Gjest Anonymous Skrevet 5. januar 2005 #1 Del Skrevet 5. januar 2005 Jeg og mannen skal gå fra hverandre nå og blitt enige om at jeg skal få hovedomsorgen for barnet. Men er det slik at han da ikke har noe og si ved store avgjørelser? Og er dette en ording man kan gå tilbake på? Skjønner at tanken skremmer han hvis han mister all rett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Polly Ester Skrevet 5. januar 2005 #2 Del Skrevet 5. januar 2005 Det er forskjell på hovedomsorg og foreldreansvar... Hvis dere er gift har dere foreldreansvar begge to, hvis dere ikke er gift må dere skrive under på et papir om det - det går ikke automatisk... Dvs. at du og far har like mye å si. F.eks når barnet får papirer med hjem fra skole/barnehage skal begge foreldre få det om de ønsker... Begge skal ha lik rett til å bestemme... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 5. januar 2005 #3 Del Skrevet 5. januar 2005 Vi er ikke gift, så jeg mener hovedomsorgen. Lurer veldig på dette så fint hvis noen har regler å vise til på dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Far til 2 Skrevet 5. januar 2005 #4 Del Skrevet 5. januar 2005 Jeg og mannen skal gå fra hverandre nå og blitt enige om at jeg skal få hovedomsorgen for barnet. Men er det slik at han da ikke har noe og si ved store avgjørelser? Og er dette en ording man kan gå tilbake på? Skjønner at tanken skremmer han hvis han mister all rett. Ja, - og nei. Som Wander sier er det forskjell på omsorg og foreldreansvar. Med daglig omsorg kan en bestemme det meste. Med foreldreansvar kan en få delta i noe. Om han ikke har foreldreansvar har han i utgangspunktet ingen rettigheter (som et eksempel har han ikke rett til å være tilstede på skoleavslutninger, etc). Men i de fleste tilfellene har begge foreldrene foreldreansvar. Som oftest har bare en av foreldrene hovedomsorgen, selv om felles omsorg vokser raskt i flere miljøer. Ikke minst fordi en slik løsning gir større avlastning og muligheter til personlig fritid/utdannelse/karriere og dermed også økonomi. En grov oversikt over forskjellen mellom den som av myndighetene beskrives som "bostedsforelder" (dvs har hovedomsorgen) og den som er samværsforelder (dvs kun har foreldreansvar) har jeg gjort nedenfor. Han kan delta i bestemelser som at du ikke kan flytte ut av landet uten rettsak. Han kan heller ikke hindre at barnet og du flytter til en annen kant av landet om barnet er "lite". Han kan ikke delta på foreldresamtaler med barnet i barnehage/skole om du motsetter deg det, men har krav på egen samtale med lærer (da uten barnet). Han kan ikke delta i barnets fritidsinteresser (f.eks som trener eller være tilstede på annen måte) om du motsetter deg det. Om han har foreldreansvar kan han imidlertid stoppe at barnet blir adoptert bort. Han kan stoppe navnendring. Han har mulighet til å få informasjon om barnets helsetilstand fra helseinstitusjoner. Om ny lov trer i kraft har barnet og han heller ikke krav på det som tidligere ble beskrevet som "vanlig samvær" (1 gang pr uke + annehver helg, etc). Han kan motsette seg at barnet blir del i det jeg vil kalle ytterligående relgiøse organisasjoner/sekter. Omsorg/samværsordningen er i dag grobunn for de aller fleste konfliktene etter et samlivsbrudd. Enten fordi samværsforelder trekker seg helt eller delevis bort fra barnet, eller at bostedsforelder nekter barnet helt eller delevis samvær. Begge deler er like ille for barnet. Men det er opp til foreldrene, om barnet er "lite", til å komme frem til en løsning som er til barnets fordel og som begrenser konflikter mellom foreldrene som kan oppstå fordi det blir en skjevdeling av makten. Far til 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Far til 2 Skrevet 5. januar 2005 #5 Del Skrevet 5. januar 2005 Vi er ikke gift, så jeg mener hovedomsorgen. Lurer veldig på dette så fint hvis noen har regler å vise til på dette. Dere kan lese noe om regjeringens synspunkter på: http://odin.dep.no/bfd/norsk/aktuelt/press...319/dok-bn.html Eller generell informasjon på: http://odin.dep.no/bfd/ En grei oversikt finner du også på: http://www.jus.no/index.gan?id=2256 Far til 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Polly Ester Skrevet 5. januar 2005 #6 Del Skrevet 5. januar 2005 Om han har foreldreansvar kan han imidlertid stoppe at barnet blir adoptert bort. ??? Hvordan er det mulig da? En far kan vel ikke overkjøres i en adopsjonsprossess? Hvis en person har skrevet under på at han er far, men ikke har foreldreansvar, kan han vel protestere på adopsjon? Jeg fikk tatt det bort i siteringen min, men er det så at jeg kan endre navn på sønnen min uten at faren skriver under? Han kommer ikke til å være uenig, men det er så mye styr hvis begge må skrive under siden han bor så langt borte og det er sjelden jeg har kontakt med han... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Madam Felle Skrevet 5. januar 2005 #7 Del Skrevet 5. januar 2005 Har dere ikke delt foreldreansvar, kan du bytte navn på barnet, uten at faren kan si noe på det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Polly Ester Skrevet 5. januar 2005 #8 Del Skrevet 5. januar 2005 Har dere ikke delt foreldreansvar' date=' kan du bytte navn på barnet, uten at faren kan si noe på det.[/quote'] Jeg må sjekke det opp, for jeg husker faktisk ikke om vi har delt foreldreansvar. Vi har aldri hatt noe problem med samvær eller oss i mellom, så det har aldri vært noe å tenke på... Men, om vi har delt ansvar - kan jeg bytte uten hans samtykke? Må han skrive under? (Som jeg nevnte; han kommer ikke til å motsette seg det, det er bare av hensyn til styr med å ta med papirene og få underskrift pga avstanden jeg spør) Og; er det på Ligningskontoret/Folkeregisteret de har oversikt over om vi har delt eller ikke ansvar? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Madam Felle Skrevet 5. januar 2005 #9 Del Skrevet 5. januar 2005 Har dere delt, så må han skrive under, men ikke om du har alene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Far til 2 Skrevet 5. januar 2005 #10 Del Skrevet 5. januar 2005 ??? Hvordan er det mulig da? En far kan vel ikke overkjøres i en adopsjonsprossess? Hvis en person har skrevet under på at han er far, men ikke har foreldreansvar, kan han vel protestere på adopsjon? Jeg fikk tatt det bort i siteringen min, men er det så at jeg kan endre navn på sønnen min uten at faren skriver under? Han kommer ikke til å være uenig, men det er så mye styr hvis begge må skrive under siden han bor så langt borte og det er sjelden jeg har kontakt med han... Uten foreldreansvar er jeg rimlig sikker på at myndighetene ikke behøver å kontakte far ved adopsjon. Det samme gjelder når myndighetene (barnevernet) sender barn på fosterhjem. Da er det heller ikke krav om at far skal kontaktes (om han ikke har foreldreansvar). I slike situasjoner er med andre ord fedre totalt rettsløse mht å kune påvirke situasjonen for egne barn. Jeg kjenner et tilfelle hvor far BLE kontaktet ved en slik adopsjon. Han motsatte seg dette med alle midler, men ble likevel overkjørt slik at mors nye samboer fikk adoptere barna. Til forsvar for at det ble som det ble skal det også sies at faren hadde begrenset kontakt med barna de siste 2-3 årene. Ja jeg mener bostedsforelder kan endre barnets etternavn om far ikke har foreldreansvar. Kontakt ditt lokale folkeregister om du ønsker ytterligere informasjon. Om far hadde hatt innvendinger mot dette ville han i så tilfelle vært fullstendig rettsløs også på dette punktet. Far til 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå