AnonymBruker Skrevet 20. juni 2017 #1 Skrevet 20. juni 2017 Det står i arbeidskontrakten min: "Prøvetid er satt til 6 -seks - måneder - i prøveperioden er den gjensidige oppsigelsestid 14 dager. Oppsigelsestiden ved fast ansettelse følger arbeidsmiljøloven" Jeg har vært ansatt i 3 år. Har jeg da 1 måneds oppsigelse fra første dag i neste måned? Jeg trodde jeg hadde 3 mnd, ettersom folk som har sluttet før meg jobbet i 3 måneder. Anonymkode: b674c...811
Million Skrevet 20. juni 2017 #2 Skrevet 20. juni 2017 (endret) Iflg. denne siden hos Arbeidstilsynet, er oppsigelsestiden (hvis ikke annet er avtalt i kontrakt) en måned. Les i linken. Ang. det at andre har hatt 3 mnd oppsigelse, som du nevner; " Når arbeidstaker har vært ansatt i mer enn fem år gjelder minstekrav om oppsigelsesfrister fra to til seks måneder, avhengig av arbeidstakerens ansettelsestid og alder. " Endret 20. juni 2017 av Million 1
Dr. A. Kula Skrevet 20. juni 2017 #3 Skrevet 20. juni 2017 (endret) 10 minutter siden, Million skrev: Iflg. denne siden hos Arbeidstilsynet, er oppsigelsestiden (hvis ikke annet er avtalt i kontrakt) en måned. Les i linken. Ang. det at andre har hatt 3 mnd oppsigelse, som du nevner; " Når arbeidstaker har vært ansatt i mer enn fem år gjelder minstekrav om oppsigelsesfrister fra to til seks måneder, avhengig av arbeidstakerens ansettelsestid og alder. " Dette er korrekt. Men angående at andre har hatt 3 måneders oppsigelsestid så kan det ha vært avtalt i deres kontrakt. Det er lov å inngå lengre oppsigelsestid enn 1 måned så lenge den gjelder begge veier, eller ikke er er lengre om arbeidstaker selv sier opp (slutter) enn når arbeidsgiver sier opp (gir sparken) Endret 20. juni 2017 av Dr. A. Kula
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå