Gå til innhold

Er det veldig unormalt å spise noe søtt (usunt) hver dag?

Hvor ofte spiser du søtt og usunt (utenom frukt og bær og grønnsaker)?  

90 stemmer

1. 1. Hvor ofte spiser du søtt og usunt (utenom frukt og bær og grønnsaker)?

• Aldri
      1
    • Sjelden
      2
    • En gang i måneden
      2
    • 2 ganger i måneden
      1
    • 1 gang i uka
      11
    • Flere ganger i uka
      26
    • Litt nesten hver dag
      19
    • Hver dag
      26
    • Mye hver dag
      2
    • Til hvert måltid
      0

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I en annen tråd blir det hevdet at det å spise en is hver dag er usunt, og noe man burde reagere på, og det som gjør til at så mange blir overvektige her i dette landet. Men er det virkelig bare overvektige som spiser noe søtt eller usunt hver dag? Jeg synes det virker ganske vanlig at folk spiser noe søtt eller usunt hver dag, det trenger ikke å være den isen, men ett eller annet nesten hver dag i alle fall. 

Jeg prøver ikke å påstå at det som finnes i is og annen søt mat som sjokolade og kjeks er sunt, det er som oftest tomme kalorier, uten noe særlig næring, men en is kan være ned i 111 kcal og dersom man da spiser mellom 100 og 300 kcal om dagen i sjokolade, kjeks, nøtter, is, chips o.l. så er det ikke dette som gjør at man legger på seg hvis man er bevisst på dette. Selv om det ofte sikkert hadde vært bedre å bytte det ut med frukt og bær som er full i næringsstoffer.

Selv er jeg normalvektig og spiser noe søtt bortimot hver dag. Lager gjerne dessert til middagen hvis jeg har besøk, er det fint vær kjøper jeg en is, og er det noen som tilbyr kake på kontoret tar jeg gjerne et stykke, spiser litt chips når jeg er på fest, og har gjerne noe helgegodt. For meg så handler sunnhet ikke bare om å fylle kroppen med næring og det som er godt for den, men også om å være fri og ha et fritt forhold til mat, der jeg ikke fråtser i verken middagsmat eller dessert, men har litt av alt, fordi det koser jeg meg med. Det er jo likevel 90% bra mat, og 10% usunn/tom mat. 

Det er ikke de 100 til 300 kcal i en is som gjør at du legger på deg, det er jo hvis du generelt spiser for mye av alt. Hvis du ligger på ditt vedlikeholdsnivå, og deretter legger til en is, vil du over tid legge på deg. Men det er ikke isen i seg selv som er problemet, det er at du ikke har riktig balanse. 

Men spørsmålet mitt er egentlig om det er helt unormalt for vanlige folk å spise søtt i hverdagen? 

Anonymkode: 32f97...754

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg må ha noe søtt hver dag, om så bare én sjokoladebit. Jeg vet allikevel sånn ca.hvor mange kalorier jeg spiser i løpet av en dag, og det er heller litt for lite enn for mye. Har bmi på 20.

Anonymkode: f911f...33d

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er veldig slank og godt trent og spiser godteri et par ganger i uka. Er en skikkelig godtemoms. Funker bra at jeg er det i perioder der jeg spiser lite. For eksempel i dag har jeg kun spist en nøttebar til sånn 150 kcal, noen maiskjeks, kyllingsalat, litt frukt, litt middag og da redder sjokoladen kaloriene siden jeg i tillegg har trent og brent et par hundre kcal på trening. Vil jo ikke gå ned i vekt, så :) Spiser godteriet med god samvittighet. 

Anonymkode: 50e3a...3bc

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg må ha noe søtt hver dag, om så bare én sjokoladebit. Jeg vet allikevel sånn ca.hvor mange kalorier jeg spiser i løpet av en dag, og det er heller litt for lite enn for mye. Har bmi på 20.

Anonymkode: f911f...33d

Ja, for det er nettopp det at det trenger ikke være så mye! 

Men er det da likevel usunt, og galt, og noe man burde reagere på? 

Jeg er selv frisk og rask, blodverdiene er helt fine, bra kolesterol, og fastlegen hadde ingenting å påpeke annet enn d-vitamin mangel da jeg var der sist og måtte ta en del tester for et urelatert problem. Hvis man er i godt humør, har det fint med seg selv, hvorfor er det da så negativt å også spise noe søtt/usunt i løpet av hver dag når det uansett ikke virker inn på den psykiske eller fysiske helsa? 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg burde gjerne tatt med et spørsmål om dere er normalvektige eller overvektige. 

Men jeg la egentlig til meningsmålingen som tillegg, for jeg lurer på om det er andre som er vant med å ha litt søtt/usunt hver dag, eller om det er så fælt og usunt som noen skal ha det til? 

TS

AnonymBruker
Skrevet

Jeg spiser is hver dag. Potetgull 0-3 ganger i uka . Er normalvektig, heller tynn enn litt lubben.

Anonymkode: b6c8d...50f

Gjest Overrasket
Skrevet

Jeg spiser kaker og bakst når det passer meg, jeg har ikke noe regel for når. Men jeg lager alt selv, dvs. at hvis jeg vil ha en sjokoladekake må jeg gidde å lage den. Ellers blir det ikke noe godt på meg. 

Skrevet (endret)

Normalt - mener du sunt eller vanlig? Jeg tror det er ganske vanlig å spise mat av typen is, brus, kake, kjeks, smågodt, sjokolade, pølse i brød, potetgull omtrent hver dag, men jeg tror man skal være ganske aktiv - eller porsjonene ganske små - for at det ikke skal være usunt. Ikke fordi disse matvarene er usunne, men fordi de er ganske energitette uten å tilføre spesielt mye næring, og siden man trenger en god del forskjellig næringsstoffer hver dag, har en inaktiv person rett og slett ikke mulighet til å ta inn så mye "ekstra" hvis han/hun også skal få i seg nok av alt av næring og samtidig holde vekta. Something's gotta give.

Det er også vanskelig å vite hvor grensen mellom sunn/usunn mat skal gå. Jeg har valgt å ikke sette noen slik grense for meg selv, så hvis jeg skal svare på "Hvor ofte spiser du søtt og usunt (utenom frukt og bær og grønnsaker)?", må jeg bruke en del ord. Jeg har sukker i kakao, men ikke i te. Jeg drikker te hver dag, kakao kanskje en gang i måneden. Jeg pleide å misbruke det meste av mat, men jeg har spist temmelig ryddig i over tre år nå, så nå misbruker jeg bare peanøtter og honning i perioder. Forrige gang jeg spiste typisk godteri, var nok en pakke fylte sjokoladeegg til påske, men jeg har drukket fire liter sjokolademelk etter at de var på tilbud i februar. Jeg har laget pai/kake flere ganger siden jul, og jeg spiser av og til fruktyoghurt, men helst naturell gresk yoghurt som jeg tilsetter nøtter... og honning. Veldig ofte går det derfor ut på ett.

Til oppfølgingsspørsmålet ditt: Jeg er normalvektig, etter mange år som overvektig.

Endret av Pringle
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er slank. Spiser en stor sjokoladeplate nesten hver dag og chips i helgene(som starter fredag). Men jeg er vegetarianer da. Tror jeg sparer mye kalorier på å få proteiner fra andre greier enn kjøtt. 

Anonymkode: 2dded...c6a

Skrevet

Normalvektig med bmi på 20, har stillesittende jobb men er mye i aktivitet ellers. Spiser noe søtt nesten hver dag, en kakebit på jobb, en is om det er varmt, en sjokolade bit eller kjeks til kaffen. Tenker ikke at det er veldig usunt, så lenge de fleste matvalgene i løpet av uka er gode. Litt av alt er lov😊👍🏻

AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, Pringle skrev:

Normalt - mener du sunt eller vanlig? Jeg tror det er ganske vanlig å spise mat av typen is, brus, kake, kjeks, smågodt, sjokolade, pølse i brød, potetgull omtrent hver dag, men jeg tror man skal være ganske aktiv - eller porsjonene ganske små - for at det ikke skal være usunt. Ikke fordi disse matvarene er usunne, men fordi de er ganske energitette uten å tilføre spesielt mye næring, og siden man trenger en god del forskjellig næringsstoffer hver dag, har en inaktiv person rett og slett ikke mulighet til å ta inn så mye "ekstra" hvis han/hun også skal få i seg nok av alt av næring og samtidig holde vekta. Something's gotta give.

Det er også vanskelig å vite hvor grensen mellom sunn/usunn mat skal gå. Jeg har valgt å ikke sette noen slik grense for meg selv, så hvis jeg skal svare på "Hvor ofte spiser du søtt og usunt (utenom frukt og bær og grønnsaker)?", må jeg bruke en del ord. Jeg har sukker i kakao, men ikke i te. Jeg drikker te hver dag, kakao kanskje en gang i måneden. Jeg pleide å misbruke det meste av mat, men jeg har spist temmelig ryddig i over tre år nå, så nå misbruker jeg bare peanøtter og honning i perioder. Forrige gang jeg spiste typisk godteri, var nok en pakke fylte sjokoladeegg til påske, men jeg har drukket fire liter sjokolademelk etter at de var på tilbud i februar. Jeg har laget pai/kake flere ganger siden jul, og jeg spiser av og til fruktyoghurt, men helst naturell gresk yoghurt som jeg tilsetter nøtter... og honning. Veldig ofte går det derfor ut på ett.

Til oppfølgingsspørsmålet ditt: Jeg er normalvektig, etter mange år som overvektig.

Det som jeg har uthevet, antyder du da at det er hvorvidt man legger på seg av det eller ei som gjør det sunt eller ikke? 

Selv om jeg var superduperaktiv og ikke la på meg mens jeg fremdeles spiste nesten kun sjokolade ville det jo likevel være usunt. 

Men jeg skjønner dette du sier om hva vi trenger av næring. Men i et dagsbehov på ca. 2000 utgjør 100-300 ganske lite synes jeg. Jeg tror for øvrig man har større sjanse for å utvikle underernæring/feilernæring hvis man KUN spiser en type mat enn hvis man spiser variert men noe søtt/usunt hver dag. Når jeg f.eks spiser noen av dagens inntak fra tomme kalorier og fremdeles er frisk og rask og har nok av alt jeg trenger viser jo det at (anekdotisk bevis endog) at man får i seg nok selv uten at de siste 300 kaloriene består av næringstett mat. 

Sjokolademelk og pai/kake er jo eksempel på søte, "usunne" ting, og her beskriver du jo hvordan man kan få i seg dette relativt ofte uten at det betyr at man er på vei mot "fedmehelvetet" eller at man er underernært. 

TS

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

For meg så handler sunnhet ikke bare om å fylle kroppen med næring og det som er godt for den, men også om å være fri og ha et fritt forhold til mat, der jeg ikke fråtser i verken middagsmat eller dessert, men har litt av alt, fordi det koser jeg meg med. Det er jo likevel 90% bra mat, og 10% usunn/tom mat. 

Det du skriver i sitatet over her er akkurat det jeg også mener. Det er sånn jeg lever livet aller best. Ikke noe stress med kalorier, sunn/usunn osv

Jeg er slank med BMI på 20-21, og jeg spiser godteri eller is nesten hver dag. Kanskje 2-3 rader melkesjokolade, eller 3 safari kjeks eller en neve eller to med potetgull. Dette har jeg gjort hele mitt voksne liv, og vekten min har vært stabil hele veien. Jeg tar årlig blodprøver for å sjekke helsen via jobb, og kolesterol etc er helt fint. 

Anonymkode: 0f599...949

• Liker 2
Skrevet (endret)
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det som jeg har uthevet, antyder du da at det er hvorvidt man legger på seg av det eller ei som gjør det sunt eller ikke? 

Selv om jeg var superduperaktiv og ikke la på meg mens jeg fremdeles spiste nesten kun sjokolade ville det jo likevel være usunt. 

Men jeg skjønner dette du sier om hva vi trenger av næring. Men i et dagsbehov på ca. 2000 utgjør 100-300 ganske lite synes jeg. Jeg tror for øvrig man har større sjanse for å utvikle underernæring/feilernæring hvis man KUN spiser en type mat enn hvis man spiser variert men noe søtt/usunt hver dag. Når jeg f.eks spiser noen av dagens inntak fra tomme kalorier og fremdeles er frisk og rask og har nok av alt jeg trenger viser jo det at (anekdotisk bevis endog) at man får i seg nok selv uten at de siste 300 kaloriene består av næringstett mat. 

Sjokolademelk og pai/kake er jo eksempel på søte, "usunne" ting, og her beskriver du jo hvordan man kan få i seg dette relativt ofte uten at det betyr at man er på vei mot "fedmehelvetet" eller at man er underernært. 

TS

Jeg prøver å antyde at både vektøkning OG vitaminmangel kan være en risiko ved et usunt kosthold. Bare brokkoli er (minst) like usunt som bare sjokolade. Men de færreste spiser bare én ting. Jeg tenker at 100-300 kalorier per dag kan de fleste avse til snop. (Ellers ville det vært umulig å unngå mangelsykdommer under slanking.) Vi har definitivt litt slingringsmonn.

Og det du sier i HI, er jeg også veldig enig i - et sunt kosthold handler ikke bare om hva vi spiser, men om hva vi tenker. Et avslappet forhold til mat er ikke det samme som at man er likegyldig til hva man putter i seg, det er å kose seg med mat uten å ukritisk proppe i seg. Jeg tror faktisk det er de som er mest anspent, som propper seg mest (jeg har ihvertfall erfart at det er lettere å moderere inntaket etter at jeg ble kvitt all skrekken jeg hadde for mat). 

Kake og sjokolademelk er nå en del av kostholdet mitt. I den grad jeg hadde et kosthold tidligere, utgjorde det kostholdet mitt.

Endret av Pringle
  • Liker 2
Skrevet

Jeg er normalvektig og spiser ofte søte ting i ukedagene. I dag har jeg spist en krone-is. :essen2: 

AnonymBruker
Skrevet

Godt trent og lav bmi. Og jeg spiser godt hver dag. Men jeg klarer meg med en rute sjokolade og kanskje noe vingummi. Jeg bruker to uker ca på en stor sjokoladeplate. 

Verre med potetgull. Men om jeg begrenser meg til en i uka, så går det greit. 

Anonymkode: cd031...499

Gjest Cicero
Skrevet

Jeg har spist noe søtt mer eller mindre hver dag i det siste. Har et skikkelig søtsug og sliter med å få i meg nok ellers så hører på kroppen min. Er normalvektig enn så lenge, er gravid så forhåpentligvis går jeg opp en del i månedene fremover. :P 

Skrevet

Alt med måte tenker nå jeg. Selv har jeg som oftest noe usunt hver dag, men til gjengjeld så spiser jeg så lite (dårlig med matlyst) at det er det eneste som "redder" meg fra å gå ned i vekt. Men igjen, alt med måte. Det å hive nedpå en stor 200g melkesjokolade hver dag, kanskje ikke, men en liten skål med potetgull, eller 3-4 ruter med sjokolade er helt innafor. 

Skrevet

Virker som en trend her at de slanke spiser litt søtt når de vil og heller er bevisst på totalen. 

Jeg har det akkurat som andre her sier; spiser en liten is når det er fint vær, spiser litt dessert når det passer seg sånn, tar en sjokoladebit når det byr seg, en kake på jobb, en kjeks til kaffen, kvikklunsj på tur, tar noe søtt bakverk til frokost når jeg er i Frankrike. I det store og hele blir det litt hver dag.

(Men det hadde ikke falt meg inn med både kvikklunsj og søt ferdigkakao på tur, søtt pålegg og juce til frokost samme dag, og potetgull og godteri til kvelds, pluss brus, i tillegg til stor middag og dessert og vin/øl - og jeg har både venner og familie som kooooser seg med alt dette en helt gjennomsnittlig dag på hytta. Da ber man om å bli overvektig spør du meg)

• Liker 2
Skrevet

Ps: hsr tenkt gjennom de siste dagene, og spiste en helt fantastisk sjokolade-croissant til frokost i dag, kommer til å gjøre det samme i morgen, i går var det en bixit til kaffen, søndag litt smash, og lørdag smågodt. :essen2:

Skrevet

Den økende fedmen her til lands og på verdensbasis skyldes ikke de som klarer å begrense seg. Å spise èn liten sjokolade om dagen, eller èn is, ett lite stykke kake eller en neve potetgull - dèt er ikke problemet. Problemet med fedme er komplekst, og for svært mange er nok problemet det å kunne begrense seg + lite mosjon. Det er jo tross alt et av de mest økende helseproblemene verden over at mennesker utvikler "avhengighet" til mat, slik som vi er vant til med røyking, snusing, alkohol og rusmidler. Det er årsaken til at så mange forskere har forsket på effekten av sukker på hjernen, og hvor avhengighetsskapende det er. Problemet er den vanen det blir å kjøpe usunne matvarer, spise èn sjokolade i kombinasjon med hvitt brød, 3-4 glass brus,  burger til middag og en kaloririk kvelds.

Det har aldri skadet noen å drikke et glass vin på fredagskvelden, spise litt søtt etter middagen eller kose seg med en is i varmen.  Er man derimot totalt uvitende om hvor stort kaloriinntak man har, og evt. hvor mange tomme kalorier man får i seg i løpet av en dag, kombinert med for lite mosjon, er det mer skadende. Også om man bruker mat for å fylle psykiske "tomrom", eller fóre en slags avhengighet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...