AnonymBruker Skrevet 21. juni 2017 #1 Skrevet 21. juni 2017 Jeg prøver febrilsk å slanke meg, og teller kalorier. Veier meg hver fredag morgen. Hadde gått ned 2 kg nå på fredag. Sprakk i helgen og spiste en stor sjokoladeplate med 1000 kalorier i. Har ellers hatt mellom 100-800 kalorier i underskudd hver dag. Veide meg i går bare for å sjekke om den sjokoladeplaten hadde gjort noe skade, og da hadde jeg gått opp 2,5 kg! Hvordan er det mulig? Er ikke 1 kg ca 7000 kalorier? Vil ikke en slik sjokoladeplate da gjøre at jeg legger på meg rundt 150 gram? Hvordan kan jeg gå opp 2,5 kg liksom? Jeg fatter det ikke, og motivasjonen faller jo helt på bånn når slikt skjer. Anonymkode: d81bb...629
Pringle Skrevet 21. juni 2017 #2 Skrevet 21. juni 2017 Ja, ett kilo kroppsfett tilsvarer 7000 kalorier. Dette er hva du må spise i overskudd, altså mer enn vedlikeholdsnivå, for å legge på deg en kilo, eller spise i underskudd, for å gå ned en kilo. Menneskers kropper består av mange forskjellige materialer med forskjellig tetthet/masse, og en del av disse varierer hele tiden i mengde - feks salt og glykogen, som holder på vann, som samles i muskler, spesielt etter fysisk anstrengelse, for noen kvinner i en rytme etter menstruasjonssyklus, og mer og mindre fordøyd mat i magen/avføring i tarmen. Denne vekten kan for de fleste variere med flere hundre gram fra den ene dagen til den neste, og fortsette slik noen dager, til den skifter retning, ofte helt uavhengig av hva og hvor mye man spiser. Hva vekta viser fra dag til dag er derfor revnende likegyldig. Det som er viktig, hvis man veier seg, er dermed å gjøre det ofte nok eller ikke for ofte, under like forhold hver gang, og fremfor alt ikke få panikk, men følge med på trenden over tid. Det er store muligheter for at du traff på en "bunn" i vektkurven din forrige gang, og en "topp" nå. Det jeg ville anbefale er at du roer deg ned, og tenker på det du vet - 1 kg=7000 kalorier, 1000 kalorier blir da 143 gram. 143 gram kan ikke gjøre målbart utslag på vekta. Men 143 gram hver uke, eller flere ganger i uka, baller fort på seg. Så ville jeg rett og slett råde deg til å slutte å være febrilsk. Ikke baser deg på motivasjon, du har nå oppdaget at den svikter deg når du trenger den mest. Du kan trygt slutte å prøve, siden vektmestring er enkelt - ren matte. Så bare vær konsekvent, ha et moderat kaloriunderskudd hver dag, eller de fleste dagene uten å la en dag utligne flere dager. Men vektmestring er også ganke mentalt krevende, så tren på å være avslappet, stole på deg selv, være tålmodig, og vær fleksibel, så vil du ikke "sprekke". Det kan også hjelpe å ikke ha store mengder lettspiste kalorier liggende og slenge. 4
stan Skrevet 21. juni 2017 #3 Skrevet 21. juni 2017 Du har vel spist eller drukket noe annet også? Vann utgjør jo mye av kroppsvekten, og kan forårsake en viss variasjon i vekta.
Lill3My Skrevet 21. juni 2017 #4 Skrevet 21. juni 2017 Vekta kan svinge mye fra dag til dag, så ikke heng deg opp i en enkelt måling. Etter inntak av mer sukker/karbo enn normalt vil kroppen ofte holde på mer vann enn ellers, noe som slår utmpå vekta uten at det betyr fettøkning. Om jeg husker riktig vil 1g karbo binde til seg 3-4 g vann, så en stor sjokoladeplate med mye sukker ...ja du kan jo tenke deg at det betyr litt :-) dette justerer seg selv i løpet av noen dager, så pust, senk skuldrene og fortsett med de gode vanene du har etablert på sikt kan det ellers være lurt å føle med på kroppsmål og hvordan klær passer også, da kroppssammensetningen ofte endrer seg uten alltid å vise på vekta - særlig dersom du trener i tillegg til å ha endret kostholdet
Leifr Skrevet 21. juni 2017 #5 Skrevet 21. juni 2017 Vannvekt og evt. mage/tarminnhold er eneste fysisk plausible forklaring på såpass store svingninger i målt kroppsvekt. Ja, og så eventuelle unøyaktigheter med selve målingen, da. 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2017 #6 Skrevet 21. juni 2017 Tusen takk for veldig gode råd, god kunnskap og gode innspill! Anonymkode: d81bb...629 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2017 #7 Skrevet 21. juni 2017 Må ikke henge deg sånn opp i vekta og 1 sjokoladeplate. Åsså er det jo ikke sånn at man alltid vil miste 0,5 kg fett hver uke, kan også være muskler og væske. Er det ikke bedre om du ligger på et fast kaloriunderskudd istedenfor 100-800? 500 for eks? 100 i underskudd er isåfall ikke mye rart hvis man vil se fremgang. Anonymkode: 44015...d94
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2017 #8 Skrevet 21. juni 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Må ikke henge deg sånn opp i vekta og 1 sjokoladeplate. Åsså er det jo ikke sånn at man alltid vil miste 0,5 kg fett hver uke, kan også være muskler og væske. Er det ikke bedre om du ligger på et fast kaloriunderskudd istedenfor 100-800? 500 for eks? 100 i underskudd er isåfall ikke mye rart hvis man vil se fremgang. Anonymkode: 44015...d94 Jo du har rett. Men jeg synes det er vanskelig å ligge på et fast underskudd på 500 kalorier når middagene varierer. Og enkelte dager sprekker jeg litt og tar en bolle, og da kan underskuddet fort bli 100 i stedet for 500. For øvrig synes det det er utrolig vanskelig å regne kalorier når vi har gryteretter, pizza eller lasagne osv til middag. Bruker lifesum men pizza varierer jo alt etter hvem som lager den Anonymkode: d81bb...629
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2017 #9 Skrevet 25. juni 2017 På 21.6.2017 den 12.33, AnonymBruker skrev: Jo du har rett. Men jeg synes det er vanskelig å ligge på et fast underskudd på 500 kalorier når middagene varierer. Og enkelte dager sprekker jeg litt og tar en bolle, og da kan underskuddet fort bli 100 i stedet for 500. For øvrig synes det det er utrolig vanskelig å regne kalorier når vi har gryteretter, pizza eller lasagne osv til middag. Bruker lifesum men pizza varierer jo alt etter hvem som lager den Anonymkode: d81bb...629 Et alternativ er å kutte ut ferdigmat. Lag mat hvor du har oversikt over kaloriene. Om du lager gryterett, mål opp ingrediensene før du har de i, regn ut hvor mange kalorier det er for hele sulamitten og vei opp hvor mye gryterett du spiser. Du kan så klar få litt mer kjøttdeig enn tomatpuré, men den lille variasjonen vil ikke gi noe stort utslag. Det samme kan gjøres med all alt i ett-mat. Om du lager posemat, står kaloriinnholdet på posen. Vei opp og regn ut antall kalorier. Da vil du få oversikt. Anonymkode: a8550...ad6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå