AnonymBruker Skrevet 21. juni 2017 #1 Del Skrevet 21. juni 2017 Nav og andre som holder jobbsøkerkurs oppfordrer jobbsøkere til å fysisk oppsøke potensielle arbeidsgivere for å vise seg frem. Det må de slutte med! Det er utrolig tidskrevende og forstyrrende når det stadig dukker opp uanmeldt besøk på denne måten. Særlig når det ikke er annonsert noen ledige stillinger. Men uansett, de fleste seriøse arbeidsgivere ansetter ikke folk på denne måten. Ofte er den ikke den som ansetter du kommer i kontakt med ved et tilfeldig besøk heller. Jeg har selv vært på jobbsøkerkurs og blitt tvunget ut på slike oppsøkende runder. Ubehagelig og man føler virkelig at man forstyrrer.. Jeg har også vært/er både arbeidsgiver og ansatt i firmaer som stadig blir oppsøkt. Og beklager, dette er bare irriterende i en stressende jobbhverdag.. Anonymkode: 53563...808 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2017 #2 Del Skrevet 21. juni 2017 Veldig enig. De jobbkursene som NAV kjøper inn er helt i utakt med dagens virkelighet. Det er ikke bare denne oppsøkende virksomhetene er helt avleggs. Også det enorme fokuset på å finslipe CV-en er helt utdatert, cv-er lages i dag etter standardiserte data-skjemaer, hvor man ikke kan gjøre så mye fra eller til. Hvis NAV virkelig ville hjelpe folk ut i jobb, så ville de tatt innover seg virkeligheten om norsk arbeidsliv, og det er at arbeidsmarkedet i Norge er nettverksbasert. NAV må derfor hjelpe arbeidsledige inn i de riktige nettverkene og kretsene, det er sånn folk får seg jobb her i landet. Anonymkode: 9fb50...643 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Angelheart2 Skrevet 21. juni 2017 #3 Del Skrevet 21. juni 2017 Dumt at du føler det er tidkrevende og forstyrrende. Min erfaring er at de aller fleste som er arbeidssøkere får jobb nettopp ved å "banke dører". Jeg har mye kontakt med arbeidsgivere i flere forskjellige bransjer og de fleste forteller meg at de ofte har behov for flere ansatte, men at de ikke har tid til å kjøre lange ansettelsesprosesser. Det beste er folk som kommer direkte og "tilbyr sine tjenester". Dette selvsagt forutsatt at man har den kompetansen som behøves hos den arbeidsgiveren. Dersom "kreti og pleti" kommer på døra skjønner jeg at det er forstyrrende. Jobbkursene bør i så fall ha mer fokus på kartlegging av bedrifter, slik at man kan oppsøke de arbeidsgiverne der man vet at sin kompetanse kan være nyttig. Jeg har selv fått jobb ved å kontakte aktuelle arbeidsgivere direkte. Har aldri fått tilbakemelding om at det var noe negativt, snarere tvert i mot. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2017 #4 Del Skrevet 21. juni 2017 Akkurat nå, Angelheart2 skrev: Dumt at du føler det er tidkrevende og forstyrrende. Min erfaring er at de aller fleste som er arbeidssøkere får jobb nettopp ved å "banke dører". Jeg har mye kontakt med arbeidsgivere i flere forskjellige bransjer og de fleste forteller meg at de ofte har behov for flere ansatte, men at de ikke har tid til å kjøre lange ansettelsesprosesser. Det beste er folk som kommer direkte og "tilbyr sine tjenester". Dette selvsagt forutsatt at man har den kompetansen som behøves hos den arbeidsgiveren. Dersom "kreti og pleti" kommer på døra skjønner jeg at det er forstyrrende. Jobbkursene bør i så fall ha mer fokus på kartlegging av bedrifter, slik at man kan oppsøke de arbeidsgiverne der man vet at sin kompetanse kan være nyttig. Jeg har selv fått jobb ved å kontakte aktuelle arbeidsgivere direkte. Har aldri fått tilbakemelding om at det var noe negativt, snarere tvert i mot. Har du lest trådene som har florert om dette på KG? Med den samme tilbakemeldingen i hi, fra både deltakere og arbeidsgivere? Er ikke rart kursene ikke fungere når dere ikke klarer å ta til dere tilbakemeldingen, og fast bestemt at sånn er det. Er det dere som går rundt å levere dissse søknadene? Er det dere som mottar disse wsøknadene? Nei, på tide å ta det man får tilbakemelding om seriøst!! Anonymkode: a6cf6...151 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2017 #5 Del Skrevet 21. juni 2017 2 minutter siden, Angelheart2 skrev: Dumt at du føler det er tidkrevende og forstyrrende. Min erfaring er at de aller fleste som er arbeidssøkere får jobb nettopp ved å "banke dører". Jeg har mye kontakt med arbeidsgivere i flere forskjellige bransjer og de fleste forteller meg at de ofte har behov for flere ansatte, men at de ikke har tid til å kjøre lange ansettelsesprosesser. Det beste er folk som kommer direkte og "tilbyr sine tjenester". Dette selvsagt forutsatt at man har den kompetansen som behøves hos den arbeidsgiveren. Dersom "kreti og pleti" kommer på døra skjønner jeg at det er forstyrrende. Jobbkursene bør i så fall ha mer fokus på kartlegging av bedrifter, slik at man kan oppsøke de arbeidsgiverne der man vet at sin kompetanse kan være nyttig. Jeg har selv fått jobb ved å kontakte aktuelle arbeidsgivere direkte. Har aldri fått tilbakemelding om at det var noe negativt, snarere tvert i mot. Vikarbyråer er det sin tar seg av ansettelseprosserer, og uteelukkende tar folk som blitt valgt derifra, når er dere skal skjønne hvordan fungere? Det som fungerte ti år siden fungerer ikke lengre, Anonymkode: a6cf6...151 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Angelheart2 Skrevet 21. juni 2017 #6 Del Skrevet 21. juni 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Har du lest trådene som har florert om dette på KG? Med den samme tilbakemeldingen i hi, fra både deltakere og arbeidsgivere? Er ikke rart kursene ikke fungere når dere ikke klarer å ta til dere tilbakemeldingen, og fast bestemt at sånn er det. Er det dere som går rundt å levere dissse søknadene? Er det dere som mottar disse wsøknadene? Nei, på tide å ta det man får tilbakemelding om seriøst!! Anonymkode: a6cf6...151 Jeg holder da ikke slike kurs! Jeg har derimot både stått på arbeidsgiver- og arbeidssøkersiden. Har også jobbet i flere år med rekruttering, så jeg har masse kontakt med arbeidsgivere. Dersom du leste innlegget mitt så ser du at jeg kun skrev om mine egne erfaringer. Synd du opplever det annerledes, men din side er vel ikke noe mer fasit enn min? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2017 #7 Del Skrevet 21. juni 2017 Akkurat nå, Angelheart2 skrev: Jeg holder da ikke slike kurs! Jeg har derimot både stått på arbeidsgiver- og arbeidssøkersiden. Har også jobbet i flere år med rekruttering, så jeg har masse kontakt med arbeidsgivere. Dersom du leste innlegget mitt så ser du at jeg kun skrev om mine egne erfaringer. Synd du opplever det annerledes, men din side er vel ikke noe mer fasit enn min? Jeg giddder ikke, sjekker du samentlige tråder her inne og andnrer foruum, mener de det samme untakk av en eller tto, Det stor andel som mener det,og dette er folk på kurs, de som kommer med kommentarer er arbeidsgiver eller så har de postive til det som aldri har vært verken på kurs eller opplevd at det kommer haugvis inn i bedriften hver dag som krever å snakke med daglig leder. Anonymkode: a6cf6...151 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sillyline Skrevet 21. juni 2017 #8 Del Skrevet 21. juni 2017 Hæ? Må man bare banke på døren til en bedrift? Kan man ikke avtale et møte på forhånd? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalie Skrevet 21. juni 2017 #9 Del Skrevet 21. juni 2017 Og jeg fikk meg jobb på akkurat denne måten som nyutdannet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2017 #10 Del Skrevet 21. juni 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg giddder ikke, sjekker du samentlige tråder her inne og andnrer foruum, mener de det samme untakk av en eller tto, Det stor andel som mener det,og dette er folk på kurs, de som kommer med kommentarer OGSÅ er arbeidsgiver eller så har DU de postive til det som aldri har vært verken på kurs eller opplevd at det kommer haugvis inn i bedriften hver dag som krever å snakke med daglig leder. Anonymkode: a6cf6...151 "også "du Anonymkode: a6cf6...151 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2017 #11 Del Skrevet 21. juni 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Veldig enig. De jobbkursene som NAV kjøper inn er helt i utakt med dagens virkelighet. Det er ikke bare denne oppsøkende virksomhetene er helt avleggs. Også det enorme fokuset på å finslipe CV-en er helt utdatert, cv-er lages i dag etter standardiserte data-skjemaer, hvor man ikke kan gjøre så mye fra eller til. Hvis NAV virkelig ville hjelpe folk ut i jobb, så ville de tatt innover seg virkeligheten om norsk arbeidsliv, og det er at arbeidsmarkedet i Norge er nettverksbasert. NAV må derfor hjelpe arbeidsledige inn i de riktige nettverkene og kretsene, det er sånn folk får seg jobb her i landet. Anonymkode: 9fb50...643 Fy søren det er HELT riktig. HELT riktig. Kunne ikke sagt det bedre selv. Det er nettverksbasert og NAV burde gjøre mer enn å bare tilby EN dag med rekrutteringsbyråer som Randstad, Adicio og freakings Concept Communication! Sistnevnte er jo standsalg!! Det er ikke det vi ønsker å drive med, vi som er oppegående og har flere hundre tusen i gjeld fra bacheloren på en privatskole! Det er ikke rart vi er arbeidsledige - FORDI VI VIL IKKE JOBBE MED TELEFON ELLER STAND SALG !! .. Fordi vi har prøvd oss på en av delene i et par års tid og har fått nok.. Måtte Gud hjelpe oss <3 Anonymkode: 87c22...a9f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2017 #12 Del Skrevet 21. juni 2017 Akkurat nå, Silje Lien skrev: Hæ? Må man bare banke på døren til en bedrift? Kan man ikke avtale et møte på forhånd? Man kan gå snakke med resepsjonen, og lage møte. Anonymkode: a6cf6...151 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2017 #13 Del Skrevet 21. juni 2017 2 minutter siden, Silje Lien skrev: Hæ? Må man bare banke på døren til en bedrift? Kan man ikke avtale et møte på forhånd? Men de aller fleste kaster jo bare søknaden. Anonymkode: a6cf6...151 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2017 #14 Del Skrevet 21. juni 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: "også "du Anonymkode: a6cf6...151 jeg skjønte ingenting av norsken hennes jeg. Anonymkode: 87c22...a9f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2017 #15 Del Skrevet 21. juni 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: jeg skjønte ingenting av norsken hennes jeg. Anonymkode: 87c22...a9f Javel? Og poenget ditt er? Hilsen en nordmann. men du har rett jeg er en kvinne.. Anonymkode: a6cf6...151 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2017 #16 Del Skrevet 21. juni 2017 11 minutter siden, Rosalie skrev: Og jeg fikk meg jobb på akkurat denne måten som nyutdannet. Og hvpr lenge siden er det? Er det nylig har du vært ekstrem heldig, i oslo og omegn er dette klin umulig, Anonymkode: a6cf6...151 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2017 #17 Del Skrevet 21. juni 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Javel? Og poenget ditt er? Hilsen en nordmann. men du har rett jeg er en kvinne.. Anonymkode: a6cf6...151 HALLO jeg snakker ikke om deg som korrigerte norsken. Jeg snakker om den du korrigerte på. Skjønner ikke hvorfor du fikk 1 like på kommentaren din :'P Det var i allefall poenget mitt. Hilsen. Anonymkode: 87c22...a9f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2017 #18 Del Skrevet 21. juni 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: HALLO jeg snakker ikke om deg som korrigerte norsken. Jeg snakker om den du korrigerte på. Skjønner ikke hvorfor du fikk 1 like på kommentaren din :'P Det var i allefall poenget mitt. Hilsen. Anonymkode: 87c22...a9f Tanke på at det var min kommentar du siterte, er det ikke rart jeg trodde det. Så merkelig du er. Anonymkode: a6cf6...151 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2017 #19 Del Skrevet 21. juni 2017 Kommer helt an på hvilken type jobb det er snakk om. Jeg vet om titalls type arbeidsplasser der folk på alle alder kan ringe / dra innom, og spørre om jobb. I fjor fikk jeg sommerjobb som elektroingeniør ved å ringe en bedrift, og spørre om de hadde sommerjobber. Kan godt hende at ymse kontorbedrifter føler der for gode til å ansette folk slik, men det er jo egentlig ganske latterlig. Såkalt "Cold calling" og networking fungerer utmerket også i dagens samfunn. Kommer veldig an på sjefen. For min del så viser det engasjement og motivasjon, når noen faktisk gidder å ta tiden til å ringe eller oppsøke bedriften. Anonymkode: b87c4...e03 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mjauritz Skrevet 21. juni 2017 #20 Del Skrevet 21. juni 2017 Har skrevet i en annen tråd, men legger det til her også i tilfelle noen finner ut at å oppsøke bedrifter på den måten er en god ide. Jeg jobber ved siden av skolen på en klesbutikk på et senter. Det er en ganske ettertraktet jobb blant studenter eller i sesong, og jeg tuller ikke når jeg sier at ca 2-3 ganger/uken kommer noen inn og krever å få snakke med daglig leder eller noen andre med ansvar der. Når daglig leder da må stoppe med hva hun gjør for å snakke med denne søkeren så har ikke søkeren noe fornuftig å si, eller noe som h*n ikke kunne sagt til meg. Og åpen søknad da... En ferdigskrevet-standar-søknad som er et slags langt skrytebrev, og CV på lengde med korte romaner skrevet av folk under 25 år som egentlig ikke har noe særlig erfaring. Vi har også de fra NAV, og det er like slitsomt og sjefen sier det samme hver gang; Send det på mail. Og vi utlyser ikke stillinger nå fordi det faktisk ikke trengs noen fler. Jeg kan dog skjønne de som drar innom når det er utlyst en stilling, men ellers føles det bare veldig veldig plagsomt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå