AnonymBruker Skrevet 21. juni 2017 #1 Skrevet 21. juni 2017 Min tilkommende sier vi skal gi hverandre morgengave. Hva pokker? er ikke tiden for "medgift" over? Det må vel holde at jeg gifter meg med dama?Tradisjon for bortskjemte jenter? Har hun rett på å klage over at hun ikke får noe? Eller er det jeg som er en tulling? Anonymkode: 9575c...68c 1
Gjest Sugemerke Skrevet 21. juni 2017 #2 Skrevet 21. juni 2017 Du er en tulling. Morgengave er en hyggelig gest til noen man er glad i.
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2017 #3 Skrevet 21. juni 2017 Jeg synes også morgengave er litt teit. Samtidig er det en hyggelig liten greie som nok er blitt en tradisjon, så du bestemmer jo litt selv hva du legger i det. Jeg synes ikke hun har rett til å klage nødvendigvis, men rett til å bli skuffet har hun jo. Det er vel fremdeles vanlig med den teite lille gesten, så hun kommer nok til å føle at hun blir behandlet dårligere enn andre bruder. Hvis det betyr endel for henne, så tenker jeg det er bedre, hyggeligere og riktigere å være litt raus? Anonymkode: ecc19...a45 3
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2017 #4 Skrevet 21. juni 2017 Dette er noe min mann aldri hadde hørt om en gang - og knapt nok jeg - så det ble det ikke noe av gitt! Anonymkode: 3dff5...0d0 2
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2017 #5 Skrevet 21. juni 2017 Såklart skal man følge den tradisjonen, syntes du det er dustete så er du en dustete mann! Anonymkode: 060b6...2be 1
draug 75 Skrevet 21. juni 2017 #7 Skrevet 21. juni 2017 Vet hun hva morgengave er? Morgengave er en tradisjon som hører sammen med tradisjonen med morganatiske ekteskap, "gift til venstre hand", altså når en kongelig eller adelig mann tar en kvinne av folket til fast elskerinne. Arvereglene var slik at de barn en adelig fikk med en kvinne av folket ikke arvet adelskapet (For ordens skyld: dette gjelder ikke britisk system).. Kongelige og adelige kunne godt være "gift" både til høyre og venstre hånd og barn med begge. Morgengaven var da en erkjennelse av adelsmannens forsørgerplikt for kvinnen og barna de hadde sammen, men innebar også at underforstått overfor kvinnen: "nå gir jeg deg dette å forsørge deg for og flere krav har du ikke på meg." Jeg kan ikke fri meg fra å reflektere litt over hva det minner om... Så noen pen tradisjon er det ikke i sitt opphav. 6
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2017 #8 Skrevet 21. juni 2017 Hm... Jeg fikk ikke morgen gave... Men ga ikke det heller da. Tror ikke det var tema en gang? Tenker at det er hyggelig jeg da, forutsatt at begge gir gave selvfølgelig. Veldig greit å avtale på forhånd egentlig.Tradisjonelt har det vel vært mannen som ga dette, men jeg er i mot slik forskjellsbehandling av kjønnene. Samme som at kun brukdgommen holder tale. Selvfølgelig skal også bruden holde tale i dag. Skulle bare mangle. Anonymkode: 1da82...7d1 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2017 #9 Skrevet 21. juni 2017 Jeg synest er det noe stort tull selv. Vi gav ikke gaver. Anonymkode: 646c3...bec 1
Fleur Delacour Skrevet 21. juni 2017 #10 Skrevet 21. juni 2017 Zlatan sa etter at han giftet seg og ble spurt om det samme: " Hvorfor skulle hun få morgengave, hun fikk jo Zlatan."
Trolltunge Skrevet 21. juni 2017 #11 Skrevet 21. juni 2017 Det er slike små "teite" gester som er gjødsel for et forhold. Det varmer, og styrker relasjonen. Man kan si at det er teit å gi blomster også. De er jo bare fine noen dager, og så dør de. Hva er vitsen? Eller at det er teit å gi fødselsdagsgave, for er det en så stor greie å ha klart å bli et år eldre? For å ikke snakke om hvor teit det er å gi julegaver. Bare kjøpepress, blåst opp av handelsstanden! Jeg kan si for meg selv at disse tingene betyr noe for meg. Å både få og gi. En morgengave er et fint minne fra første dag som gift. Jeg ville ikke kalle det teit, men gi noe ekstra fint som vil glede hele livet. En morgengave det er lagt tanke og omtanke i er en skatt for livet! Min far gir fremdeles gaver/blomster til min mor på merkedager, etter 43 år som gift. Som datoen de traff hverandre på, bryllupsdag, min og min søsters fødselsdager (fordi hun brakte oss til verden), og selvfølgelig jul og fødselsdag. Fremdeles, etter så mange år, stråler hun forelsket opp når vi bemerker at det står en flott bukett blomster på bordet. Så ja, slike "teite" ting betyr noe! 2
Gjest 123Sol Skrevet 21. juni 2017 #12 Skrevet 21. juni 2017 "Skal gi" faktisk. Som i "du skal kjøpe gave til meg, selvom du ikke vil fordi det er tradisjon!" ? Hadde ikke gitt noe som helst om det ble forventet på den måten.
Gjest CamillaCollett Skrevet 21. juni 2017 #13 Skrevet 21. juni 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Min tilkommende sier vi skal gi hverandre morgengave. Hva pokker? er ikke tiden for "medgift" over? Det må vel holde at jeg gifter meg med dama?Tradisjon for bortskjemte jenter? Har hun rett på å klage over at hun ikke får noe? Eller er det jeg som er en tulling? Anonymkode: 9575c...68c Reagerer på at hun sier dere "skal gi". Reagerer også din formulering "det må vel holde at jeg gifter meg med dama". Snakker dere sånn til hverandre? Det finnes delte meninger om morgengave. Noen synes det er hyggelig, andre idiotisk. Selv synes jeg det er tullete.
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2017 #14 Skrevet 21. juni 2017 Jeg får morgengave av kona flere ganger i uka. Blowjob Er det rart jeg elsker henne? Anonymkode: 5e5a3...cff 2
sol87 Skrevet 21. juni 2017 #15 Skrevet 21. juni 2017 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Min tilkommende sier vi skal gi hverandre morgengave. Hva pokker? er ikke tiden for "medgift" over? Det må vel holde at jeg gifter meg med dama?Tradisjon for bortskjemte jenter? Har hun rett på å klage over at hun ikke får noe? Eller er det jeg som er en tulling? Anonymkode: 9575c...68c Bortskjemte jenter? Hun ønsker at dere gir HVERANDRE en oppmerksomhet. Her får du vel først og fremst finne ut om du liker dama du skal gifte deg med. Deretter får du vurdere om du synes dette er så viktig for deg at du driter i gaven og kanskje sårer henne. Dette er helt opp til deg, med andre ord. 1
Spiren Skrevet 21. juni 2017 #16 Skrevet 21. juni 2017 (endret) Hva skjedde med ektefølt oppmerksomhet? Det som ikke sitter fastlimt til en dato eller hendelse? Noen her skriver at det er gjødsel for forholdet. Som gartner kan jeg bare si at noen blomster, dør av overgjødsling... Endret 21. juni 2017 av Spiren 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå