Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Havnet i en debatt på jobb i dag, hvor motdebattanten hevdet at å ha en bachelorgrad fra høyskolen var langt overlegent det å ha en mastergrad fra universitet, fordi universiteter generelt var for "tunge" på forskningssiden og for "lette" på det praktisk. Grunnprinsippet var at den som har en 3-årig utdannelse fra en høyskole burde ha lik eller bedre lønn enn en som har en 5-årig utdannelse fra et universitet (gitt at dette er innenfor samme emne). Hva tenker dere?

Anonymkode: 82c22...45f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

At motdebattanten ikke er akademiker.

Anonymkode: 60b29...70f

• Liker 11
Skrevet (endret)

Jeg tenker at type utdanning har mye mer å si enn høgskole vs universitet. Har selv studert begge steder og vanskelighetsgraden på studiet avhenger av studiet eller emnene, ikke type studiested.

Forøvrig vet de fleste at en mastergrad krever høyere kompetanse enn en bachelor, samme hvor den er tatt. Masteroppgaven krever en helt annen type forståelse og evne enn en bacheloroppgave, så den delen av påstanden til denne personen er på viddene. 

Endret av altflyter
  • Liker 4
Gjest Herr Heftig
Skrevet

Latterlig. Det er i realiteten nesten ingen forskjelle mellom universitet og høyskole lenger. Og da det var det, ville han fremdeles ikke hatt rett.

AnonymBruker
Skrevet

At personen må ha gått på høyskole. 

Anonymkode: 5fc6c...d33

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, Herr Heftig skrev:

Latterlig. Det er i realiteten nesten ingen forskjelle mellom universitet og høyskole lenger. Og da det var det, ville han fremdeles ikke hatt rett.

Tenker jeg og. Universitet har ofte høyere status enn høgskole, men de  er blitt mer og mer like i utforming og nivå.

Min erfaring er som nevnt at det er hva du studerer som avgjør hvor vanskelig det er. Man kan studere vanskelige ting på høgskole og lette ting på universitet og omvendt.

Merkelig diskusjon egentlig.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

At motdebattanten ikke er akademiker.

Anonymkode: 60b29...70f

Obviously ikke, men vet liksom ikke hva jeg skal svare uten å bli defensiv, så jeg føler bare jeg sitter der og nikker og smiler, selv om jeg er uenig i en del av det han sier. Jeg er den som har tatt mastergrad på et universitet, men ikke den som legger opp til debatten eller konkurransen... Det er egentlig likegyldig for meg hvor mye han får i lønn. Men det virker som om dette er veldig viktig for ham, og han fortsetter derfor å terpe på dette dag etter dag etter dag...

2 minutter siden, altflyter skrev:

Jeg tenker at type utdanning har mye mer å si enn høgskole vs universitet. Har selv studert begge steder og vanskelighetsgraden på studiet avhenger av studiet eller emnene, ikke type studiested

Jeg synes ikke en av delene nødvendigvis er bedre enn den andre, men vil tro at to år lengre studie (dvs. bachelor vs. master) har noe å si ift. lønn. Han her er tydeligvis uenig, og synes han burde fått minst like god lønn som meg. Dette har han gnålt om hver dag siden vi begynte...

3 minutter siden, Herr Heftig skrev:

Takk. Jeg har også tenkt at han har feil, siden jeg har to år mer med skolegang enn ham. Man lærer faktisk litt på de to årene, og de er ikke fokusert på forskjellen mellom høyskole og universitet.

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

At personen må ha gått på høyskole. 

Selvfølgelig.

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Takk. Jeg har også tenkt at han har feil, siden jeg har to år mer med skolegang enn ham. Man lærer faktisk litt på de to årene, og de er ikke fokusert på forskjellen mellom høyskole og universitet.

Hva er det han har mest problemer med? At du har studert lenger enn ham, eller at høgskole i følge ham er "bedre"?

Det er jo egentlig ganske logisk (og rimelig) at du får bedre betalt for å ha studert 2 år lengre. Hadde dere begge hatt mastergrader innenfor samme fagfelt, hadde dette vært en litt mer rimelig diskusjon. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, altflyter skrev:

Tenker jeg og. Universitet har ofte høyere status enn høgskole, men de  er blitt mer og mer like i utforming og nivå.

Min erfaring er som nevnt at det er hva du studerer som avgjør hvor vanskelig det er. Man kan studere vanskelige ting på høgskole og lette ting på universitet og omvendt.

Merkelig diskusjon egentlig.

Jeg synes også det er en rar diskusjon. Vi har studert det samme, men han får mindre i lønn enn meg (jeg regner med at dette er fordi jeg har en mastergrad fra et universitet, mens han har en bachelorgrad fra en høyskole). Jeg regner også med at dette har mer med forskjellen mellom mastergrad og bachelorgrad å gjøre enn det har å gjøre med forskjellen mellom universitet og høyskole, men synes det er slitsomt at han tar det opp på daglig basis... Føler hele tiden jeg må forsvare meg selv og argumentere for hvorfor jeg har fått jobben.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Obviously ikke, men vet liksom ikke hva jeg skal svare uten å bli defensiv, så jeg føler bare jeg sitter der og nikker og smiler, selv om jeg er uenig i en del av det han sier. Jeg er den som har tatt mastergrad på et universitet, men ikke den som legger opp til debatten eller konkurransen... Det er egentlig likegyldig for meg hvor mye han får i lønn. Men det virker som om dette er veldig viktig for ham, og han fortsetter derfor å terpe på dette dag etter dag etter dag...

Jeg synes ikke en av delene nødvendigvis er bedre enn den andre, men vil tro at to år lengre studie (dvs. bachelor vs. master) har noe å si ift. lønn. Han her er tydeligvis uenig, og synes han burde fått minst like god lønn som meg. Dette har han gnålt om hver dag siden vi begynte...

Selvfølgelig.

Høres ut som mindreverdighetskomplekser og misunnelse på at andre har høyere lønn. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, altflyter skrev:

Hva er det han har mest problemer med? At du har studert lenger enn ham, eller at høgskole i følge ham er "bedre"?

Det er jo egentlig ganske logisk (og rimelig) at du får bedre betalt for å ha studert 2 år lengre. Hadde dere begge hatt mastergrader innenfor samme fagfelt, hadde dette vært en litt mer rimelig diskusjon. 

Jeg er ikke helt sikker, men i følge ham er det det at de lærer folk så mye "bedre" på høyskolen. Han har lært alt der, og hvis det er noe jeg spør om hjelp om er det "lærer de ikke folk slik på universitetet?", selv om det er fire år siden jeg tok dette emnet...

Jeg føler også at det er mer logisk at jeg burde bli betalt bedre, men han er tydeligvis dypt uenig og føler han burde blitt betalt på lik linje. Jeg ville ikke sagt hva jeg ble betalt, hvis jeg ikke ble spurt i lunsjpausen på første dag og følte meg presset opp i et hjørne. Føler han har vært antagonistisk siden den gang. 

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Høres ut som mindreverdighetskomplekser og misunnelse på at andre har høyere lønn. 

Takk, jeg liker å tro dette, selv om det til tider er vanskelig å tro på i en ellers hektisk hverdag. Men jeg føler han oser av mindreverdighetskomplekser og problemer med at en kvinne kan ha høyere utdanning/bedre lønn enn ham... Han har ikke problemer med lønnsnivåene til noen av de andre, selv om alle er bedre betalte enn vi er og lønnsforhandlingene ikke er om 11 måneder. 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke helt sikker, men i følge ham er det det at de lærer folk så mye "bedre" på høyskolen. Han har lært alt der, og hvis det er noe jeg spør om hjelp om er det "lærer de ikke folk slik på universitetet?", selv om det er fire år siden jeg tok dette emnet...

Jeg føler også at det er mer logisk at jeg burde bli betalt bedre, men han er tydeligvis dypt uenig og føler han burde blitt betalt på lik linje. Jeg ville ikke sagt hva jeg ble betalt, hvis jeg ikke ble spurt i lunsjpausen på første dag og følte meg presset opp i et hjørne. Føler han har vært antagonistisk siden den gang. 

Du får be ham om å bygge på bacheloren sin med en mastergrad på universitetet. Ifølge hans logikk, så er jo det bare blåbær å gjennomføre siden han kan alt  som du kan allerede ;) Kanskje snavla lukkes da?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, altflyter skrev:

Du får be ham om å bygge på bacheloren sin med en mastergrad på universitetet. Ifølge hans logikk, så er jo det bare blåbær å gjennomføre siden han kan alt  som du kan allerede ;) Kanskje snavla lukkes da?

Høres ut som om han har klart alle obligatoriske oppgaver i løpet av minutter, i følge ham selv, så burde jo være piece of cake å gjennomføre et masterstudium...

Har bare jobbet fulltid i ca. én måned, og er allerede veldig lei av å "få bekreftet" hver dag hvor mye mer "kvalifisert" til jobben han er hver dag... Prøver å undertrykke følelsen av at jeg er underkvalifisert og bare burde si opp.. Jeg gikk glipp av et par dager pga. muntlig forsvaring av masteren, og det var nok til at han fikk blod på tann og skrudde opp nivået til tusen. En del av meg ønsker bare å gi opp, si opp og søke meg over til et enklere yrke (hallo, kvinnfolk som egentlig er overkvalifisert til å jobbe i kundeservice), mens hoveddelen av meg ønsker å fortsette da jeg vet dette går bra med tiden til hjelp. Jeg må bare utstå X-antall nedlatende kommentarer på veien dit... Og av en eller grunn går disse veldig inn på meg, fordi jeg hele tiden frem til nå har vært stolt av å ha en mastergrad fra Universitet i Oslo, men nå liksom begynne jeg å tvile på om jeg heller burde holdt meg til en høyskolegrad fra ??(husker ikke hvor fra)??.

Ugh...

-TS

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Høres ut som om han har klart alle obligatoriske oppgaver i løpet av minutter, i følge ham selv, så burde jo være piece of cake å gjennomføre et masterstudium...

Har bare jobbet fulltid i ca. én måned, og er allerede veldig lei av å "få bekreftet" hver dag hvor mye mer "kvalifisert" til jobben han er hver dag... Prøver å undertrykke følelsen av at jeg er underkvalifisert og bare burde si opp.. Jeg gikk glipp av et par dager pga. muntlig forsvaring av masteren, og det var nok til at han fikk blod på tann og skrudde opp nivået til tusen. En del av meg ønsker bare å gi opp, si opp og søke meg over til et enklere yrke (hallo, kvinnfolk som egentlig er overkvalifisert til å jobbe i kundeservice), mens hoveddelen av meg ønsker å fortsette da jeg vet dette går bra med tiden til hjelp. Jeg må bare utstå X-antall nedlatende kommentarer på veien dit... Og av en eller grunn går disse veldig inn på meg, fordi jeg hele tiden frem til nå har vært stolt av å ha en mastergrad fra Universitet i Oslo, men nå liksom begynne jeg å tvile på om jeg heller burde holdt meg til en høyskolegrad fra ??(husker ikke hvor fra)??.

Ugh...

-TS

Huffameg. Er det noen kollegaer du kan diskutere dette med og alliere deg med eller i hvert fall søke støtte hos? Han høres veldig slitsom ut.

Ville i hvert fall foreslått som jeg sa at han kunne tatt seg en master. Ville tatt ham en dag eller to det, så har han det i boks... men det kan forsåvidt også bare gjøre vondt verre

Har han jobbet der mye lengre enn deg? Kan det være barnslig sjalusi for at han har høyere ansennitet enn deg men tjener mindre? 

• Liker 1
Skrevet

Høyskole holder generelt lavere nivå enn universiteter her i landet, og de universiteter som nylig har fått universitetsstatus holder i stor grad fremdeles høyskolenivå :)

Noen unntak er det, både hva skoler angår (NTH->NTNU samt NHH) og fagretninger :)

Poenget er uansett at en bachelor fra en høyskole selvsagt ikke er i nærheten av en master fra universitetet innen samme fagfelt :)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...