Gå til innhold

Leiebil Amalfikysten?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei
Jeg og kjæresten skal en uke til Amalfikysten i sommer. Vi skal bo på et hotell i Salerno, og kommer da med fly til Napoli. Mitt spørsmål er om det lønner seg med leiebil eller om vi bør ta buss rundt om kring pga dårlige veier? 

Er det farlig og veldig uoversiktlig å kjøre der? Tenkte i så fall å leie på flyplassen. Bør man gjøre det på forhånd? Er det best via reisebyrået vi bestilte turen gjennom, direkte gjennom leiebilfirma eller bare å gå innom på flyplassen?

Har leid bil i utlandet før, men det er 9 år siden i Portugal, så jeg husker ikke prosessen så godt. Vi er begge over 30 år, så det er ikke noe fordyrende tillegg pga alder.

På forhånd takk for hjelp! :)

Anonymkode: 21a06...0e1

Gjest Overrasket
Skrevet

Jeg vet andre på forumet sier det motsatt, så du får velge selv, men jeg personlig mener at det er helt unødvendig med leiebil langs amalfikysten. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor det? Jeg er åpen for begge deler, men vil gjerne høre gode grunner for og imot! :) 

Gjest Overrasket
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor det? Jeg er åpen for begge deler, men vil gjerne høre gode grunner for og imot! :) 

Et godt offentlig transporttilbud kombinert med smale, svingete og uoversiktelige veier gjør at man like gjerne kan lene seg tilbake i et buss-sete og nyte livet. 

Skrevet

Det kommer jo litt an på deres preferanser. Har ikke vært i området dere skal, men jeg liker å være fri og leier gjerne bil på ferie, også i Italia. Italienere kjører som svin, men det går greit. Pass på forsikringa og at du ikke ruineres om noen gir deg en parkeringsbulk! 

Skrevet

Har ikke erfaring med leiebil, men det er gode transporttilbud der. Veiene er også veldig smale og uoversiktlige, i tillegg til at italienere kjører som noen svin. 

AnonymBruker
Skrevet

Vi har alltid leiebil hvor enn vi reiser i Europa og USA og mener det alltid er verdt det! Slipper å styre med bla buss- og togtider. Føler alltid man er friere med leiebil :)

Anonymkode: 54973...8b6

Skrevet (endret)

Selv elsker jeg å kjøre i Italia og har kjørt strekningen du skal 3 ganger, men anbefaler sterkt å 'varme opp' før du går løs på Amalfikysten. Generelt kan du si at jo lenger sør i Italia jo mer hissig går det for seg, og om trafikken i Napoli-området har jeg tilmed hørt romerske taxisjafører beskrive som 'drive like crazy'.. Hvis du er relativt fersk på å kjøre i tidvis kaotisk trafikk, så sats på buss. Er du vant å kjøre bil og blir vanskelig stressa eller provosert, er det derimot kjempegøy! Glem generelle trafikkregler, de er i beste fall veiledende. Pass alltid på fra høyre selvfølgelig (og alle andre retninger..) men her er det den sterkeste og mest utålmodiges rett som gjelder. Busser og lastebiler kommer rundt nålesvingene med tut-tut istedenfor brems, og scootere kjører like gjerne forbi deg på høyre som på venstre, ofte samtidig, på smale svingete veier med motgående trafikk. Samtidig går fjellveggen rett opp på ene siden, og du ser azurblått langt der nede på den andre.. Vidunderlig vakkert og morro, men kjør i så tilfelle forsiktig og med et smil :) God tur!

En ting til: om du bare går innom på flyplassen for å bestille, er du som nordmann uten italiensk-kunnskaper nesten garantert å bli lurt. Vi ble lurt trill rundt en gang på flyplassen i Napoli, og da hadde vi på forhånd bestilt via Avis 'for å være på sikre siden'.. 

Endret av gustav
Gjest lolle
Skrevet

Du er kanskje samme person som tidligere spurte om transport fra Napoli til Sorrento..? Uansett, var i Sorrento-området i fjor sommer, vurderte også leiebil deler av turen men droppet det heldigvis! Som person over her sier, veiene er veldig uoversiktlige og smale, i tillegg til den crazy kjøringen til italienerne. Ville aldri leid bil om dere tenker å besøke alle småbyene syd for Sorrento (Amalfi osv). Vi tok en "hop on hop off" buss som stopper alle de kjente stedene, og kjørte forbi mange turister som måtte parkere leiebilene sine veldig langt unna de byene de faktisk skulle besøke pga omtrent ikke-eksisterende parkeringsplasser på alle småstedene. Det kunne f.eks være på en liten topp langs motorveien, også måtte man gå halvtime-tre kvarter derfra i solsteken i 35-40 grader...for ikke å snakke om hjemturen når man skal opp til bilen igjen! Tror faktisk det også går ferger/rutebåt mellom flere av plassene, det er også et alternativ dere kan sjekke ut! 

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar! Jeg er ikke samme som spurte om transport den veien, men jeg skal lete etter tråden! Hoi, den trafikken høres stressende ut! Og ganske voldsomt med det greiene du beskriver, Lolle! Hop on hop off virker jo bra!

Veldig gode råd fra alle sammen, kjempebra! Tror jeg googler litt etter transport til hotellet med kollektivtransport og håper å finne noe bra. Jeg er ikke ekstremt lett-stressa i trafikken,og det gikk greit i Portugal, men dette hørtes litt over the top ut, altså. :P 

• Liker 1
Skrevet
På ‎20‎.‎06‎.‎2017 den 10.27, AnonymBruker skrev:

Er det farlig og veldig uoversiktlig å kjøre der? Tenkte i så fall å leie på flyplassen. Bør man gjøre det på forhånd? Er det best via reisebyrået vi bestilte turen gjennom, direkte gjennom leiebilfirma eller bare å gå innom på flyplassen?

Hvis dere bestemmer dere for å leie bil anbefaler jeg dere sterkt å bestille leiebil på forhånd via Hertz/Avis/Sixt. De lokale utleiefirmaene kan være noen skikkelige luringer som gjør sport i å svindle turister.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...