Gå til innhold

Språkferdigheter, jente 1 år og 10 mnd.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Bestebevenninna til sønnen min i barnehagen, har omtrent ikke sagt ett ord før hun ble to år. Hun sa ja, nei, mamma, ellers ingenting. Når hun derimot begynte å snakke, litt over to år gammel, kunne hun plutselig si hele setninger, type "jeg tegner". Sønnen min begynte å snakke tidlig og kunne sikkert tjue ord allerede da han var 1,5 men de alle var substantiver. Han begynte ikke med verb og hele setninger noe tidligere enn denne jenta, aldersmessig. Så jeg ville ikke vært bekymret i det hele tatt, de tar det fort igjen, og de som er tidlige med å snakke, er ikke nødvendigvis flinkere å snakke for det. :) 

Anonymkode: e68e5...495

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner også ei som er litt sen. Tror også det er helt normalt og unger utvikler seg i rykk og napp. Foreldrene sier rett ut at ho er sen, men vi ser jo hun utvikler seg. Alle er avslappet rundt det, vi prater med ho, bærer på ho og ungen blir overøst av kjærlighet. Ho kommer til å bli helt fin. Føler ting er verre for de som skal dekke over alt. 

Anonymkode: 18f11...4a7

AnonymBruker
Skrevet
På 6/20/2017 den 20.49, AnonymBruker skrev:

Her er minstemann 1 år og 7 mnd og har max 40 enkeltord. Er ikke i nærheten av å sette sammen ord og mange av ordene er enten helt like eller så utydelige at det bare er vi som foreldre som forstår ham. Det går imidlertid framover i den forstand at det kommer nye ord og han forstår stortsett alt vi sier til ham, så ingen bekymring selv om han er langt senere enn mange andre på samme alder. Dersom tantebarnet ditt viser vilje til kommunikasjon (altså at hun ønsker kontakt med dere) og viser god språkforståelse, ville jeg ikke vært bekymret. Barnehagen fanger det nok opp hvis hun er utenfor normalen.

Anonymkode: 849cf...596

Synes 40 enkeltord er mye jeg! Han ligger ikke bak! Heller foran!

Anonymkode: 128e7...0e9

AnonymBruker
Skrevet
På 20.6.2017 den 20.27, AnonymBruker skrev:

Dette er helt normalt. Og nå som hun har startet i barnehage, blir det nok raskt bedre og.

Jeg har 2 barn, ene barnet pratet helt rent 1,5 år gammel. Andre barnet måtte gå til logoped, og pratet vel ikke rent før det var 8 år. Men begge klarer seg fint på skolen, og gjør det bra.

Anonymkode: 3e16a...05e

Blir litt irritert når folk tror det hjelper med bhg. Min datter pratet i setninger da hun var 1,5 år. Begynte i bhg først da hun var 2,5. Da snakket hun helt rent. Min sønn snakker fortsatt ikke rent, 4 år gammel. Han snakket bare tullespråk ved 2 år, hadde da gått i bhg i nesten 1 år.. 

Anonymkode: 872bb...09e

Skrevet
På ‎22‎.‎06‎.‎2017 den 20.26, AnonymBruker skrev:

Så og si det meste er normalt på den alderen. Litt som de som tror at det er uvanlig hvis et barn ikke har begynt å gå når de har passert året, når det i realiteten er helt normalt å lære seg å gå når man er 18 mnd, som 1 år. 

Med mitt eldste barn kunne vi på 2 års kontrollen krysse av 18 ord på et langt skjema med diverse vanlige ord. Han snakket omtrent ikke i setninger annet enn svært korte setninger, men for det meste gikk det i enkeltord. Minimumskravet på kontrollen var visst 20 ord, så vi fikk i følge lege 6 mnd til å se det an før eventuell oppfølgning. Når han var 2,5 år "eksploderte" plutselig ordforrådet hans, og  for hver dag kunne han plutselig mange nye ord. Innen han var 3 år snakket han klokkerent i lange setninger. 

Barn utvikler seg i forskjellig tempo. Barn som er tidlig ute i utvikling er på ingen måte bedre/flinkere eller mer normal enn de som bruker litt lengre tid. Ofte kan det handle om trygghet, og at de "holder tilbake" før de føler seg helt sikker og trygg på at de klarer det.

Synes det er blitt litt konkurranse om at barn må være kjappest ute med ting. 

Anonymkode: 61527...cd3

Det siste der er jeg enig i. Jeg skjønner jo at man er stolt av alt barnet får til, men jeg syns enkelte virker mer opptatt av hva barnet kan og når enn hvordan de har det i blant. Det er jo ingen konkurranse, og barn utvikler seg til ulik tid. Og som forelder får man høre det om de er tidlige eller sene (om ikke direkte, så skjønner man jo stort sett hva folk tenker når de kommer med kommentarer). Begge barna mine har f.eks. vært innenfor gjennomsnittet på motorisk utvikling, men den ene litt senere enn mange vi kjenner på krabbe, gå og slike ting, mens den andre var tidligere med alt mulig. Og det ble jo påpekt opp og ned og i mente. Flere i familien var f.eks. bekymret når eldstegutten min rundet året uten å vise antydning til å gå, og vi ble bedt om å trene med ham, be om ekstra kontroll på helsestasjon o.l. Han gikk da han var 15 mnd, og gikk til gjengjeld da svært godt, dvs. han tok ikke ett første skritt, men begynte bare å gå gjennom rommet. Helsesøster sa at han var helt gjennomsnittlig, og at mange har en feilaktig oppfatning av at barn skal klare å gå ved 12 mnd, mens det vel bare er halvparten eller noe som gjør det.

Helsesøsteren min fortalte også at de har flyttet 2-årskontrollen til 2 1/2 år nettopp fordi variasjonene er så store når det gjelder hvor mye barn akkurat rundt 2 år snakker. Hun sa at man da kan mistenke en språkforsinkelse på feilaktig grunnlag, fordi det er så mange som har få ord akkurat da. Mens et halvår senere mente hun at det er lettere å fange opp de som faktisk er forsinket med språk, da mange av de som snakker lite ved 2 år snakker mye mer et halvår senere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...