Gå til innhold

Student og sparing. Er det noe håp?

Anbefalte innlegg

Gjest Nanna87
Skrevet (endret)

Jeg er student, og har spart 88 000 kr så langt, noe jeg er stolt over da jeg knapt bruker penger på klær, eller annet. Jeg sparer alt jeg kan, og jeg har nærmest begynt å bli grådig. Har en BSU jeg fyller opp en gang i året, og har nylig ordnet meg BSU 2.0 som jeg skal fylle opp i sommer. Regner med at jeg har 135 000 kr på konto etter sommerferien. Etter endt utdanning håper jeg at jeg har 200 000 kr på konto. Samboer har ca, 100 000 kr etter endt utdanning. Min far vil stille som kausjonist når vi skal kjøpe, og han har god råd, og vi er utdannet Ingeniør og sykepleier innen 1 år. Føler at vi har veldig lite penger så langt, og jeg vil så gjerne komme meg inn på boligmarkedet om ikke så lang tid, da jeg ønsker barn. Bor nå i en 30 kvm leilighet, og jeg kjenner det blir for lite i lengden, spesielt med tanke på ønske om barn. 

Noen råd? Føler det er så tøft å få råd til noe eget i dagens samfunn. Føler jeg prøver så godt jeg kan å spare, men med husleie, strøm, mat, og mobilregning er det ikke mye igjen hver måned, for derfor ikke mulighet til å spare mer.. 

Håper flere er med på å diskutere hvor vanskelig det er å spare?

Endret av Nanna87
skivefeil
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vanskelig å spare? Det er ikke vanskelig så lenge man holder seg til budsjett. Har man ikke penger til overs så får man finne seg en deltidsjobb ved siden av studiene. 

Men det er ikke rette tiden å spare tusenvis av kroner når man er student. Med mindre man vil slutte å spise da. 

Anonymkode: 4610f...814

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vanskelig å spare? Det er ikke vanskelig så lenge man holder seg til budsjett. Har man ikke penger til overs så får man finne seg en deltidsjobb ved siden av studiene. 

Men det er ikke rette tiden å spare tusenvis av kroner når man er student. Med mindre man vil slutte å spise da. 

Jeg er stolt over å ha spart opp så mye fram til nå, og jeg jobber ved siden av skolen. Men jeg vil så gjerne spare mer, men da mister jeg stipendet igjen. 

Anonymkode: c2f21...484

Gjest Nanna87
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er sant. 

Er ikke enkelt å spare når man er student, men det går. Tror nok jeg skal få til å spare 200 000 til jeg er ferdig, håper jeg.. 

Gjest Margit Spat
Skrevet

Så lenge du tjener under grensa for stipendreduksjon (pass også på formuegrensa når du sparer!), og over grensa for full uttelling for BSU, så gjør du det beste ut av det, og det høres det virkelig ut som dere gjør. Med trygge jobber og dokumentert god spareevne har dere dessuten gode forutsetninger den dagen dere søker om boliglån. 
Det er liksom ikke meningen at man skal spare seg veldig feit som student. I alle fall ikke med Lånekassens hjelp. Husk at dette er «subsidierte» penger på den måten at lånevilkårene er spesielle, og at en andel av lånet omgjøres til stipend. Det vil være urimelig om man skulle legge seg opp veldig store pengesummer dels basert på skattepenger. 

AnonymBruker
Skrevet

Bra jobbet, de fleste studenter får ikke spart noenting, og de som har jobb prioriterer som regel leie, hobbyer/ferie og andre gleder. Bra du prioriterer slik du ønsker, men husk å nyt livet også mens du kan, man vet aldri hva morgendagen bringer :) 

Anonymkode: 2a473...ce6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Bra jobbet, de fleste studenter får ikke spart noenting, og de som har jobb prioriterer som regel leie, hobbyer/ferie og andre gleder. Bra du prioriterer slik du ønsker, men husk å nyt livet også mens du kan, man vet aldri hva morgendagen bringer :) 

Enig med dette. Ser ikke poenget med å leve med ekstremt dårlig kosthold f.eks i løpet av mange år med studier bare for å ha noen kroner ekstra. Jeg er student og har etter denne sommerjobben rundt 80.000 i sparepenger (som jeg synes er masse) og nesten ingenting på BSU, men lever bra nå med utrolig godt kosthold, fint treningssenter jeg bruker mye tid på, grei leilighet og egentlig alt jeg trenger. Jeg har da mer enn nok år på å spare på når jeg er ferdig utdannet og stresser ikke med å kjøpe eget. Skal ikke bo i by når jeg en gang kjøper eget uansett så det blir ikke like dyrt. Var i syden i fjor og skal på tur i sommer også :D Har en sykdom som jeg lever helt normalt med nå, men som kan bli ille hvis jeg er uheldig og derfor vil jeg leve mens jeg kan. Tror det er en ting helt friske mennesker lett glemmer.

Anonymkode: d0ab5...c4f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig med dette. Ser ikke poenget med å leve med ekstremt dårlig kosthold f.eks i løpet av mange år med studier bare for å ha noen kroner ekstra. Jeg er student og har etter denne sommerjobben rundt 80.000 i sparepenger (som jeg synes er masse) og nesten ingenting på BSU, men lever bra nå med utrolig godt kosthold, fint treningssenter jeg bruker mye tid på, grei leilighet og egentlig alt jeg trenger. Jeg har da mer enn nok år på å spare på når jeg er ferdig utdannet og stresser ikke med å kjøpe eget. Skal ikke bo i by når jeg en gang kjøper eget uansett så det blir ikke like dyrt. Var i syden i fjor og skal på tur i sommer også :D Har en sykdom som jeg lever helt normalt med nå, men som kan bli ille hvis jeg er uheldig og derfor vil jeg leve mens jeg kan. Tror det er en ting helt friske mennesker lett glemmer.

Anonymkode: d0ab5...c4f

Så bra! Viktigste er å trives godt med det livet man har for øyeblikket, kose seg og trives. Jeg har selv en fin leilighet, godt kosthold, trener og drar på ferie. Jeg og samboer er kjempelykkelige og nyter livet som det er. Vi kommer som du sier til å ha god tid til å spare etter utdanning, å eie er ikke noe å stresse med, eller en rett. Tenker å leie i et års tid etter utdannelse, så kjøpe eget :)  Har for øyeblikket kun et par tusen på bsu haha. 

Gjest Blondie65
Skrevet

Så la oss si at etter endt studie så har dere 300.000 tilsammen.

Begge får seg jobb og fortsetter de gode sparevanene i et år til: dvs den økte inntekten går ikke til å øke forbruket, dere venter med å få barn og dere bor på de 30 kvm dere bor nå. Hvor mye kan dere spare på det året? 10.000 hver? Det er 240.000 til det. Da har dere 540.000 i egenkapital. Det er 15 % egenkapital til en bolig med en kjøpspris på 3.600.000. Hva er problemet med det?

AnonymBruker
Skrevet

Syns du er flink til å spare jeg :) Selv sparte jeg ikke en skit som student, det eneste jeg ville var å reise, reise, reise. Tok til og med opp forbrukslån for å reise til Asia og Australia haha. Levde også som en dronning under studietiden og shoppet masse, da jeg bodde i et billig land. Jeg var heldig og fikk hjelp av foreldra mine til å kjøpe leilighet da jeg var 28 år i Oslo. Har nå kjøpt meg ny leilighet og begynt å spare. Tok noen år, men jeg angrer ikke på mine reiser. Man må leve litt også. 

Så vil si det er kjempefint at du sparer, men ikke glem å leve også. 

Anonymkode: 9d024...ad3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du kan jo undersøke konsekvensene ved å jobbe over inntektsgrensen hos lånekassen, om det blir mer tap eller vinn. Kjenner noen som ubevisst tjente over grensen, aner ikke hvor mye, men vedkommende sa at det var ikke så bemerket stor forskjell på omgjøringen til stipend (det var bare en liten prosent forskjell).

Har selv prøvd å følge budsjett hvor jeg ønsker å sette av litt til sparing, men ofte ble budsjettet sprengt pga dårlig selvkontroll. Det går mest til pendling til samboer, men det er en gledelig nødvendighet for å pleie det gode forholdet vårt. Misliker sterkt desember måned da jeg må være sparsommelig på gaver til nære, føler meg ganske gjerrig da det ikke er flere i familien som er i min posisjon. Familien består stort sett av voksne over 40 med fulltidsjobber, og barn under 18, og så er det meg, student på 23 år beregnet som en voksen som skal stå for gaver selv. Og jeg føler for å bare bruke penger på gave til samboeren for å være helt ærlig.

Ikke får jeg til å ha en deltidsjobb ved siden av studiene siden studiene først og fremst tar mye at tiden, og samtidig bor jeg i et lite tettsted med få utlyste stillinger. Men jeg er heldig med å ha ca. 90 000 kr på BSU som følge av tidligere sommerjobber.

Men men, nytt semester, nye muligheter. Noen kroner sparing underveis er jo bra det også.

Anonymkode: 6c32d...108

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så bra! Viktigste er å trives godt med det livet man har for øyeblikket, kose seg og trives. Jeg har selv en fin leilighet, godt kosthold, trener og drar på ferie. Jeg og samboer er kjempelykkelige og nyter livet som det er. Vi kommer som du sier til å ha god tid til å spare etter utdanning, å eie er ikke noe å stresse med, eller en rett. Tenker å leie i et års tid etter utdannelse, så kjøpe eget :)  Har for øyeblikket kun et par tusen på bsu haha. 

Nei, det viktigste er hva man selv synes er viktig og vil bruke penger på. Det er fint at dere som lever i nuet prioriterer slike ting, men for de som i større grad vektlegger de langsiktige målene er det jo best å prioritere annerledes. For min egen del har jeg ikke noe problem med å leve som en student i studietiden, og når jeg er ferdigutdannet vil jeg sitte med rundt 600 000 kr i egenkapital og kan kjøpe bolig på egenhånd. Men selv om jeg prioriterer boligsparing vil det jo ikke si at jeg ikke trives med det livet jeg har nå selv om det er på budsjett. Det er andre som lever slik som jeg gjør nå gjennom hele livet. 

Anonymkode: 0e104...30d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror både du og kjæresten er sikret jobb raskt etter endt utdanning. Sånn sett kan dere da begynne å sette av større sparebeløp "raskt" da dere vil tjene mye mer enn de stusselige 7900kr fra lånekassen(+deltidsjobben). Viss det er viktigst for deg å ha mest mulig kr på bok etter endt utdanning, kan du/dere droppe lånekassen og ta mer arbeid dersom det ikke går utover studiene og kjærestetiden. Personlig har jeg har siste 3 årene maxet begge bsu-kontoene og ligger i år på 200(inklusive tidligere år). Har i tillegg plassert en del i aksjer. Min økonomi er kan forandre seg noe i på ferier. Men hjemme bruker jeg ikke mer enn 500 på klær, 500 på helse(lege/trening)  og 2500kr på mat i måneden. De andre vanlige ugiftene er ganske faste så sånn sett har jeg ganske god oversikt. Klart meg fint uten lånekassen også. Jeg går nå over til kun én bsu siste året, og aksjefond ut neste 5-7 årene(pga videreutdanninger). Så for min del haster det ikke med boligkjøp, spesielt i lys av boligprisveksten siste årene. 

Anonymkode: 0b147...64a

Gjest Nanna87
Skrevet

Ts her, og takk for svar.

Jeg ser at mange sier at man ikke må glemme å leve, det skal sies at jeg begynte sent å studere da jeg reiste alene i 1 år rundt hele Sør-Amerika, og jeg er på en måte mettet av reise på en lengre periode. For meg er det viktigere å spare, samt få orden på livet, så jeg lever gledelig uten å reise no mer på en lengre periode. 

Så flinke mange av dere er, da dere har spart masse:) 

Skrevet

Jeg synes du er svært lur når du sparer som du gjør. Poenget er nødvendigvis ikke å nå målet i studietiden alene, men at du har et svært godt grunnlag for å "komme i mål" når du starter i jobb. 

Ingenting er mer demotiverende enn å starte på 0,- når dere er nyutdannet og første studielånsregningen dukker opp i innboksen. Om dere klarer å spare 250 eller 300 000,- er etter min mening gull verdt.

Mange argumenterer for at opplevelser og ting er viktig, og det skal jeg ikke argumentere mot. Men det er tross alt mulig å både gjøre/kjøpe ting man har lyst på/til OG å spare. Dra på turen man drømmer om - dropp turen du bare kaster deg på for å gjøre noe i sommerferien. Kjøp klærne du vil bruke mye - dropp alle kleskjøpene som bare blir glemt i skapet... osv..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...