og da, men de dagene vi har turdag har vi møtefrist klokka ti, det står alltid spesifisert på ukeplanen. Vi har fått levert barn både 14 og 14.30, noe jeg må innrømme at jeg syns er hårreisende. Men ofte kommer det barn klokka elleve hos oss, og det er aldri noe problem. Og jeg opplever stadig at barn lager hylekonsert idet mor eller far forsvinner ut av døra, men jeg skal love deg at det er over på svært kort tid. Og særlig i disse dager, nå rett etter ferien. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå