Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Strøk skriftlig eksamen i fysikk 2 i fjor på vg3. Jeg tok den opp igjen i år som privatist og bestod. I dag fikk jeg en telefon om at for å få vitnemål/studiekompetanse må jeg også ta muntlig eksamen i fysikk 2????

Litt dumt at jeg fikk vite det nå, ettersom jeg ikke får tatt muntlig eksamen før til jul nå. Men jeg har så lyst til å studere nå til høsten og har søkt på BI og NTNU. Er det sant at jeg må ta muntlig eksamen i fysikk 2, når jeg strøk skriftlig?

Og er det noen annen måte jeg kan få studiekompetanse før høsten slik at jeg får begynne å studere.. 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Alle realfag i nivå 2 har skriftlig og muntlig-praktisk eksamen. Det vil si at dersom du ikke tar eksamen ved første mulighet etter stryk (konteeksamen) må du ta opp begge eksamensformene som privatist. 

Du burde egentlig ha satt deg litt mer inn i dette dersom du hadde regnet med å studere til høsten. 

Anonymkode: 16ce6...d25

• Liker 2
Skrevet

trenger jeg faget godkjent for å få studiekompetanse da?

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, lame123 skrev:

trenger jeg faget godkjent for å få studiekompetanse da?

Ja, med mindre du bytter fysikkfaget med noe annet. Men noe må du altså ha som oppfyller fagkravene til studiekompetanse. Nå har du ikke det. 

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, med mindre du bytter fysikkfaget med noe annet. Men noe må du altså ha som oppfyller fagkravene til studiekompetanse. Nå har du ikke det. 

Har hørt om noen som har byttet om fagene ja.

finner ikke noe på nettet om hvor mange fag eller timer jeg trenger..

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, lame123 skrev:

Kontakt skolen din for mer informasjon. Men oppsummert er at du tar et nytt fag som du søker om å få byttet ut med fysikk 2, må søkes til utdanningsdirektoratet. Jeg har hørt rykter om at det også er regelverk om minimumskrav på 1 par valgfag skal være bygd på hverandre i vitnemålet, eks. kjemi 1 og kjemi 2.

https://www.samordnaopptak.no/info/opptak/poengberegning/nye-fag-og-forbedringer/

Anonymkode: b7620...18b

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, lame123 skrev:

Du trenger jo bare et 140-timers programfag. 

Det eneste du må huske på er å ha fordypning i minst to fag, og at disse to fagene må være innenfor samme fagområde (altså enten realfag eller samfunnsfag/språk).

Ettersom du ikke har bestått faget og ikke fått vitnemål tror jeg ikke du trenger å søke til udir, men dette kan du sjekke opp nærmere selv. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...