Gå til innhold

Be om unnskyldning på vegne av barnet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dersom du hadde fått vite at 5-6 åringen din har slått eller sparket andre barn i barnehagen (det skjer ukentlig, noen ganger daglig) hadde du ringt/sendt sms og beklaget oppførselen til det forulempede barnets foreldre? Er ikke det vanlig folkeskikk? 

Anonymkode: 202e0...bee

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dersom du hadde fått vite at 5-6 åringen din har slått eller sparket andre barn i barnehagen (det skjer ukentlig, noen ganger daglig) hadde du ringt/sendt sms og beklaget oppførselen til det forulempede barnets foreldre? Er ikke det vanlig folkeskikk? 

Jeg hadde først og fremst fått barnet til å beklage.

Anonymkode: c078d...c85

• Liker 27
AnonymBruker
Skrevet

Nei, bare i samråd med barnehagepersonalet/pedleder. Men jeg hadde selvsagt beklaget kort til foreldrene når jeg hadde møtt dem, ved henting/levering eller på møter angående saken. Vi hadde en slik sak der vårt barn ble utsatt for noe av et annet barn, og moren kontaktet oss og ville ha mer informasjon av oss, og fortelle sin side av saken osv, og det var bare veldig uryddig da det var tatt opp på et mye høyere nivå, og det var selve barnehagen vi først og fremst forholdt oss til (og det var de som ikke hadde passet på osv), og instanser over dem. Samt at vi hadde jo ingen ting med hvordan det andre barnet ("gjerningsmannen") ble fulgt opp hjemme og i barnehagen, vi var opptatt av at vårt barn ble trygget. At foreldrene beklager løser ingen ting, og det er barnehagen som bør styre informasjonsflyten og tiltak i en slik situasjon. Skriftlighet og ryddighet er viktig.

Anonymkode: cc835...5a7

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, vanlig folkeskikk er ikke å sende sms eller å ringe. Folkeskikk er å beklage at det skjer der og da. Noen har jo reagert når det har skjedd? Eller er det bare påstander i ettertid? 

Når barna er i barnehagen er det de ansattes ansvar 1. Å passe på, 2. Å ordne opp når noe mindre alvorlig skjer. Skjer det neo alvorlig må ting gripes fatt i på et høyere plan. 

Anonymkode: 0e479...bdc

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hadde mitt barn skadet andre barn, hadde jeg tatt en telefon til de det gjaldt. Selv om det skjedde i barnehagetiden; og det er barnehagens ansvar å holde øye med den som slår/sparker. Når slikt skjer i barnehagen, og det gjentar seg gang på gang, må de sette en ekstra ressurs på dette barnet. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg ville spurt i barnehagen og ev. tatt hele seansen gjennom barnehagen.

Dersom jeg får vite at mitt barn plager et annet barn ville jeg gjerne fått uttrykket til de andre foreldrene at dette ikke er greit og at jeg vil gjøre det jeg kan for at det skal opphøre, men jeg synes det blir feil å ta det utenom barnehage, det er de som sitter på all informasjon om hva som har skjedd.

I vår barnehage er personalet veldig forsiktig med å fotelle hvem som har vært parter i en krangel.

Jeg kan komme og se at barnet mitt har fått et plaster og få vite at han hadde en krangel og ble klort av en annen, men jeg får ikke nødvendigvis vite hvem den andre er. På samme måte kan jeg få vite at mitt barn har slått et annet, men jeg får ikke vite hvem. Jeg får jo gjerne denne informasjonen når jeg spør barnet mitt, men barnehagen skjermer stort sett begge sider.

Hvis jeg følte det var et problem ville jeg først bedt om et møte med barnehagen før jeg snakket med foreldre - dette gjelder uansett om barnet mitt er offer eller "skyldig".

• Liker 5
Skrevet

Nei, barnet skal be om unnskyldning der og da, sammen med bhg-personalet. Alle konflikter skal løses når de skjer, ikke i ettertid.

Når det er sagt; min gutt ble regelrett slått ned på skolen og det ble legevakttur. Hendelsen ble håndtert der og da, men jeg hadde satt pris på å få en sms av foreldrene - om ikke annet for at de sjekket hvordan det gikk.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville absolutt tatt kontakt med foreldrene i ettertid (epost/telefon/sms, det er mindre relevant bare man tar kontakt) og beklaget, og sagt at vi har snakket med barnet vårt om hendelsen.

Det er kjempeirriterende at foreldre bare later som ingenting når barna deres har gjort noe mot et annet barn. Vi opplevde at et barn i vår datters klasse, som hun ikke har noe kontakt med, tok den nyinnkjøpte solkremen hennes og tømte den ut, på gulvet i garderoben på skolen. Da vår datter kom hjem og fortalte dette, meldte vi fra til klasseforstanderen. Klasseforstander sa neste gang vi så henne at hun hadde tatt det opp med guttens foreldre, så "Nå er alt i orden"... (?!)

Jeg forventet at det skulle stå en ny solkremtube på plassen hennes i garderoben en av dagene etter, men nei da. ingenting. Hver gang når jeg henter eller leverer i skolen og hilser på/nikker til de andre foreldrene, tenker jeg mitt når jeg ser hans foreldre. Føler ikke at det er jeg som skal ta initiativet til en prat, men hadde det vært mitt barn som hadde gjort dette, så hadde hun selv måtte kjøpe solkremtuben med lørdagsgodtpengene sine, og si unnskyld.

Anonymkode: 4d349...f2b

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det spørs om det er enkeltepisoder eller daglige hendelser. I barnehagen til min sønn er det en som slår og sparker de andre barna omtrent hver dag, og da blir det jo håpløst for foreldrene å skulle ringe og unnskylde... Jeg har sluttet å ha forhåpninger om at barnehagen skal ha kontroll på han. 

AnonymBruker
Skrevet

Når et barn bryter loven, for eksempel ved å skade et annet barn eller begå tyveri, bør foreldrene være rettslig ansvarlige for barnets lovbrudd. Foreldre må kunne dømmes til fengselsstraff dersom barnet begår en handling som ellers ville vært straffbar.

Anonymkode: a343c...8c7

Skrevet

Jeg ville aldri ringt og sagt unnskyld for noe som hadde skjedd i bhg. Det ordnes jo i bhg av personalet. Foreldre bør la være å stikke nesa i barnas feider. 

En ting er hvis det skjer på lekeplassen når jeg er med, men ikke når det skjer i bhg...

• Liker 2
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er barnet som skal si unnskyld til den personen barnet gjorde vondt mot. Din oppgave som forelder er å ta tak i problemet og finne ut hvorfor barnet gjør som barnet gjør.

• Liker 2
Skrevet

Et av mine barn har bitt andre barn i barnehagen. (Samtidig med andre - det blei et problem i bhg ei tid). Me som foreldre fekk aldri vite kven vårt barn hadde bitt, me blei berre informert om at det hadde skjedd, og kva tiltak som vart gjort. Eg har aldri tenkt på å oppsøke andre foreldre om dette, det blei jo handtert i barnehagen av dei som hadde all info. Foreldra til barnet som vart bitt fekk også info, men ikkje om kven som hadde bitt. (Me har også vore den parten).

Gjennom andre samanhengar veit eg at mitt barn hadde bitt sin venn/barnet til nære bekjente. Eg har vore open om at vårt barn var i ein bite-periode, men eg har aldri tenkt på å ta direkte kontakt med sjølv slike nære, for å beklage på mitt barns vegner. Det er for meg veldig unaturlig og unødvendig.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, Måbarefåsiat... skrev:

Nei, barnet skal be om unnskyldning der og da, sammen med bhg-personalet. Alle konflikter skal løses når de skjer, ikke i ettertid.

Når det er sagt; min gutt ble regelrett slått ned på skolen og det ble legevakttur. Hendelsen ble håndtert der og da, men jeg hadde satt pris på å få en sms av foreldrene - om ikke annet for at de sjekket hvordan det gikk.

Må bare si at der kjenner jeg meg igjen. Min sønn ble utsatt for blind vold av en medelev. Helt uten forvarsel. Ble slått og slått etter han hadde besvimt. Sykehus i 3 dager pga kraftig hjernerystelse mm og borte fra skole over en uke. Politi og rektor inne i bildet . Foreldrene kom ikke på møtene politiet ønsket mellom oss og aldri hørt ett pipp fra de.. grrr

Ang ting skal tas der og da, enig!! Men ved gjentakelse av slåing/sparking og d ikke skjer endring, kan ting tas opp i etterkant også, syntes nok jeg... Blir irritert når foreldre ikke vil høre om dumme ting barn gjør og sier heller "ta det opp med meg når det skjer, ikke etterpå" grrr til det også

Anonymkode: e1bcd...0fa

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det er ikke det. Slike saker blir tatt hånd om av barnehagen. 

Ser det er flere som nevner voldsepisoder i skolesammenheng. Dette er noe helt annet en når det gjelder barnehage.

Anonymkode: 50a86...28c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er ukentlig episoder der et barn slår/sparker/biter/lugger andre barn i de fleste bhg. Dersom det er samme barn som alltid slår eller blir slått, tar bhg tak i det ut over at ungene må si unnskyld.

Mitt barn ble en periode mye utsatt for slag, kloring og lugging. Nærmere observasjoner viste at hun hadde for vane å gå helt inn i ansiktet til de andre ungene og hyle så høyt hun kunne. Min datters atferd ble tatt tak i på lik linje med de andre ungenes motreaksjon, og problemet opphørte. 

Da hun nylig hadde fått briller, var det et barn som hadde tatt brillene av nesa hennes og knekt dem rett i to. Sånt kan skje med to-treåringet. Moren til barnet stoppet meg på vei inn i bhg dagen etter og beklaget hendelsen. Det synes jeg var fint av henne. Uventet og unødvendig, men hyggelig. Barnet fikk forklart hvorfor det var galt og ba om unnskyldning. 

Unger reagerer fysisk på frustrasjon frem til de har lært mer akseptable måter å si fra på. Noen tar leken jeg skulle ha? Da biter jeg. Det er ikke noe å lage en stor sak av. Selvfølgelig med mindre det er snakk om større barn som burde ha lært et annet reaksjonsmønster eller gjentagende mobbing. Da må det gripes fatt i av i første omgang barnehagen, samt evt vurderes å hente inn andre faginstanser dersom det anses nødvendig. 

Så: Hvis ditt barn har knekt et par briller eller slått på noen neseblod eller noe annet litt ut over normal småbarnskjekling og du får vite hvem som ble utsatt for det, kan du gjerne beklage til foreldrene og si at du synes det er uakseptabelt og at du jobber med å unngå at det skjer igjen. Men ikke for hvert eneste lille tilfelle gjennom året.

Anonymkode: f695a...af7

• Liker 6
Skrevet

For min del ville jeg ventet litt. Hvis mitt barn hadde blitt slått hadde jeg forventet at barnehagen tok tak i det, men samtidig hadde jeg selvfølgelig forventet å bli daglig oppdatert på status, feks om det var en vedvarende konflikt eller om alt hadde gått helt fint i etterkant og de lekte fint sammen igjen. Det avhenger av alvorlighetsgraden hvorvidt jeg hadde forventet kontakt fra foreldrene. Jeg tror det hadde blitt rart om mitt barn feks hadde blitt bitt eller slått én gang av et annet barn også skulle det komme meldinger fra barnets foreldre så hadde det blitt rart. Hadde ikke syntes det var rart om foreldrene tok kontakt og sa hei og snakket litt om det om vi tilfeldigvis møttes ved levering/henting, men hadde ikke blitt snurt om de ikke tok det opp heller. Alle barn slår/dytter/biter/sparker en eller annen på ett eller annet tidspunkt. Det er hvordan det håndteres rett etterpå som avgjør om de fortsetter. 

AnonymBruker
Skrevet
43 minutter siden, Fisefin123 skrev:

For min del ville jeg ventet litt. Hvis mitt barn hadde blitt slått hadde jeg forventet at barnehagen tok tak i det, men samtidig hadde jeg selvfølgelig forventet å bli daglig oppdatert på status, feks om det var en vedvarende konflikt eller om alt hadde gått helt fint i etterkant og de lekte fint sammen igjen. Det avhenger av alvorlighetsgraden hvorvidt jeg hadde forventet kontakt fra foreldrene. Jeg tror det hadde blitt rart om mitt barn feks hadde blitt bitt eller slått én gang av et annet barn også skulle det komme meldinger fra barnets foreldre så hadde det blitt rart. Hadde ikke syntes det var rart om foreldrene tok kontakt og sa hei og snakket litt om det om vi tilfeldigvis møttes ved levering/henting, men hadde ikke blitt snurt om de ikke tok det opp heller. Alle barn slår/dytter/biter/sparker en eller annen på ett eller annet tidspunkt. Det er hvordan det håndteres rett etterpå som avgjør om de fortsetter. 

Når barn skader hverandre, er det de voksne ansvarlige sitt ansvar og deres feil, som regel foreldre, barnehagepersonell eller lærere i skolen. Slike episoder må ikke feies under teppet, men de skal alltid rapporteres til politiet for etterforskning, slik at den ansvarlige voksne kan få sin straff. Nulltoleranse for vold må være en selvfølge!

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Når barn skader hverandre, er det de voksne ansvarlige sitt ansvar og deres feil, som regel foreldre, barnehagepersonell eller lærere i skolen. Slike episoder må ikke feies under teppet, men de skal alltid rapporteres til politiet for etterforskning, slik at den ansvarlige voksne kan få sin straff. Nulltoleranse for vold må være en selvfølge!

What? Så hvis mitt barn dytter et annet barn i bakken i barnehagen fordi de krangler om en leke så skal politiet innblandes? Stikke fingeren i jorda a... Selvfølgelig skal det ikke feies under teppet, og jeg forventer nulltoleranse for vold blandt barna i barnehagen, men jeg er også inneforstått med at det skjer og at de ikke er verdens undergang så lenge ingen blir skadet, det blir tatt tak i og det ikke gjentar seg. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, Fisefin123 skrev:

What? Så hvis mitt barn dytter et annet barn i bakken i barnehagen fordi de krangler om en leke så skal politiet innblandes? Stikke fingeren i jorda a... Selvfølgelig skal det ikke feies under teppet, og jeg forventer nulltoleranse for vold blandt barna i barnehagen, men jeg er også inneforstått med at det skjer og at de ikke er verdens undergang så lenge ingen blir skadet, det blir tatt tak i og det ikke gjentar seg. 

Poenget er at de ansvarlige voksne må få sin rettmessige straff når de ikke forhindrer vold fra barna de har ansvaret for.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...