Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Saken er den at en venninne har åpnet sin egen butikk. 

Jeg er ansatt hos henne med 20 % stilling, og så blir det litt ekstra ved ferier eller sykdom, men 20 % stilling er utgangspunktet. 

I dag begynte hun å gråte fordi hun synes det er så tøft. Det er alt for mye som skal gjøres og det er ikke nok folk på jobb. Hun sa hun vurderer å gi opp. Jeg prøvde å at det ennå er tidlig, og at det kommer til å bli bedre, men hun klarer ikke å se det. 

Det er ikke det at hun ikke er flink i jobben sin, for det er hun, men hun er virkelig utslitt. 

Så siden dette er en veldig god venninne av meg, en av mine aller beste lurte jeg på om det er lov for meg å komme inn og jobbe noen timer gratis? Enten ved at jeg begynner et par timer tidligere de dagene jeg skal på jobb eller at jeg kommer inn en 4-5 timer de dagene jeg har fri.

For ordens skyld så er det IKKE hun som har bedt meg om det, men jeg ser hvor sliten hun er. Hvis jeg kommer inn noen timer, så får den i kassen avløsning og kan ta varer, og hun kan komme à jour med papirarbeid. 

Men det er kanskje ikke lov? Vet noen steder er det slik at om man ikke har vakt, så er man f.eks ikke dekket av arbeidsstedets forsikring om noe skulle skje. 

Anonymkode: 1bb2a...29e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror ikke det er lov nei. Blant annet av grunnen du nevner :( 

Skrevet

Har ikke hørt at det ikke er lov. Jeg jobber mye gratis - det skal i teorien bli til avspasering men det er det aldri tid til - og jeg jobber i kommunen.

Men det med forsikring stemmer nok.

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, applestories skrev:

Har ikke hørt at det ikke er lov. Jeg jobber mye gratis - det skal i teorien bli til avspasering men det er det aldri tid til - og jeg jobber i kommunen.

Men det med forsikring stemmer nok.

I dette tilfellet vil det ikke bli snakk om avspasering, siden jeg gjør det helt frivillig. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvis jeg ikke kan jobbe gratis? Er det noe annet jeg kan gjøre for henne? 

Kan forreten høre med broren hennes om jeg kan jobbe frivillig. Han har jobbet i samme kjede for noen år siden, så kanskje han vet. 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvis jeg ikke kan jobbe gratis? Er det noe annet jeg kan gjøre for henne? 

Kan forreten høre med broren hennes om jeg kan jobbe frivillig. Han har jobbet i samme kjede for noen år siden, så kanskje han vet. 

Hvis det er en kjede: kan hun ikke søke råd hos andre som driver butikk i samme kjede?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva skal de gjøre med det da? Min mann har jobbet gratis for meg når jeg har vært veldig dårlig. Men hvordan skal noen finne ut av det liksom?

Anonymkode: 4d151...bd3

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser ikke hvorfor det ikke skal være lov? 

Anonymkode: 9b0ed...5cd

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

I dette tilfellet vil det ikke bli snakk om avspasering, siden jeg gjør det helt frivillig. 

Jeg bare sammenlignet med min situasjon - hvis det er lov for stat og kommune å ha folk som jobber seg opp avspaseringstimer som ikke kan tas ut - altså gratisarbeid - så må det da gå an å jobbe gratis i en butikk :)

Jeg kan ikke helt se hvorfor det ikke skal være "lov" - altså hvilken lov man bryter ved å oppholde seg på arbeidsplassen sin utenom arbeidstiden. Og tilfeldigvis hjelpe noen kunder. Der finnes jo lover for det meste men jeg kan ikke huske å ha hørt om denne.

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva skal de gjøre med det da? Min mann har jobbet gratis for meg når jeg har vært veldig dårlig. Men hvordan skal noen finne ut av det liksom?

Er vel ingen som finner ut av det med mindre noen sender tips eller det skjer en ulykke og forsikringselskapet nekter å dekke på grunn av timelister som ikke stemmer...

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, altflyter skrev:

Er vel ingen som finner ut av det med mindre noen sender tips eller det skjer en ulykke og forsikringselskapet nekter å dekke på grunn av timelister som ikke stemmer...

Jeg vet ikke hvor ulykkesutsatt denne butikken er, men i min jobb er det ikke så vanlig med ulykker utover vanlig klønethet. Ikke noe man trenger forsikring for. Men så går både jeg og min stadig i skapdører, dunker oss i sengegavlen eller snubler i trappen på fritiden også da. Også har jeg ikke en jobb der jeg må skrive timelister. Men uansett, tenker jeg det er greit å kunne hjelpe en venn i oppstartsfasen. 

Skrevet

Ifølge denne artikkelen ser det ikke ut til å være noe ulovlig ved å ha ulønnede ansatte - der nevnes til og med kontrakter med 0,- i lønn.

Hadde du ikke vært ansatt der kan jeg ikke skjønne at det hadde vært noe problem. Kan egentlig ikke se at det skal være det selv om du er det heller.

Men jeg er på tynn is her, ville tatt en kjapp telefon til Arbeidstilsynet bare for å være sikker om det gjaldt noen andre. Om det gjaldt meg selv tviler jeg på at jeg hadde tenkt på det en gang.

AnonymBruker
Skrevet

TS her.

Takk for alle svar.

Dette er en vanlig butikk (dagligvare) og det er ikke akkurat så veldig mye som kan gå galt mens jeg sitter i kassen. Vi kan bli ranet, men sannsynligheten for det er ikke akkurat så veldig stor. 

Tror jeg prøver jeg. Verste som kan skje er at hun sender meg hjem igjen. 

• Liker 1
Gjest Donniedarko
Skrevet

Det er jo helt vanlig at familien hjelper i med slike foretak, så ser ikke at det skal være noe annerledes når venner gjør det.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Saken er den at en venninne har åpnet sin egen butikk. 

Jeg er ansatt hos henne med 20 % stilling, og så blir det litt ekstra ved ferier eller sykdom, men 20 % stilling er utgangspunktet. 

I dag begynte hun å gråte fordi hun synes det er så tøft. Det er alt for mye som skal gjøres og det er ikke nok folk på jobb. Hun sa hun vurderer å gi opp. Jeg prøvde å at det ennå er tidlig, og at det kommer til å bli bedre, men hun klarer ikke å se det. 

Det er ikke det at hun ikke er flink i jobben sin, for det er hun, men hun er virkelig utslitt. 

Så siden dette er en veldig god venninne av meg, en av mine aller beste lurte jeg på om det er lov for meg å komme inn og jobbe noen timer gratis? Enten ved at jeg begynner et par timer tidligere de dagene jeg skal på jobb eller at jeg kommer inn en 4-5 timer de dagene jeg har fri.

For ordens skyld så er det IKKE hun som har bedt meg om det, men jeg ser hvor sliten hun er. Hvis jeg kommer inn noen timer, så får den i kassen avløsning og kan ta varer, og hun kan komme à jour med papirarbeid. 

Men det er kanskje ikke lov? Vet noen steder er det slik at om man ikke har vakt, så er man f.eks ikke dekket av arbeidsstedets forsikring om noe skulle skje. 

Hun kan jo lage en kontrwkt på at du er "praktikant" eller frivillig på noen måte? Mange advokatfirmaer og andre store bedrifter har faktisk ansatte i ulønnede stillinger en periode for at de skal få opplæring og arbeidsgiver skal få se om de fungerer i jobb hos dem. 

Din venninne må ha en firma advokat. Hun må pg kunne stille et enkelt spørsmål der om hvordan dette kan organiseres, på lovlig vis, og slik at du er forsikret om du skulle få en skade på jobb. 

Anonymkode: ff218...04a

AnonymBruker
Skrevet

Når ble det ulovlig å hjelpe venner? Forstår ingenting jeg. Hva folk gjør på fritiden er det vel ingen som blander seg inn i.

Anonymkode: 74e32...911

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...