AnonymBruker Skrevet 21. juni 2017 #1 Skrevet 21. juni 2017 Har jobbet et sted i perioder mens jeg har gått på skole. Nå har jeg jobbet der siste gang, og tjent 8000 i feriepenger i år. Fikk siste lønn i juni, og sendte mail nå om jeg kunne få utbetalt feriepengene jeg har tjent i år, men får ikke noe svar. Noen som vet hvordan dette fungerer? Har jeg rett på noe, eller kommer det an på velviljen til bedriften? Anonymkode: bc140...e67
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2017 #2 Skrevet 21. juni 2017 Har ikke vært fast ansatt altså,bare jobbet på timebetaling når det har passet for meg. Anonymkode: bc140...e67
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2017 #3 Skrevet 21. juni 2017 Jeg spurte en gang om å få feriepengene ( som man tjener opp fra året før) en mnd tidligere. Det gikk greit. Tror kanskje du må vente på feriepenger du sparer deg opp i år til neste år, da er i så fall arbeidsplassen din veldig velvillig om de går med på det :-) Hvorfor vil du ha de nå? Du får jo feriepenger av det du tjente i fjord og neste sommer blir det utrolig kjedelig for deg å ikke få feriepenger. Anonymkode: 54f21...235
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2017 #4 Skrevet 21. juni 2017 Du har krav på å få utbetalt årets opptjente feriepenger så lenge atbeidsforholdet er avsluttet. Men da skattes de på i år. Anonymkode: e441c...e63 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2017 #5 Skrevet 21. juni 2017 http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78190 Anonymkode: e441c...e63
Viktualia Skrevet 21. juni 2017 #6 Skrevet 21. juni 2017 Du skal ha utbetalt feriepengene når du slutter. Er du sikker på at de som jobber med lønn har fått beskjed om at arbeidsforholdet ditt skal avsluttes?
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2017 #7 Skrevet 21. juni 2017 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har jobbet et sted i perioder mens jeg har gått på skole. Nå har jeg jobbet der siste gang, og tjent 8000 i feriepenger i år. Fikk siste lønn i juni, og sendte mail nå om jeg kunne få utbetalt feriepengene jeg har tjent i år, men får ikke noe svar. Noen som vet hvordan dette fungerer? Har jeg rett på noe, eller kommer det an på velviljen til bedriften? Anonymkode: bc140...e67 Hvis du får utbetalt feriepengene for i år så må du skatte for de, du får ikke 8000 kr. De fleste bedrifter betaler de ut når arbeidsforholdet er avsluttet. Anonymkode: b18d4...c0e
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2017 #8 Skrevet 21. juni 2017 OK, skjønner ikke helt hvordan det fungerer,jeg har jo ikke hatt noe fast jobb, så har heller ikke sagt opp. Kan jo prøve å ringe, men har sendt to mailer, en på fredag og en i går. Skal starte i ny jobb i august, så er jo helt ferdig der. Kunne nok jobbet der en uke i desember hvis jeg vil, men hadde ikke tenkt det. Anonymkode: bc140...e67
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2017 #9 Skrevet 21. juni 2017 Vet jeg må skatte Anonymkode: bc140...e67
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2017 #10 Skrevet 21. juni 2017 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: OK, skjønner ikke helt hvordan det fungerer,jeg har jo ikke hatt noe fast jobb, så har heller ikke sagt opp. Kan jo prøve å ringe, men har sendt to mailer, en på fredag og en i går. Skal starte i ny jobb i august, så er jo helt ferdig der. Kunne nok jobbet der en uke i desember hvis jeg vil, men hadde ikke tenkt det. Anonymkode: bc140...e67 Du må jo gi de en sjans og sjekke opp i dette når du sender mail så tett. Regner med det er mange ansatte og de på regnskap pleier og ha mye og gjøre. Anonymkode: b18d4...c0e
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2017 #11 Skrevet 21. juni 2017 Det står i ferieloven at man skal ha utbetalt feriepengene når arbeidsforholdet avsluttes. Kanskje du må formelt avslutte forholdet ved å sende en oppsigelse? Anonymkode: f8041...df7
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2017 #12 Skrevet 21. juni 2017 OK,kan sikkert vente litt lengre på svar da kan jo ikke gi oppsigelse når jeg ikke har noe å si opp? Har skrevet kontrakt, men bare angående lønnsnivå. Vet ikke hva jeg skal google for å finne regler. Er jo ikke imidlertid ansatt heller, så vet ikke hva det heter. Anonymkode: bc140...e67
_popcorn_ Skrevet 21. juni 2017 #13 Skrevet 21. juni 2017 Sto det en slutt-dato på kontrakten din? Om det ikke sto det, og det er en løpende kontrakt, så er du fortsatt ansatt helt til det blir levert en oppsigelse. Har du fått attest hvor det står at du har jobbet disse periodene? De som utbetaler lønn må ha en bekreftelse på at arbeidsforholdet opphører før dem eventuelt foretar en slutt-utbetaling. Om dem ikke har fått det, så kan du kontakte din nærmeste overordnet og be hen bekrefte det. At dem ikke svarer på mail kan ha flere årsaker. Når sendte du mail? Lønningskontor har normalt mange henvendelser i periodene hvor feriepenger utbetales. Det kan være dem venter på en bekreftelse på at arbeidsforholdet er opphørt. Det kan være mailen ikke har kommet fram, eller at den rett og slett er glemt. Om dem har fått rimelig tid (4-5 arbeidsdager) til å svare, så ville jeg sendt ny mail eller aller helst ringt dem.
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2017 #14 Skrevet 21. juni 2017 Sendte mail først på fredag formiddag. Har fått attest ja. Må kanskje gi beskjed om at jeg er ferdig, men skrev i mailen til de på lønningskontoret at jeg starter i ny jobb etter sommeren. Anonymkode: bc140...e67
Million Skrevet 21. juni 2017 #15 Skrevet 21. juni 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Har jobbet et sted i perioder mens jeg har gått på skole. Nå har jeg jobbet der siste gang, og tjent 8000 i feriepenger i år. Fikk siste lønn i juni, og sendte mail nå om jeg kunne få utbetalt feriepengene jeg har tjent i år, men får ikke noe svar. Noen som vet hvordan dette fungerer? Har jeg rett på noe, eller kommer det an på velviljen til bedriften? Anonymkode: bc140...e67 Du får ikke utbetalt feriepengene det året du tjener dem opp. Du får utbetalt for året før. Jobbet du noe i 2016? Det er det som er grunnlaget for det du får utbetalt av feriepenger i år.
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2017 #16 Skrevet 21. juni 2017 4 minutter siden, Million skrev: Du får ikke utbetalt feriepengene det året du tjener dem opp. Du får utbetalt for året før. Jobbet du noe i 2016? Det er det som er grunnlaget for det du får utbetalt av feriepenger i år. Når du avslutter arbeidsforholdet kan du be om å få feriepengene du har tjent det året utbetalt. Anonymkode: 8f814...4ca 1
Million Skrevet 21. juni 2017 #17 Skrevet 21. juni 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Når du avslutter arbeidsforholdet kan du be om å få feriepengene du har tjent det året utbetalt. Anonymkode: 8f814...4ca Men må hun ikke skatte av dem da? Det må hun ikke om hun venter og får dem utbetalt neste år, evt i januar neste år.
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2017 #18 Skrevet 21. juni 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Når du avslutter arbeidsforholdet kan du be om å få feriepengene du har tjent det året utbetalt. Anonymkode: 8f814...4ca Man skal ikke måtte be om dem. Det står i ferieloven at dem skal betales ut når arbeidsforholdet opphører. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1988-04-29-21 §11 (3) (Utbetaling ved opphør av arbeidsforhold) Opphører arbeidsforholdet, skal alle opptjente feriepenger utbetales siste vanlige lønningsdag før fratreden. Den del av feriepengene som ikke lar seg beregne innen dette tidspunkt, kan utbetales i forbindelse med det avsluttende lønnsoppgjør. I utbetalingen kan det gjøres fradrag med et beløp som utgjør 1,4 prosent av det feriepengegrunnlag som er opptjent hos vedkommende arbeidsgiver i det forkortede opptjeningsår 1 mai - 31 desember 1988. Anonymkode: f8041...df7 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2017 #19 Skrevet 21. juni 2017 10 minutter siden, Million skrev: Men må hun ikke skatte av dem da? Det må hun ikke om hun venter og får dem utbetalt neste år, evt i januar neste år. Du må jo uansett skatte av pengene selv om du ikke betaler skatt ved utbetaling. Det blir bare høyere skatt de andre månedene om du får de utbetalt neste sommer. Anonymkode: 216bf...b58 2
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2017 #20 Skrevet 21. juni 2017 Takk for alle svar vet som sagt at jeg må skatte. Tenker at jeg kan ringe på ettermiddagen i morgen, da har det nesten gått en uke fra jeg sendte mail. Håper selvfølgelig at jeg får svar på mail før det Anonymkode: bc140...e67
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå