Gå til innhold

Vektnedgang på 10 uker som veldig overvektig, formstigning og oppsett?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg vil ikke si hvor mye jeg veier, men det er et tresifret, nokså høyt utrivelig tall. Om 10 uker skal jeg ut og fly, og jeg vil gjerne gå ned litt før den tid. Motivasjonen min og sykdommen jeg har gjør at trening og vektnedgang går i rykk og napp, men akkurat nå har jeg en ok periode fysisk, så da må jeg nesten bare kjøre på. Jeg har funnet noen sånn 60 dagers treningsprogram jeg kan gjøre hjemme, da jeg ikke har treningssenter i nærheten. Jeg har tredemølle,da. 

Jeg vet at 0,5 - 1kilo i uken er det som er trygt å ligge på av vektnedgang, da spiser jeg ca 2200kcal. (Det er mye for mange, men jeg er veldig stor.) Og om jeg klarer ti kilo ned gjør det ikke noe fra eller til på utseendet, men jeg vil gjerne komme i bedre form, så jeg klarer å fortsette å gå ned videre, og så jeg kan bli med på alt det de andre i familien skal fremover.

Det jeg lurer på er når man går fra å være i 0 trening i flere måneder, hvor fort kan man forvente å gå opp i form? Nå er det å gå 1km noe som er helt umulig for meg, for eksempel. Og om jeg klarer det, ville det nok tatt en time eller halvannen. På den turen er det nemlig snakk om å kanskje gå 1-2mil på èn dag. Hvordan burde jeg legge opp planen min for å klare å gå så langt? Det virker som om jeg skal gå opp mount everest akkurat nå, selv om jeg er motivert, og kunne virkelig trengt litt hjelp med planlegging. 

Jeg fikk en vill ide om å gå 10 mil før den flyturen og da må jeg vel gå 1,5km per dag eller noe sånt. Som virker ganske umulig akkurat nå.. Noen forslag?

Anonymkode: d996d...d10

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du må rett og slett bare begynne. Er det pga skade eller vekt at du ikke klarer å gå? Kom deg på mølla minst to ganger for dag, og sett deg små mål for hver økt, men ikke vær redd for å presse deg når du kjenner det er for lett. All bevegelse er bedre enn ingen bevegelse :) Og kondisjon er heldigvis lett å trene opp :)

Anonymkode: 4e238...f3b

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må rett og slett bare begynne. Er det pga skade eller vekt at du ikke klarer å gå? Kom deg på mølla minst to ganger for dag, og sett deg små mål for hver økt, men ikke vær redd for å presse deg når du kjenner det er for lett. All bevegelse er bedre enn ingen bevegelse :) Og kondisjon er heldigvis lett å trene opp :)

Anonymkode: 4e238...f3b

Begge deler. 

Skrevet

Siden det for meg virker som om du er veldig stor, med tanke på at du har vondt for å gå og at du ser på det som umulig å gå en kilometer, ville jeg først og fremst tatt kontakt med en personlig trener. Det koster litt, men det er i lengden verdt det fordi treneren hjelper deg da til å legge opp treningen slik at den passer deg og de begrensingene du har. Treneren vil også hjelpe til med å pushe deg når du vil gi deg, ut han/hun kan også hjelpe deg med kosthold hvis du synes det er nødvendig. Hvis du absolutt ikke har råd til det, bør du kontakte legen din og høre om han har mulighet til å hjelpe deg med noe lignende. 

Vanskelig for de fleste å hjelpe deg med motivasjon eller trening når vi ikke kjenner deg, dine begrensninger, vekt, kosthold og livssituasjon. Men jeg sier som AB over her; du må bare begynne et sted, sett deg realistiske delmål og ikke stress med å gå ned. Det er lettere å sprekke hvis du stresser :) 

Lykke til! :) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hei! 

Jeg synes det er kjempe flott at du vil i gang:) Siden du har tredemølle så kan du jo begynne forsiktig med litt oppoverbakke og gå intervaller. Når du er nybegynner så vil formen bedre seg raskt! Etterhvert så kan du også trene styrke hjemme, man trenger ikke treningssenter med litt hjelp fra nettet. 

http://www.vg.no/forbruker/helse/vektklubb-no/gaaprogram-for-utrente-som-vil-komme-i-form/a/585847/

Anonymkode: 9bbc9...4d5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil prøve å hjelpe deg men et spørsmål først? Har du noen helseplager siden du ikke kan gå raskere enn 1 km på halvannen time? 

Jeg er selv svært overvektig. Har gått ned snart 20 kg og er nå ca. 120 kg. Og selv hadde jeg aldri hatt problemer med å gå 1km, så selve overvekten kan ikke gjøre deg i så dårlig form. For å gi et godt svar er det kanskje lurt å dele slike tilleggsopplysninger som kan hindre deg i å ta til deg det som f.eks har funket for meg. 

Anonymkode: b6c88...8ec

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil prøve å hjelpe deg men et spørsmål først? Har du noen helseplager siden du ikke kan gå raskere enn 1 km på halvannen time? 

Jeg er selv svært overvektig. Har gått ned snart 20 kg og er nå ca. 120 kg. Og selv hadde jeg aldri hatt problemer med å gå 1km, så selve overvekten kan ikke gjøre deg i så dårlig form. For å gi et godt svar er det kanskje lurt å dele slike tilleggsopplysninger som kan hindre deg i å ta til deg det som f.eks har funket for meg. 

Har en del ekstra smerter, ja, vil ikke utdype så mye der, annet enn at det gjør det vanskelig. Men selv når jeg veide rundt 120 var det utrolig vanskelig å gå 1km,altså. Jeg har bestandig vært i veldig dårlig form. 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Marisana skrev:

Siden det for meg virker som om du er veldig stor, med tanke på at du har vondt for å gå og at du ser på det som umulig å gå en kilometer, ville jeg først og fremst tatt kontakt med en personlig trener. Det koster litt, men det er i lengden verdt det fordi treneren hjelper deg da til å legge opp treningen slik at den passer deg og de begrensingene du har. Treneren vil også hjelpe til med å pushe deg når du vil gi deg, ut han/hun kan også hjelpe deg med kosthold hvis du synes det er nødvendig. Hvis du absolutt ikke har råd til det, bør du kontakte legen din og høre om han har mulighet til å hjelpe deg med noe lignende. 

Vanskelig for de fleste å hjelpe deg med motivasjon eller trening når vi ikke kjenner deg, dine begrensninger, vekt, kosthold og livssituasjon. Men jeg sier som AB over her; du må bare begynne et sted, sett deg realistiske delmål og ikke stress med å gå ned. Det er lettere å sprekke hvis du stresser :) 

Lykke til! :) 

Jeg bor veldig på landet, så her er noen timer til næreste treningssenter og PT. Legen min spør bare om jeg vil opereres, og det er alt h*n vil hjelpe med. Det vil ikke jeg,uten at det trenger bli noen debatt om det.

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har en del ekstra smerter, ja, vil ikke utdype så mye der, annet enn at det gjør det vanskelig. Men selv når jeg veide rundt 120 var det utrolig vanskelig å gå 1km,altså. Jeg har bestandig vært i veldig dårlig form. 

Jeg skjønner, det gjør det jo hele litt vanskeligere. 

Dersom dette er pga ekstra smerter i beina er det jo kanskje lurere å satse på vektnedgang via redusert mat, og ikke ta sikte på så mye aktivitet. Men dette hjelper deg jo ikke mtp å bli bedre i formen. 

Det jeg har gjort er å gå og gå, og i begynnelsen korte jogge-strekninger, der jeg orket i 30 sek om gangen. Nå jogger jeg 12 minutt i slengen. Jeg begynte med å gå kortere runder på 1-4 km, og økte det til 6.5 km som er den lengste runda mi. Men for meg har det alltid vært tempoet jeg har jobbet med, å det å gå 10 km i løpet av en dag har aldri vært et problem (altså ikke at jeg pleide å gjøre det, for jeg var helt inaktivt, men heller det at hvis jeg MÅTTE hadde jeg fått det til), så jeg vet liksom ikke helt hvordan jeg kan gi gode forslag der. 

Det som har hjulpet meg å øke tempoet som kanskje er en del det samme, det er å være mer hverdagsaktiv. Det er ofte jeg er veldig umotivert og det å presse seg ut på en økt med høg puls har vært vanskelig, men jeg har likevel tatt meg en rusletur. Jeg har endret tenkesettet til å tenke at det er faktisk deilig å komme seg ut og gå. Selv om det er bare litt vandring i nabolaget, så plutselig har jeg gått i en halvtime, og jeg kan være fornøyd. Dette betyr at jeg trenger ikke å være motivert for trening, jeg trenger bare å innse at frisk luft og spasering er deilig og når jeg først er ute, så går jeg gjerne fortere enn spasering. Slik kan det kanskje hjelpe deg å komme i gang også. Hvis en km er vanskelig så kan du ikke regne med det hver dag. Men gå litt ute. Hvis du har et aktivitetsarmbånd kan du også bruke dette aktivt. Det registrerer alle skritt i løpet av dagen, og der kan du sette deg større og større mål. I begynnelsen var det vanskelig for meg å gå 10 000 skritt, det var jo så utrolig mange! Men man setter målet på noe som er innenfor rekkevidde, og flytter på det når man oppnår det. 

Dersom det kun er føttene du har smerter i vil andre treningsformer gjerne fungere bedre. Svømming har jeg brukt, der bruker jeg samme tenkemåten at det er så deilig å komme i bassenget og flyte rundt, og så når jeg først er der tar jeg skikkelig i, og det er så verdt det. Ellers finnes det youtube videoer for cardiotrening der man sitter på en stol, kanskje det kan hjelpe for å få opp pulsen og få bedre kondis. 

Men, hvis problemet hovedsaklig ikke er at pusten blir for tung og pulsen for høy, men det er dette med å klare å gå en mil eller halvannen i løpet av dagen, tror jeg faktisk det eneste er å jobbe med nettopp dette. Er det pulsen/kondisjonen som er problemet, eller smerter i beina, eller muskulatur? Utifra svaret ditt på det, ser du gjerne hvilken del det er du må jobbe med. 

Skrevet

Jeg ville ha tatt sikte på en nedgang på omtrent 1% av kroppsvekten per uke, noe som for deg, nå, blir noe over en kilo, ved å fokusere primært på kostholdet (les: sørge for at du har et kaloriunderskudd, men at det ikke er for stort, og passe på at du får i deg tilstrekkelig av all næring, samtidig som du ikke kutter ut alt du har kjært) mens du jobber med hva det nå er som er grunnen til at du har spist for mye. (Om du vil telle kalorier kan du gjøre det, men det er bare en av flere måter å justere matinntaket på. Det er effektivt hvis du gjør det riktig.) Jeg ville nok ikke ha dratt på en tur om 60 dager hvis målet med turen er å gå 1-2 mil per dag. (Jeg tror jeg aldri i mitt liv har gått en hel mil på én dag, og jeg har personlig aldri vært mer enn såvidt inn i "fedme"-kategorien.) Jeg vet ikke hvor mye en nedgang på rundt ti kilo vil kunne ha å si for formen din, men det vil absolutt bli lettere å bevege seg når du går ned i vekt. Du må bare for all del unngå å skade deg, eller forverre skaden din. Du må trene deg opp, men gjør det forsiktig, kanskje aller helst med veiledning av en fysioterapeut. Trening i vann vil være mindre belastende på sener og ledd, så hvis du har tilgang til et basseng kunne det kanskje ha vært noe. Ellers er all bevegelse bra.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Pringle skrev:

Jeg ville ha tatt sikte på en nedgang på omtrent 1% av kroppsvekten per uke, noe som for deg, nå, blir noe over en kilo, ved å fokusere primært på kostholdet (les: sørge for at du har et kaloriunderskudd, men at det ikke er for stort, og passe på at du får i deg tilstrekkelig av all næring, samtidig som du ikke kutter ut alt du har kjært) mens du jobber med hva det nå er som er grunnen til at du har spist for mye. (Om du vil telle kalorier kan du gjøre det, men det er bare en av flere måter å justere matinntaket på. Det er effektivt hvis du gjør det riktig.) Jeg ville nok ikke ha dratt på en tur om 60 dager hvis målet med turen er å gå 1-2 mil per dag. (Jeg tror jeg aldri i mitt liv har gått en hel mil på én dag, og jeg har personlig aldri vært mer enn såvidt inn i "fedme"-kategorien.) Jeg vet ikke hvor mye en nedgang på rundt ti kilo vil kunne ha å si for formen din, men det vil absolutt bli lettere å bevege seg når du går ned i vekt. Du må bare for all del unngå å skade deg, eller forverre skaden din. Du må trene deg opp, men gjør det forsiktig, kanskje aller helst med veiledning av en fysioterapeut. Trening i vann vil være mindre belastende på sener og ledd, så hvis du har tilgang til et basseng kunne det kanskje ha vært noe. Ellers er all bevegelse bra.

Jeg tror nok at du i løpet av en dag har gått adskillig mer enn ei mil. Hvis man regner med alle skrittene fra morgen til kveld. Det er forskjell på å bevege seg ei mil i løpet av en dag, og det å gå 10 km sammenhengende.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror nok at du i løpet av en dag har gått adskillig mer enn ei mil. Hvis man regner med alle skrittene fra morgen til kveld. Det er forskjell på å bevege seg ei mil i løpet av en dag, og det å gå 10 km sammenhengende.

Hm, det kan godt hende. Jeg tenkte faktisk ikke på det. Jeg er jo en del på farten enkelte dager. Jeg tenkte bare på "tur (evt /retur) 1 mil" og det er forferdelig kjedelig :P

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, Pringle skrev:

Hm, det kan godt hende. Jeg tenkte faktisk ikke på det. Jeg er jo en del på farten enkelte dager. Jeg tenkte bare på "tur (evt /retur) 1 mil" og det er forferdelig kjedelig :P

Ja, det skjønner jeg godt når man ikke liker den slags! Men det summerer seg opp i løpet av dagen, og hvis man satser på å være hverdagsaktiv så blir det plutselig mye i løpet av dagen. 

AnonymBruker
Skrevet

Fokuser på kostholdet for vektnedgang, og på aktivitet for generell helse. Med ditt utgangspunkt så er du langt fra å kunne bruke trening som hjelp for å gå ned i vekt. Feks: Jeg er selv overvektig, og forbrenner ikke mer enn rundt 80 kalorier av å gå 1 km. Det er ingenting om det er alt du orker i dag. Så ja, det er viktig for deg å være i så mye aktivitet som du klarer, men ikke som en vektregulerende motivasjon ennå. 

Formen din vil bedres etterhvert som du går ned i vekt, men du bør legge hovedfokuset ditt på kostholdet nå.

Anonymkode: 52f1e...488

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har du sett "my 600ibs life"? Viss ikke, så anbefaler jeg deg å se noen episoder, rett og slett for å hente inspirasjon - det er mulig! Der har jeg sett flere trene liggende i sengen, sittende i stol foran TVen, og korte turer inne i eget hus.

Med kraftig overvekt vil du kunne gå ned masse i begynnelsen, bare du er trofast til dietten du velger deg. Registrer alt du spiser, og finn ut hvor du feiler oftest, og prøv å unngå de store kaloribombene.

Siden du har tredemølle, og målet er å kunne gå en lenger tur, så MÅ du presse deg til å gå mer enn EN kilometer til dagen! Selv om det gjør vondt. Ta to minutter på møllen fem ganger om dagen i begynnelsen. Ta ett minutt på møllen hver gang du har lyst å spise noe. Men du MÅ ta deg ut av komfortsonen, ellers blir du bare værende der du er :( 

Masse lykke til, hold oss gjerne oppdatert, jeg vil gjerne høre hvordan det går med deg :) 

Anonymkode: bf0b6...9ca

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er helt enig med de andre i at først og fremst så er maten viktigst.

Jeg tenker at du kan tilpasse programmet Couch 2 5 K til å komme i gang med å gå lengre. Det er et forsiktig 9 ukers program som i utgangspunktet er laget for å få folk i gang med løping, men det er ingen grunn til å ikke tilpasse det til mer gange. For din del kan jo det bety at du bruker 5 minutter på oppvarming og så går når det står "run" og har pause (står på kanten av tredemølla) når det står "walk". Etter hvert kan du gå hele tiden men øke tempo eller helling når det står "run". Husk uansett å alltid ha minst 0.5 helling på tredemølla, ellers går tredemølla for deg.

Anonymkode: 4dcb9...a23

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...