Gå til innhold

Floke mareritt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har adoptert en hund som har svære floker, spesielt bak ørene og baksiden av lårene. Han er livredd når jeg prøver å børste og klippe bort dette, så det er nesten en umulig oppgave. Har prøvd over flere dager slik at jeg kan ta litt og litt, men jeg kommer aldri til å få tatt den floka som er på lårene(og den er svær). Hva skal jeg gjøre? Er det noe "farlig" at han har så store floker? Noen tips til å løse opp slike floker?

Anonymkode: 62c03...56c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du må klippe de av. Det å børste ut grusomme floker kan lage sår i huden og få hunden til å se negativt på å bli børstet. 

Anonymkode: b43bf...ab2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ang faren ved floker; de lugger, man får ikke vasket godt der og det kan sette seg betennelser osv. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

De må klippes av/barberes bort. 

Anonymkode: 231fd...0e1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det kan skape lugging og gnagsår. Som så klart ikke er bra og det kan alltids bli betent. Kanskje barbering hos profesjonelle eller dyrlege er et alternativ.

Anonymkode: 6a50a...09f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Men han e livredd for "rumpa" si. Hvis det setter seg fast løv, kvister o.l blir han livredd, han er skikkelig rar på det der.. Så hvis han må tvinges fast slik at vi får klippet/barbert han der er jeg redd han kommer til å bli merket for livet når det kommer til klipping/børsting 😕 

TS

Skrevet (endret)

Han må definitivt få fjernet flokene. Når det er så ille som nå, så ville jeg søkt hjelp hos veterinær. Få ham sedert så han kan klippes/barberes mens han sover. Også starter dere pelsstell selv, når han er flokefri, og gjør det til en hyggelig  stund med masse ros og godbiter. Den muligheten har dere ikke før han er flokefri, slik du beskriver det.

Endret av Stinkerbell
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vel - prøv å ikke børste hunden. Lokk han med godis og klapp han mens du holder børsten (du kan gjerne late som du børster han). Kos og klapp og la han gå når han er lei. Gjennta til hunden tenker at børste = kos og godbit. Så børster du forsiktig der han ikke er floket. Gjennta forsøket med klipperen. Ikke klipp - la han venne seg til at dette er ufarlig før du gjør forsøk på å stusse. Der haster tross alt ikke på dagen om hunden ikke visee tegn på ubehag. 

Anonymkode: add6e...024

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men han e livredd for "rumpa" si. Hvis det setter seg fast løv, kvister o.l blir han livredd, han er skikkelig rar på det der.. Så hvis han må tvinges fast slik at vi får klippet/barbert han der er jeg redd han kommer til å bli merket for livet når det kommer til klipping/børsting 😕 

TS

Du kan ta han med til dyrlegen å barbere han. Da kan få beroligende hvis det er nødvendig. Du MÅ fjerne flokene uansett hva du sier om "han er så redd for rumpa si", fjerne flokene veier tyngre en det. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Stinkerbell skrev:

Han må definitivt få fjernet flokene. Når det er så ille som nå, så ville jeg søkt hjelp hos veterinær. Få ham sedert så han kan klippes/barberes mens han sover. Også starter dere pelsstell selv, når han er flokefri, og gjør det til en hyggelig  stund med masse ros og godbiter. Den muligheten har dere ikke før han er flokefri, slik du beskriver det.

Spørs om ikke han må til veterinær ja.. Vi har tatt det veldig rolige og han får masse godbiter og ros men det hjelper ikke. Jeg børster heller ikke selve flokene, de klipper jeg, men må maskin til på den bake så man ikke klipper i selve huden hans 😞

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du kan ta han med til dyrlegen å barbere han. Da kan få beroligende hvis det er nødvendig. Du MÅ fjerne flokene uansett hva du sier om "han er så redd for rumpa si", fjerne flokene veier tyngre en det. 

Jeg vet flokene må fjernes, problemet var hvordan. Jeg kan ikke traumatisere og tvinge han da han blir helt gal dersom jeg nærmer meg baken hans. Så derfor må vi nok til veterinæren.

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spørs om ikke han må til veterinær ja.. Vi har tatt det veldig rolige og han får masse godbiter og ros men det hjelper ikke. Jeg børster heller ikke selve flokene, de klipper jeg, men må maskin til på den bake så man ikke klipper i selve huden hans 😞

Uff, stakkars liten. Så fint at dere er forsiktige, og passer på å ikke tvinge ham. Det skal så lite til før man har greid å lage traumer rundt slikt, så det er nok lurt å avslutte forsøkene på å løse det selv, ja. Så fint av dere å adoptere ham. Han trengte tydeligvis å komme til noen som skjønner hvordan de skal ta vare på ham. Heldig hund. :hjerte: 

AnonymBruker
Skrevet

Veterinær! Få de klippet vekk med maskin. Helst under narkose.
Ikke press hunden på egenhånd. Det gjør vondt, er skremmende og kan ødelegge alt. 
Det beste er å få det fjernet og begynne på bar bakke. Slik at du kan øve på børsting hver dag, uten fysiske smerter. Slik kan du lære hunden å like børsting, slik at du kan unngå fremtidige floker. 

Mitt råd er å sett deg ned på gulvet. Ha godbiter, børste og leke tilgjengelig. 
Selv så brukte jeg klikker, men det er ikke nødvendig. 
Lek, kos, godbit og børsting om hverandre. Ta det steg for steg hvis nødvendig. I begynnelsen så ligger børsten bare der. Ved siden av dere mens dere leker og koser.
Så kan du berøre hunden med børste - ros - godbit. 
Så kan du børste - ros - godbit

Du kan leke litt imellom med leken. Eller trene på triks hvor det brukes godbiter/leke som belønning. Lek kommer an på hunden. For noen blir stresset av lek, men fokusert og rolig av mental trening.

Jeg trente et par triks. Med ros og godteri som belønning.
Børstet litt med ros og belønning. 
For så å ta en liten pause med lek. 
Så tilbake til triks med belønning etc etc. 

Brukte det på hund og katt. Begge to elsker børsting nå. Begge to var hysterisk da de kom til meg. Begge to er langhåret og omplasseringsdyr. Katten ble trimmet i stedet for børsting, for han var for redd. Eierne gjorde det selv med makt. Hunden ble børstet så sjeldent at han fikk smertefulle floker. Brukte denne metoden på en valp også, uten at han hadde problemer men mer som myk tilnærming til noe nytt. 
Jeg børster begge to hver kveld, noen ganger annenhver kveld. Tok meg rundt 2 år +/- å få de 100% trygg. De forbinder børsting med kos nå. Kan fint fokusere på en liten liten floke uten at de merker det. 

Anonymkode: bae53...c2d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Da er veterinær den beste og enkleste løsningen.

Når flokene er borte så ville jeg gredd/børstet ham hver dag fremover sånn at han venner seg til børsten/kammen. Da blir det en vane uten at det er farlig.

Anonymkode: 28232...9a7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
15 timer siden, Stinkerbell skrev:

Uff, stakkars liten. Så fint at dere er forsiktige, og passer på å ikke tvinge ham. Det skal så lite til før man har greid å lage traumer rundt slikt, så det er nok lurt å avslutte forsøkene på å løse det selv, ja. Så fint av dere å adoptere ham. Han trengte tydeligvis å komme til noen som skjønner hvordan de skal ta vare på ham. Heldig hund. :hjerte: 

For en fin kommentar! Takk 💜💜

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Veterinær! Få de klippet vekk med maskin. Helst under narkose.
Ikke press hunden på egenhånd. Det gjør vondt, er skremmende og kan ødelegge alt. 
Det beste er å få det fjernet og begynne på bar bakke. Slik at du kan øve på børsting hver dag, uten fysiske smerter. Slik kan du lære hunden å like børsting, slik at du kan unngå fremtidige floker. 

Mitt råd er å sett deg ned på gulvet. Ha godbiter, børste og leke tilgjengelig. 
Selv så brukte jeg klikker, men det er ikke nødvendig. 
Lek, kos, godbit og børsting om hverandre. Ta det steg for steg hvis nødvendig. I begynnelsen så ligger børsten bare der. Ved siden av dere mens dere leker og koser.
Så kan du berøre hunden med børste - ros - godbit. 
Så kan du børste - ros - godbit

Du kan leke litt imellom med leken. Eller trene på triks hvor det brukes godbiter/leke som belønning. Lek kommer an på hunden. For noen blir stresset av lek, men fokusert og rolig av mental trening.

Jeg trente et par triks. Med ros og godteri som belønning.
Børstet litt med ros og belønning. 
For så å ta en liten pause med lek. 
Så tilbake til triks med belønning etc etc. 

Brukte det på hund og katt. Begge to elsker børsting nå. Begge to var hysterisk da de kom til meg. Begge to er langhåret og omplasseringsdyr. Katten ble trimmet i stedet for børsting, for han var for redd. Eierne gjorde det selv med makt. Hunden ble børstet så sjeldent at han fikk smertefulle floker. Brukte denne metoden på en valp også, uten at han hadde problemer men mer som myk tilnærming til noe nytt. 
Jeg børster begge to hver kveld, noen ganger annenhver kveld. Tok meg rundt 2 år +/- å få de 100% trygg. De forbinder børsting med kos nå. Kan fint fokusere på en liten liten floke uten at de merker det. 

Anonymkode: bae53...c2d

Time til veterinær er nå bestilt ☺️

Takk for tips, skal absolutt prøve ut dette!

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...