Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Er det noen her inne som har erfaring med miljøet blant studentene på medisinstudiet, særlig i Oslo og Bergen? Kommer inn i både Oslo, Bergen og Trondheim, men har bodd i Trondheim hele livet og vil veldig gjerne prøve noe nytt. Har hørt mye dårlig om Oslos studentmiljø, men hvorvidt dette gjelder Oslo vet jeg ikke. Bergen sies det mye godt om gjeldene studentmiljøet, men er usikker på om det er en by jeg vil bo i i 6 år. Stemmer disse "ryktene"?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er ganske iskaldt miljø, og kniving om beste karakterer. De som ikke er en av de flinke blir lett fryst ut. Har selv sluttet pga miljø, og aldri mer. 

Anonymkode: 9463c...e8a

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er ganske iskaldt miljø, og kniving om beste karakterer. De som ikke er en av de flinke blir lett fryst ut. Har selv sluttet pga miljø, og aldri mer. 

Dette har jeg aldri hørt om. Faktisk sier Bergenstudenter det motsatte. Fordi det ikke er bokstavkarakterer i Trondheim eller Tromsø spiller karakterene ingen rolle, og karakterpresset er ikke tilstede. 

Så lenge Trondheim og Tromsø ikke har bokstavkarakterer, noe det ikke er noen planer om å innføre, så er ikke karakterer en stor greie og har ingen betydning når man er ferdigutdannet. 

Anonymkode: 2d389...db6

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Dette har jeg aldri hørt om. Faktisk sier Bergenstudenter det motsatte. Fordi det ikke er bokstavkarakterer i Trondheim eller Tromsø spiller karakterene ingen rolle, og karakterpresset er ikke tilstede. 

Så lenge Trondheim og Tromsø ikke har bokstavkarakterer, noe det ikke er noen planer om å innføre, så er ikke karakterer en stor greie og har ingen betydning når man er ferdigutdannet. 

Er det bare godkjent/ikke godkjent?

Anonymkode: 703c5...2ff

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Er det bare godkjent/ikke godkjent?

Anonymkode: 703c5...2ff

Ja, eller bestått/ikke bestått. Strykgrensen er da naturlig nok høyere (65%). 

AnonymBruker
Skrevet
49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, det er et iskaldt miljø! Du får begynne å kjenne etter selv, men ikke kom tilbake å klag. Jeg vet dette da jeg har flere venner som har studert der, har selv studert medisin så jeg vet hva jeg snakker om. 

Er du en A-elven så klarer du deg.

Skrevet

Per aspera ad astra!

Eg har studert medisin i Bergen. Eg vil ikkje seie noko vondt om miljøet, men eg var nok på mange måtar ein outsider. Eg hadde litt andre interesser og var ikkje så fagleg sterk. Med interesser meiner eg at veldig mange er interessert i idrett på eit høgt nivå. Viss du likar squash eller golf er dette studiet for deg. Det er også eit sterkt kroppspress, og ein kan ende opp med klengenamn som slegga, hegra eller isbjørn. Like fullt er det eit godt samhold, mange har sterke medmenneskelege sider, som viser seg i møte med pasientar og medstudentar. Det er gode kollokviegrupper som gjer at ein vert fagleg skjerpa før eksamen. Det kan også seiast at miljøet har eit breitt aldersspekter, der dei "gamle" gjerne held saman. Lukke til med studiane!

Skrevet

De som bare får toppkarakterer blir overlegene.

Skrevet

Huff, høres jo fryktelig ut. Nå har ikke jeg studert medisin så skal ikke si noe om det studiemiljøet, men husk at studiemiljøet kan oppfattes forskjellig av ulike mennesker.   Er ganske mange som går på medisinstudiene så sikkert flere miljøer. 

Skriver det bare fordi jeg har veldig godt inntrykk av studiemiljøet på mitt studie likevel så har andre oppfattet det annerledes. 

AnonymBruker
Skrevet
35 minutter siden, Gladius Veritatis skrev:

Per aspera ad astra!

Eg har studert medisin i Bergen. Eg vil ikkje seie noko vondt om miljøet, men eg var nok på mange måtar ein outsider. Eg hadde litt andre interesser og var ikkje så fagleg sterk. Med interesser meiner eg at veldig mange er interessert i idrett på eit høgt nivå. Viss du likar squash eller golf er dette studiet for deg. Det er også eit sterkt kroppspress, og ein kan ende opp med klengenamn som slegga, hegra eller isbjørn. Like fullt er det eit godt samhold, mange har sterke medmenneskelege sider, som viser seg i møte med pasientar og medstudentar. Det er gode kollokviegrupper som gjer at ein vert fagleg skjerpa før eksamen. Det kan også seiast at miljøet har eit breitt aldersspekter, der dei "gamle" gjerne held saman. Lukke til med studiane!

Dette er de fremtidige legene folkens. En ting er å gi kallenavn, en annen ting er den forstyrrende mangel på kreativitet

Anonymkode: 772d3...2be

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Nå vil jeg bare skryte opp Trondheim litt her. Trondheim som studieby er helt fantastisk. Jeg kommer fra et sted litt unna byen, men gikk på vgs i Trondheim, og du får et helt annet syn på byen som student enn som vanlig beboer. Og studiemiljøet er virkelig bra altså. Det krever jo at du gjør en liten jobb selv, men så lenge du prøver er det ikke noe problem å få venner. 

Anonymkode: d512c...dc5

AnonymBruker
Skrevet

Vel, jeg har bare hørt skryt fra studentmiljøet på medisin i alle studiebyer. Jeg studerer i Trondheim og kjenner mange medisinstudenter fra Tromsø, Oslo og Bergen. De jeg møter er jeg jo kjent med gjennom foreninger og diverse, så det kan jo hende at dette virker inn, men de aller fleste medisinstudenter engasjerer seg i ett eller annet. Jeg har aldri hørt om disse skrekkhistoriene noen forteller her. Jeg sier ikke at det ikke stemmer, men dette inntrykket har ikke jeg fått. 

Skrevet

Takk for alle innspill! Tydelig blandede oppfatninger angående medisinstudiet, men håper at det ikke er såpass ille som skrekkhistoriene skal ha det til..

AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, peraspera skrev:

Takk for alle innspill! Tydelig blandede oppfatninger angående medisinstudiet, men håper at det ikke er såpass ille som skrekkhistoriene skal ha det til..

Er nok rasshull på alle studier..

Anonymkode: cadde...135

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nå var vel ikke tromsø aktuelt for deg, men vil bare si at vi hadde utrolig bra klassemiljø der, mye godt samarbeid mellom studentene fordi det ikke var karakterer. Aldri hørt noe om kallenavn og sånt barnslig tøv som nevnt lengre opp

Anonymkode: f9fa3...b53

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...