Gå til innhold

hvordan fikk du mye penger?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Den første leiligheten min steg 850k i løpet av 2,5 år (dette i Oslo). I tillegg hadde jeg egenkapital før jeg kjøpte den og sparte mens jeg hadde den, så etter salget satt jeg igjen med godt over en million. 

Neste bolig kjøpte jeg langt billigere (utenfor byen) og med samboer, altså mye mindre i lån denne runden. Men fortsatt bevisst på å legge vekk penger, med mindre jeg trenger de. 

Tjener ganske gjennomsnittlig. Jeg og samboer har en samlet bruttoinntekt på litt over 1 million, men på grunn av lave boutgifter og at vi begge solgte bolig med overskudd og kjøpte billig har vi til sammen ganske mye på bok. 

Planen er å bygge drømmehuset etter hvert, men er forsatt på leting etter den perfekte tomten. :) 

Anonymkode: 2b736...27a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nøkkelen til virkelig gode penger ligger i flere inntektskilder. Alle med mye penger (både formue og likviditet) har penger som strømmer inn fra mer enn ett sted. Når du bytter tiden din mot penger (slik du gjør med en fulltidsstilling) så er det alltid et tak for hvor mye du kan tjene. Du kan selvsagt være blant de som tjener 15 mill i året, men de er det naturligvis ytterst få av. Mange har også et tilsvarende høyt forbruk. 

Foreldrene mine vokste ikke opp med god råd, men fikk max ut av boligmarkedet. De bodde hjemme i studietiden, sparte alt av studielån, levde billig da de fikk sin første jobb. Da de kjøpte sitt første prospekt gjorde de alt av oppussing selv. Senere har de begge (på hver sin kant) reinvester midler. Faren min har nå utleieinntekter fra 7-8 boliger i tillegg til sin hovedinntekt. I tillegg har han hatt oppdrag utenom jobb, og har i realiteten jobbet 150% hele livet.

Selv er jeg i min første jobb, men har allerede hatt solid prisstigning på min første bolig. Den er innredet og pusset opp veldig rimelig. Her har jeg lært mye av mine foreldre - f.eks. hvordan man finner noe rimelig på Finn og shiner det opp til det ser ut som et designmøbel. Leier ut iblant når jeg har mulighet for å bo et annet sted eller skal reise bort, og det blir da tilleggsinntekter. 

Anonymkode: 8c721...38b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nøkkelen til virkelig gode penger ligger i flere inntektskilder. Alle med mye penger (både formue og likviditet) har penger som strømmer inn fra mer enn ett sted. Når du bytter tiden din mot penger (slik du gjør med en fulltidsstilling) så er det alltid et tak for hvor mye du kan tjene. Du kan selvsagt være blant de som tjener 15 mill i året, men de er det naturligvis ytterst få av. Mange har også et tilsvarende høyt forbruk. 

Anonymkode: 8c721...38b

Mine penger "strømmer" bare inn fra ett sted, en inntekt under gjennomsnittet. Og banksparing går jo i minus nå om dagen. Så for min del har nøkkelen først og fremst vært nøkternt forbruk og harde prioriteringer. 

Anonymkode: 2c215...8ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke mye penger, men tjener ca 850 i året, eier 75% av en bolig til 8-9 mill med lite lån og har noe på konto og i aksjer og aksjefond. Er midt i 30-årene. 

Har en grei utdannelse (mastergrad), tjente mine første penger ved å jobbe mye på ungdomsskolen og videregående, så noe aksjer, så kjøpte jeg første bolig og solgte med ca 1mill i overskudd, eid boliger siden det. Så lenge boligprisene fortsetter oppover, er eiendom den klart letteste måten å bygge formue, i alle fall på papiret. Ulempen er at man sjelden ser noe til pengene, når man sjelden går fra å eie til å leie og sjelden ønsker seg mindre bolig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
På 21.6.2017 den 8.59, AnonymBruker skrev:

Arvet du?

tjente pengene selv?

aksjer?

bolig?

hvordan har du tjent endel penger?

Anonymkode: f47a7...18c

Forsikring...

Vært litt uheldig i livet, men heldigvis godt forsikret.
Så både brann - innboforsikring og husforsikring, bil - de andre hadde skylden så jeg fikk pengene, og sist - alvorlig sykdom/kritisk sykdom og uførekapital. 

Dyrt med forsikringer, men en vet aldri. 

Så slipper en å bekymre seg for det økonomiske i alle fall...

Anonymkode: 94ade...f27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo klart at foreldrenes sosioøkonomiske status spiller inn. Det er jo en selvfølge (utenom på KG). Men det er flust av unntak, og unntakene liker gjerne å få det frem, noe jeg jo kan forstå. 

Anonymkode: f5b08...925

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 6/21/2017 den 15.11, revidert_utkast skrev:

De fleste som sitter godt i det har gjerne hatt en god oppvekst, med trygge rammer og foreldre som sitter godt i det. Da får man ro rundt seg til å fokusere på studier, får gjerne penger av foreldre til å betale studiene og kan også bo gratis hjemme hos mor og far. Billappen og første bil er også gjerne betalt av foreldre. Flust med penger på BSU og kontoen full av konfirmasjonspenger. Og ikke å forglemme hjelp til første boligkjøp med penger eller kausjonist på boliglån.

Så har du gruppen som arver mye penger og får en gratis start på livet som ikke er forundt alle. En trygg oppvekst gir også en stabilitet når det gjelder å få gode råd fra foreldre om økonomi. Dvs man vet tidlig at det er lønnsomt å investere i bolig/leilighet og bedrive kjøp/salg til ønsket bolig er oppnådd.  God økonomisk fornuft og sans blir tidlig opparbeidet og tillært. En god jobb i foreldres virksomhet eller gjennom bekjentskaper fra familie og dens omkrets er også vanlig.

Det blir straks verre for gruppen som må klare seg selv stort sett hele veien. Ikke har man fått noen økonomisk støtte i yngre alder fra mor og far, og økonomiske råd er bortimot fraværende.  De sosiale forskjellene gjenspeiles gjerne i lavere karakterer på skole, masse studielån og en leid leilighet under studier hvor ekstraarbeid må tas for å klare utgiftene.  Det er også gjerne utbredt mer konflikter og krangler i en slik famile som går ut over andre ting i livet enn om man hadde hatt trygge rammer rundt seg både økonomisk og sosialt. Ikke sjelden havner denne gruppen i økonomisk og sosialt uføre.

Så har du en liten andel som klarer seg helt alene og som jobber seg hele veien opp til en godt betalt jobb selv. Men helt uten hjelp fra venner, bekjente, mulig en rik kjæreste, vært heldig med et kjøp og tjent gode penger, eller heldig med aksjer tror jeg ikke de har vært. Den gruppene er i såfall liten.

Jeg vil si at det ikke er spesielt dristig å hevde at de fleste som sitter godt i det langt derifra har kommet dit helt på egenhånd som det ofte er populært å fremheve. Og det hadde faktisk vært interessant å se hvor langt de kom om alle i et samfunn hadde hatt like arbeidsforhold inntil de var i fast arbeid og til de fikk sin første bolig/leilighet.

Men sånn er bare livet, noen trekker et langt heldigere lodd enn andre. Og selv om Norge har store forskjeller blant rik og fattig som bare ser ut til å øke, så finnes det langt verre steder på kloden hvor man kunne ha vokst opp.

Dog neste gang du føler deg fristet til å kritisere noen som er fattig og sliter i livet for å være en udugelig lathans og et ubrukelig fjols som kun koster samfunnet penger, så tenk litt over det jeg sier her og hvor mange årsaker som ligger bak til at andre ikke har nådd like langt som deg selv i livet. Altfor ofte i fora på media og sosiale nettsider ser jeg den mindre heldige gruppen bli omtalt i ordlag fra de som har det bra som ikke engang fortjener å komme på trykk. Og det er skremmende å se hvor liten horisont man har til å prøve å forstå at ikke alle hadde/har like gode forutsetninger til å bli det som blir sett på som vellykket i dagens samfunn.

Opparbeidelse av en slik forståelse burde faktisk vært en stor prioritering allerede i tidlige år på grunnskolen. For det starter allerede der, med store forkjeller blant barn som har rike foreldre kontra barn med de mindre ressurssterke. Og disse forskjellene utvikler ofte mobbing, erting og psykiske utfordringer,  da barna med dårligere kår gjerne ikke kan delta i like mange sosiale sammenhenger og ikke kan henge med på alle trender som koster mye penger. De blir lette ofre å utpeke og får en periode som kan prege de hele livet ut.

Jeg vokste opp i en rik familie med snille foreldre. Men jeg ble kastet ut som 18 åring når jeg ikke hadde jobb og slet veldig de første årene og kanskje litt idag forsatt.

Så har jeg vennine som er 5 år yngre. 22 årog fikk bo hjemme gratis fra 18-22 med gratis mat /ly osv....så hjalp moren henne med å kjøpe henne leilighet. Utrolig urretferdig. Jeg er 5 år eldre og har spart i flere år men mangler forsatt e litt over 100 000 før jeg kan komme meg inn i boligmarkede

Anonymkode: 6c27e...95a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en helt medium inntekt men tidlig inngang i boligmarked, pasientskadeerstatning og arv gjørat jeg sitter relativt greit i det. 

Anonymkode: c7a20...5e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6/30/2017 den 22.54, AnonymBruker skrev:

Mannen min fikk en godt betalt jobb uten utdannelse, 1 million i året. Vi lever ganske nøkternt og sparer mye. 

Anonymkode: 757e2...056

Hva jobber han med da? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7/1/2017 den 16.41, isw skrev:

Jeg har ikke mye penger, men tjener ca 850 i året, eier 75% av en bolig til 8-9 mill med lite lån og har noe på konto og i aksjer og aksjefond. Er midt i 30-årene. 

Har en grei utdannelse (mastergrad), tjente mine første penger ved å jobbe mye på ungdomsskolen og videregående, så noe aksjer, så kjøpte jeg første bolig og solgte med ca 1mill i overskudd, eid boliger siden det. Så lenge boligprisene fortsetter oppover, er eiendom den klart letteste måten å bygge formue, i alle fall på papiret. Ulempen er at man sjelden ser noe til pengene, når man sjelden går fra å eie til å leie og sjelden ønsker seg mindre bolig.

Hvis du blir gjeldfri så det du en del til penger ettersom du har nesten hele lønningen til fritt forbruk :)

Anonymkode: af4a1...51f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først forskudd på arv hvert år, deretter arv.

Anonymkode: a86c1...2d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjæresten tjener godt så lever på han  :fnise:

Anonymkode: 0c8cb...44c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye er mye?

Jeg har jobbet fra jeg var ung. Kjøpte leilighet tidlig. Betalte den ned, og hadde egenkapital til hus senere.

Har hus med markedsverdi + - 3 mill. Har noe gjeld på det

Som ung begynte jeg å spare i fond. Begynte med 300 hver mnd. Økte til 500...1000...nå har jeg betalt 1500 hver mnd noen år. Det har blitt noen hundrede tusen av det. Jeg har også spart i rentefoND.  Der er det ca 250.000 nå.Har også en bufferkonto. Har ikke hatt behov for å bruke den, da jeg aldri tømmer lønnskostnader

Jeg har noen aksjer for moro skyld. Kjøpte de for mange år siden. De hadde jeg tro på. De får nå bare stå der. Jeg betalte 1.90 øre,ved kjøp. I dag står de i ca 10 kr. Har ennå tro på de. 

Kan gi alle et råd. Begynn å spar. Også til din egen pensjon. Om du er 20 år i dag. 500 kr hver mnd blir mye til slutt. Tenk på en kveld...de pengene du rotet vekk i tull i dag,hvor mye var det?

Ha

Anonymkode: c839c...ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Redigert bort svaret mitt.

Ser nå at det står "mye" penger i overskriften. Og det har jeg vel strengt tatt ikke. Har litt i egenkapital i boligen (1,2 mill) og litt på konto i form av bankinnskudd,

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Pass på så ikke du ender opp i kvinnefella.

Anonymkode: ad1f3...7ac

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Solgte familiehuset, fikk 1,6 millioner for det (arv). Kjøpte leilighet i utlandet for snart to år siden for 87k euro, og kan nok få solgt den for over 100k i dag. Skal flytte til Norge, og kommer til å leie ut leiligheten. Vil ikke selge, fordi jeg er veldig glad i leiligheten og det kan jo hende jeg flytte fra Norge igjen, og den kan stige enda mer i verdi.

Har spart 1000 kr i måneden i noen år. 

Ellers tenker jeg på å invistere i aksjer/fond, kanskje innen eiendom, men er noe usikker, da jeg ikke er risikovillig. Med mer penger, tror jeg at jeg ville kjøpt tomter her hvor jeg bor, da det er mye utbygging som foregår, eller invistere i de som bygger ut. Men så er det dette med egen usikkerhet, da

Anonymkode: 434a0...846

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Solgte familiehuset, fikk 1,6 millioner for det (arv). Kjøpte leilighet i utlandet for snart to år siden for 87k euro, og kan nok få solgt den for over 100k i dag. Skal flytte til Norge, og kommer til å leie ut leiligheten. Vil ikke selge, fordi jeg er veldig glad i leiligheten og det kan jo hende jeg flytte fra Norge igjen, og den kan stige enda mer i verdi.

Har spart 1000 kr i måneden i noen år. 

Ellers tenker jeg på å invistere i aksjer/fond, kanskje innen eiendom, men er noe usikker, da jeg ikke er risikovillig. Med mer penger, tror jeg at jeg ville kjøpt tomter her hvor jeg bor, da det er mye utbygging som foregår, eller invistere i de som bygger ut. Men så er det dette med egen usikkerhet, da

En leilighet for 100 000? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og det synes du er morsomt? Heller ganske stusselig spør du meg...

Anonymkode: 35329...f8e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Brukeren skriver i euro der 100 000€ tilsvarer ca. 940 000 NOK, så nesten en mill altså. 

Endret av Colargol
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

100 000 euro, som @Colargol skriver :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...