AnonymBruker Skrevet 20. juni 2017 #1 Skrevet 20. juni 2017 Har fått sommerturnusen (sommerjobb) og er satt opp 3 helger på rad. Det jeg reagerte spesielt på var at to av dem var 12 timers vakter med 9 timers mellomrom. Synes det er tungt å jobbe tre helger på rad i helsevesenet. Har studert i hele år og jobbet vedsiden av, føler jeg trenger å ha mer enn to helger fri mellom juni og midten av august Anonymkode: 9138e...724
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2017 #2 Skrevet 20. juni 2017 Nei, det er ikke lov, du skal ha annenhver søndag fri iflg aml. Anonymkode: 61420...2a0 2
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2017 #3 Skrevet 20. juni 2017 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, det er ikke lov, du skal ha annenhver søndag fri iflg aml. Anonymkode: 61420...2a0 Vet du hvor i arbeidsmiljøloven det står? Min første jobb så er ikke så god på sånt. Anonymkode: 9138e...724
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2017 #4 Skrevet 20. juni 2017 Får ikke konsekvenser å bryte AML 😅 Anonymkode: 30626...5ab
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2017 #5 Skrevet 20. juni 2017 Synes det er veldig mange unntak "Det skal være 11 timer mellom hver vakt, men arbeidsgiver kan søke om dispensasjon om 8 timer mellom hver vakt" Synes det er dumt at jeg er den eneste som har vakt tre helger (fre-søn) på rad. og den andre delen så er det to lørdager og søndager der den påfølgende uka er bare lørdag(fre-søn, fre-søn, fre-lør). Jobber tilsammen 35 timer i uka tror jeg(noen uker 40). Som regel 7,5 timers dag, men noen dager 12 timer og de er alltid plassert etter hverandre Anonymkode: 9138e...724
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2017 #6 Skrevet 20. juni 2017 Her er det kun søndagene som er relevante, og slik jeg ser det jobber du kun søndager. 2 søndager i måneden er helt lovlig å jobbe. I utgangspunktet skal helst ikke søndagene komme på rad, men jeg har jobbet mange år som sommervikar i en omsorgsbolig, og der ble det brukt gjennomsnittsberegning på slike ting. Det forutsatt at du innenfor turnusen/en gitt tidsperiode i gjennomsnitt ikke skal jobbe mer enn det du har lov til. Dette innebærer f.eks at du kan jobbe 2 søndager på rad, fordi det i løpet av 4 uker/1 måned ikke blir for mye. Når det gjelder hviletid mellom vakt er det nok noen unntak her, da 12-timersvakter allerede er unntak. Ville bare hatt åpen dialog med sjefen om dette og sagt ifra om du ikke ønsker å jobbe så mye. Når jeg jobber på sommeren pleier dagene å bli mye det samme, så da tenker jeg ikke på om jeg jobber helg eller ikke. Anonymkode: 2f8b0...148
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2017 #7 Skrevet 20. juni 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Her er det kun søndagene som er relevante, og slik jeg ser det jobber du kun søndager. 2 søndager i måneden er helt lovlig å jobbe. I utgangspunktet skal helst ikke søndagene komme på rad, men jeg har jobbet mange år som sommervikar i en omsorgsbolig, og der ble det brukt gjennomsnittsberegning på slike ting. Det forutsatt at du innenfor turnusen/en gitt tidsperiode i gjennomsnitt ikke skal jobbe mer enn det du har lov til. Dette innebærer f.eks at du kan jobbe 2 søndager på rad, fordi det i løpet av 4 uker/1 måned ikke blir for mye. Når det gjelder hviletid mellom vakt er det nok noen unntak her, da 12-timersvakter allerede er unntak. Ville bare hatt åpen dialog med sjefen om dette og sagt ifra om du ikke ønsker å jobbe så mye. Når jeg jobber på sommeren pleier dagene å bli mye det samme, så da tenker jeg ikke på om jeg jobber helg eller ikke. Anonymkode: 2f8b0...148 I juli vil det være 3 på rad, men i august er det 2 helger på rad (og en lørdag) så blir det annenhver(2 pr måned) Føler det er kjipt å komme som ny med innvendinger mot en turnus som sikker har tatt tid å lage. Jeg sliter med søvn og har tidligere måtte tatt melatonin og gått på søvnprogram for å få en normal søvn, så føler jeg trenger 10-11 timer for å greie å få noen timer søvn. Anonymkode: 9138e...724
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2017 #8 Skrevet 20. juni 2017 Meld deg inn i forbund, for eksempel Norsk Sykepleierforbund dersom du er spl.student. Man skal ha fri annenhver søndag. Anonymkode: f883b...b09
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2017 #9 Skrevet 20. juni 2017 Spiller det noen rolle om det er helg eller hverdag om sommeren? Jeg ville ikke mast noe pga. dette, da kan du skyte en hvit pinn etter å få sommerjobb det igjen, eller noe referanse å snakke om. Anonymkode: 415e0...976 2
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2017 #10 Skrevet 20. juni 2017 Oi, jeg jobber ofte 6-7 helger på rad. Ante ikke at dette var ulovlig, dette skal jeg faen meg slå i bordet med. Anonymkode: fde36...25b 1
Fjaselina Skrevet 20. juni 2017 #11 Skrevet 20. juni 2017 Det er SUPERSMART å melde seg inn eit fagforbund, det er mykje rart som ein ikkje har kunnskap om f.eks innen turnus, og det er greitt å ha nokon i ryggen om det trengs.
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2017 #12 Skrevet 20. juni 2017 1 minutt siden, Fjaselina skrev: Det er SUPERSMART å melde seg inn eit fagforbund, det er mykje rart som ein ikkje har kunnskap om f.eks innen turnus, og det er greitt å ha nokon i ryggen om det trengs. Det er nok smartere å utdanne seg slik at man blir en arbeidstaker som er ettertraktet slik at man ikke har bruk for noe fagforbund. Anonymkode: 415e0...976 3
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2017 #13 Skrevet 20. juni 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er nok smartere å utdanne seg slik at man blir en arbeidstaker som er ettertraktet slik at man ikke har bruk for noe fagforbund. Anonymkode: 415e0...976 Ja, helt enig. Med utdanning så slipper man turnus. Ingen med respektabel utdanning i ryggen jobber turnus og i hvertfall ikke helger....... Anonymkode: 81e82...8d6 2
Fjaselina Skrevet 20. juni 2017 #14 Skrevet 20. juni 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, helt enig. Med utdanning så slipper man turnus. Ingen med respektabel utdanning i ryggen jobber turnus og i hvertfall ikke helger....... Anonymkode: 81e82...8d6 Tullprat. Respektable utdanningar inluderer sjukepleiar, vernepleiar, barnevernspedagogar, sosionomar med meir. Alle desse kan ha turnusjobb som også inkluderer helg. Og alle yrkesgrupper kan ha nytte av å organisere seg, også dei med mange års utdanning. 2
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2017 #15 Skrevet 20. juni 2017 Slik har vi det på min jobb også. For at alle skal få ferie når de ønsker, så er alle innforstått med at sommerplanen blir litt annerledes. Alle gir litt ekstra da. Skjønner ikke helt problemet. Du har sommerjobb. Du tjener bedre i helgene også. Anonymkode: 7e0c9...f97 6
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2017 #16 Skrevet 20. juni 2017 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Slik har vi det på min jobb også. For at alle skal få ferie når de ønsker, så er alle innforstått med at sommerplanen blir litt annerledes. Alle gir litt ekstra da. Skjønner ikke helt problemet. Du har sommerjobb. Du tjener bedre i helgene også. Anonymkode: 7e0c9...f97 Tjener bedre i helgene, men etter ett hektisk år med studier og deltidsjobb i byen jeg studere så er det kjekt å ha en helg sammen med gamle venner som jeg ikke har sett på ett helt år. Og i følge turnusen på nett så er jeg den eneste som ikke har annenhver helg. 54 minutter siden, AnonymBruker skrev: Spiller det noen rolle om det er helg eller hverdag om sommeren? Jeg ville ikke mast noe pga. dette, da kan du skyte en hvit pinn etter å få sommerjobb det igjen, eller noe referanse å snakke om. Anonymkode: 415e0...976 Referanse må du få uansett. Det spiller en rolle, fordi jeg vil være sosial og finne på noe med andre. De fleste av vennene mine har fri i helgene og jobber i hverdagen. Har lyst på mer en en dag sammenhengende med fri i løpet av sommeren. Anonymkode: 9138e...724
Gjest Blondie65 Skrevet 20. juni 2017 #17 Skrevet 20. juni 2017 29 minutter siden, Fjaselina skrev: Tullprat. Respektable utdanningar inluderer sjukepleiar, vernepleiar, barnevernspedagogar, sosionomar ... ... leger, piloter, flygeledere, ingeniører (offshore), styrmann (osv på skip). Høyt utdannede, fortsatt i turnus.
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2017 #18 Skrevet 20. juni 2017 35 minutter siden, Fjaselina skrev: Tullprat. Respektable utdanningar inluderer sjukepleiar, vernepleiar, barnevernspedagogar, sosionomar med meir. Alle desse kan ha turnusjobb som også inkluderer helg. Og alle yrkesgrupper kan ha nytte av å organisere seg, også dei med mange års utdanning. Respektable..? Er vel ingen av disse utdannelsen som får folk til å tenke "respekt!" Anonymkode: 415e0...976 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2017 #19 Skrevet 20. juni 2017 Ja, man kan lovlig jobbe tre helger på rad, dersom du har signert på at du ønsker såkalt "gjennomsnittsberegning". Les kontrakten din - står det noe om det der? Har du signert på noe annet enn kontrakten? Anonymkode: 70f5c...0ef
Fjaselina Skrevet 21. juni 2017 #20 Skrevet 21. juni 2017 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Respektable..? Er vel ingen av disse utdannelsen som får folk til å tenke "respekt!" Anonymkode: 415e0...976 Det der får meg til å tru at du er ein mann, relativt ung og uerfaren, og med stor tru på makta som ligg i pengar. Blåruss.... 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå