AnonymBruker Skrevet 20. juni 2017 #1 Skrevet 20. juni 2017 Jeg er tante til ei lita tulle som fyller 2 år sent i august. Hun er en sprudlende og energisk liten jente, som klatrer, leker, tuller og ler. Men det jeg bekymrer meg litt for et språket hennes. Har ikke turt å nevne dette for barnets mor (min svigerinne) ettersom dette kanskje er et sårt tema. Jeg har ikke barne selv, og derfor lite erfaring, og håper derfor noen kan dele erfaring på om dette er innen for normalområdet. Jenta klarer å si mamma, pappa. Hun kan korte ord som "mer", "ja", "lys", "is". I løpet av en dag vi er sammen hører jeg kanskje 5 forskjeller ord, og variasjonen av ordbruk er liten fra gang til gang vi sees. Jeg prøver å få jenta til å herme, ved å spørre "kan du si kake?" med trykk på "kake". Men jenta repeterer aldri, men ser heller undrende ut og sier "æææ". Hun benytter seg mest at babylyder. Hun svarer heller ikke ja eller nei når jeg spør om noe, men gir heller et ansiktsutrykk for om hun vil eller ei. Så hun forstår i hvertfall enkle spørsmål som stilles. Er dette normalt nivå for ei som snart fyller to år? Det kan nevnes at jenta nylig har begynt i barnehage, så jeg håper barnehagen vil følge opp dette videre ved behov. Anonymkode: c49a5...8b8 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2017 #2 Skrevet 20. juni 2017 Det er ikke unormalt i den alderen. Språket kommer som regel fort når det først kommer. Hvis språket stagnerer , og ikke utvikler seg på noen mnd så kan man begynne å være bekymra. Går barnet i barnehage? Anonymkode: 79139...ec9 8
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2017 #3 Skrevet 20. juni 2017 Det meste er normalt i den alderen, og er det grunn til ekstra oppfølgning så fanges det opp av barnehagen og helsesøster når barnet er til kontroll Barn er svært forskjellige. Anonymkode: 5234e...a17 4
Gjest Margit Spat Skrevet 20. juni 2017 #4 Skrevet 20. juni 2017 To av de jeg er tante til; en på min side og en på hans side av familien, har også hatt omtrent samme repertoar i den alderen. De forstår tydeligvis hva som blir sagt, men sier ikke så mange ord selv. Og de ordene som sies er stort sett enstavelsesord. De har også hatt noen ord som for meg høres ut som det reneste babbel, men hvor foreldrene mener de sier noe. Begge de to jeg nevner her har skravlet som en foss ved treårsalder
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2017 #5 Skrevet 20. juni 2017 Dette er helt normalt. Og nå som hun har startet i barnehage, blir det nok raskt bedre og. Jeg har 2 barn, ene barnet pratet helt rent 1,5 år gammel. Andre barnet måtte gå til logoped, og pratet vel ikke rent før det var 8 år. Men begge klarer seg fint på skolen, og gjør det bra. Anonymkode: 3e16a...05e 2
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2017 #6 Skrevet 20. juni 2017 Her er minstemann 1 år og 7 mnd og har max 40 enkeltord. Er ikke i nærheten av å sette sammen ord og mange av ordene er enten helt like eller så utydelige at det bare er vi som foreldre som forstår ham. Det går imidlertid framover i den forstand at det kommer nye ord og han forstår stortsett alt vi sier til ham, så ingen bekymring selv om han er langt senere enn mange andre på samme alder. Dersom tantebarnet ditt viser vilje til kommunikasjon (altså at hun ønsker kontakt med dere) og viser god språkforståelse, ville jeg ikke vært bekymret. Barnehagen fanger det nok opp hvis hun er utenfor normalen. Anonymkode: 849cf...596 2
Biloba Skrevet 20. juni 2017 #7 Skrevet 20. juni 2017 Høres ut som hun utvikler seg fint totalt sett, og at hun lagrer ordene inni seg til senere bruk. Ikke test henne, kos dere med bildebøker og aktiviteter og la ordene være gøy og ikke mislykket prestasjon. 5
Gjest GoldenLioness Skrevet 20. juni 2017 #8 Skrevet 20. juni 2017 Sønnen til venninnen min sa ikke noe før han fylte 3 år. Da snakket han rene setninger som om han alltid hadde snakket.
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2017 #9 Skrevet 20. juni 2017 Ikke noe unormalt det der. Legg bort bekymringene til du får egne barn og erfaringer du, og la foreldrene ta seg av det som måtte angå dens barn. Det er tett samarbeid mellom foreldre og personalet i bhg så de vil få beskjed om noe virker unormalt så bare kos deg med å være tante. Og mye mulig prater hun mere npr hun er sammen ned foreldrene enn med andre. Vår var sånn frem til hun behersket språket bra og begynte rett på å snakke lange setninger når hun var klar for å prate når andre også var tilstede. Og hun hsr først nå begynt å herme, nå hermer hunetyer alt og er 2,5 år. I grunn først nå hun også sier flere dyrelyder enn bæ Anonymkode: a322f...df6 2
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2017 #10 Skrevet 20. juni 2017 Ikke så veldig unormalt Men hvis du føler for å "bidra" med noe så er det å lese for barnet veldig bra. Så bøker er fine gaver Anonymkode: 3e746...5d7 1
mortilen Skrevet 21. juni 2017 #11 Skrevet 21. juni 2017 Normalt vi jeg si. Er barnet 3-4 år og har fortsatt samme repertoar ville jeg vært bekymret. Vent og se, plutselig løsner det og du skulle ønske hu ikke pratet mer 😂..hehe 2
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2017 #12 Skrevet 21. juni 2017 Jeg har to jenter, eldste pratet veldig tidelig og satt sammen flere ord til setninger før hun var 1,5 år - bablet tidlig og hadde et stort ordforråd for alderen. Yngstemann sa kun noen få ord før 2 års dagen, og jeg var egentlig litt bekymret over at hun ikke snakket bedre (pga søsteren) Litt etter 2 års dagen løsnet det, og ukentlig kom det nye ord og snart satt hun sammen setninger. Yngstemann ble foresten lest til og pratet med vel så mye som eldstemann (om ikke mer pga hun snakket lite) Så ikke uroe deg, alt er normalt, jenta er liten enda, og mye skjer fremover! Anonymkode: ab02b...8f6 2
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2017 #13 Skrevet 21. juni 2017 Helt normalt. Det viktigste i den alderen er forståelsen. Anonymkode: acd5b...784 2
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2017 #14 Skrevet 21. juni 2017 Absolutt normalt! Anonymkode: 9bf84...cb4
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2017 #15 Skrevet 21. juni 2017 Hehe. Høres ut som en helt normal «snart toåring». Anonymkode: 07597...609
våren14 Skrevet 22. juni 2017 #16 Skrevet 22. juni 2017 Helt normalt! foreldrerådet har en podcast med en fin episode om språkutvikling, den kan du høre og lære mer Høres ut til at språket er på god vei! 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2017 #17 Skrevet 22. juni 2017 6 minutter siden, våren14 skrev: Helt normalt! foreldrerådet har en podcast med en fin episode om språkutvikling, den kan du høre og lære mer Høres ut til at språket er på god vei! foreldrerådet! Anonymkode: acd5b...784
Theano Skrevet 22. juni 2017 #18 Skrevet 22. juni 2017 Høres akkurat ut som min (staks) to-åring Det utvikler seg for hver dag, og inne i en sikkelig ordperiode der baret sier flere nye ord hver eneste dag. Den siste mnd har barnet satt sammen ord, helst "mer" først 😂 Den siste uka 3 ord "Mamma sin ball", "nei min ball" osv. og tre-og firestavelsesord som trampoline og leverpostei har løsnet, dog ikke perfekt uttale men nok til at vi foreldre forstår. Har skjedd utrolig mye på kort tid. Og det er akkurat slik det skal være sa helsesøster da jeg spurte. Når barnet er 2 år og 3 mnd, skal barnet språkkartlegges dersom ordforrådet er færre enn 40 ord og barnet ikke setter sammen ord enda. Det vil blir plukka opp dersom det trengs. Kos deg med tanterollen
Hactar Skrevet 22. juni 2017 #19 Skrevet 22. juni 2017 Jeg har en ganske språksterk toåring, men om tante hadde kommet og bedt ham si "kake", hadde hun ikke fått mye til respons. Han er lite interessert i å prestere på kommando. Generelt er man mer opptatt av hva barnet forstår enn hva barnet sier i den alderen. Når de plutselig begynner å sette sammen ord, kan det gå fryktelig fort. Mange steder kaller ikke helsestasjonen til toårskontroll før ved to år og tre måneder, fordi det i det tidsrommet løsner for veldig mange barn. Så kos deg med niesa di slik hun er akkurat nå. Det er altfor tidlig å være bekymret for språket hennes.
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2017 #20 Skrevet 22. juni 2017 Så og si det meste er normalt på den alderen. Litt som de som tror at det er uvanlig hvis et barn ikke har begynt å gå når de har passert året, når det i realiteten er helt normalt å lære seg å gå når man er 18 mnd, som 1 år. Med mitt eldste barn kunne vi på 2 års kontrollen krysse av 18 ord på et langt skjema med diverse vanlige ord. Han snakket omtrent ikke i setninger annet enn svært korte setninger, men for det meste gikk det i enkeltord. Minimumskravet på kontrollen var visst 20 ord, så vi fikk i følge lege 6 mnd til å se det an før eventuell oppfølgning. Når han var 2,5 år "eksploderte" plutselig ordforrådet hans, og for hver dag kunne han plutselig mange nye ord. Innen han var 3 år snakket han klokkerent i lange setninger. Barn utvikler seg i forskjellig tempo. Barn som er tidlig ute i utvikling er på ingen måte bedre/flinkere eller mer normal enn de som bruker litt lengre tid. Ofte kan det handle om trygghet, og at de "holder tilbake" før de føler seg helt sikker og trygg på at de klarer det. Synes det er blitt litt konkurranse om at barn må være kjappest ute med ting. Anonymkode: 61527...cd3 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå