Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor må jeg ha ny strømmåler? Det står flere steder at de nye gjør det samme som de gamle, bortsett fra at vi ikke trenger å lese av strømmen selv. Men det har jeg jo ikke gjort på mange år uansett med måleren jeg har. Hva er vitsen??

Anonymkode: 4a4d6...f5a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Lurer jeg også på.

Nå leser jeg av strømmen da, i motsetning til deg, men det er jammen ikke mye "jobb" jeg blir spart for med ny måler. Jeg går ca 10 meter, åpner en dør, åpner et skap, sender en sms og lukker skapet igjen. En gang i måneden. Det føles ikke tyngende akkurat, så for min del kunne man bare beholdt de gamle målerne.

Anonymkode: 1ff9d...8da

AnonymBruker
Skrevet

Om du ikke har lest av strømmåleren din, er strømregningen din basert på stipulert forbruk. Altså har de tatt utgangspunkt i forbruket ditt forrige gang du sendte inn, og fakturert deg for strøm basert på dette forbruket. 

Det betyr at du kan gå på en kraftig smell. Neste gang du sender inn forbruk, blir du etterfakturert om du har betalt for lite. 

Det er flere fordeler ved de nye strømmålerne. Det gjør at du slipper å lese av strømmen for å få betalt det du faktisk skal, du betaler for faktisk forbruk uten å trenge å lese av. Det gjør det også lettere for deg å følge med på faktisk strømbruk, slik at du kan gjøre tiltak for å redusere forbruket om du ser det blir for høyt. 

Det gjør også at måleren din kan kobles opp mot energistyresystemer, om du så ønsker. 

I tillegg gjør det det lettere for strømselskapet å feilsøke om noe går galt, siden de får data fra måleren din hver time. 

Anonymkode: 8cdad...2ea

AnonymBruker
Skrevet

https://www.nrk.no/norge/datatilsynet-frykter-nye-strommalere-kan-true-personvernet-1.13377012

"

– Det vi bruker strøm på, sier mye om hvordan vi lever

Montører landet rundt er i full gang med å installere nye strømmålere i norske hjem. Datatilsynet advarer mot at de nye målerne kan registrere informasjon som kan gi andre innblikk i privatlivet ditt.

"

Anonymkode: a6f53...799

AnonymBruker
Skrevet

Det er også snakk om at det skal bli ulik pris for strømmen ut i fra når på døgnet du bruker strøm, slik som det var for noen tiår siden.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om du ikke har lest av strømmåleren din, er strømregningen din basert på stipulert forbruk. Altså har de tatt utgangspunkt i forbruket ditt forrige gang du sendte inn, og fakturert deg for strøm basert på dette forbruket. 

Det betyr at du kan gå på en kraftig smell. Neste gang du sender inn forbruk, blir du etterfakturert om du har betalt for lite. 

Det er flere fordeler ved de nye strømmålerne. Det gjør at du slipper å lese av strømmen for å få betalt det du faktisk skal, du betaler for faktisk forbruk uten å trenge å lese av. Det gjør det også lettere for deg å følge med på faktisk strømbruk, slik at du kan gjøre tiltak for å redusere forbruket om du ser det blir for høyt. 

Det gjør også at måleren din kan kobles opp mot energistyresystemer, om du så ønsker. 

I tillegg gjør det det lettere for strømselskapet å feilsøke om noe går galt, siden de får data fra måleren din hver time. 

Og lettere for innbruddstyver å vite at ingen er hjemme, dersom de hacker seg inn i strømselskapenes system og får ut informasjon om kundene....

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor må jeg ha ny strømmåler? Det står flere steder at de nye gjør det samme som de gamle, bortsett fra at vi ikke trenger å lese av strømmen selv. Men det har jeg jo ikke gjort på mange år uansett med måleren jeg har. Hva er vitsen??

Fordi det er bestemt av myndighetene. De nye er mer nøyaktig og prisene blir regnet ut elektronisk flere ganger i døgnet. 

I tillegg er de gamle strømmålerne lette å manipulere på ulike måter, folk gidder ikke lese av strømmålerne sine og det kommer mye "tull" ut avmanglende avlesninger. 

Argumentet om overvåking av folks privatliv kjøper jeg ikke. De fleste har bredbånd og mobiler disse overbåker oss vel så mye som om vi bruker strøm eller ikke. 

Det eneste negative vi opplever med strøm måleren som er datastyrt er at den er vanskelig å fysisk lese av, og at den har en gang sluttet å sende signaler. Da uteble strømregningen i rlere måneder før vi fikk beskjed om å lese av fysisk. Resultatet ble en kjemperegning. 

Anonymkode: af8ed...26a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Og lettere for innbruddstyver å vite at ingen er hjemme, dersom de hacker seg inn i strømselskapenes system og får ut informasjon om kundene....

Joda. Men tror du virkelig det er sannsynlig at innbruddstyver gidder ta seg bryet med dette, framfor å rett og slett bare se om lyset er på...? Vi hadde innbrudd hjemme selv med gammaldags måler hvor ingen kunne hacke noe som helst ;)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi den skal leses av jevnlig (minst en gang i måneden), og det er det mange mennesker (som du) som bare driter i. Da må strømselskapet stipulere forbruket, og sende deg en regning på hva de TROR du har brukt. Inntil du (eller måleren) en vakker dag endelig sender inn avlesning igjen. Da kan de etterfakturere deg for alt det de evt har gått glipp av i perioden du IKKE leste av og sendte inn forbruksmålingene.

Du kan sannsynligvis vente deg en etterfakturering og vil få en større regning i posten, når den nye strømmåleren har stått en stund og rapportert ditt faktiske forbruk.

Anonymkode: 49188...ca0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis noen har kunnskaper og resurser for å hacke nettleverandørens systemer så tviler jeg på at de gidder å bry seg med boliginnbrudd. Finnes mange andre mer sikre, enklere og billigere måter for tyver og sjekke det.

Dette med privatliv ser jeg heller ikke, om du driver med noe snuskete som kan avsløres via strømforbruk kan dette lett komufleres ved hjelp av innkjøp av elbil eller andre store forbrukere av strøm. Eller så kan du bare gjøre som alle hasjdyrkere har gjort i lang tid, hente strøm før måleren.

Infrastrukturen vår ble bygget bygget ut i stor grad mellom 1940 og 1970, strømnettet vårt er underdimensjonert mange steder og dette er meget kostbart å utbedre. Det har kommet signaler som nevnt tidligere i denne tråden at varierende strømpris kan komme. Dette er for å få folk til å spre strømforbruket sitt utover døgnet, slik at nettet ikke blir overbelastet ved at alle i hele norge lager middag, dusjer og vasker tøy samtidig. Men at varmtvannsbeholderen lager varmtvann på natta og at vaskemaskinene vil gå da det er minst belastning på nettet og strømmen er billigst.

Strømleverandørene vil få mye mer informasjon om sitt eget nett ved at alle har målere som rapporterer ofte, dette gjør det kanskje mulig å finne ut måter å effektivisere driften og utbygging av infrastruktur.

Anonymkode: 57345...e58

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om du ikke har lest av strømmen på mange år, kan du regne med å få ei sjokkregning! For den måleren som taes vekk blir lest av og sendt inn, før den nye blir montert og begynner å sende forbruket ditt direkte.

• Liker 1
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du sjekket hva din netteier har å si om saken?

Hafslund sier dette.

BKK sier dette

Signerer forøvrig @tdm900når det gjelder hva du sannsynligvis kan vente deg.

AnonymBruker
Skrevet

Det lurer jeg også på. Jeg kan ikke se en eneste logisk grunn til å installere dem. Jeg er sensitiv for stråling og har ikke tv, internett på mobilen eller wifi. Jeg har resevert meg mot det.

https://einarflydal.com/?s=smartmåler

Anonymkode: 6452f...951

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Argumentet om overvåking av folks privatliv kjøper jeg ikke. De fleste har bredbånd og mobiler disse overbåker oss vel så mye som om vi bruker strøm eller ikke. 

Argumentet om at alt annet overvåker oss også kjøper jeg ikke.

Anonymkode: 6452f...951

AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Trenger ikke være riktig.

Jeg har hatt automatisk avlesning i mange år. Eneste forskjellen nå er at det leses av oftere mot ca hver uke før.

Anonymkode: d1713...a96

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fordi den skal leses av jevnlig (minst en gang i måneden), og det er det mange mennesker (som du) som bare driter i. Da må strømselskapet stipulere forbruket, og sende deg en regning på hva de TROR du har brukt. Inntil du (eller måleren) en vakker dag endelig sender inn avlesning igjen. Da kan de etterfakturere deg for alt det de evt har gått glipp av i perioden du IKKE leste av og sendte inn forbruksmålingene.

Du kan sannsynligvis vente deg en etterfakturering og vil få en større regning i posten, når den nye strømmåleren har stått en stund og rapportert ditt faktiske forbruk.

Anonymkode: 49188...ca0

HI her. Jeg leser ikke av fordi jeg allerede har strømmåler som sender informasjon. Det er derfor jeg lurer på hvorfor jeg må bytte igjen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, tdm900 skrev:

Om du ikke har lest av strømmen på mange år, kan du regne med å få ei sjokkregning! For den måleren som taes vekk blir lest av og sendt inn, før den nye blir montert og begynner å sende forbruket ditt direkte.

Hvor dumme er enkelte? Mange har allerede automatisk avlesning!

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

For det første: Du sier ingen ting om at fu allerede har en måler som sender forbruket over til strømleverandør!

For det andre: Har du en digital strømmåler, er det ikke sikkert den sender! Jeg har selv en digital, men den sender ikke! Og den skal snart skiftes.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du skriver ikke et ord om at du har automatisk avlesing, du skriver bare at du ikke har lest av. Så da burde du strengt tatt heller skrevet at du allerede hadde automatisk avlesing, ikke at du ikke leste av. Dum kan du selv være :P 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...