Gå til innhold

Føler vi ikke har råd til 4 barn

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Saken er at samboer har 3 barn med eksen. De har hatt bidrag gjennom NAV. Nå mister mest sannsynlig moren omsorgen og barna flytter til oss. Jeg er veldig glad for at barna skal bo med oss fordi jeg mener at her får de best omsorg, men..... pr. I dag har jeg ikke full stilling på grunn av barnet mitt. Jeg får hjelpestønad som hjelper og har valgt å ikke få flere barn på grunn av situasjonen. 

Barnas mor er bidragsudyktig.

Til overs pr. mnd I dag er ikke mye og vi lever ikke over evne. Det som bekymrer meg nå er pengene fordi jeg er den som ikke jobber fult. Barna skal gå I bhg og sfo.

Noen som har råd og tips til å snu på kronen? :-)

Anonymkode: 1cc13...86b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvor lenge hun skal være bidragsudyktig aner jeg ikke. Hun har vært student fra hun var 16, minus permisjonen med barna og har ingen planer om å komme seg ut I arbeid, og er kun 25. 

AnonymBruker
Skrevet

Verden har ikke råd til. 

Anonymkode: 0e864...efd

Gjest Sugemerke
Skrevet

Dere får bidragsforskudd fra nav og barnetrygd i tillegg. Det hjelper kanskje noe?

AnonymBruker
Skrevet

Beklager, trodde det dreide seg om å få et fjerde barn. 

Anonymkode: 0e864...efd

AnonymBruker
Skrevet

Dere kan jo for eksempel droppe sfo.

Anonymkode: 1c672...897

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Sugemerke skrev:

Dere får bidragsforskudd fra nav og barnetrygd i tillegg. Det hjelper kanskje noe?

Ja, det gjør det :-) får bare litt panikk. Penger er ikke alt, men det er jo ingen hemmelighet at økonomi spiller en stor rolle

• Liker 1
Gjest Sugemerke
Skrevet

Klart økonomi spiller en stor rolle. Vi har mange barn og er flink til å tenke økonomi. Vi kjøper pene klær brukt, vi arver nedover i rekkene og vi finner billige, men gode, alternativer. Vi lager mesteparten av maten fra bunnen av, handler inn grønnsaker i store kvanta fra innvandrerbutikk og fryser ned rester. Er det noen som gir bort epler takker vi ja og lager syltetøy etc. Jeg liker dette, så det hjelper jo på, men klart vi i tillegg sparer penger. 

Vi bytter heller ikke ut interiør, kjøper ny sofa hvert år (for å sette det på spissen) og vi drar ikke på dyre ferier utenlands. Vi har prioritert en stor familie framfor luksus, men alle er rene, pene og lykkelige. 

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere kan jo for ekstilel droppe sfo.

Barnet mitt må gå på sfo for sosial trening og får ikke dekket før 5. Klasse mener jeg kommunen sa. Når jeg ikke er på jobb i vanlig arbeidstid er jeg heller ikke hjemme. Eldste til samboer starter i første klasse og har 2,5 km hjem til oss. Samboer jobber til 4-5 tiden

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Saken er at samboer har 3 barn med eksen. De har hatt bidrag gjennom NAV. Nå mister mest sannsynlig moren omsorgen og barna flytter til oss. Jeg er veldig glad for at barna skal bo med oss fordi jeg mener at her får de best omsorg, men..... pr. I dag har jeg ikke full stilling på grunn av barnet mitt. Jeg får hjelpestønad som hjelper og har valgt å ikke få flere barn på grunn av situasjonen. 

Barnas mor er bidragsudyktig.

Til overs pr. mnd I dag er ikke mye og vi lever ikke over evne. Det som bekymrer meg nå er pengene fordi jeg er den som ikke jobber fult. Barna skal gå I bhg og sfo.

Noen som har råd og tips til å snu på kronen? :-)

Tror man kan søke om fritak/redusering av foreldrepenger/SFO i alle kommuner, når man ikke har så mye penger.

Anonymkode: 5acbe...cd8

AnonymBruker
Skrevet

Det ordner seg nok, men er egentlig redd å ikke kunne strekke til på alle områder. Penger, lekser, aktiviteter osv. Samboer har bare vært helgepappa så alt har bare vært kos når barna er med oss. Så det blir jo en stor forandring for dem også. Jeg føler fra før jeg kunne trenge mer timer I døgnet til mitt barn og nå skal vi plutselig ha 4 nesten full tid.

Kommer nok inn I det, men akkurat nå sitter jeg bare å tenker frem til dagen er her. 

AnonymBruker
Skrevet

Er du i full jobb selv?

Anonymkode: 5583c...f5f

AnonymBruker
Skrevet

Nei, på grunn av mitt barn og dens utfordringer jobber jeg redusert. Men tar ekstravakter innimellom når det er mulig 

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du i full jobb selv?

Anonymkode: 5583c...f5f

Hun skrev jo at hun ikke er det.

• Liker 3
Skrevet

Regner med samboeren din har betalt bidrag til mor? Det slipper han jo nå.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis barnet ditt uansett må gå på sfo så kan du vel jobbe mer? Dessuten slipper jo mannen din å betale bidrag. 

AnonymBruker
Skrevet
34 minutter siden, gjest:) skrev:

Regner med sambosåen din har betalt bidrag til mor?  Det slipper han jo nå.

Ja, det er sant :-) men når en betaler bidrag etter evne så koster barn ofte mer, men er nok jeg som stresser mer over det enn nødvendig

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tror man kan søke om fritak/redusering av foreldrepenger/SFO i alle kommuner, når man ikke har så mye penger.

Anonymkode: 5acbe...cd8

I min kommune er er kun mulig å søke friplass eller betale full pris. Grensen for friplass er 287,000 i året, brutto. Tipper samlet inntekt i denne familien er høyere enn det.

Anonymkode: 43f3f...5ac

AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis barnet ditt uansett må gå på sfo så kan du vel jobbe mer? Dessuten slipper jo mannen din å betale bidrag. 

Ja, det kunne vært slik med sfo, men vi må velge enten en sfo pakke til 15.00 eller en til 16.30. Så vi må velge 16.30 fordi han kan ikke være hjemme uten tilsyn de dagene jeg ikke jobber redusert som er ca. halvparten av mnd.

AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det kunne vært slik med sfo, men vi må velge enten en sfo pakke til 15.00 eller en til 16.30. Så vi må velge 16.30 fordi han kan ikke være hjemme uten tilsyn de dagene jeg ikke jobber redusert som er ca. halvparten av mnd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...